بازدید 9799

تردید دوباره مسئولان در یافتن منشا بوی مرموز تهران!

به رغم آنکه بارش باران موجب شکست موقتی منحنی آلودگی تهران و خلاصی مسئولان از تصمیمات اضطراری شد، اخبار رسیده حکایت از تداوم تولید آلاینده‌ها در شهر به روال سابق دارد. این را می‌شود از تاکید هفته گذشته استاندار تهران بر تعویض سوخت دو مجموعه بزرگ در مجاورت تهران دریافت که هنوز محقق نشده است. بماند که سخنان مسئولی دیگر در این باره، تردید‌هایی درباره اثربخشی این اقدام به وجود آورده.
کد خبر: ۹۴۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 31 December 2019
تابناک اجتماعیبه رغم آنکه بارش باران موجب شکست موقتی منحنی آلودگی تهران و خلاصی مسئولان از تصمیمات اضطراری شد، اخبار رسیده حکایت از تداوم تولید آلاینده‌ها در شهر به روال سابق دارد.

به گزارش «تابناک»؛ این را می‌شود از تاکید هفته گذشته استاندار تهران بر تعویض سوخت دو مجموعه بزرگ در مجاورت تهران، یعنی کارخانه سیمان تهران و نیروگاه منتظر قائم از مازوت به گاز دریافت که به گفته وی، کاهش تولید آلاینده‌های هوا و همچنین رفع بوی بدی که اخیرا تهران را در بر می‌گیرد، به دنبال خواهد داشت.

اتفاقاتی که هنوز هیچ یک جامه عمل نپوشیده اند. این را می‌شود از تداوم فعالیت کارخانه سیمان دریافت و سخنان اخیر وزیر نیرو در نشست با اصحاب رسانه که گفته قرار است وزارت نیرو سوخت نیروگاه آلاینده را تغییر دهد و امیدوارند این اتفاق به زودی رخ دهد. سخنان ناامید کننده که نشان می‌دهد، تولید آلاینده‌ها با شدت قبل ادامه دارد.

نکته بااهمیت در این ماجرا، قدمت استفاده از این سوخت‌ها در صنایع در کشور است؛ استفاده‌ای که در فصول سرد و افزایش مصرف گاز و کاهش فشار آن در خطوط انتقال و توزیع، شدت می‌گیرد و تقریبا منحصر به مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی است. امثال کارخانه سیمان تهران و نیروگاه متعلق به وزارت نیرو.

این در حالی است که استفاده از سوخت‌هایی مانند مازوت در صنایع به دلایل فراوان از جمله تولید آلاینده‌های خطرناکی مانند دی اکسید گوگرد، ممنوع است؛ اما از آنجایی که اعمال این ممنوعیت بر عهده دولت است، در مجموعه‌های بسته و وابسته به آن اجرایی نمی‌شود. قصوری کلیدی که به چشم کسی نمی‌آید، الا در روز‌های افزایش آلودگی یا در مواقعی که بوی متعفن همه را آزار می‌دهد.

برای درک ابعاد ماجرا کافی است که بدانیم سوخت کارخانه سیمان تهران، تنها در چند ماه گذشته،۱۹۰ روز مازوت بوده است؛ یعنی سوخت مورد نیاز برای انجام همه فرایند‌های تولید سیمان در پنج خط فعال این مجموعه بزرگ که چسبیده به شهرری و تهران است و به رغم سال‌ها بحث و اظهارنظر پیرامون انتقالش به بیرون شهر، حسابی جا خوش کرده و سودآفرینی می‌کند.

شاید همین دلیل کلیدی باشد که موجب شده فعالیت این مجموعه به رغم آلایندگی شدیدش، متوقف نشود و چه بسا همین تداوم فعالیت باشد که امثال محسنی بندپی، استاندار تهران را مجاب کرده این مجموعه را یکی از دلایل کلیدی انتشار بوی نامطبوع در تهران معرفی کند، چراکه بر خلاف وی، رئیس سازمان مدیریت بحران تاکید دارد که هنوز منشا بوی بد کشف نشده است!

نکته‌ای که نجار در نشست اخیر خود با رسانه‌ها بر آن تاکید کرد و به رغم آنکه کتمان حقیقت توسط یک دستگاه در این خصوص را یادآور شد، در تشریح ماجرا گفت: کارشناسان نظرات خود را درباره بوی نامطبوع تهران بیان کردند. نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده ایم!

سخنانی که نشان دهنده تردید‌های شدیدی است که در این خصوص وجود دارد. تردید‌هایی مشابه آنچه درباره منشا آلودگی هوای تهران نیز وجود دارد و به رغم آنکه مشکلات بسیاری آفریده، هنوز به شکل گیری طرحی جامع برای پایش آلودگی و مشخص کردن سهم بخش‌های مختلف در ماجرا منجر نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۳
این بوی فساد شهرداری و دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
روحانی مشاوران خوبی ندارد و این یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های او در تمام این سال‌ها بوده است. مشاورین که بتوانند بدون ترس، نظرات خود را بیان کنند و رییس جمهور را متوجه تغییرات ایجاد شده در جامعه بکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
و البته بقیه هم!!!
کلهم اجمعین!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
و بالاتر
بو از زمان تاُسیس کانالهای فاضلاب بوجود آمده اشکال از بزن بروی پیمانکاران کانالهای فاضلاب میباشد.
الان ، سه شنبه ۱۰ دی، این بوی متعفن و بسیار آزار دهنده با شدت تمام در سطح اسلامشهر پخش شده.‌ به هر ارگان و مسولی هم میگیم، میگن ما نمیدونیم. محیط زیست، فرمانداری، شهرداری و....
این ندانستن جند معنی داره.
۱- عرضه کار رو نداریم و نمیتوانیم.
۲- میدانیم منشا بوی متعفن کجاست ،‌ولی با دستور مراجع بالاتر ساکت هستیم.
۳- میدانیم،‌ثداش رو در نمیاریم.
حالا این وسط ملت بدهت باید بوی متعفن رو تحمل کنند و صد البته بیماری های کشنده ان را به جان بخرند.
اعتراض هم کنیم میشیم اوباش.
به کجا پناه ببریم؟!!!!!!!!
رویترز اعلام کنه سریع معلوم میشه
دغدغه هاي مسئولان خيلي داره طاقت فرسا ميشه واقعا مساله به اين پيچيدگي و حساس چطوري حل ميشه .
به این دولت بگین ،بابا دیگه گندش در اومده ،انقدر خودتو به کوچه علی چپ نزن و دنبال دلیل بو بگرد!!!
اینها اگه مسئول بودن از اون اتاق کارشون بیرون میومدن و سری به مجموعه های کاری خود می زدند فقط از این جلسه به اون جلسه می رن کار معلومه که در پیدا کردن چنین موضوع ساده ای تردید خواهند کرد
منشا بوی بد تهران که اکثرا در ساعات عصر به بعد اتفاق میوفته کارخانه های روغن نباتی هستن که قارچ گونه در محیط شهری و حاشیه شهر تهران مشغول تولید هستن
احتمالا پای زد و بند در میان هست و سلامت مردم اهمیتی براشون ندارد
ما شااله ادعاي مديريت جهاني هم داريم
کدام مسئول منشا آلودگی و بوی نامعلوم را پیدا خواهد کرد معلوم است که دفع ناقص فاضلاب شهری و وجود چاههای فاضلاب زیر آپارتمانها منشا خیلی از آلودگیهاست وجود این همه خودرو و کارخانجات آطراف تهران و اصرار مردم بر استفاده از خودرو برای تردد در شهر همه وهمه دست به دست هم داده و شهر را خفه میکند تهران چند روز عید را که همه به شهرستانها میروند نفس راحتی میکشد بقیه سال همان آش است و همان کاسه روز از نو روزی از نو در آینده نزدیک این شهر چطوری جواب این همه معضلات چگونه با بی تدبیری این مسئولان خواهد داد خدا میداند حالا مشکلات کم بود بوی مرموز هم به ان اضافه شد رفع این مشکلات در دست تک تک شهروندان است که تغییر رویه و تغییر رفتار در ارتباط ببا تردد با ماشین شخصی و احترام به محیط زبست را میطلبد و گرنه این آش از این هم شورتر خواهد شد و مشکلات این کلانشهر از کنبرل خارج خواهد شد
خیلی جالبه مثل انسانهای عهد بوق فکر میکنمی فقط هوای بد بو رو باید براش فکری کرد ، ظاهرا عقلمون نمیرسه سم فعلی موجود در هوا رو باید براش کاری کنیم .

تابستونم که میاد کلا همه چیز فراموش میشه .
معتقدم در این مقطع فقط از دست سپاه و زیرمجموعه هاش کاری در جهت تولید خودروی برقیو و هیبریدی برمیاد ، بقیه نگران از دست دادن پورسانتهاشون هستند .
همه مردم رو مریض جسمی و روحی کردن
دماوند فعال شده
بوی گوگرد با بوی فاضلاب قاطی میشه
تنها چیزی که مهم نیست سلامتی و جان انسانها در همه تصمیم گیریهاست!
وقتي محيط زيستي ها سکوت کردند بايد بوي نامطبوع و آلودگي هوا مردم را اذيت كند !!.
کارخانجات سیمان و پالایشگاه و نیروگاه درست است که هوا را الوده میکنند ولی اینها که بیش از 50 سال است فعالیت دارند ولی این بو مربوط به چند سال اخیر است باید بروند ریشه را در اقدامات چند سال اخیر جستجو کنند
کارخانجات سیمان و پالایشگاه و نیروگاه درست است که هوا را الوده میکنند ولی اینها که بیش از 50 سال است فعالیت دارند ولی این بو مربوط به چند سال اخیر است باید بروند ریشه را در اقدامات چند سال اخیر جستجو کنند
کمی از مشکل به جهت ناخالصی بنزین گاز خودروهاست اما عمده مشکل از بد سوختن گاز شهری است. صدها هزار بخاری و وسایل گاز سوز در زمستان روشن هستند و هیچ کسی هم کاری به آنها ندارد.
ممکن است اخطار پیش از زلزله باشد.
همه این مسىولین و مدیران و صاحب منصبان دولتی و خصولتی همشون باید در یک دادگاه محاکمه بشن. بخاطر تمام کم کاری ها بی کاری ها بی لیاقتی ها هیچ کاری نکردن ها و از بین بردن همه اون چیزایی که برای مردم یک مملکت لازمه زندگیه و حقشونه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل