بازدید 24211
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست عنوان کرد؛

تنش میان آمریکا و ایران چه منافعی برای روسیه و چین دارد؟

در مورد روسیه شاید ماجرا کمی متفاوت‌تر باشد. در این مورد دو دیدگاه وجود دارد: بر اساس دیدگاه نخست، روسیه از درگیری میان ایران و آمریکا در خاورمیانه استقبال نخواهد کرد. بدین جهت که افزایش تنش‌ها به تقویت حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه منجر خواهد شد و همین چالشی برای افزایش نفوذ امنیتی ـ سیاسی مسکو در منطقه ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۹۵۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 15 January 2020

ممکن است ایالات متحده و ایران پس از تنش‌های هفته گذشته نفس عمیقی بکشند، اما بحران هنوز پایان نیافته و همچنان ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ ادامه تنش‌ها و بحران میان ایران می‌تواند اثرات قابل توجهی بر روابط میان قدرت‌های جهانی و روند‌های امنیتی و سیاسی میان آن‌ها در خاورمیانه داشته باشد.

در همین رابطه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به این پرسش پرداخته که منازعه ایران و آمریکا چگونه به منافع چین و روسیه کمک می‌کند؟

در این گزارش آمده است: «البریج کلبی»، یکی از نویسندگان اصلی استراتژی دفاع ملی و «وس میچل» در مقاله اخیر در «فارن پالیسی» استدلال می‌کند که ادامه جنگ و تنش با ایران، حفظ حضور گسترده نظامی در افغانستان، یا مداخله در ونزوئلا می‌تواند آمریکا را از رقابت در سطح قدرت‌های بزرگ با مشکل مواجه کند.

نویسنده این مطلب عنوان کرد: قدرت‌های بزرگ موجود و بالقوه رو به زوال، مانند ایالات متحده، مجبورند افق زمانی کوتاه داشته باشند، در حالی که قدرت‌های رو به رشد تمایل به افق زمانی طولانی‌تر دارند.

به همین دلیل است که قدرت‌های موجود ـ که با تهدید‌های فوری روبه رو هستند ـ باید با توجه به تهدید‌های طولانی مدت به آن‌ها بپردازند. قدرت‌های در حال ظهور و گسترش تشخیص می‌دهند که درخشان ترین روزهایشان پیش روست و آن‌ها از فرصت‌ها در کوتاه مدت برای تقویت چشم انداز‌های بلند مدت خود استقبال می‌کنند.

تنش میان آمریکا و ایران چه منافعی برای روسیه و چین دارد؟

منافع چین از درگیری آمریکا و ایران

شاید درگیری بالقوه بین ایالات متحده و ایران، برخی از چالش‌ها را برای روسیه و چین به وجود آورد، اما این بحران فرصت‌هایی را نیز به همراه دارد.

با افزایش تمرکز آمریکا بر خاورمیانه، چین می‌تواند در دریای چین جنوبی با جاه طلبی بیشتری عمل کند.

در واقع، ادامه تنش‌های آمریکا در خاورمیانه برای چینی‌ها مطلوبیت دارد، به ویژه اینکه چینی‌ها از سیاست مهار چین در شرق آسیا واهمه دارند و می‌تواند چالش‌های جدی برای پکن جهت تثبیت قدرت خود در این منطقه به همراه داشته باشد.

آنکیت پاندا، از دبیران ارشد نشریه «دیپلمات» مستقر در واشنگتن در ستونی به نقش احتمالی چین در تنش ایران و آمریکا می‌پردازد.

به باور پاندا، دور جدید تنش‌ها با ایران برای منافع ایالات متحده غیرسازنده و حتی با اولویت‌های سیاست خارجه خود دولت ترامپ متفاوت است.

او در همین زمینه به دلالت‌های این بحران برای چین و رقابت‌اش با آمریکا می‌پردازد: «دورنمای یک معرکه جدید آمریکایی در خاورمیانه به واسطه جنگی بالقوه در ایران برای چین هم دورنمایی مشکل‌آفرین است و هم فرصتی وسوسه‌کننده».

منافع آشکار پکن، به باور نویسنده، ثبات در قیمت نفت و گاز و عرضه آن از خلیج فارس است و با بروز جنگ به خطر خواهد افتاد، «اما در درازمدت، نزاع ایران و آمریکا برای حفظ توانایی ایالات متحده جهت فرافکنی قدرت در تیاتر آسیا‌ـ‌اقیانوسیه مخرب خواهد بود». به علاوه، اولویت وزارت دفاع ایالات متحده که سال گذشته شرق و جنوب شرق آسیا بود، تغییر خواهد کرد.

پاندا همچنین معتقد است که تنش‌های کنونی واشنگتن و تهران به پکن فرصت می‌دهد در رهبری جهانی نقش‌آفرینی کند: «چین به لحاظ سنتی در دوران بحران‌های عمده بین‌المللی چندان خودی نشان نمی‌دهد و ساکت می‌ماند، اما اکنون هر چه بیشتر و بیشتر و اغلب در شراکت با روسیه بر سر منافع مشترک در حال بلند کردن صدای خویش است».

نویسنده دیپلمات در نهایت چنین تحلیلش را خلاصه می‌کند: بسته به اینکه بحران چگونه ادامه می‌یابد، پکن شاید وادار به پذیرفتن مسئولیت بزرگتری شود. رابطه چین با ایران پیچیده است، اما اینکه تهران بتواند بر اساس ارجحیت خودش در خاورمیانه اقدام کند، برای پکن ربطی به منافع ملی‌اش ندارد. اما اجازه دادن به ایالات متحده برای اینکه خود را در یک ماجراجویی بد دیگر در خاورمیانه درگیر کند، وسوسه‌کننده است.

منافع روسیه از تنش‌ها

در مورد روسیه شاید ماجرا کمی متفاوت‌تر باشد. در این مورد دو دیدگاه وجود دارد: براساس دیدگاه نخست، روسیه از درگیری میان ایران و آمریکا در خاورمیانه استقبال نخواهد کرد. بدین جهت که افزایش تنش‌ها به تقویت حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه منجر خواهد شد و همین، چالشی برای افزایش نفوذ امنیتی- سیاسی مسکو در منطقه ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه دوم می‌گوید، درگیری ایران با امریکا برای روس‌ها از مطلوبیت برخوردار است. بدین معنا که مشغولیت ایران به درگیری با آمریکا، تمرکز تهران بر سوریه، لبنان و عراق را کم و زمینه را برای افزایش نفوذ مسکو بر این کشور‌ها فراهم خواهد کرد.

در همین راستا، دنیس راس، دستیار ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین و مشاور و محقق ممتاز انستیتو واشنگتن در یادداشتی در واشنگتن‌پست، ترور سلیمانی و تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را به نفع روسیه ارزیابی می‌کند: ترور قاسم سلیمانی، بالقوه تغییر دهنده بازی در خاورمیانه است. ولادیمیر پوتین قطعا به این داستان چنین می‌نگرد.

ظرف چند روز، پوتین به دمشق سوریه رفت، اما نه برای حمایت از اسد و یا تحکیم موضع مسکو، بلکه برای نشان دادن این‌که روسیه همچنان بازیگر اصلی در منطقه است و نمی‌توان آن را به حاشیه راند.

سفر پوتین به سوریه شاخصی بر این مدعا بود و متعاقب آن سفر به ترکیه هدفی دیگر را دنبال می‌کرد. در استانبول، او و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ــ که هر دو فعالانه گروه‌های متفاوت مخالفی را در لیبی حمایت می‌کنند ــ در یک بیاینه مشترک خواهان برقراری آتش بس از روز یکشنبه شدند. در حقیقت در اینجا رئیس‌جمهوری روسیه، کمی پس از کشته شدن سلیمانی، نقشش به عنوان یک میانجی در منطقه را به نمایش می‌گذاشت.

بخش عمده مشروعیت پوتین در داخل روسیه به واسطه موفقیت‌هایش در بازگرداندن روسیه به عنوان قدرت در صحنه جهانی است.

آمریکایی‌ها و اروپائیان قادر به درک تاثیر روانی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و از دست رفتن مقام و هویت روسیه نزد افکارعمومی روسیه و حتی خود پوتین نبوده‌اند.

مطلوب‌ترین وضعیت

آنچه عنوان شد به منافع روسیه و چین در وضعیت مناقشه ایران و آمریکا مربوط می‌شود. اما به نظر می‌رسد مطلوب‌ترین وضعیت برای مسکو و پکن، حفظ توافق هسته‌ای است.

به نظر می‌رسد، حفظ برجام منافع بلندمدت تری برای روسیه و چین به ویژه در زمینه اقتصادی خواهد داشت. در واقع، قطع ارتباط با آمریکا، رابطه نیم بند اقتصادی ایران و اروپا، بهترین وضعیت ممکن برای روسیه و چین است تا بازار ایران را اختیار بگیرند. کما اینکه در دوران پسا برجام، روابط تجاری ایران با این دو بازیگر به صورت فزاینده‌ای گسترش یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
مملکت ما بهرحال با این وضع و حالی که داره باید آویزون این و اون باشه!!!
تاریخ نشون داده هیچ کشوری مثل روسیه به ما از پشت خنجر نزده!!! همانطور که الان هم میزنه!!!

چین هم که محصولات بنجلشو تحویل ما میده!!!

کسانی که مخالف مذاکره ما با امریکا هستن به این خاطره که شرایط کنونی کشور براشون بهشته!! مثل دلالها!!! که توی این اوضاع و شلوغی باز دارن قیمت مسکن و خودرو و دلار و طلا رو لالا میبرن!!!!
متاسفانه بیشتر مسئولان هم نونشون از روسیه و چین درمیاد!!!!!
و الا اینکه امریکا شیطون بزرگه حرف مفته که توو گوش ما کردن!!!
همه میدونیم فرزندان همین حضرات در امریکا هستن!!
حیف که بیشتر مردم خوابن و یا دچار خلسه اند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
من مخالف مذاکره با آمریکام و نه دلالم و نه سودی داره برام.یک معلم معمولی هستم.
ماکه بازیچه ی آمریکا نیستیم.بعد از سالها مذاکره زیر همه چیز بزنه.از کجا معلوم باز تکرار نکنه.باید به خودمون اتکا کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
هر کشوری باید منافع ملی خودش را دنبال کند و انتظار اینکه دیگران طرف ما را بگیرتد اشتباه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
آویزون نیست؛ آزادگی هزینه دارد که ما هزینه می کنیم.
شما دوست داشتی از جانب نزدیکترین متحدت گاو شیرده حساب می شدی؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مشکل صنعت و نان وبرنج وارد کردن نیست

اینها را امروزه میتوان از هر کشوری وارد که وتقریبا همه از نظر کیفیت خوب هستند.
مشکل ما تولید مستقل ، آزادی احزاب و دخالت بیجا در کشور های همسایه است.
تحلیل کاملا منطقی و قابل تامل
هنوز آن حرف گنادی زوگانوف در سال 2009 را یادم نمیرود که گفته بود . ناتو و آمریکا دارند به مرزهای روسیه وارد میشوند . و باید در جاهای دیگر در گیر شوند . و آتش جنگ وارد روسیه نشود !!
ضمنا از زمانیکه ایران و ونزوئلا صادرات نفت خود را از دست داده اند . ایران 3 میلیون بشکه و ونزوئلا 4 میلیون بشکه . دقیقا 7 میلیون بشکه به صادرات روسیه افزوده شده است . شما هماهنگی بین روسیه و عربستان در صادرات نفت . و از میدان خارج کردن ایران از بازار گاز چین و اروپا را نگاه کنید .
روسیه یک ایران ضعیف و خاورمیانه درگیر را نیاز دارد . هر جا صحبت از جنگ داخلی است پای روسیه وجود دارد . الان هم که لیبی دارد در آتش میسوزد . لیبی هم یک کشور صادر کننده عمده نفت بوده است . عراق هم خدا به داد صادراتش برسد ...

همه میدانند که تمام زنان ترامپ از اروپای شرقی و از جاسوسان دستچین شده روسیه بوده و هستند . و تمام تصمیمات ترامپ و پوتین با یکدیگر هماهنگ است .

روسیه نمیخواهد چین جایش را بگیرد . و رقیبش بشود .بنابراین از تنش در خاورمیانه و تنش بین چین و آمریکا دارد نفع میبرد .

ماها هم که همیشه خواب هستیم و وقتی بیدار میشویم که توی تابوت قرارمان داده اند !!!
شاید این حرف‌ها تا حدودی درست باشه ولی برای روسیه و چین(مثل آمریکا و اروپا و بقیه کشورها) عدم دستیابی ایران به بمب اتمی از اهمیت فوق‌‌العاده زیادی برخوردار هست که باعث میشه و تا الآن هم باعث شده مواضع چین و روسیه در حمایت از ایران با احتیاط باشه.البته منافع با آمریکا هم در این مورد دخیل هست.شاید به همین خاطر است که روسیه و چین در مورد تحریم‌ها و حتی کشته شدن قاسم سلیمانی موضع سختی نگرفته‌اند و به مخالفت نپرداخته‌اند.
حتی شاید یک توافق پشت پرده‌ای هم بین آمریکا و روسیه و چین و احتمالاً اروپایی‌ها برای تعطیلی برنامه اتمی ایران شده باشه.پس اگر فشارهای آمریکا ادامه داشته باشه و در آینده بیشتر هم بشود، روسیه و چین و اروپایی‌ها چیزی نخواهند گفت و مخالفت خاصی با آمریکا نخواهند کرد.
همش منفعته

مگه ضرر هم توش هست ؟
دیر یا زود آمریکا و تمام اروپا به ایران حمله میکنن.
برای غربی ها بشر یعنی بشر غربی.به ما خاورمیانه ای ها مثل سوسک حموم نگاه میکنن و جون ما براشون پشیزی اهمیت نداره.
در چنین شرایطی ما باید فکر امنیت خودمون باشیم.
بهترین راهی که برای مقابله با این حمله ی احتمالی به ذهنم میرسه داشتن بمب اتم است.
کره ی شمالی به خاطر تحریم های آمریکا در فقر و فلاکت وحشتناکی قرار گرفته و ما به راحتی میتونیم با تامین انرژی و مواد غذایی کره بجاش بمب اتم آماده ازشون بگیریم.
شما فقط تصور کنید ایران فردا بمب رو داشته باشه و تهدید به بستن تنگه ی هرمز کنه و بگه اگر تحریم ها برداشته نشه هرمز رو می بندیم.هیج کاری نمی تونن بکنن.ما باید از این حالت تدافعی خارج بشیم.بهترین دفاع حمله است.یک نگاه به بارسلونا بکنید.با حمله همه منافع ما تامین میشه.با حمله هم گل میزنیم و با مالکیت توپ دشمن فرصت حمله و گل زدن پیدا نمیکنه.تا کی باید منتظر حالات روحی و نقشه های دشمنان بمونیم و فقط ضربه بخوریم؟
غربی ها تا حالا نذاشتن که یک کشور با موقعیت ژئوپلیتیک درست و حسابی به بمب اتم دست پیدا کنه.
کره،پاکستان و هندها هیچ خطری برای منافع غربی ها نیستن.
اما ایران با این موقعیت ژئوپلیتیک و ایدئولوژی با داشتن بمب اتم تبدیل به کابوس غربی ها میشه.
انتخاب بین مرگ و زندگی است.
ترامپ دور دوم رای میاره و بدون شک با روند تحولات منطقه و برجام که داریم مشاهده میکنیم همراه با اروپایی ها به ایران حمله میکنن.
عجله کنیم،کره و ایران به کمک هم نیاز دارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
کره شمالی را دهها کشور از جمله چین ، روسیه ، ونزوئلا ، سوریه ، لیبی کمک مالی و غذایی می کنند . فکر نکنیم با داشتن بمب اتم ایران بهشت میشود. باید راه گفتگو بین ایران - امریکا و اروپا برقرار شود و به این نگرانی ها پایان داده شود.
شما بگوييد چه منافعي ندارد
تابناک بدان
یقینا
دیدگاه دوم روسیه انجام می‌پذیرد
میزمان را درست بچینیم
بزرگترین بازنده جنگ ایران و آمریکا و شاید بهترین بگوییم هم ایران است و هم آمریکا. برنده اینکه ما با آمریکا مذاکره نمی کنیم اول چین است و بعد روسیه. یکی نیست در مملکت ما بگوید: در چین مسلمانان تحت فشار بسیار زیاد قرار دارند و صحبت از کمپ های ملیونی است که به گزارشگران اجازه دیدن آن را نمی دهند. در آمریکا نماینده مسلمان چند نماینده مجلس مسلمان داریم که اتفاقا خیلی هم از ترامپ انتقاد می کنند. حالا از نظر استراتژی این چین که مسلمانان خود را ما نعی بر سر "یکی شدن فرهنگ و ناسیونالیسم چینی" (بخوانید ناسیونالیسم شرق چین) می داند چگونه می تواند با "جمهوری اسلامی" منفافع استراتژیک داشته باشد؟ داستان روسیه و چچنیه را هم که خود بهتر می دانید. منافع ملی حرف اول و آخر را می زند.
وقتی دونفر سرگرم دعوا هستن بهترین فرصت و فراغت برای دزدها ایجاد میشه که جیبشون رو بزنن .
لعنت به امریکا و روسیه.کاش میشد با سیاستی مثل ترکیه همزمان هر دو رو دوشید.
باید دید ایران چه سودی از این شرایط میبره؟ .....واقعا چه لزومی داره که با این سیاست به جلو بریم
روز به روز شرایط ما بدتر میشه . مقایسه امسال با 10 سال پیش یا قبل تر نشان میده که آخر به کجا خواهیم رسید
روسیه با دوستی پوست ما را میکنه! الان مثل لاشخور منتظر جنگ بشه فقط سلاح به ما بفروشه! چین و روسیه فقط به منافع اقتصادی خودشان نگاه میکنند .. از تحریم یا در گیری کشوری های مثل ایران ،آمریکا و اروپا یه طور سود میبره و چین و روسیه هم به یک نحو دیگر ....
جدا آخرش چی میخواد بشه؟ یعنی ما مردم ایران تا آخر عمرمون باید از یک زندگی نرمال در سطح جهانی محروم بشیم؟ وقتش نیست که به قول یکی از دوستان سیاست ترکیه رو در پیش بگیریم؟
خوب اگر اینطور است. ایران هم با روسیه و چین و امریکا سر توافق جدید مذاکره کند و آنجا برای خواسته های ایران تلاش کند. کشورهای انگلیس و فرانسه و آلمان را هم در مذاکرات نیاورد و اعلام کند که بعد از توافق جدید هم این سه کشور اجازه ورود به بازار ایران را ندارند. مگر اینکه خسارت ناشی از تحریم در زمان بد عهدی و معطل کردن ایران را بپردازند.
تو این چهل سال فقط مردم ایران متضرر شدند و از این اوضاع آشفته همه کشورهای غربی و شرقی میلیاردها میلیارد دلار سود بردند که فروش اسلحه و تجهیزات و.......بگیرید
این ترامپ فقط پول میشناسه فعلا دوست داره عربها رو بترسونیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر