بازدید 19598
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

خیالتان راحت! متاسفانه یا خوشبختانه، اقتصاد ایران از ویروس کرونا، محروم است

مجیدرضا حریری در مورد میزان مراودات ایران و چین در سال ۲۰۱۹ گفت: مجموع مبادلات تجاری ایران و چین به حدود ۲۳ میلیارد دلار رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۳۶ درصد کاهش داشته است. نکته مهم این است که میزان مبادلات تجاری ما با چین در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۹۵۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 26 January 2020

خیالتان راحت! متاسفانه یا خوشبختانه، اقتصاد ایران از ویروس کشنده کرونا، محروم است

تابناک اقتصادیمجیدرضا حریری در مورد میزان مراودات ایران و چین در سال 2019 گفت: مجموع مبادلات تجاری ایران و چین به حدود 23 میلیارد دلار رسیده و در مقایسه با سال 2018، 36 درصد کاهش داشته است. نکته مهم این است که میزان مبادلات تجاری ما با چین در سال 2018 در مقایسه با سال 2017 نیز 30 درصد کاهش داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، ویروس کرونا بیماری است که هم اکنون دومین اقتصاد بزرگ دنیا را درگیر خود کرده است. ویروسی که اواخر دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و کار به جایی رسید که نه تنها این شهر قرنطینه شد بلکه کشور چین به طور کامل در آستانه سال نوی خود به تعطیلی کشانده شد. قیمت انرژی و به خصوص قیمت نفت به شدت اُفت کرد و کلیه سفرهای چینی ها توسط دولت این کشور لغو شد. از آنجا که چین همواره یک کشور گردشگرفرست و به عنوان شریک اول تجاری ایران بوده است، برای اینکه بدانیم تاثیر این ویروس بر اقتصاد دنیا و کشور ما چگونه بوده است خبرنگار تابناک اقتصادی گفتگویی را با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ترتیب داد.

خیالتان راحت! متاسفانه یا خوشبختانه، اقتصاد ایران از ویروس کشنده کرونا، محروم است

حریری درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه یا خوشبختانه آنقدر ارتباط اقتصادی کشور با دنیا کم شده است که این گونه مسائل بین المللی زیاد بر اقتصاد ما تاثیرگذار نیست.

وی افزود: همه ساله عید چینی در این ایام برگزار می شود و تقریباً سه هفته ای چین تعطیل می باشد و از آنجا که چین دومین اقتصاد دنیا است تعطیلی آن، قیمت کامودیتی ها و انرژی را به شدت کاهش می دهد. تعیین اینکه چقدر از این اُفت قیمت کامودیتی ها و انرژی در ایام عید چینی سال جاری به دلیل ویروس کرونا بوده است و چقدر به روند هر ساله مربوط می باشد، قابل تشخیص نیست.

حریری ادامه داد: اگر اقتصاد ما به مانند همیشه می توانست نفت به چین صادر کند این اُفت قیمت انرژی می توانست بر اقتصاد ما تاثیرگذار باشد اما هم اکنون که به دلیل تحریم ها صادرات نفت ایران به حداقل ممکن رسیده است در نتیجه می توان از تاثیر این اُفت قیمت انرژی (به هر دلیلی) چشم پوشی کرد.

حریری گفت: یک زمانی رکورد فروش نفت روزانه ایران تنها به چین 850 هزار بشکه بود اما الان در مجموع به همه کشورها روزانه 300 هزار بشکه نفت می فروشیم.

تا پایان تعطیلات سال نوی چینی، باید صبر کنیم

حریری با اشاره به اینکه چینی ها در سال 2003 و 2004 با یک نوع بیماری همه گیر دیگر به نام سارس رو به رو شده بودند و تجربه لازم برای مقابله در این نوع بیماری ها را داشتند، گفت: هم اکنون می توانند از تجربه گذشته استفاده و با این نوع بیماری نیز مقابله کنند. در نتیجه به نظر می رسد که چینی ها ظرف سه هفته آینده که تعطیلات سال نوی چینی هم به پایان می رسد بتوانند این نوع بیماری را نیز مهار کنند. اما در کوتاه مدت به هر حال این یک شوک به اقتصاد بوده است که تقارن این شوک به اقتصاد با تعطیلی سال نو چینی، تفکیک تاثیر هر یک از آن ها بر بازارها را سخت کرده است. برای اینکه بتوانیم دید درستی از تاثیر این ویروس بر اقتصاد دنیا داشته باشیم باید صبر کنیم تا این تعطیلات سال نوی چینی به پایان برسد و آن گاه به بررسی تاثیر این نوع ویروس بر اقتصاد بپردازیم.

کالای خوراکی از چین وارد نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون کالای چینی مثلاً یک کالای خوراکی وجود دارد که واردات آن به دلیل شیوع این ویروس متوقف شده باشد، گفت: خیر ما کالای خوراکی به آن صورت از چین وارد نمی کنیم. البته مواد افزودنی و یا یک مقدار خیلی کم بادام زمینی شاید در مقاطعی وارد کرده باشیم. الان که کلاً واردات این گونه موارد به ایران ممنوع است.

کاهش واردات، افتخار شده است!!

وی ادامه داد: همیشه ما با افتخار عنوان می کنیم که واردات کشور کاهش پیدا کرده و سازمان توسعه تجارت این را یک دستاورد می بیند، ولی واقعیت این است که اندازه ایران در تجارت جهانی روز به روز کوچکتر می شود.

سهم ایران در تجارت جهانی کاهش یافته است

وی افزود: ایران کشوری است که 1.2 درصد از جمعیت دنیا را در خود جای داده است. جایگاه ایران به لحاظ اندازه اقتصاد نیز قبل از درگیری های پیش آمده همواره بین 18 تا 24ام دنیا بوده است. قاعدتاً به دلیل اینکه ایران از عمده ترین صادرکنندگان نفت، گاز و میعانات می باشد و همچنین دارای ظرفیت های زیادی از جمله ترانزیت است، باید در تجارت جهانی نیز سهمی 1.2 درصدی داشته باشد. منتهی تحریم ها باعث شده است تا ایران هیچگاه در حد و اندازه های خود در تجارت جهانی ظاهر نشود و الان سهم ایران در تجارت جهانی به حدود 0.3 درصد کاهش یافته است. البته در گذشته نیز هیچگاه سهم ایران در تجارت جهانی فراتر از 0.5 درصد نرفته بود.

حریری افزود: زمانی می توانیم به کاهش واردات افتخار کنیم که سهم ما از تجارت جهانی افزایش یافته باشد و تراز تجاری ما مثبت شود. وی ادامه داد: در حال حاضر میزان تجارت ما با در نظر گرفتن صادرات، واردات و قاچاق کالا حدود 120 میلیارد دلار می باشد و این در حالی است که میزان تجارت در دنیا بیش از 41 هزار میلیارد دلار می باشد.  با این تفاسیر اقتصاد ما از هیچ اتفاق بین المللی (چه مثبت چه منفی) تاثیر آنچنانی نمی گیرد.

تعطیلی مراکز تفریحی، سینماها و پایانه های جابجایی مسافر در چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری دنیا و کشور گفت: این اتفاق بر روی صنعت توریسم دنیا و ایران قطعا تاثیرگذار بوده است. در چین نیز در این ایام تعطیلات عید سالانه میزان سفرها به 2 میلیارد سفر می رسید اما الان به دلیل این ویروس این تعداد سفر به شدت کاهش یافته است. هم اکنون در چین بیشتر مراکز تفریحی از جمله سینماها و پایانه های جابجایی مسافر تعطیل می باشد.

حریری افزود: از روز گذشته مردم با تعجب به ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در عرض ده روز نگاه می کنند اما تعجب برانگیزتر این است که در ایام تعطیلات سال نوی چینی که حدود 20 روز می باشد، سفر مردم را لغو کنند و این تعداد 2 میلیارد سفر را کاهش دهند و به حداقل ممکن برسانند. این لغو سفرهایی که تعداد آن ها به میلیارد می رسید خودش نشان از یک مدیریت قوی دارد و همچنین بیانگر اعتماد مردم به مدیران است.

تدابیر ساده در فرودگاه امام بعد از 16 روز!

حریری در مورد تدابیر اندیشیده شده در کشور برای کنترل و ممانعت از ورود این ویروس کرونا از طریق چینی ها به کشور گفت: از روز گذشته یک سری کارهای ساده در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده است اما نسبت به جاهای دیگر دنیا این تدابیر بسیار بسیار کم است. برخی کشورها برای ممانعت از ورود ویروس پروازها از مبدا چین را لغو کرده اند. تازه این تدابیر ساده را بعد از گذشت سه هفته از شناسایی و اعلام این ویروس انجام داده اند. 9 ژانویه چین اعلام حالت فوق العاده کرد و ما تازه از دیروز که 25 ژانویه بوده است شروع به کنترل از فرودگاه امام خمینی (ره) کردیم.

روزانه 1500 نفر از نقاط درگیر به ویروس کرونا به ایران می آیند!

وی با اشاره به اینکه در هفته 15 پرواز رفت و برگشت توسط شرکت ماهان بین ایران و چین وجود دارد گفت: تقریباً میانگین روزانه دو پرواز بین ایران و چین توسط ماهان انجام می شود که می توان گفت روزانه 600 تا 700 مسافر از چین به ایران می آید. حریری افزود: خطوط هواپیمایی چین هم قبل از این قضایا 4 پرواز داشته است که در حال حاضر متوقف شده است. همچنین به صورت غیرمستقیم از طریق امارات و قطر هم به چین پرواز داریم.

وی گفت: با توجه به اینکه تنها چین درگیر این ویروس نیست و باقی کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز به نوعی درگیر این قضیه هستند و از سوی ایران به آن کشورها هم پرواز دارد بنابراین می توان گفت به صورت متوسط روزانه 1500 نفر از نقاط درگیر به ویروس کرونا به ایران وارد می شوند.

همواره تراز تجاری ما با چین مثبت بوده

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد میزان مراودات ایران و چین در سال 2019 گفت: مجموع مبادلات تجاری ایران و چین به حدود 23 میلیارد دلار رسیده و در مقایسه با سال 2018، 36 درصد کاهش داشته است. نکته مهم این است که میزان مبادلات تجاری ما با چین در سال 2018 در مقایسه با سال 2017 نیز 30 درصد کاهش داشته است. البته اگر بخواهیم سهم تجارت ایران با چین را در این سال ها مورد مقایسه قرار دهیم، اندکی این سهم افزایش یافته است. این نشان می دهد که اشکالی در روابط تجاری ایران و چین به وجود نیامده است بلکه ایران کلاً در روابط تجاری فرامرزی مشکل دار شده است و اندازه اقتصاد ایران کوچک شده است. حدود یک دهه است که چین بزرگترین شریک تجاری ایران می باشد و نسبت تجاری خود با ایران را حفظ کرده است. حریری گفت: یک زمانی ما شریک 16م تجاری چین بودیم که الان به شدت افت کرده ایم اما چین همچنان شریک اول تجاری ما مانده است.

وی افزود: از میزان مبادلات تجاری در سال 2019، 13 میلیارد دلار صادرات ایران به چین بوده است و حدود 10 میلیارد دلار نیز واردات داشته ایم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در طول سی سال گذشته همواره تراز تجاری ما با چین مثبت بوده و صادرات ایران به چین در مقایسه با واردات از چین بیشتر بوده است. تنها یک سال که فکر می کنم سال 92 یا 93 بود و قیمت نفت به شدت کاهش یافت این تراز تجاری به نفع چین بوده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
عزیز کارشناس. این امار تحارت و واردات چین از ایران مربوط به کل سال 2019 هست که تا نیمه ان چین می توانست روزی 700 هزار بشکه از ایران نفت وارد کنه. امار سه ماهه چهارم 2019 را منتشر کن تا متوجه شوی واردات نفت چین از ایران تقریبا صفر شده. ان دویست هزار بشکه هم وارد کرده بابت بدهی قبلی ایران بوده و پولی به حساب ایران منتقل نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
باید پروازهای مستقیم و غیر مستقیم را لغو کرد جان مردم که نباید به بازی گرفته بشه وگرنه فاجعه بار میشه
ما از مسولين داخلي بيشتر از ويروس كرونا ميترسيم
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
از طرف خودت حرف بزن همیشه
بالاخره خوشحاله یا ناراحته کدوم یکیش ظاهرا از امار ورودیا کم نشده که
مردم ما سالهاست به بیماری "مسئولین کورن آیا؟" مبتلا هستن
اصلا اقتصادی مونده است!!؟
از این نظرات قبل پذیرش اشتباه هدف قرارداد هواپیمای مسافری هم زیاد شنیدیم . ایشون به تجارتشون برسن و مسئولان مربوطه اقدامات پیشگیرانه در برابر کرونا تا دیر نشده انجام بدن
کاهش واردات، افتخار شده است!!

پ ن پ باید گریه کرد؟ با واردات بی رویه کارخانه های نساجی رو ورشکسته کردید پنبه کاران را به روز سیاه نشوندید. باید هم افتخار کرد البته اگر شما کاسبان برجام وارداتچی اجازه بدید!
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
عرض دیگه ای باشه
بنادر چه تدابیری دارند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر