بازدید 3821
کلانتری و یک انتخاب؛

مصلحت محیط زیست یا منفعت تورگردانان شکار؟

کد خبر: ۹۵۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 20 January 2020

منتقدان شکارفروشی با حضور در نشستی در دفتر فرماندهی یگان محیط زیست با بیان اینکه فروش مجوز شکار به اتباع خارجی هیچ گونه توجیهی ندارد تخصیص پروانه شکار به اتباع خارجی را مصداق ترجیح منافع سوداگران شکار اتباع خارجی بر مصلحت محیط زیست کشور دانستند.

به گزارش تسنیم، در پی اعتراضات صورت گرفته نسبت به صدور 447 مجوز شکار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، صبح امروز برای نخستین بار نشستی با حضور منتقدان پروانه‌های شکار و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در دفتر فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست، منتقدان با اشاره به اینکه بر اساس نظرات متخصصان، شرایط زیستگاه‌ها و جمعیت حیات وحش کشور برای صدور مجوز شکار مناسب نیست، فروش 447 مجوز شکار چهارپا را تصمیمی غیرکارشناسی دانستند که بدون مشورت متخصصان و توسط افراد خاص و ذی‌نفع اتخاذ شده و خواهان لغو آن شدند.

اما شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش با تأکید بر اینکه بر اساس سرشماری‌های انجام شده جمعیت وحوش ظرفیت برداشت دارد از تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوزهای شکار دفاع کرد.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هم در این نشست با یادآوری این نکته که میلیون‌ها سلاح مجاز و غیرمجاز در دست شکارچیان است، صدور مجوز شکار را راهکاری برای قانونمند کردن دارندگان سلاح‌ها و جلوگیری از تخلفاتشان عنوان کرد.

این در حالی است که طبق اعلام مسئولان محیط زیست، سال گذشته 40 درصد از پروانه‌های شکار به شکارچیان خارجی تعلق گرفته است. پروانه‌هایی که طبیعتا سهمی در قانونمند کردن شکارچیان داخلی و جلوگیری از تخلفات آنها ایفا نخواهد کرد.

بر این اساس، در نشست صبح امروز، منتقدان صدور پروانه‌های شکار با بیان اینکه فروش مجوز شکار به اتباع خارجی هیچ گونه توجیهی ندارد تخصیص ولو یک پروانه شکار به اتباع خارجی را مصداق ترجیح منافع سوداگران شکار اتباع خارجی بر مصلحت محیط زیست کشور دانسته و اعلام کردند در صورت صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی، با برگزاری تجمعی قانونی، انتقاد خود را نسبت به فروش سرمایه‌های ملی کشور به نمایش خواهند گذاشت.

در پایان این نشست، سرهنگ محبت‌خانی، با بیان اینکه نظرات منتقدان صدور این پروانه‌ها را با عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در میان خواهد گذاشت، اعلام نظر قطعی این سازمان در خصوص صدور یا عدم صدور 447 پروانه شکار چهارپا را به روزهای آینده موکول کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید کلانتری، پس از شنیدن نقطه‌‌نظرات منتقدان صدور پروانه‌های شکار، چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؛ مصالح محیط زیست کشور را ترجیح خواهد داد یا منافع برگزارکنندگان تورهای شکار را!

به گزارش تسنیم، طی ماه‌های گذشته بسیاری از متخصصان و پیشکسوتان محیط زیست از جمله بهرام کیابی، اصغر عبدلی، رضا علیزاده، اسماعیل کهرم، محمود کرمی، مجید مخدوم، مرتضی شریفی، اصغر محمدی فاضل و حسین آخانی و همچنین بسیاری از کارشناسان و سمن‌های محیط زیستی، صدور پروانه‌های شکار را با طرح استدلال‌های علمی مورد انتقاد قرار داده و سرشماری‌های سازمان حفاظت محیط زیست را که بر اساس آن مجوز شکار صادر می‌شود زیر سوال برده‌اند.

علی بختیاری، علی ابراهیمی، علی اکبری، سیدراضی نوری، علی‌محمد شاعری، عباس پاپی‌زاده پالنگان، رسول خضری، جبار کوچکی‌نژاد، مهرداد بائوج لاهوتی، علی وقف‌چی، اصغر سلیمی، فریده اولادقباد، عبدالکریم حسین‌زاده، عبدالله حاتمیان، ابوالفضل موسوی بیوکی، نصرالله پژمان‌فر، هاجر چنارانی، بهروز بنیادی، شمس‌الله شریعت‌نژاد و سیدحسین نقوی حسینی نیز از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند که صریحاً نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرده‌اند و با تاکید بر حرمت شکار لهوی از نظر فقها و با استناد به نظر متخصصان، صدور مجوز شکار را تفریحی را زیر سوال برده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر