بازدید 6541

تلاش آمریکا برای وادار کردن انگلیس به خروج از برجام

یک رسانه انگلیسی با استناد به اظهارات یکی از مشاوران امنیتی سابق دولت آمریکا تأکید کرد که واشنگتن قصد دارد توافق تجاری با انگلیس پس از برگزیت را به خروج انگلیس از برجام منوط کند.
کد خبر: ۹۵۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ 15 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، روزنامه انگلیسی گاردین روز چهارشنبه در گزارشی با استناد به اظهارات یکی از اعضای سابق تیم امنیت ملی دولت آمریکا خاطرنشان کرد که دولت آمریکا می‌خواهد توافق تجاری با انگلیس پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) را به خروج این کشور از برجام منوط کند و از این طریق دولت انگلیس را در مسیر خروج از برجام قرار دهد.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، ریچارد گلدبرگ که تا همین هفته گذشته به‌عنوان دستیار مشاور امنیت ملی دولت آمریکا فعالیت می‌کرده، اخیراً در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته است: «همچنان که به خروج از اتحادیه اروپا نزدیک می‌شوید، حامیان برگزیت از شما می‌خواهند که از برجام نیز خارج شوید، زیرا آن‌ها از برجام خوششان نمی‌آید. وقتی بعد از خروج از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه [۱۱ بهمن]برای مذاکرات تجاری به واشنگتن بیایید، چه تصمیمی خواهید گرفت؟»

این مقام سابق دولت ترامپ در ادامه اظهارات خود در مصاحبه با بی‌بی‌سی به بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و همچنین مردم این کشور توصیه کرده است که از سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال ایران فاصله بگیرند و به کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران بپیوندند.

بوریس جانسون روز سه شنبه از ترامپ خواست تا توافق هسته‌ای ایران را با یک پیمان جدیدی که خودش پیشنهاد می‌دهد، جایگزین کند تا این توافق تضمین کند که تهران قادر به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها ادعا‌های غرب در خصوص تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی تهران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است.

دولت آمریکا که در اردیبهشت ۹۷ به بهانه‌های واهی از برجام خارج شد و پس از آن تحریم‌های اقتصادی متعددی را علیه ایران وضع کرد، در هفته‌های اخیر تلاش خود برای وادار کردن متحدان اروپایی خود به خروج از برجام را افزایش داده است.

آمریکا می‌کوشد تا با حربه فشار اقتصادی و سیاسی، به‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر