بازدید 83501
وال استریت ژورنال نوشت؛

فکس رمزنگاری شده و پیام‌های ایران و آمریکا بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی

بنا بر گزارش‌ها، ظریف از این پیام به شدت عصبانی شده و به گفته یک مقام آگاه، در یک لحظه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده را مورد خطاب قرار داده و گفته: پومپئو قلدری می کند! همه مشکلات تقصیر آمریکاست. در پی حمله هوایی آمریکا، لایتنر در یک مأموریت مهم دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن رفت و آمد داشته و تلاش کرده است تا پیام‌های دو طرف را شفاف رد و بدل کند.
کد خبر: ۹۵۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ 11 January 2020

تحریریه تابناک جهان؛ ساعاتی پس از حمله هوایی آمریكا ـ که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی شد ـ كاخ سفید از كانال سوئیسی برای ارسال پیام به تهران استفاده كرد و از ایران خواست که دست به افزایش تنش نزند. این فکس رمزگذاری شده از طریق سفارت سوئیس در ایران ارسال شد و بیش از گذشته این سفارت را به عنوان یکی از معدود ابزارهای ارتباط مستقیم بین ایالات متحده و ایران، تثبیت کرد.

وال استریت ژورنال نوشته است، کاخ سفید و مقامات ایرانی به تبادل پیام های مهم از این طریق در روزهای بعدی ادامه دادند و حجم تبادل پیام ها نیز ظاهرا زیاد بوده است. یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص گفته: ما معمولا زیاد با ایرانی ها ارتباط برقرار نمی کنیم، اما وقتی بحث برقراری ارتباط باشد، سوئیسی ها نقش مهمی در انتقال پیام ها و جلوگیری از محاسبات اشتباه دارند.

سوئیس، فکس رمزنگاری شده و پیامهای ایران و آمریکا بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، اطلاعاتی درباره این پیام‌ها فاش نکرده، ولی نکته مشابهی را در این خصوص بیان کرده و گفته است: ما از سوئیسی ها به خاطر تلاش‌های انجام شده برای برقراری کانال کارآمد برای تبادل پیام در صورت لزوم و در شرایط ضروری قدردانی می‌کنیم.

به گفته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکا اعلام کردند که نخستین پیام آمریکا درست پس از تأیید ترور شهید سلیمانی، به دست ایران رسیده است. این پیام از طریق یک دستگاه فکس رمزگذاری شده برای تماس با مقامات ایرانی که در داخل یک اتاق در سفارت سوئیس ـ که برای کاخ سفید قرنطینه نگه داشته شده ـ ارسال گشته است.

طبق گفته وال استریت ژورنال، این روش و این دستگاه فکس ماندگارترین روش ارتباطی پس از انقلاب اسلامی بین ایران و آمریکا بوده است. سفیر سوئیس مارکوس لایتنر این پیام را صبح روز جمعه شخصا به جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تحویل داده است.

بنا بر گزارش‌هاف ظریف از این پیام به شدت عصبانی شده و به گفته یک مقام آگاه، در یک لحظه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده را مورد خطاب قرار داده است و گفته: پومپئو قلدری می کند! همه مشکلات تقصیر آمریکاست. در پی حمله هوایی آمریکا، لایتنر در یک مأموریت مهم دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن رفت و آمد داشته و تلاش کرده است تا پیام‌های دو طرف را شفاف رد و بدل کند.

با این حال به گفته وال استریت پیام‌های خشمناک دو طرف در فضای افکار عمومی و رسانه ای، تا حدی مانع از آن شده بود که سفیر سوئیس این ماموریت را بدون دغدغه و بی دردسر به انجام برساند. بعد از پیام دونالد ترامپ در توییتر مبنی بر قصد آمریکا برای هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران روز بعد، ظریف از لایتنر خواست که پیامی را به ایالات متحده منتقل کند که به هر دو طرف کمک کرد از "محاسبات اشتباه" جلوگیری کنند.

یک مقام ارشد دولت ترامپ گفته: هنگامی که تنش با ایران زیاد شده بود، سوئیسی‌ها نقش مفید و قابل اعتمادی ایفا کردند که هر دو طرف از آن قدردانی می کنند. سیستم آن‌ها مانند نوری است که هرگز خاموش نمی‌شود.

به گفته وال استریت، ایران همچنان از طریق سوئیس با آمریکا ارتباط برقرار می کند. دیپلمات‌های سوئیسی نام کسانی که این پیام‌ها را رد و بدل می کند "پستچی" گذاشته اند؛ پستچی‌های سوئیسی به گفته وال استریت در سال ۲۰۰۳ نیز بعد از حمله آمریکا به عراق، نقش مهمی در جلوگیری از برخورد ایران و آمریکا داشته اند.

همچنین بعد از تحریم ایران توسط دولت ترامپ و خروج آمریکا از برجام، ترامپ شماره تلفن مستقیمی را در اختیار سوئیس گذاشته که ایران بتواند مستقیم با کاخ سفید تماس بگیرد.

از این گذشته سوئیس از این وضعیت خود، برای چانه زنی با قدرت‌های بزرگ بهره می برد و در حال حاضر با واشنگتن برای مجوز صادرات کالا‌های اساسی و دارو به ایران از طریق فاینانس بانک‌های سوئیس رایزنی می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۶
خب شما که این همه پیام می فرستید چرا مستقیما ارتباط برقرار نمی کنید؟ چون نمی شه مشکلات فساد و اختلاس و نابود کردن کشور را گردن آمریکا انداخت درسته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
زدی رو خال
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
واقعا دمت گرم عالی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
. جریاناتی به راه افتاد که میتونست برای ایران بهترین فرصت باشه که آبرو وجه و عزت خودش و احیا کنه و از تحریم و انزوا خارج بشه.
ببینید اسرائیلی ها با قضیه هولوکاست واقعی یا غیرواقعی چه شاهاکارهایی کردند. کشور تاسیس کردن، بمب اتم دارن عضو ان پی تی نیستن با 120 کشور بدون ویزا تردد دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
ظاهرا هر چيز بي ربطي را به چيز ديگري ببافند!
مهندس
| United States of America |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
دقیقا
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
ناشناس 09:59 طاهرا پشت دستگاه نشستی و کارت همینه
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
برجام حفظ شده بود مشکلات کمتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
چرت و پرت نگو
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
آمریکا باید دشمن بمونه تا همه مشکلات را به گردن مبارزه با آمریکا انداخت اما خانواده و بستگان را به آمریکا فرستاد!!!!!
بيچاره سفير سوييس در ايران يكي از بدترين شغلهاي دنبا را دارد ! در سوييس به دنيا آمده باشي و مجبور باشي در ايران زندگي كني و پيامهاي ترامپ و ايران را رد و بدل كني !
به اندازه كافي از طريق رسانه ها و تويتر به طور عمومي مذاكره انجام ميشه
بعيد ميدونم چيزس بيشتر از اون چيزهايي كه اين روز ها تو تويتر و رسانه ها از مقامات دو طرف شنيديم به هم گفته باشند
تابناك در صورت علاقه مراجعه كن و كشف رمز كن
چه می شد ما هم در دنیا کشوری مثل سوئیس می شدیم!!!؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
سوئیس را سوئیسی ها ساختند و آباد کردند. ایران را باید ایرانی آباد کند . که لازمه این کار رشد فرهنگی و داشتن احساس مسئولیت جمعی است. و گر نه اگر تمامی مردم سوئیس را از کشورشان بیرون کنند و ایرانی ها را آنجا ساکن کنند به چشم به هم زدنی نابود خواهد شد
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
یک زمانی هدفمون این بود سوییس بشیم الان می گن خدا رو شکر کنید سوریه نشدیم!!!!!
لطفا یکی اون شماره تلفن را بگیرد و برای یک مذاکره برد -برد قرار بگذارد
خدوادندا به آبروی پیامبران بزرگت قسم جمهوری اسلامی ایران را حفظ نما و صلح و آرامش را به این سرزمین باز گردان .. آمین یا رب العالمین
کلا سوییس تنها کشوری در دنیاست که فکرش برای بقای بشریت معطوفه...بقیه کشورها درجه ای از خودخواهی دارن... ولی این کشور واقعا از برخوردهای خشن تا جایی که امکان داره جلوگیری میکنه...
چون ارتباط با آمریکا به ضرر ملت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
ارتباط با امریکا به ضرر ملت ایران است ما مسلمانیم و با کفار حربی فقط خواهیم جنگید
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
چقدر سیاست مدار تشریف دارید ترامپ یک توافقنامه که حاصل چند سال هفت کشور بود رو پاره کرد توافقنامه آب و هوایی را پاره کرد توافقنامه من و گسترش سلاح های کشتار جمعی رو نقص کرد و چندین توآفق دیگر رو حالا شما میگین با ترامپ مذاکره کنیم مگر لیبیخبا آمریکا مذاکره نکرد چی سر قذافی اومد مگر کره شمالی مذاکره نکرد بابا شما دنبال چی هستین به قول فرهاد آییش تو دیوار به دیوار شما چی میزنی
ادم یاد بچه ها میوفته که دعوا میکنند
خوشم باشه...نه مذاکره میکنیم نه مقابله فقط مقاومت همین بود؟
کسی میتونه اطمینان بده امریکا بعد مذاکره دوباره زیرش نزنه
شمارو بجان هرکسی بهش ارزش قاعلید یه بار بخاطره مردمتون مستقیم ارتباط برقرار کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار