بازدید 9732

جهانگیری: اعتماد عمومی تنزل پیدا کرده است

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که تضعیف جایگاه رهبری می‌تواند برای ایران خطرناک باشد، گفت: در شرایط فعلی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم تنزل پیدا کرده برای ترمیم اعتماد لطمه دیده باید خطا‌ها جبران شود و مسئولیت‌پذیر باشیم.
کد خبر: ۹۵۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 16 January 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم گرامیداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: امسال سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با شرایط خاص موجود در کشور برگزار شد. در شرایط دشوار و غمباری هستیم.

وی بیان کرد: من هم مثل هر ایرانی دیگر به آسانی سخن بر زبانم جاری نمی‌شود، اگر الزام به حکم وظیفه، اخلاق و ادب در قبال یادبود دو شخصیت ممتاز و ملی کشور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، ترجیح می‌دادم در برابر حادثه‌ها و فاجعه‌هایی که در دو هفته گذشته کام ملت را تلخ کرده، همچنان سکوت کنم و به درون خود پناه برده و تنها با خدای خود در خلوت صحبت کنم.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه تضعیف جایگاه رهبری می‌تواند برای ایران خطرناک باشد، گفت: در شرایط فعلی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم تنزل پیدا کرده، برای ترمیم اعتماد لطمه دیده باید خطا‌ها جبران شود و مسئولیت‌پذیر باشیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حوادث دی ماه امسال گفت: دی ماه امسال برای همه ما که اینجا نشسته‌ایم و همه ایرانیان در گوشه و کنار دنیا، در غم و نگرانی و دلهره از شنیدن خبر‌های غیرمنتظره و هراس از آینده گذشته است. خداوند کمک کند که روز‌های پایانی به‌خوبی بگذرد.

جهانگیری توضیح داد: ۱۳ دی ماه خبر شهادت فرمانده نام‌آور، فروتن، صادق، شجاع و استراتژیست حاج قاسم سلیمانی که به حق سردار ملی ایران و اسلام لقب گرفت، شنیده شد. در ۱۷ دی ماه خبر تلخ جان باختن ۶۹ نفر از هموطنان در مراسم تشییع باشکوه در کرمان آمد در ۱۸ دی ماه خبر شوک آور سقوط هواپیمای اوکراینی و داغ مرگ هم‌میهنان ایرانی و مسافران خارجی و در ۱۹ دی‌ماه حادثه مرگ مسافران اتوبوس سوادکوه شنیده شد. البته که در این میان صحنه‌های باشکوهی در وداع مردم فهیم و قدردان ایران با فرزند مهربان خویش در شهر‌های مختلف به خصوص اهواز، مشهد، تهران و کرمان و خلق حماسه بزرگ شهید دوران هم وجود داشت که دوست و دشمن را شگفت‌زده کرد.

وی یادآور شد: بعد از آن خواست ملت ایران و انتظار مقام معظم رهبری در تحقق انتقام سخت از دولت جنایتکار آمریکا محقق شد. آمریکا اعلام کرده بود اگر ایران عکس‌العمل نشان دهد ۵۲ نقطه از ما را می‌زند با حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد اتفاق شیرینی به جای ماند آن هم در شرایطی که در حوادث آبان ماه بی‌اعتمادی و چند پارگی به وجود آمده بود و ملت را با مشکل جدی مواجه کرد.

جهانگیری گفت: نگرانی وجود داشت. آن نگرانی‌ها به لحظه‌های توام با وحدت و همبستگی و ایجاد سرمایه اجتماعی تبدیل شد و سرمایه نظام افزایش یافت، اما افسوس که شوک جان باختن جمعی از نخبگان علمی و افتخارآفرینان میدان دانش در اثر خطای محاسباتی و غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان نگه داشتن حادثه برای چند روز این فرصت عظیم ملی را در معرض تهدید قرار داد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به دیدار با تعدادی از خانواده‌های جان باختگان هواپیمای مسافربری اوکراین، اظهار کرد: در روز‌های گذشته برای عرض تسلیت به برخی از این خانواده‌ها سر زدم، برخی از این خانواده‌ها یک فرزند و برخی دو فرزند و سه فرزند را از دست داده و شهید شده بودند، وقتی با خانواده‌های داغدار صحبت می‌کنید اندوه و داغ صد برابر اضافه می‌شود. یکی از این خانواده‌ها تعریف می‌کرد که استاد فرزندش به او گفته بود که در آینده علم دنیا اثرگذار خواهد بود. این خانواده‌ها صبور و بزرگ هستند حق بزرگ دارند و حق‌شان است که گلایه و اعتراض کنند. نباید حق آن‌ها نادیده گرفته شود. وقتی چنین خطای بزرگی رخ داده باید ریشه‌ها، زمینه‌ها، ابعاد و پیامد‌ها به درستی روشن شود و با سرعت اصلاح شده و هزینه‌های آن هم به موقع پرداخت شود.

جهانگیری ادامه داد: در این شرایط یاد برخی شخصیت‌ها و مدیریت‌ها می‌افتیم و حسرت نبود آن‌ها زنده می‌شود. مدیران بحران با تجربه موفق عبور از بحران‌ها همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای شرایط امروز کشور لازم است؛ باید به بازخوانی این میراث پرداخته شود. در گذشته فوت دور از انتظار و خسارت‌بار ایشان را داشتیم که جای خالی او این سال‌ها و ماه‌ها بیش از هر لحظه دیگری به چشم می‌آید. باید به حوادث دی‌ماه حادثه اندوهبار فوت مرحوم هاشمی را اضافه کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان