بازدید 27093

وضعیت وخیم استرالیا و مثال‌هایی که در آینده از زبان مسئولان ایرانی خواهیم شنید!

اتفاقاتی که رقم زننده آن‌ها مسئولانی هستند که بی شک در آینده بار‌ها و بار‌ها از وضعیت این روز‌های استرالیا برایمان خواهند گفت و تاکید خواهند کرد که اگر فلان گونه جانوری یا گیاهی منقرض شد، آب بهمان رود با چند دخل و تصرف شور شد، جنگل‌های وسیعی سوخت و یا غرق شد و یا به هر دلیل دیگر از بین رفت، همه ناگزیر بوده!
کد خبر: ۹۴۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 06 January 2020
تابناک اجتماعیانقراض بیش از سی گونه گیاهی و جانوری و مرگ بیش از نیم میلیون گونه مختلف حیوانی تنها گوشه‌ای از فاجعه ای‌ است که طی روز‌های گذشته در استرالیا رقم خورده است.

به گزارش «تابناک»؛ اکنون کافی است به این آمار و ارقام، کشته شدن ۲۳ تن بر اثر این حریق هولناک و همچنین از دست رفتن حدود ۶ میلیون هکتار جنگل را اضافه کنیم تا ابعاد فاجعه بیشتر برایمان مشخص شود؛ فاجعه‌ای که تنها مساحتی حدود وسعت کشور بلژیک یا گرجستان را از جنگل‌های کره خاکی حذف کرده است.

به این فهرست، رقم خوردن حریق در یکی از مناطق گرم و خشک کره خاکی را باید افزود که حالا نقش تشدید کننده بحران را ایفا می‌کند، چون حریق موجب شده دمای هوا در مناطق جنوبی استرالیا به شدت بالا رفته و به مرز ۴۸.۵ درجه هم برسد و هم اطفای حریق به شدت دشوارتر شود و هم استعداد بیشتری برای تداوم حریق و از بین رفتن گیاهان فراهم آید.

به این صورت که هوای گرم امکان سوختن گیاهان زنده را فراهم می‌کند و بعد حریق کارشان را یکسره می‌کند و مقابله با آن هم به دلیل شعله‌های سوزان و دشواری کار برای انسان در این گرمای تابستانی، به شدت دشوار می‌شود و چاره‌ای نمی‌ماند جز تخلیه مناطقی که آتش در حال سرایت به آنهاست.

البته قصه استرالیا و حریق هولناکی که به جانش افتاده محدود به این نکات نیست و می‌توان نکاتی مانند رایج بودن ساخت منزل با چوب در این خطه را هم مورد اشاره قرار داد یا حتی پا را فراتر از این کشور گذاشت و به آلودگی‌هایی که به کشور‌ها و جزیره‌های همسایه استرالیا رسیده و تنفس را برای مردم دشوار کرده هم اشاره نمود.

این نکته آنقدر مهم است که می‌شود به تصاویر گرفته شده از فضا اشاره کرد و یادآور شدريال دودی که ساکنان ایستگاه فضایی بر فراز قسمت‌های جنوبی استرالیا می‌بینند، به زودی روانه نقاط مختلف جهان خواهد شد و آثار سویی -ولو اندک- به دنبال خواهد داشت؛ بلایی که شاید در قیاس با حذف چندین میلیون هکتار جنگل از کره خاکی قابل اغماض باشد.
 

البته همه این موارد تنها یک روی ماجرایی است که در کشور کوآلا‌ها و کانگورو‌ها در حال وقوع است و روی دیگر آن، بسیج همگانی و فراگیری است که برای مقابله با حریق گسترده صورت گرفته و می‌کوشد اگر اطفای حریق ممکن نیست، سرعت رشد آن را کند کرده و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش دهد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند.

از به کارگیری تکنولوژی‌های مختلف گرفته تا گسیل ارتش و نیروی انسانی به کانون‌های بحران و تلاش برای جلب توجه جامعه بین المللی به ماجرا و دریافت هرگونه کمک از ایشان برای پایان دادن به این فاجعه، از ساعات ابتدایی شکل گیری فاجعه، تکاپویی در استرالیا به راه افتاده که مرز‌های این کشور را در نوردیده و موجب شده مهار حریق این کشور به دغدغه‌ای جهانی بدل شود.

نکته‌ای که در نگارش این مطلب نیز متبلور شده، با این یادآوری که هدف از بازخوانی وضعیت این روز‌های استرالیا، یادآوری بلایی است که در کمین جنگل‌های کشورمان نشسته و هرساله برش‌های بزرگی از آن را می‌بلعد و نابود می‌کند، در حالی که تلاش مسئولان برای مهارش در بهترین حالت به توزیع بیل میان دلسوزانی که برای اطفا حریق پا پیش گذاشته اند محدود می‌شود!

قیاسی که دردناک‌تر می‌شود اگر به یادآوریم گونه‌های حیات وحش کشورمان به دلایلی ساده‌تر از چنین حریق‌هایی در حال نابودی و انقراض هستند؛ از شیوع یک ویروس تا هوس معاون رئیس جمهور برای تغییر قوانین و فروش پروانه شکار در مقیاس انبوه، آن هم بعد از چندین سال ممنوعیت شکار که برای رهاندن گونه‌ها از انقراض تصویب و اعلام شده بود!

تصمیمات عجیب و غریبی که موجب نمی‌شود هیچ مسئولی مورد بازخواست قرار گیرد، حتی اگر درباره عبور خط لوله عظیم از دل جنگل‌های ثبت جهانی و چندهزار ساله باشد و یا ساخت سدی که بخشی از این میراث کهن را غرق خواهد کرد یا فراتر از آنها، انتقال آب دریا به کویر و هر پروژه عجیب و غریب دیگری. پروژه‌هایی که برای رقم زدنشان اعداد و ارقام هنگفتی هزینه می‌شود، اما سهم جنگل‌ها از آن‌ها در مواقع حریق هم بیش از چند بیل نیست!

اتفاقاتی که رقم زننده آن‌ها مسئولانی هستند که بی شک در آینده بار‌ها و بار‌ها از وضعیت این روز‌های استرالیا برایمان خواهند گفت و تاکید خواهند کرد که اگر فلان گونه جانوری یا گیاهی منقرض شد، آب بهمان رود با چند دخل و تصرف شور شد، جنگل‌های وسیعی سوخت و یا غرق شد و یا به هر دلیل دیگر از بین رفت، آلودگی هوا اوج گرفت و جان شمار زیادی را ربود و...، همه ناگزیر بوده و حتی استرالیا هم نتوانسته مقابلشان بایستد و مانع از رقم خوردنشان شود!

مدیرانی که برایشان اهمیت ندارد آلودگی هوا از کجا نشات می‌گیرد یا منشا دیگر آسیب‌ها کجاست و این را بار‌ها و بار‌ها به اشکال مختلف ثابت کرده اند و با کمال تاسف قرار است در آینده از استرالیا برایمان سخن بگویند و یادآور شوند که قهر طبیعت بسیار جدی و قدرتمند است و بشر یارای مقابله با آن را ندارد؛ پس ما مردم باید مراقب باشیم گلی از باغچه نچینیم و خوب باشیم!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۴۰
اینا که کشور استرالیا که کشتی می فرسته خلیج فارس و شاخ وشونه می کشه، نمی تونه یه آتیش را خاموش کنه؟؟؟؟
پاسخ ها
نامی
| Slovakia |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
الان خیلی ازاین آتش سوزی خوشحالی نه ؟؟
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
خارج از كنترله اگر ميتوانست ميكرد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
چرت حرف نزن بیسواد
حمید
| Australia |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
اره اینا فقط برای ما بدبخت بیچاره ها شاخ شونه می کشند
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
انشااله که به زودی تمام می شه، البته با سوختن آخرین درخت.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
نامی خوشحال که نه ولی این درس بزرگی برای استرالیا خواهد بود که بجای دخالت در هزاران کیلومتر دورتر، یه نیم نگاهی هم به داخل داشته باشه.
استرالیا همیشه در سیاست خارجی دنباله رو و پشتیبان امریکا و انگلیس خبیث بوده است
آنها هم ذره ای از درد و رنج ملت ما رو متحمل شوند
من قبلا پیشنهاد دادم که چند کیلومتر به چند کیلومتر مثلا 10 کیلومتر به 5 کیلومتر در جنگل جاده کشیده شود به هنگام آتش سوزی به هم نرسند.اگر جاده هم نبود می توانند جاده سیمانی یا سنگ فرش موزائیک کنند و از آب آن هم استفاده کنند درست کنند با دست و درختان قد بلند نزدیک جاده کوتاه شوند تا از سر آن آتش به قسمت دیگر پخش نشود. درست است هزینه دارد اما در آینده عالی است و افراد با پیاده قدم بزنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
پیشنهاد شما در دست بررسی است و بزودی به فاز اجرایی می رسد
من قبلا پیشنهاد دادم که چند کیلومتر به چند کیلومتر مثلا 10 کیلومتر به 5 کیلومتر در جنگل جاده کشیده شود به هنگام آتش سوزی به هم نرسند.اگر جاده هم نبود می توانند جاده سیمانی یا سنگ فرش موزائیک کنند و از آب آن هم استفاده کنند درست کنند با دست و درختان قد بلند نزدیک جاده کوتاه شوند تا از سر آن آتش به قسمت دیگر پخش نشود. درست است هزینه دارد اما در آینده عالی است و افراد با پیاده قدم بزنند.
پاسخ ها
شوماخر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
آره دقیقا چرت خوبی بود .
تعریف پیشنهاد : ارائه طریقت بعد از یک تحقیق جامع علمی را پیشنهاد گویند .
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
آتش می تواند به وسیله باد و به صورت ذغال و غیره چند صد متر آن طرفتر هم برود
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
میگم بهتر نیست چند متر به چند متر جنگل رو تخریب کنی که دیگه جنگلی نباشه که آتیش بگیره؟
خوب شد. کسانیکه وطنشون رو به خاطر یک مشت دلار و ازادی جنسی و این چیزهای پوچ ول کردند و رفتند استرالیا حالا چوب خدا رو تحویل بگیرند.
پاسخ ها
علی
| Australia |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
تو مریضی. فقط همین
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
خداوند مي فرمايند در سرزميني كه به تو ظلم مي شود اگر نمي تواني مبارزه نمايي مهاجرت كن ، در طول تاريخ از اين گونه مهاجرت ها بسيار بوده است ، قوم موسي ، هجرت مسلمانان به حبشه ، هجرت پيامبر و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
خدا شفات بدهد برو به روانپزشک مراجعه کن این حرفها همه از سر حسادت هست
ناشناس
| Australia |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده
شما الان اگر ویزای بورکینافاسو داشته باشی با دمپایی میای و با سرعت
اونوقت از استرالیا و مردمی که رفتند بد میگی
و نیست الان که شما کشورت رو ول نکردی ، سیل ، زلزله گرانی و ... نداری
اگه به شما محیط زیستی ها باشه که ما باید دست به هیچی نزنیم و مثل میمونها روی شاخه های درختان زندگب کنیم البته اگر این توهین به درختان حساب نشه یا باعث خستگیشون نشه !
هر چی میاد حق این زمینه
انسانیت یعنی اینکه ایران و آمریکا و همه کشورهای دنیا درگیر رفع این مشکلات انسان ها شوند
این که یک هفته کشور را تعطیل می کنند و هر روز میلیون ها دلار ضرر به مملکت وارد میشه و فردا این جیب مردمه که باید تاوان ضررهای تعطیلات دولت را بده که مهم نیست جایی که پیغمبر اسلام میگن زمانی که جسد میتی روی زمین هست نماز بر مومن واجب نیست تا هر چه سریع تر به خاک سپرده بشه تا روح در آرامش باشه و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
چرت نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
مگه نميدوني ما يه تعريف جديد از دين داريم؟
تبليغات مهمه ،
متن بسیار اموزنده ای بود اما کو گوش شنوا
دلسوزی دارن؟
خیلیها خیلی حرفها میزنند ولی اکنون کم سن و سالها هم بدلیل وجود رسانه به سرعت خوب را از بد و راست را از دروغ تشخیص می دهند.
حالا تکلیف ملتی که می خوان مهاجرت کنن استرالیا چی میشه؟
هرکس در استرالیا زندگی میکنه میفهمه این مصیبت چقدر بزرگ هست

مشکل از بادهای خیلی شدیدی هست که آتش رو به شکل گردباد درمیاره و این گردباد مثل یک بمب فقط در عرض چند دقیقه مساحت هایی با بیش از 30 کیلیومتر رو نابود میکنه !! فقط در چند دقیقه

بادهایی که در تمام عمرم در ایران نیدیدم ، اینجا خیلی عادی هست

وسعت زیاد ، بادهای شدید ، نبود باران ، چوبی بودن منازل و اینکه استرالیا شهرهای خیلی سرسبزی داره و کسی درخت رو قطع نمیکنه برای همین همه چیز برای توسعه آتش فراهم هست متاسفانه

امیدوارم خداوند کشور استرالیا رو حفظ کنه
متاسفانه یه فاجعه بزرگ هست دل ادم بدرد میاد وقتی تصاویر از جنگل ها و جانوران رو می بینه
احسنت
مگر ایران کشتی به جاهای دیگر نمیفرستد و یا موشک یا نیروی نظامی نمیفرستد و اتش شمال انقدر طول کشید که کلش سوخت و اخرش خودش خاموش شد چون تجهیزات خاموش کردن نداشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
اخه كشتي و اينا فرستادن كلاس داره
مشکل ایران نداشتن مدیریت شایسته به تمام معنی است و تا این مشکل درست نشود هیچ چیز درست نمیشود و وضع مملکت و مردم روز بروز بد و بدتر خواهد شد
دلم فقط برا حيووناي اون جا مي سوزه وگرنه مردمش حقشونه
پاسخ ها
نامی
| Slovakia |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
خدا شفات بده مردم استرالیا چه ظلمی به تو کردند؟؟؟
درسته که بین ایران و غرب مشکل به وجود اومده ولی این باعث نمیشه برای مردم بی گناه آرزوی مرگ کنیم.
1 نفر حتی 1 نفر نگفت جنگل ارزش جهانی دارد و چرا بجای کشتن همدیگر بداد هم نمیرسیم امکانات جهان براحتی این مشکل را حل میکند ولی حتی 1 نفر هم در این پست برای کمک حرفی نزد
خود کرده را تدبیر نیست
چقدر این مردم ایران بدطینت شدن که خوشحالی میکنن برای این اتفاق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل