بازدید 17791
هشدار به کاربران تلفن همراه؛

برای آنکه کلاهتان برداشته نشود، تماس‌های عجیب و غریب خارجی را جدی نگیرید!

یک سال پیش زمانی که یکی از اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان با ارسال پیامکی به کاربرانش در خصوص این دست تماس ها هشدار داد و از ایشان خواست تا با این شماره ها تماس نگیرند، رمز و راز این کلاهبرداری مخابراتی برای بسیاری افشا شد اما به فاصله یک سال، شواهد و قرائن حکایت از حمله دوباره کلاهبرداران به ایرانیان دارد.
کد خبر: ۹۵۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴ 15 January 2020
تابناک اجتماعیآیا تماس‌های مکرر تلفنی از شماره‌های خارجی دریافت می کنید؟ تماس هایی از شماره های عجیب که غالبا پیش از جواب دادن شما قطع می شوند؟ اگر پاسخ تان مثبت است، مراقب باشید!
 
به گزارش «تابناک»، یک سال پیش زمانی که یکی از اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان با ارسال پیامکی به کاربرانش در خصوص این دست تماس ها هشدار داد و از ایشان خواست تا با این شماره ها تماس نگیرند، رمز و راز این کلاهبرداری مخابراتی برای بسیاری افشا شد اما به فاصله یک سال، شواهد و قرائن حکایت از حمله دوباره کلاهبرداران به ایرانیان دارد.
 
اما این شماره‌ها چه هستند و این تماس‌های عجیب خارجی به دنبال چه می‌گردند؟ در ابتدا بابد بگویم که اصلا نگران نباشید، گوشی شما به هیچ عنوان ویروسی نشده و اگر هم پاسخ این تماس‌ها را بدهید، هیچ اتفاقی برای گوشی تان نخواهد افتاد و حتی هزینه های به شما تحمیل نمی شود، اما بعید است سرعت عمل تان آنقدر باشد که بتوانید تماس وارده را پاسخ دهید.

این تماس‌ها که معمولا از پیش شماره‌های متعلق به کشور‌های ⁣وانواتو، مالدیو و ماداگاسکار و… و حتی چند کشور اروپایی رخ می‌دهند، فقط مختص ایران نبوده و در حال حاضر تبدیل به بلایی شده اند که در کشور‌های زیادی بروز و نمود دارد و به مشترکان تلفن همراه و حتی تلفن زیان وارد می کند. بلایی که به اصطلاح تقلب مخابراتی یا ⁣Communications Fraud نام دارد.
 
هدف از این تماس‌ها کسب درآمد‌های غیرقانونی از مشترکین سایر کشورهاست. به این صورت که برخی در کشور‌های مقصد با استفاده از روبات‌ها و نرم افزارها، تماس گیرنده‌های خودکاری دایر کرده اند که از شماره‌هایی ویژه به شما زنگ می‌زنند و بلافاصله قطع می‌کنند تا برای شما "تماس بی پاسخ" یا "میست کال" ثبت شود. اتفاقی که معمولا چند باررخ می دهد تا کنجکاو شوید و به این نتیجه برسید که بهتر است با آن شماره تماس بگیرید.

البته تا اینجا که تماس می گیرند، هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی اگر بتوانید به تماس پاسخ دهید که بعید است، هزینه‌ای برایتان لحاظ نخواهد شد، اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که شما بخواهید به این تماس های بی پاسخ اهمیت داده و با این شماره‌ها تماس بگیرید که در این صورت طرف مقابل حتما پاسخ خواهد داد و هر مدت زمانی که سپری شود تا شما متوجه جعلی بودن تماس و نیت کلاهبرداری شوید، برایتان هزینه آور خواهد بود.
 
هزینه ای شامل تماس بین المللی با شماره هایی که تماس با آنها هزینه بر است و انتهای ماه روی قبض موبایل تان لحاظ خواهد شد. این هزینه اضافه بر هزینه تماس بین الملل است و در واقع مبلغی است که مخابرات کشور مقصد از مخابرات یا اپراتور ایرانی می‌گیرد و مخابرات و اپراتور ایرانی از شما دریافت خواهد کرد!

نکته قابل توجه در این میان، اطلاع برخی کلاهبرداران ایرانی از این موضوع است که ساکن کشورهای دیگر هستند و برای افزایش هزینه های تحمیلی به شما که بخش عمده آن به جیبشان سرازیر می شود، شیوه های متفاوتی به کار می گیرند و مثلا تلاش می کنند با ارائه اطلاعاتی مانند خبر برنده شدن جایزه، مدت زمان تماس را افزایش دهند که در این صورت، هزینه بیتشری به شما تحمیل خواهد شد!

کلاهبرداری ای که برای فرار از آن بهتر است به این توصیه ها توجه کنید:

اگر چنین تماسی دریافت کردید بهتر است کلا آن را نادیده بگیرید. نه پاسخ بگویید و نه تماس بگیرید
 
ممکن است تماس دریافتی از عراق باشد. اگر آشنایی در عراق دارید یا آشنایی دارید که به عراق و کربلا سفر کرده، پیش شماره عراق شماره ۹۶۴ است. این پیش شماره خیلی شبیه به پیش شماره‌های دزدی است.
 
کلا اگر منتظر تماس خاصی نیستید، به این تماس های بی پاسخ اهمیت ندهید، چراکه اگر شخص تماس گیرنده با شما کار واجبی داشته باشد، قطعا دوباره تماس خواهد گرفت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
اگه با خط اعتباری جواب بدیم چی؟
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
من که هروقت یکی واسم میس کال میزنه باهاش تماس نمیگیرم تا خودش دوباره زنگ بزنه چون اگه کارش مهم باشه پس حتما بازم زنگ خواهد زد
مخابرات ، میتواند با پرداخت نکردن به مخابرات آن کشور از مخابرات آن کشور بخواهد مبدأ تماس را بدادگاه معرفی و با جریمه سنگین پیشگیری کنند . اینجانب با ارسال ایمیل به همراه اول چند شماره تماس مشکوک از اکراین ،ارمنستان و .. را اعلام کردم ‌ولی در پاسخ من متأسفانه اعلام کردند گوشی شما ویروسی شده !
پس قبول دارید سطح شعور جهان سوم با بقیه اصلا یکی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
زرشک جهان اولی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شعور شما منظورتونه! بله فهميديم
میست کال؟؟؟ میسد ، حالا میس هم نوشتی قبوله تابناک
سلام...این روش کلاه برداری خیلی قدیمیه !!! در مورد سیم کارت اعتباری ک یکی از نظرات گف ، چه ربطی اعتباری یا غیر اعتباری بودنش هست؟! اینا یه سری شماره هایی هستن ک وقتی تماس میگیرید تعرفه مشخصی دارن ک به عهده تماس گیرنده است ... بین اپراتورهای مختلف تو دنیا برای ارتباطات بین الملل قراردادهای مشخصی دارن پس اگ از اعتباری هم استفاده کنید از اعتباراتون کم میشه...

و اما جناب تابناک تو ماهواره هم این روش هست !!! مسابقه های مسخره ای برگذار میکنن ک میگن تماس بگیرید با جایزه چند صد دلاری !!! پشت قضیه اینه ک وقتی تماسی گرفته میشه، بر اساس اون چیزی ک گفتم (یعنی تعرفه های مشخصی ک اون خطوط دارن ) رو قبضتون میاد...حالا بگذریم ک حتی اگ برنده هم شید جایزه هم بهت نمیدن !!!...
تابناک اینم اطلاع رسانی کن
آزمایش کنید:
گوشی خود را بیش از ۵۰ هزار تومان شارژ کنید...خواهید دید که حتما با شما تماس گرفته خواهد شد.
یعنی مشکل از اوپراتورهای خودمان است که اطلاعات شارژمان درز پیدا میکند و کلاه برداران به سمت ما سرازیر میشوند...
برگترین کلاه بردار مخابرات
منظورتون از میست کال چیه؟ همون missed call رو می گید دیگه؟
مطمعن باشيد اپراتورها ايمن نيستند
اگر نکته ای که در کامنت سعید هست واقعیت داشته باشد از کجا معلوم مرکز این کلاهبرداری همون خودی نباشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار