بازدید 8416

افزایش چشمگیر قربانیان «مرگ خاموش» در یک آذرماه دیگر!

در میان آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت، تنها یکی را «مرگ خاموش» نام نهاده‌اند؛ مسمومیت ناشی از استنشاق گاز بی رنگ و بوی منوکسید کربن که به گواه آمار، در هر ۱۲۶ فرد مسموم شده، ده تن را به آغوش مرگ می‌کشد؛ تاوان سنگینی که افراد برای یک بی احتیاطی بسیار ساده پرداخت می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 20 January 2020
تابناک اجتماعیباز هم فصل سرما و باز هم تند شدن شیب آمار جان باختگان رویدادی که فصلی نیست، اما در فصول خاصی از سال و به مدد سهل انگاری، جان بسیاری را می‌گیرد. رویدادی که با نام «مرگ خاموش» شناخته می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ در میان آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت (مسمومیت دارویی، مسمومیت با سم، مسمومیت با گاز و ...) تنها یکی را «مرگ خاموش» نام نهاده‌اند؛ مسمومیت ناشی از استنشاق گاز بی رنگ و بوی منوکسید کربن که به گواه آمار، در هر ۱۲۶ فرد مسموم شده، ده تن را به آغوش مرگ می‌کشد؛ تاوان سنگینی که افراد برای یک بی احتیاطی بسیار ساده پرداخت می‌کنند.

افزایش چشمگیر قربانیان «مرگ خاموش» در یک آذرماه دیگر!درباره پدیده‌ای سخن می‌گوییم که هر ساله در نیمه دوم سال بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود و یکی از ماه‌هایی که شمار افراد قربانی افزایش چشمگیری می‌یابد، آذرماه است. ماهی که امسال در آن ۱۲۳ تن از هموطنان مان با استنشاق منوکسید کربن جان باختند. آماری که حکایت از افزایش۳۶/۷درصدی قربانیان در این ماه به نسبت سال گذشته دارد.

این را آمار‌هایی نشان می‌دهد که سازمان پزشکی قانونی کشورمان منتشر می‌کند و بر اساس تازه‌ترین آنها، در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۴۳۶ تن از هموطنان قربانی این مسمومیت شده اند. با این یادآوری که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۲/۴ درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس این آمار، تا انتهای فصل پاییز، ۳۲۸ مرد و ۱۰۸ زن بر اثر استنشاق منوکسید کربن جان باخته اند و استان‌های تهران با ۸۴، آذربایجان شرقی با ۴۳ و اصفهان با ۳۹ فوتی، بیشترین آمار تلفات این قاتل خاموش را داشته اند. قاتلی که البته بسیاری از مسموم شدگان از چنگالش می‌گریزند، اما با وجود این هم جدی گرفته نمی‌شود و بسیاری مان به خطرش بی توجه ایم.

اگر در این خصوص تردید دارید، نگاهی به جدول پیوست بیندازید تا دریابید که چند هزار تن از هموطنانمان در این سال‌ها به دلیل کنترل نکردن لوله بخاری یا نصب ناصحیح آن یا بستن همه منفذ‌های تبادل هوا یا نصب بخاری در حمام و دلایلی از این دست جان به جان آفرین تسلیم کرده و دست از جهان شسته اند. دلایلی که می‌توان ناآشنایی با علایم گازگرفتگی را هم در زمره شان قرار داد.

کوتاهی‌هایی که موجب می‌شود هر ساله بسیاری با زندگی وداع بگویند و این آمار در زمستان نیز به مانند آذرماه بزرگ باشد. آماری که به ازای هر عددش جمع بزرگی اندوهگین و ماتم زده می‌شوند و زندگی بسیاری تحت الشعاع قرار می‌گیرد. زندگی‌هایی که شاید به کمک ما و آگاهی بخشی مان در این خصوص، حفظ شوند و از دست نروند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار