بازدید 30868
الهام امین زاده در گفت و گو با تابناک؛

کسی رئیس مجلس می شود که کارنامه موفق‌تری از گذشته خود ارائه بدهد/ مجلس به محل تولید قانون تبدیل شده است

معمولاً گروهها لیست‌هائی تنظیم می کنند و بر حسب تشخیص خودشان افراد را می‌گذارند. این که در کدام لیست قرار بگیرم بستگی دارد به معیارهایی را که بر اساس عقلانیت، تعهد، انقلابی‌گری، تخصص و ولایت‌مداری مطرح نموده ام، اگر این ویژگی‌ها را بپسندند در لیستهای مرتبط با این معیارها خواهم بود ولی هیچ رابطه‌ تشکیلاتی و سیاسی با هیچ گروه سیاسی ندارم.
کد خبر: ۹۵۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 23 January 2020

نماینده‌ای که ۵۰ تومان رای می‌خرد، رای خود را به یک سفر می‌فروشد/ عده‌ای رای خود را ارزان می‌فروشندانتخابات مجلس یازدهم را در اسفند 98 پیش رو داریم و با توجه به تحولاتی که در چهلمین سال انقلاب افتاده و این تحولات اقتضا می‌کند نگاه جدیدی به کشور، منافع ملی و منافع مردم داشته باشیم.

به گزارش «تابناک»؛ به هر حال یکسری افراد کاندید شدند و مایل هستند به مجلس بروند و نقشی را ایفا کنند، هرچقدر این مجلس از افرادی تشکیل شود که متخصص تر، آگاه‌تر و دلسوزتر باشند و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند، این مجلس کارآمدتر می‌شود.

قاعدتاً مجلس در راس امور است همان طور که امام (ره) بیان کردند ولی مجلسی که نمایندگان آن مطلع نباشند و داد و فریاد آنها درباره مسائل جناحی و سیاسی و قبیله‌گرایی و یا منافع شخصی باشد، در راس امور نخواهد بود.

الهام امین زاده عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دستیار سابق رئیس جمهور که خود از کاندیدا های مجلس یازدهم است در گفت و گو با تاناک به بررسی انتخابات پیش رو پرداخته است.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده در خصوص انتخابات گفت: صرف تشکیل مجلس هزینه‌بر است و بعد قوانینی که تصویب می‌شود و وارد جامعه می‌شود برای مردم ایجاد هزینه می‌کند، برای مردم ایجاد محدودیت می‌کند، باید رویه قانون گذاری اصلاح شود.

وی در ادامه افزود: نفس قانون یکسری محدودیت‌ها و چهارچوب‌هایی را ایجاد می‌کند و اعمال قانون هم هزینه بر است. سوال این است که آیا در فرآیند ایجاد قانون مردم و ذی‌نفعان مشارکتی دارند؟ بعضی از قوانین مربوط به یک بخشی از جامعه است، برخی از قوانین هم کل جامعه را دربرمی‌گیرند. آیا مردم مورد سوال واقع شده اند و نظر آنها پرسیده شده است؟ آیا کارشناسی لازم انجام شده است؟

وی گفت: الان بیش از 12 هزار عنوان قانون در کشور داریم از 1285 هجری شمسی، در صورتی که برخی کشورها هستند که 200 سال است قانون گذاری می‌کنند شاید تعداد قوانین آنها به 3 هزار عنوان قانون نرسد. این چنین شده که مجلس به محل تولید قانون تبدیل شده ولی آیا این قوانین زندگی بهتری را برای مردم و کشور رقم زده اند؟

وی گفت: قاعده این است که قانون بد را باید اجرا کنیم و قانون بد بهتر از بی‌قانونی است، ولی این که قانون باید اجرا شود آیا مردم مطلع هستند از قوانینی که برای آنها یکسری تکالیفی یا احیانا حقوقی را ایجاد کرده اند؟ در حقوق قاعده‌ای داریم که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست.

امین زاده افزود: یعنی اگر فردی بگوید من یکی از این عناوین قانون را نمی‌دانستم به هیچ وجه نمی‌تواند مسئولیت او را برطرف کند. به هر حال باید پای مسئولیت خود بایستد، هر جبران خسارت و مجازاتی را تقبل نماید. بنابراین مردم به نحو مقتضی بایستی از قوانین موجود مطلع شوند. مثالی برای شما می زنم. اکنون چیزی حدود 15 میلیون پرونده در محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف داریم، وقتی سراغ زندانی‌ها می‌روید و با آنها صحبت می‌کنید اکثریت آنها نیت سویی در این که قانون را نقض کنند، نداشتند.

وی گفت: در گفتگویی که با تعدادی از زندانیان داشتم، اینها چک ها و اسنادی را ندانسته امضا کرده بودند که بدهی‌های مالی برای آنها به بار آورده بود. همین جا باید از سایت تابناک تشکر کنم که اطلاع‌رسانی حقوقی و قانونی را بطور روزانه برای مردم دارد.

این خیلی ارزشمند است شایسته است اطلاع‌رسانی قانون در حوزه هنر و رسانه به انحاء مختلف به مردم انجام شود. اگر این قدر نقش قانون مهم است بنابراین مجلس یازدهم باید از افرادی مطلع و دلسوز با سوابق روشن و موثر کارآمدی تشکیل شود یعنی تجربیاتی داشته باشند که هم قوانین مناسب را تصویب کنند هم بر اجرای صحیح آنها نظارت کنند.

مردم از سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی زده شده اند

وی در پاسخ به این سوال که انتخابات را چطور می‌بینید؟ فکر می‌کنم مردم از اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان استقبال خواهند کرد. نظزشما درباره شعارهایی همانند اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگر تمام است ماجرا چیست. گفت: به نظر می‌رسد مردم از سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی زده شده اند. ما در عرصه اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و خدمت‌رسانی عمومی واقعاً دچار نقص هستیم، به دلیل همین سیاست‌زدگی‌ها و سیاست بازی‌هایی که در نهادهایی که خدمت می‌کنند وجود دارد.

وی گفت: به نظر می‌رسد شعاری که در مجلس جدید یعنی بین کاندیداهایی که می‌خواهند آنجا بروند باید پررنگ باشد عقلانیت، تخصص، تعهد و انقلابی‌گری است که این هم با بحث پوپولیست بودن فرق دارد. یک زمان‌هایی یک اتفاقی در سطح جامعه می‌افتد و هنوز یک هفته نشده قانون آن در می‌آید. این هم صحیح نیست. قرار نیست نماینده گرفتار عواطف و احساسات شود و بدون کار کارشناسی قانونی را به مجلس ببرد.

وی گفت: علاوه بر این که یک نماینده باید انقلابی باشد یعنی کاملاً سریع واکنش نشان دهد و هر حادثه‌ای در اجتماع را نادیده نگیرد و اینها علامت‌هایی است که باید برای آن فکر کند، بایستی عقلانیت داشته باشد و تعهد هم داشته باشد و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی و حزبی خود ترجیح دهد. مردم دنبال این هستند.

وی افزود: حالا این معیارها و شاخص‌ها را کجا پیدا کنند؟ در چه افرادی پیدا کنند؟ قاعدتاً در روستا‌ها و شهرهای کوچک منحصرا با صرف پول تعریف نمی‌شود ولی متاسفانه در برخی از شهرها گفته می شود که هر کسی متول‌تر باشد، پول بیشتری خرج کند پیروز انتخابات است.

امین زاده افزود: یعنی پول بیشتر برابر این است که دنبال عقلانیت، تخصص، تعهد و انقلابی‌گری نباشیم. این خیلی بد است زیرا اگر مردم خدای ناکرده رای خود را با یک شام و نهار بفروشند نمی‌توانند از نماینده مجلس انتظار قوانین قوی بنیادین و نظارت بر اجرای آنها برای رفاه حال خود و نسل ‌های آتی داشته باشند.

وی افزود: قانون را برای 4 سال نمی‌نویسیم. قانون را برای 8 سال هم نمی‌نویسیم. گاهی قوانینی داریم که 100 سال است قانون است. چطور ممکن است یک نماینده مجلسی که نه تخصص دارد و نه از عقلانیت تبعیت می‌کند بتواند قانون 100 ساله بنویسد؟ قانون‌نویسی نیاز به تخصص، تعهد، دانش و منجمله علم حقوق دارد و چیزی که قدری این مجلس از آن فاصله گرفت بحث تخصص‌گرایی بود. ما در کمیسیون‌ها انتظار داشیتم متخصصین بیشتری وجود داشته باشند و اظهارنظر کنند و در جریان قانون‌نویسی مشارکت کنند.

امین زاده در ادامه گفت: این یک بحث بود و دومین مورد عدم تعامل نزدیک با مردم بود. مردم کجا پیدا کنند نماینده را که به او اعتراض کنند، مطالبه کنند که چرا قیمت بنزین این طور است؟ چرا سطح کالا و خدمات این طور است؟ چرا قیمت بنزین بر سطح کالا و خدمات اثر گذاشت؟ مردم باید به نماینده‌های خود دسترسی داشته باشند. موقعی که ما نماینده مجلس بودیم هفته‌ای یک روز را به ملاقات با مردم اختصاص می‌دادیم و گاهی اوقات به ملاقات مردم در دفتر خود هم اکتفا نمی‌کردیم چون عده خاصی راه مجلس را بلد هستند که بیایند وقت بگیرند و آنجا با نماینده خود ملاقات کنند اما بیشتر مردم این را خبر ندارند یا اصلاً ترجیح می دهند نماینده را نبینند. ما در مناطق می‌رفتیم. فرض کنید اطلاع‌رسانی می‌کردیم. مناطق 22 گانه تهران اطلاع‌رسانی می‌شد که نماینده می‌خواهد بیاید و چه حرف و مشکلی دارید. ما گزارشی به مردم می‌دادیم و مردم هم خواسته‌هاشان را به ما می‌گفتند. این به معنی نمایندگی مجلس بود.

وی گفت: این که صرفاً در پشت درهای بسته به بحث‌های سیاسی بپردازیم و خط و نشان برای جناح رقیب بکشیم و یا از عرصه رسانه فقط برای اهداف سیاسی استفاده کنیم نمایندگی نیست. این است که این گسست بین مجلس و مردم ایجاد شده است. ما می‌خواهیم مجلس بعدی متخصص‌تر و همگام‌تر با مطالبات مردم باشد.

مشی من مشخص است

وی در پاسخ به این سوال که شما در مجلس هفتم با لیست اصولگرایان به مجلس آمدید و در دولت دهم که دولت نزدیک‌تر به اصلاح‌طلبان بود به عنوان معاون رئیس‌جمهور مشغول به فعالیت شدید. در کدام یک از لیست‌ها در انتخابات مجلس یازدهم وارد می‌شوید؟گفت:

بالاخره مشی من مشخص است، چه در زمانی که در مجلس بودم، که مجلس اصولگرا بود و آن چه باید در حرفه خود انجام می‌دادم که اقدامات حقوقی و بین‌المللی بود. در دولت هم که بودم باز مباحث حرفه‌ای حقوقی را به عهده داشتم. به خاطر منافع کشور آن جایی که امکان خدمت‌رسانی باشد باید حضور داشت. فرقی نمی‌کند محیط اصولگرا یا اصلاح‌طلب باشد. اما همه می‌دانستند در دولت مشی سیاسی من چیست. معمولاً گروهها لیست‌هائی تنظیم می کنند و بر حسب تشخیص خودشان افراد را می‌گذارند. این که در کدام لیست قرار بگیرم بستگی دارد به معیارهایی را که بر اساس عقلانیت، تعهد، انقلابی‌گری، تخصص و ولایت‌مداری مطرح نموده ام، اگر این ویژگی‌ها را بپسندند در لیستهای مرتبط با این معیارها خواهم بود ولی هیچ رابطه‌ تشکیلاتی و سیاسی با هیچ گروه سیاسی ندارم.

با توجه به نبود آقای لاریجانی پیش‌بینی شما درباره ریاست مجلس چیست؟ فکر می‌کنید کدام یک از بزرگواران قابلیت حضور در جایگاه ریاست را دارند؟

اسم نبریم بهتر است. اما فکر کنم با عملکردهایی که هر فرد داشته باید قضاوت شود. بدون این که اسم ببرم کسی شانس بیشتری دارد که بتواند کارنامه موفق‌تری از گذشته خود ارائه بدهد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۹
زمانی مجلس می تواند کارایی لازم را داشته باشد که کاندیداهای شایسته کاردان ،تحصیل کرده ،باتجربه ،شجاع پاکدست ،وسایر صفات انسانیت را داشته باشد وبدون ملاحظات سیاسی وجبهه بلندیهای متداول در معرض آرا مردم قرار گیرد ولی متاسفانه بسیاری از این صفات نیکو در هیجانات و هیاهوی سیاسی رنگ باخته وظاهرسازی وشعارو وابستگی های جناحی جایگزین آنها شده است و معیار رای ملتدرحد یک شعار باقی مانده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
از انتخابات ازاد و مردمی فقط یک پوسته خالی و لاغر باقی مانده است
و الفصاحه
سرکار خانم مردم را برای خرید رای گرسنه نگه می دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
الان تابناک شدی ستاد تبلیغات این خانم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
کارنامه موفق؟!! چی میگه این خانوم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
وقتی یک نماینده قرار است طرف ۴ سال جمعا ۵۰۰ میلیون تومان حقوق دریافت کند
ولی برای تبلیغات انتخاباتی خود ۲ میلیارد تومان هزینه میکند
آیا نباید از همان ابتدا به اهداف و نیت و کارایی و _ بودن و مفید بودن اینگونه نمایندگان شک کرد ؟
#نه_به_انتخابات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
کلا وظیفه اصلی نمایندگان مجلس در کنار احزاب و رسانه های آزاد و مردمی باید
ناظرین و چشم و گوش و زبان و بازوی حق خواهی مردم باشند
ولی با این سیستم ، خودشان نیاز به نظارت دارند
رای بی رای
درست میفرمائید مجلس به محل تولید قانون تبدیل شده ،و دولت نیزبرای عدم اجرای آن ،هر کدام ساز خودشان را میزنند. میبایست دید آنان قانون را بر چه اساسی و توسعه ای که دارند به تصویب میرسانند و روند آن را موبه مو پیگیری می نمایند تا کشور و مردمشان احساس آرامش ورفاه را لمس نمایند وقوانین اضافه را وجود نمی آورده اند نه مانند ما برای سز کیس کردن مردم و نارضیاتی ،اگر آنان بیش از 200 سال 3000 قانون دارند برای آن نیز همت کرده اند تا اجراء گردد و دولتشان نیز به آن تمکین داشته است به قول معرف قانون قابل اجراء را مجلسشان به تصویب رسانیده است نه مانند ما از سر تکلیف قانون وضع میکنیم و رای اجراء که ابلاغ میشود تازه اگر و اما ها و غیره .................................. شروع میشود تا قانون اجراء نگردد اصولاٌ مجلس ما نتوانسته است قوانین را به روز نماید وتا جمیم چهار سال نمایندگی به اتمام میرسد.برایم جای تعجب دارد در آمریکا یک نمایند 40 در صد کار نمایندگی میکند و60 در صد ه کارهای تجاری و شرکت داری و غیر خود میرسد ولی در ایران مرکز پژوهشهای مجلس رای رشد ونمو نمایندگان درصدی را اعلام نمی نماید.
رای کی میده....!!!!؟؟؟؟
سر کار خانم رای دادن با این ساز و کار فقط توهین به شعور خودمان است.
رییس معلومه
نماینده معلومه
اکثریت و اقلیت هم معلومند

پس چه نیازی به رای هست ؟
توی این چهل سال هر روز مجلس ضعیف تری نسبت به قبلش داشتیم
مورچه خودش چی است که کله پاچه اش چی باشد!!!!
با کدام رای ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کارنانه منظورت اینه هرحا بوده چقدر بودحه گرفته و چی تحویل داده؟
رای نمی دم
با عرض پوزش، تمامی سخنان این سرکار خانم محترم باز بنوعی عوام فریبی توام با تکرار شعارهای خسته کننده همیشگی بود نه چیزی بیشتر. اما این خانم محترم اشاره به زندانیانی کردند که به دلیل عدم اطلاع حقوقی چک هایی را در ازای وصول مبلغی امضا کرده اند و به علت عدم پرداخت تعهدات چکی شان اکنون در زندان هستند و یا اشاره به 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی کردند این را بگذارید در کنار سیاست اخیر قوه قضاییه جرم و زندان زدایی به دلیل شرایط تحریم ها و انباشت زندانیان در زندان ها، بایست بجای این کارهای سطحی که در ذات خودش باز بنوعی دیگر عوام فریبی به منظور کسب سبد رای، ارضای خودشیفتگی های شخصی و فرقه ای و مشروعیت دادن به تخلفات و نقض قانون و حقوق دیگران است به ریشه ها و علل فراگیر بودن این جرایم در کشور و جامعه توجه کرد. خانم محترم و دیگر داوطلبین دست از شعار بردارید همه مردم با کمی زیاد و کم به دردها و چالش های بزرگ کشور و جامعه واقف هستند بجای طرفه رفتن از اصل موضوع بیابید برنامه بدهید و بگویید کدام چالش ها در کشور و جامعه برای شما داوطلبین نمایندگی در اولویت است و طرح و برنامه شما چیست؟ تا مردم با قضاوتی روشن به شماها رای دهند و از شما در آینده بخواهند در برابر اظهاراتی که داشته اید پاسخگو باشید.
ضرب الممثل شیرینی ایرانی می گوید: طرف رو تو ده راه نمی دادند سراغ کدخدا رو می گرفت!
تابناک عزیز برای این رپورتاژ آگهی چقدر گرفتی از این خانم؟
دوران لیست بازی گذشته ، مردم ایران بجز عده ای که مجبورند در شهرهای بالای صدهزار نفر دیگر کسی رای لیستی نمیدهد ؟ در اکثر روستاها ،و در خاشیهٔ شهرها ،و گروهای معتاد رای خود را می فروشند ، که حداکثر شرکت کنندگان یک سوم افراد دارای شرایط رای دادن ،میباشند ، یعنی در این دوره ، افراد اننخت ،( منصوبین ) با حداقل رای به ده دورهٔ قبل وارد مجلس میشوند ؟
علت آنهم سختی معیشت مردم میباشد که مسولین بی توجه به آن میباشند ؟، کرامت ،و عزت نفس ،‌ حرمت افراد مخصوصا بزرگان خانواده گلدمال شده ؟،، عده ای قلیل هرروز ثروتمندتر میشوند ،و اکثریت مردم هرروز فقیرتر ؟ علتش هم عدم درک ،و فهم مسولین از جامعه میباشد ؟ که درد گرانی ،و تورم ، سختی معیشت را حس نمیکنند ؟،،
نمایندگان مجلس یعنی کشک
کارنامه موفقی مانند آقای قالیباف که کارنامه شان بجای بیست , هفتصد است ! هفتصد پرونده فساد در شهرداری و کارنامه بهتر ایشان شهروندی استرالیا و خرید املاک موفق است در قاره استرالیا , از ایشان با این کارنامه پر بار گیر نمیارید !
مجلس و همه مراکز تصمیم ساز کشور در خدمت قدرت قرار گرفته اند و وظیفه اشان جاده سازی برای اشاعه قدرت شده است . لازمه این کا ر انتخاب افرادی است که فاقد صلاحیت و استقلال و تخصص لازم باشند . نمونه های زیادی در مجلس فعلی از این افراد وجود دارد. با این نگرش اوضاع هر روز بدتر از پیش خواهد شد
اون مجلس فرمایشی که یکسری حاضر نیستن در کوچکترین مسائل که رای شون هست وحق مردمه بدونن رایش چیه شفافیت رو نمیپذیرن چه برسه به مسائل مهمتر رو باید درش رو گل گرفت فقط هزینه اضافی و حیف و میل بیت المال میشه
حالا مثلا مجلس اصلا چی هست و چه ;کارامدی داره که رییسش کی باشه ؟ اصلا مهم نیست .
فکر نان باش که خربزه آب است.
نیاز به رای مردم نیست.بین خودتان انتخاب کنید
چون :
۱- این همه هزینه هم نمی کنید.
۲- درآمدتون هم خوبه و به صورت عادلانه تقسیم می شه.
۳-این همه دعوا نمی شه.
۴-قوانین یک دست و خوب تر تهیه می شه .
البته گاهی اوقات با هم بصورت صوری دعوا کنید که فکر کنیم که اختلاف هم وجود داره.
بلاخره یه ژن خوب رییس مجلس میشه به ما ژنهای معیوب چه ربطی داره..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر