بازدید 3328

جانباختن ۱۸۶نفر بر اثر گازگرفتگی از ۱ مهر تا ۲۷ دی

کد خبر: ۹۵۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸ 18 January 2020

طی ۱۱۷ روز گذشته در ۳۱ استان کشور حدود ۱۸۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز co جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش میزان، به نقل از اورژانس کشوبر، بر اساس آمار اورژانس پیش بیمارستانی طی ۱۱۷ روز گذشته در استان‌های تهران به ۹۱۰ نفر، در فارس به ۵۳۴ نفر، در خراسان رضوی به ۴۱۴ نفر و در آذربایجان شرقی به ۲۵۱ که دچار مسمومیت با گاز CO شده بودند خدمات ارائه داده است.

سازمان اورژانس کشور با اشاره به مسمومیت ۴۲۴۹ نفر در ۳۱ استان کشور اعلام کرد: ۳۱۰۳ مسموم توسط آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستان به مراکز درمانی منتقل شدند که از این تعداد ۴۳۴ نفر در استان تهران، ۳۶۶ نفر در فارس، ۳۶۲ نفر در خراسان رضوی و ۲۳۲ نفر در آذربایجان شرقی دارای بیشترین آمار بوده‌اند.

بنا براعلام اورژانس کشور، بیشترین میزان فوتی نیز تا به امروز در استان‌های تهران با ۲۵ نفر، فارس با ۲۳ نفر، کرمان با ۱۵ نفر، اصفهان با ۱۴ نفر بوده است.

همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل، اماکن تجاری و اداری و استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط منجر به مسمومیت با گاز co می‌شود، از اماکن شایع تجمع گاز مونوکسید کربن می‌توان به حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب اشاره کرد.

گاز مونوکسید کربن، گازی بدون رنگ و بو است و از عمده‌ترین منابع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز را می‌توان نام برد. اما احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های بسته و فاقد اکسیژن ممکن است باعث تولید این گاز شود. استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل، دارای نقص فنی، فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلای مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را تشکیل می‌دهند.

تمایل گازمونوکسیدکربن برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است، به همین دلیل بالا رفتن میزان درصد آن در هوای اتاق، باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند.

مسمومیت حاد با این گاز نشانه‌هایی مانند: سردرد، سرگیجه، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون، گاه تنگی مردمک‌ها، تهوع و استفراغ، و درد‌های شکمی است که سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما در فرد بروز پیدا می‌کند. همچنین در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده برای افراد باشد. اگر فرد مبتلا به مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، دچار نقص عصبی و روانی پیشرفته می‌شود و فلج عضوی یا اختلال قوای مغز را در پی خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر