بازدید 159606

شانزده سوال و جواب در مورد «آینده ایران»!

در این گزارش سعی می‌کنیم که تعدادی سوال در مورد ایران در سال آینده بپرسیم و مختصری پاسخ دهیم، ولی هدف این است که مخاطبان تابناک به این سوال‌ها پاسخ دهند یا درباره آنها بیندیشند؛ اینکه آیا در سال آینده اعتراضات ادامه خواهد یافت؟ رابطه ایران و آمریکا تغییر خواهد یافت؟ آیا برجام فرو خواهد پاشید؟ و...
کد خبر: ۹۴۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 29 December 2019
تابناک ـ سید مسلم یهشتی نژاد؛ تیم آینده‌پژوهی روزنامه فایننشال تایمز سالانه در ماه دسامبر گزارش پیش‌بینی خود را از جهان ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ از بیست پیش‌بینی این تیم تحقیقاتی تنها چهار مورد درست از آب درنیامد و همین اهمیت آینده‌پژوهی این گروه برای سال ۲۰۲۰ را دو چندان می‌کند. مهم‌ترین پرسش‌هایی که فایننشال تایمز برای سال آینده مطرح کرده است، دامنه وسیعی را پوشش می‌دهد؛ از آمریکا تا ایران و از قاره لاتینی‌ها تا اروپای پیر.

موضوع این گزارش البته پرداختن به آن گزارش نیست، بلکه در این گزارش سعی می‌کنیم، تعدادی سوال از دیدگاه آینده پژوهانه در مورد ایران در سال آینده بپرسیم و مختصری در مورد آن توضیح دهیم و سپس شما این سوالات را پاسخ داده و کامل کنید. پاسخ‌هایی که به این سؤالات داده شده، صرفا الگویی است برای ارتباط بیشتر مخاطبان و تعامل بهتر با سوالات در نظر گرفته شده و تردیدی نیست که در فرایند پاسخگویی تغییرات زیادی حذف شده و پاسخ‌ها کاملا کوتاه و بدون استناد به منابع آماری، اسناد معتبر و یا دسترسی به داده‌های اطلاعاتی ویژه‌ای است. تابناک، پیش بینی‌های مخاطبان در موارد شانزده گانه را در ذیل همین گزارش منتشر خواهد کرد.
 
سوالات و پاسخها به ترتیب عبارتند از؛

۱- آیا سال آینده دولت سقوط خواهد کرد یا استعفا خواهد داد؟
به نظر نمی‌رسد، در سال آینده هیچ یک از این دو اتفاق رخ دهد، چون مکانیسم قدرت در ایران به گونه‌ای است که سقوط یا استعفای دولت مستقر در حوزه خطوط قرمز سیاسی قرار دارد و هزینه بسیار بالایی بر آن متصور است که شرایط به قدری حاد نشده که نظام سیاسی به سمت تن دادن به این هزینه برود.

۲- آیا اصولگرایان به قدرت بازخواهند گشت؟
به نظر می‌رسد اصولگرایان تمام همت خود را در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول روی راهیابی هم‌طیفان خود در شهرستان‌ها به مجلس شورای اسلامی گذاشته اند و ایجاد اجماع در پایتخت را که وزن و انرژی آنان را می‌گیرد، در اولویت‌های بعدی قرار داده اند. با توجه به این مساله در شهرستان‌ها و همچنین عدم حضور چهره‌های مطرح اصلاح طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین احتمال مشارکت نسبتا محدود طبقه متوسط شهری، به نظر می‌رسد وزن آرای افرادی که رای دهندگان به آنان رای دادن را وظیفه شرعی و تعهد خود به نظام سیاسی می‌دانند، بالا خواهد رفت.

۳- آیا اعتراضات ادامه خواهد یافت؟
به نظر می‌رسد، از آنجا که اعتراضات صورت گرفته در سال‌های اخیر حداقل ریشه در انباشت مشکل‌های مردم از سال‌های پیش و همچنین تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران دارد و از سویی شکاف فقیر و غنی در کشور افزایش یافته است، همچنان نارضایتی‌های اقتصادی و واکنش به نابرابری در جامعه وجود خواهد داشت.

۴-آیا رابطه ایران و آمریکا تغییر خواهد یافت؟
در بنیان روابط ایران و آمریکا در سال بعد میلادی اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد. چرا وضعیت دو سال اخیر بین ایران و آمریکا، وضعیتی است که هر کدام زودتر کنار بکشد، بازنده محسوب خواهد شد؛ هر دو طرف همین مسیر کنونی را ادامه خواهند داد.

۵- آیا وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت؟
به نظر می‌رسد اقتصاد ایران پس از پشت سر گذاشتن شوک‌های ناشی از تحریم‌ها و تلاطمات ارزی و همچنین گشایش‌هایی که ممکن است در مسیر تجارت بین المللی به دست آورد، وضعیت با ثبات تری داشته باشد؛ البته این به معنای ایجاد رفاه برای مردم نیست.

۶- آیا رفاه مردم بهتر خواهد شد؟
اگر با شاخصی چون رشد درآمد‌های دولت، وضعیت رفاه اقتصادی مردم سنجیده شود، سال آینده هم انتظار نمی‌رود که دولت جهشی در رشد درآمدهایش داشته باشند و همچنان درآمد سرانه ایرانیان پایین خواهد بود.

۷- آیا تصمیمات مدیریتی پایدارتری خواهیم داشت؟
هرچند کشور اسناد و قوانین بالادستی برای ریل گذاری جهت اتخاذ سیاست‌های پایدار دارد، تلاطم‌های شدید اقتصادی و سیاسی در کشور به همراه مشکلات انباشته شده ناشی از ناکارآمدی ها (؟) سبب می‌شود چشم اندازه ایجاد پایداری و ثبات نسبی در تصمیم گیری و مدیریت چندان روشن نباشد.

۸- آیا مجلس به جایگاه واقعی خود بازخواهد گشت؟
اگر دو وظیفه اصلی مجلس، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون باشد، به نظر می‌رسد در صورتی که طیف منسجم سیاسی بتواند فراکسیون اکثریت در مجلس را به دست بیاورد، بهبودی در این زمینه حاصل بشود؛ اما اگر انتظار از مجلس، بازگشت به الگویی چون مجالس اولیه پس از انقلاب اسلامی باشد، احتمالا این اتفاق نخواهد افتاد.

۹- آیا برجام فرو خواهد پاشید؟
بعید است برجام در سال آینده هم فرو بپاشد؛ این احتمال وجود دارد که به نحوی توافقی جدید در کنار برجام به هدف رفع تحریم‌ها صورت پذیرد، اما برجام با حفظ چارچوب‌های کلی اش خواهد ماند.

۱۰- آیا فعالیت‌های مبارزه با فساد، مانعی برای فساد‌های بیشتر خواهد شد؟
برخورد قضایی با فساد فقط بخشی از مبارزه با فساد است. در بحث پیشگیری از فساد، گام‌های چندان مهمی برداشته نشده و در کنار آن علیرغم تاکید بر شفافیت اطلاعات و ایجاد فضای امن برای رسانه ها، عملا اتفاق مهمی در این دو زمینه نیفتاده است و سال آینده هم بیشتر برخورد قضایی با فساد است که دیده خواهد شد.

۱۱- آیا تغییر اساسی در ترکیب هیات حاکمه در نهاد‌های انتخابی و انتصابی رخ خواهد داد؟
اینکه در نهاد‌های انتخابی، افراد و رویکرد‌های جدیدی حضور یابند، بعید به نظر می‌رسد و در هر دو حوزه انتخابی و انتصابی افراد آشنای سابق، جانشین همدیگر خواهند شد.

۱۲- آیا تحریم‌های ایران در سال آینده رفع خواهد شد؟
به نظر می‌رسد بخشی از تحریم‌های ایران با وساطت کشور‌های ثالث و با ایجاد توافقی در کنار توافق برجام رفع شود، اما تحریم‌های اصلی ایران باقی خواهد ماند.

۱۳- آیا رویکرد صدا و سیما ملی می‌شود؟
نشانه‌ای برای این امر و تغییر رویکرد در سال آینده نمی‌توان متصور بود.

۱۴- آیا مشکلات استقلال و پرسپولیس حل و به بخش خصوصی واگذار می‌شوند؟
در شرایط رکود در اقصاد کشور و نبود زیر ساخت‌های مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی این اتفاق نخواهد افتاد، به ویژه اینکه دولتمردان کشور هم تمایلی ندارند ظرفیت های اجتماعی این دو باشگاه را به راحتی رها کنند.

۱۵- آیا روند مهاجرت ایرانیان به خارج کشور یا سرمایه گذاری در خارج از ایران افزایش خواهد یافت؟
به نظر می‌رسد در سایه ثبات نسبی اقتصادی و همچنین توافق احتمالی برای رفع بخشی از تحریم‌ها این روند در سال آینده افزایشی نخواهد بود.
 
۱۶- آیا حضور و توافق منطقه‌ای ایران تداوم خواهد داشت؟
به نظر می‌رسد، حضور قدرتمند ایران در منطقه به ویژه آنکه در این سال‌ها کوشش شده است پیوند‌های فرهنگی با کشور‌های منطقه تقویت شود،  تقویت و ادامه خواهد یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۱۰۶
انتشار یافته: ۱۴۲
ایران باید از لجبازی دست بردارد و مذاکره کند و گرنه چندین نسل آینده نیز آسیب می بینند ما که نابود شدیم
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
مگه نرفتیم؟ مگه مذاکره نکردیم؟ رسیدیم. بیدار شید لطفا
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
میشه بفرمایید اسم این همه سال وقت گذاشتن و پای میز نشستن و برجام چی بود !!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
نگران نباش باز 22 بهمن که شد آمار سازندگی جمهوری اسلامی و خیانتهای رژیم پهلوی توی تلویزیون لیست میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
اونهایی که میگن مذاکره فایده ای نداره درست میگن
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
در آینده یعنی چند سال دیگر سه راه بیشتر ندارد . یا تحریم مثل کره شمالی . یا جنگ واقعی با دول غربی . یا مذاکره مشروط ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
خطاب به : حمید و رضا

اگر بعد از برجام دست از موشک پرانی و تهدید این و آن بر میداشتید قطعاً هیچ کشوری از برجام خارج نمیشد .

کدوم مذاکره ؟
همون مذاکره ای که فقط امضاء کردنش رو بلد بودیم ؟

بس کنید دیگه . هر چه میکشیم از دست طیف امثال شماها تندروهاست که نه میروید و نه میگذارید مردم زندگیشان را بکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تا زمانی که افرادی از تحریم ها سود می برند و مشکلات و سختی های مردم برایشان اهمیتی ندارد نظراتی مانند حمید و رضا خواهیم داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تیم آینده پژوهی لازم نیست این سئوالات رو از بچه ابتدایی بپرسی همشون جواب منفی میدن
ناشناس
| Spain |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
یک سوال :چرا ایران دیگه موشک نمی پراند.نکند موشک درست کنی هم مونتاژ بود وبا تحریم دیگه قطعات موشک وارد نمی شه.
نعمت
| Germany |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
بنده به عنوان تهلیل گر مساعل بین الملل و فرابین الملل باید به ارزتان برسانم که مذاکره با دشمن هیچ نتیجه ای ندارد و ما باید برای امریکا شرایط بگذاریم و بنده 3 شرط گذاشته ام که اگر ترامپ بپذیرد و انجام دهد من قول میدهم به مسولین دستور مذاکره بدهم
شرط اول: ترامپو خانواده اش مخصوصا ایوانیکا خود را تسلیم و به اشد مجازات اعدام برسند البته غیر از ایوانیکال
شرط دوم: کل ارتش امریکا خود را تسلیم کنند و تجهیزاتشان را در بندر عباس و چابهار تحویل بدهند و پرسنل ارتش امریکا همگی به زندان اوین برود
شرط چهارم: اینکه امریکا تمام محصولات کشاورزی خود را به مدت 40 سال به ما بدهد
شرط هفتم: اینکه همه مخازن نفت و گاز و طلای امریکا از تاریخ تسلیم تا 70سال متعلق به ما دارد.

اگر این سه شرایط را امریکایی بپذیرد ما هم شاید درباره مذاکراتجات فکر کنیم. ما ان شالله بر دشمن پیروز میشویم مثل همیشه به برکت ایمان و عمل صالح و به پشتوانه جوانان مومن و انقلابی کشور عزیزمان
و لذا مسولین و مسولان باید در آلودگی هوا کمک کنند تا برطرف شود
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
برجام خیلی هم خوب بود واضح ترین نتیجش همین بی ارزش شدن پول ملی پس از خروج آمریکا است یعنی اینو هم نمی بینید؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
مذاکره در این شرایط سم است و بجز امتیاز دادن فراوان زیاد هم دوام نمیاورد و دوباره زیرش میزنند باید اقتصاد خود را در داخل قوی کنیم بعدا خواهید دید که انها خودشان جلو میایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
این نوع سئوال و جواب در جامعه بسته ما جواب نمیده
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
اتفاقا امثال شما هستید که با ادعای روشن فکری حاضرید در مورد قدرت کشورتون با امثال آمریکه مذاکره کنید !!!! نه عزیزم اگر قراره اقتصاد درست بشه اتفاقا تنها راهش قدرت هست فقط قدرت نظامی و منطقه ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
این را باید بپذیریم که شرایط الان شرایط 40 سال قبل نیست
از نظر جمعیت
از نظر اقتصاد
از نظر فرهنگ مردم
از نظر تفاوت دیدگاه ها
از نظر هرم سنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
کاری با اصولگرا واصلاح طلب نداریم هر کسی بیت المال را به هر نحوی بالا کشیده وبه هر طریقی به کشور خیانت کرده روزی باید حساب پس بدهد ومحاکمه بشود فکر کنم فساد در دوره اصلاح طلبها بیشتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
در اولین مذاکره هسته ای را مفت از دست دادیم، در دومی موشکی را از دست خواهیم داد،، در سومی منطقه ای و اگر به همین طریق جلو رویم که بدهیم و بدهیم و بدهیم، ا، در آخرین مذاکره چیزی برای مذاکره نخواهیم داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
دست از لجبازی بردارد ایران شما از نابودی رها می شوید؟
خخخخه
حافظه تاریخی سیاسی عده ای به کمتر از یکسال رسیده
در ضمن مذاکره ای که یک طرفه باشد نه متقابل می شود همین برجام که می زنند زیرش و خواهان موارد بیشتری می شوند و با جز اگر توافق جدید باز خواهان بیشتر از قبل
مذاکره می خوتجاهی مذاکره چین با امریما که برابر است و نه باج دادن یک طرف به طرف مقابل ولی ما مذاکره می منیم برای دادن چیزهای خودمان
در اخر مشکل شما داخلی است و نه مذاکره و بین المللی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
فقط قطعي ميدونم رانت و وام مديران و مسولين سر جاشه.
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ايا ميشود در يک جامعه با تعامل ک همه ب هم نياز داريم ميشود با همه درگير بود؟ ايا ايديولوژي مهما ست يا منافع ملي و کشور ؟ پيشرقت کشور وبهبود اقتصاد و اشتغال مهمنره يا دشمني با اسراييل؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ایران و امریکا تا یک چنگ خونین نکنند ارام نمی گیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
مذاکرات برجا ریشه ای نبود باید یک مذاکره همه جانبه صورت بگیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
همه نفع برجام مال اروپا بود ما قبل از امریکا محصولات امریکا را تحریم کردیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
هر کشوری به کمونیستها نزدیک شود مردم ان کشور خیر نمی بینند حتی اگر نفت خیز باشد.
چون کمونیست دشمن خداست .
کمونیست بی برکتی می اورد.
کمونیست فقر عمومی می اورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
این چه تحلیلی است .. چهل ساله که همین داستانه...
مهدی
| Germany |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ما رفتیم برجام و همه چیزش را امضاء کردیم برای پول و بعد هم انرا درست رعایت نکردیم و طرف مقابل هم ازش زد بیرون ،این چگونه است؟
آینده ایران مثل یه ماشین بدون ترمزه.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
هشت سال همه جوره با عراق جنگیدیم و شهید و حانیاز و اسیر و مفقود الاثر و ویرانی دادایم اما الان کشور عراق دوست ماست
آمریکا هم همینطور خواهد بود، چهل سال مرگ بر آمریکا گفتیم اما میشود به طور مشروط روابط برقرار کنیم
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
اینو اجمدی نژاد با تمام نبوغش که اعلام کرد ،،و بهش افتخار!
در مجموع چشم انداز مثبتی که در آن تغییر محسوس رو به بهبود در آن احساس شود مشاهده نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
متاسفانه مسئولین خودشمون رو بخواب زدند و وقتی میفهمتد که دیگه جایی برای عذر و بهانه باقی نمی ماند بشنوید صدای مردم را
ناشناس
| Spain |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
آن کسی که شما اسمش رو گذاشتی مسؤول فکر اون روز رو هم کرده و برای خودش و هفت پشتش اون ور آب ذخیره دارد.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
اگه به همت خودمون ایمان داشته باشیم همه تحریمها را رد میکنیم و شغل بسیاری ایجاد میشود و اقتصاد بهبود پیدا میکند نفت و خام فروشی هنر نیست باید به ما فشار بیاید تا مثل کشورای پیشرفته زحمت کش بشویم و این کاملا شدنی است چون در صنایع دفاعی انرا دیده ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ناشناس 16:19، حالا نفت را خام نفروختید باهاش کالا ساختید، وفتی کسی کالایتان را نمی خرد چی کار می کنید؟
صنایع دفاعی فوی است چرا در این بخش صادراتی نداریم!؟
در یک کلام باید بگویم که نه تنها هیچ امیدی به بهبود شرایط کشور ندارم بلکه معتقدم که به علت عدم برنامه و تداوم روال 41 سال گذشته یقیننا شرایط فجیع تری در پیش رو خواهد بود.
پاسخ ها
B
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تابناک.. چرا؟ اصل نظر رو چاپ کردید ولی موافقت با اون نظر رو چاپ نمیکنید؟
چه مقامي و با چه ابزاري مي خواهد جوابگوي سرمايه هاي بادآورده از بورس باشد. آيا دلار فراوان است يا ملك ارزان؟
چرا انقدر بازار بورس را گرم نگه مي داريد؟ اين جماعت نان به نرخ روز خوردن هستند توي بورس چاقش مي كنيد تو كه مي دوني تو بورس ماندگار نيست ميره تو ملك و دلار ؟؟؟
خدايا چرا چشمان مسئولان را مي گذاري بسته بماند.
سريعاً ترمز بورس را بكش نابغه.؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
نابغه جان تمام دنیا برای کنترل نقدینگی و انتقال اون به صنایع از بورس استفاده می کنند اون وقت شما میای سعی و خطا واسه خودت میگی ترمز بکشین. کمی مطالعه هم بدک نیستش
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
در بورس هر کسی می تواند سرمایه گذاری کند و بر خلاف نظر شما بسیاری از آنها مردم قشر متوسط هستند و اتفاقا بورس بهترین جا برای سرمایه گذاری است که پول را به تولید هدایت می کند نه به سگرده گذاری و دلالی.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
خیلی هم خوبه لباید دولت حسابها را کنترل کند تا بسمت دلار و طلا و ملک نروند و بسمت بورس بروند
اگر مسئولین قبول کنند که مانند خانواده های خودشان مردم هم حق زندگی خوب و رفاه دارند تمام مشکلات حل می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
اگر مسئولین بودند مشکلات حل میشد. متاسفانه مقاماتند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
بله برای همین ما به مسئولی نیاز داریم که فرزندش رو برای تحصیل به یک مدرسه معمولی بفرسته نه اینکه به خاطر فرزندش بره مدرسه خصوصی از نوع پر قو تاسیس کنه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
مسئولین هیچگاه همچین فکری نخواهند کرد. از خواب بیدار شو
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
قبول ندارند ،چون انها ارباب و بقیه رعیت هستند!
ای خدا چقدر اینده روشنه مردم از خوشی بسه دیگه یه ذره از خوشیهای مارو هم بده به مردم بدبخت امریکا!!!!!!
ولوم کن آمو نیست که خیلی نظرات ما برای مسوولین مهمه؟ ما که دیگه نه مسوولین برامون مهمند نه این دولت . فکر هم نکنم هر کی بیاد بهتر از اینا باشه . ما که رای نمیدیم دیگه
با توجه به تجربه ۴۱ سال زندگی در کشورمون و روش سعی و خطای همواره موجود در کشور، جواب سوالهای بالا بطور خلاصه این که به سمت بدترین شرایط ،کم ترین نتیجه مثبت و افول بیشتر، پیش خواهیم رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
شدیدا موافق هستم. اصلا مفهومی به نام تجربه برای حضرات معنی نداره و هر کی نتیجه سال ها تجربه قبلی رو دور میرزه و برای خودش میاد یک چرخ اختراع میکنه. در واقع تمام سال های بعد از انقلاب تنها هر کسی به فکر جیب خودش بوده و یا اینکه خیلی هنر کره اومده همون چرخ قبلی رو دوباره اختراع کرده که اینبار به اسم خودش سند بخوره
همین آش و همین کاسه . فرقی نمی کند شرکت کنیم یا نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
نتجه منطقی شرکت نکردن در انتخابات مهندسی شده است.
1- فعلا که ملت سقوط کردند
2- از دید ملت همه جناح ها یه پخند
3- هر روز معترضیم ولی فقط قسمت شورشها دیده میشه
4- نمیذارن که!
5- خوابشو ببینی
6- خوابشو ببینی
7- فقط صندلیشون عوض میشه پس تاثیری نداره
8- کجایی لیاخوف!
9- برجام؟ کدوم برجام؟
10- همش تبلیغاته!
11- منظورت استخر فرح؟
12- عمرا
13- ای گل بگیرن این صدا و سیما رو
14- فوتبال ما شده محل تجمع یه مشت مفتخور داخلی و خارجی که 90 دقیقه پاچه شون میزنن بالا لای چمن دنبال یه تیکه لاستیک میگردن
15- فقط داریم در میریم. کجا باشه مهم نیس
16- اگر در حد وِیراژ دادن موتوری ها توی 5 دی باشه آره حضور داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
جواب شما بزرگوار خیلی بهتر از حضراات است آفرین
سوال 5 : نه تنها بهبود پيدا نميكند بلكه فشار فنر قيمت ارز بيشتر شده و تورم سرسام آور و بالطبع نارضايتي شديد و همچنين بغرنج تر شدن اوضاع سياسي دولت قابل تصور است.( البته دولت به تنهائي مقصر اين وضعيت نخواهد بود )
سوال 15: شك نكنيد اگر اوضاع پذيرش اتباع ايراني ساده تر شود متاسفانه خيل عظيمي از قشر متوسط رو به پايين جهت روشن تر شدن آينگان خود مهاجرت ميكنند
سوال 16: اگر اوضاع فقط صرفا خارجي باشد با اين تقسيم بودجه و مشكلات پيش رو متاسفانه حاشه نشينها فرصت عرض اندام خواهند كرد
یعنی واقعا مشکلات دو تیم فوتبالی آنقدر مهم است که در لابه لای مباحث کلان کشور آورده اید!!!
به نظرم ما هنوز در تایین مسائل اصلی کشور مشکل داریم چه برسد به برنامه ریزی و مدیریت برای حا آنها.
بنابراین باید منتظر معجزهَای باشیم.... بیچاره نسل جوان.... ما پیرها که رفتنی هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
بلایی که امروز سر ما اومده ، از تصمیمات سراسر اشتباه شماهای پیر است !!!!
پاسخ به تمامی سوالات فوق متاسفانه منفی است. اشکال اساسی هم در ساختار قدرت میباشد. بنظر بنده تمامی دستگاهها فقط ویترین است و هیچ استقلال تصمیم گیری و عمل در حوزه تخصصی خود را ندارند.
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تا دلتون هم بخواد دستگاه داریم که موازی کاری میکنند و هیچ کدومشون هم پاسخ گو نیستند. ولی هر کدومشون به تنهایی وقتی میخواد کاری انجام بشه انقده سنگ جلو پات میندازند که باید دم این و اون رو ببینه و یا رشوه بدی که یه کاری که تو کشورهای دیگه به راحتی و با کمال میل برای بهبود اقتصاد و اجتماع لازم هستش رو برات انجام میدند !! ولی وقتی یه مشکل \یش میاد همه میگن به ما چه برو سراغ اون یکی ارگان و دستگاه . وظیفه ما نیستش !!!

همه این دستگاه های اضافی باید جمع بشه از شورای سران قوا. مجمع تشخیص مصلحت . شورای نگهبان. یه مجلس میخواد و یه دولت. اینها به تنهایی نماینده مردم هستند و تمام . چند تا شورا و مجلس برای یک کار ؟؟؟؟ همشون هم حقوق از بیت المال میگیرند و بین خودشون مساپل رو الکی پاس کاری میکنند. رفراندوم بزارین ببینین ملت چی میگند و چه قدر نظر اون ها با نظر شما حضرات مسئولان نظام و دولت فاصله داره
گفته میشود ؟ نجاری زن بسیار زیبایی داست که حاکم بدان تمایل و چشمی داشت .و بدنبال بهانه برای قتل نجار بود ، که روزی حکوم اعدام نجار را صادر نمود که فردا اعدامش کند ، نجار مصطرب ،و در مانده ؟ زن نجار به شوهرش گفت .آسوده بخواب که خدا بزرگ است ،و عادل ، نجار کمی آرام گرفت ،و پلکش سنگین شد و خوابش برد ، صبح زود صدای پای سربازان حکم را شنید ،و نگران ،که دیشب شاید زنش او را فریب داده که خدا بزرگ ،و عادل است که درهمین خیال درب منزل نجار بصدا در آمد ،نجار با ناامیدی درب را باز کرد ،و دستان را برای زنجیر به جلو آورد ،که فرماندهٔ سربازان گفت که حاکم دیشب فوت نموده و آمدیم برای اینکه شما یک تابوت در خور حاکم برای او بسازید . ؟، آری خدا بزرگ ،و عادل است ،و کسی از فردا خبر ندارد ؟،،مردم ایران هم اگر چه ناسپاس ،و قدرناشناس ،و متظاهر هستند ،اما خدایی بخشنده ،و بزرگ ،و عدال دارند ؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
دليل اين همه علامت سوال ؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
این داستانها برا ی فاطی تنبون نمیشه
سالی که نکوست از بهارش پیداست
جنگ غرب جنگ روانشناختی است یعنی اگر بخواهد کشور را فلج کند سعی می کند شرایط بوجود بیاورد که مسئولین به آن سمت بروند بعنوان مثال چون از نیامدن ایران پای مذاکره مطمئن است پس هدف اصلی که تحریم هاست را به آن می رسد در حالی مسئولین بهتر بود با درایت میز مذاکره را ترک نمی کردند تا تحریمها کشور رو به اینجا نمی رساند البته مسئولین چون سهمی در تحریمها ندارند به دلیل تمول مالی لذا خیلی شرایط رو جدی نمی گیرند
1-دولت سقوط نخوهد کرد

2- بله . اصولگرایان تندرو قدرت را بدست خواهند گرفت

3-اعتراضات بصورت پراکنده و کور ادامه پیدا خواهد کرد

4-تغییر عمیقی رخ نمیدهد

5-وضعیت اقتصادی و معیشتی بدتر میشود .

6-وضعیت رفاه مردم بدتر خواهد شد

7-تصمیمگیری های مدیریتی بدتر خواهد شد

8-مجلس بعدی حتی از جایگاه فعلی هم نزول خواهد کرد .

9-برجام دچار مرگ مغزی میشود

10-فساد عمیقتر میشود

11-خیر

12-تحریمها شدیدتر خواهد شد

13-خیر

14-خیر

15-بله . افزایش پیدا میکند

16-به همین مشکل باقی میماند
بهتر رود که چند سوال دیگر هم اضافه میشد:
۱۷_ آیا مسئولین از ولع قدرت دست خواهند کشید؟
۱۸_ آیا مبلغ اختلاسها کم و تعداد اختلاسگران کمتر خواهند شد؟
۱۹_ آیا آقازاده ها از کشورهایی مثل آمریکا بعد از هواخوری برای بلعیدن پست های مدیریتی برخوااند گشت؟
۲۰- آیا معمرین(کسانیکه عمر خیلی طولانی دارند) از پست و مقام دست خواهند کشید پست های مدیریتی را به افراد شایسته و جوان واگذار خ اهند نمود؟
جمع بندی اینکه آیا مردم ایران روی صلح و آرامش و آسایش خواهند دید؟
به نظر حقیر پاسخ تمام پرسش های فوق جواب نه می باشد.
رقیبان اصلی آمریکا یعنی چین و روسیه بزرگترین مراوده مالی و ساسی را دارند و بارها سر مسایل مختلف گفتگوی اساسی دارند! گفتگو نکردن یعنی چی؟ این چه سیاستی است؟ ترس از گفتگو یعنی باخت در جوامع بین المللی!
دنیای امروز دنیای جنگ و ستیز نیست جز نابودی برای طرفین چیز دیگری نیست!
مبارزه با استعمار هم سیاسی است. مبارزات مدنی است مانند گاندی و بسیار از سیاستمداران بزرگ دنیا که کشور خود را با سیاست اداره و پیروز کردند. خشونت و مرگ پراکنی جز خراب کردن دین مبین اسلام به عنوان دین جنگ طلب چیز دیگری برای ما به ارمغان نیاورده است. سیاست ورزی را به عقلا و اهل فن بسپاریم. علم سیاسی خود یک رشته علمی دانشگاهی است. کدام یک از سیاسیون ما این علم را ندارند؟ به نام انقلابی گری کشور را به ورطه نابودی و مردم را به تن‌فروشی و دریوزگی کشانده است!! این نوع کشور داری که هنر نیست هیچ بلکه بازی در زمین دشمن است. از خواب بیدار شوید در دنیای امروز اقتدار در اقتصاد قوی است. چین و روسیه نمونه بارز آن است. چین در دوران ماءو و بعد از آن با اقتصاد ضعیف رو به نابودی بود. رهبران آنان به این نتیچه رسیدند دربها را باید گشود و با سرمایه‌گذاریهای خارجی و تعامل با دنیا الان یکی از قویترین اقتصادهای دنیا با رشد بالا را دارد و در همه زمینه های سیاسی و اقتصادی حرف اول را میزند و قابلیت این را دارد با آمریکا هم مقابله کند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
گفتگو !!!!!!! پس برجام چی بود !!! چه تضمینی وجود داره که بازم مذاکره کنیم و رییس جمهور بعدی امریکا نزنه زیرش !!!!!
ناشناس
| France |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
جناب رضا
اولا مجلس قانون گذاری آمریکا هیچوقت برجام را تایید نکرد بنابراین برجام ریشه و بنیاد حقوقی در آمریکا نداشت و فقط با اختیارات اوباما اجرا شد دوما برجام اگر بد بود ارزش پول ملی کشور با خروج آمریکا ۴ برابر کمتر نمی شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
پاسخ به رضا:
اگر شما یک بار در امتحان رانندگی رد بشی دوباره امتحان نمیدی؟؟ حالا گیریم که دفعه اول افسر بهانه کردش و تو رو انداخت. دفعه بعد میخوای بری امتحان بدی میگی چه تضمینی وجود داره که بازم افسر دبه نکنه ؟؟

این سری از حرف ها و بهانه ها به نظر مرتبط با دوستانی هستش که نبود روابط بین المل سود میکنند و به اسم دور زدن تحریم ها جیب خودشون رو پر میکنند و یا اینکه یک عده بی اطلاع رو تهییج میکنند با این کلمات.
آینده ایران :
دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود
تعبیر رفت و کار به دولت حواله بود
چل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت
تدبیر ما به دست شراب دوساله بود(۹۸ و ۹۹)!!!
تابناک لطفا این موارد را پیگیری کن. اینکه میگن هزینه هر گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از یک میلیارد است و اینکه موسسات آموزش کنکور معافیت مالیاتی دارند که بیش از 6000 میلیارد می شود
۱- آیا سال آینده دولت سقوط خواهد کرد یا استعفا خواهد داد؟ خیر. بلکه فرسوده و پژمرده و مقروض به آخر می رسد.

۲- آیا اصولگرایان به قدرت باز خواهند گشت؟ بله. ولی مشروعیت و مقبولیت نخواهند داشت. چون منتخب اکثریت احسنیت مردم نیستند.

۳- آیا اعتراضات ادامه خواهد یافت؟ بستگی به اقدامی ایذایی نظام علیه مردم دارد. مثل اقدامات فریبکارانه دولت برای گرانی ها.

۴-آیا رابطه ایران و آمریکا تغییر خواهد یافت؟ بله. ما به دنبال رابطه با آمریکا خواهیم رفت.

۵- آیا وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت؟ قطعا خیر که بدتر نیز خواهد شد.

پاسخ 1 تا 5 را منتشر کردید، به 5 سوال بعدی می پردازیم.!!
تابناک جان اینکه شما خودتان وآقای سید مسلم بهشتی نژاد را با تیم آینده پژوهی روزنامه فایننشال تایمز مقایسه می کنید خوب است ولی یک فرق اساسی میان پیش بینی های شما و آنها وجود دارد و آن اینکه پیش بینی های شما بسیار محتاطانه بوده و هر کسی در ایران زندگی کند همین پیش بینی ها را خواهد کرد .پس مطمئن باشید که صدردصد پیش بینی های شما درست از آب در می آید.
رفراندوم....رفراندوم.....رفراندوم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
رفراندوم هم‌جواب نمیده . برای اینکه رفراندوم فقط در کشورهای دمکراتیک که رصایت ملت شرط اصلی هست ارزش و کارکرد دارد . مراجع در دو یالدپیش وقتی روحانی مطالبات مردم بعد از انتخابات را در سخنرانیها عنوان کرد روحانیون سراسر کشور یک صدا بر علیه روحانی سخنرانی کردند که رای و دمکراسی را به شرط مشروط و به ناچار و بخاطر فضای انقلابی جامعه سال ۵۷ پذیرفتند . ..... کشور بنطرم در ده سال بعد کلا به بن بست سیاسی و اقتثادی و فرهنگی و اخلاقی میرسد
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
به گفته خود مقامات عدم شرکت یا شرکت در انتخابات به معنای مقبولیت ه کل نظام سیاسی کشوره
تمام این سئولاتتان بستگی به میزان عقلانیت و افزایش آن در حکومت و مسئولان آن دارد!
۱- آیا سال آینده دولت سقوط خواهد کرد یا استعفا خواهد داد؟
خیر
۲- آیا اصولگرایان به قدرت باز خواهند گشت؟
بله
۳- آیا اعتراضات ادامه خواهد یافت؟
بله
4-آیا رابطه ایران و آمریکا تغییر خواهد یافت؟
بله، مذاکره و قرارداد جدید
۵- آیا وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت؟
خیر
۶- آیا رفاه مردم بهتر خواهد شد؟
خیر
۷- آیا تصمیمات مدیریتی پایدارتری خواهیم داشت؟
خیر
۸- آیا مجلس به جایگاه واقعی خود باز خواهد گشت؟
خیر
۹- آیا برجام فرو خواهد پاشید؟
خیر، قرارداد جدید منعقد خواهد شد.
۱۰- آیا فعالیت‌های مبارزه با فساد، مانعی برای فساد‌های بیشتر خواهد شد؟
خیر
۱۱- آیا تغییری اساسی در ترکیب هیات حاکمه در نهاد‌های انتخابی و انتصابی رخ خواهد داد؟
خیر
۱۲- آیا تحریم‌های ایران در سال آینده رفع خواهد شد؟
احتمالن تا حدی رفع خواهد شد.
۱۳- آیا رویکرد صدا و سیما ملی می‌شود؟
خیر.

۱۴- آیا مشکلات استقلال و پرسپولیس حل و به بخش خصوصی واگذار می‌شوند؟
خیر
۱۵- آیا روند مهاجرت ایرانیان به خارج کشور یا سرمایه گذاری در خارج از ایران افزایش خواهد یافت؟
آری
۱۶- آیا حضور و توفق منطقه‌ای ایران تداوم خواهد داشت؟
محدودتر خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
زحمت کشیدی ولی این بمعنی بد تر شدن اوصاع است.
تمامی کشورهایی که روسیه از آنها حمایت کرده برای خودتان لیست کنید وضعیت ما همچنان است که آنها در حال حاضر هستند. پس اگر ایران را به ته آن لیست اضافه کردید و معدل آن لیست خوشبختی است ما هم سال 2020 خوشبختیم اگر نیستیم خوب نیستیم.
تمامی علوم ، فرمولها و قوانین تدوین شده نتایج آزمایشات و تجارب است. پس نخبگان و سیاستمداران ما عبرت بگیرند البته اگر منافعشان تامین می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
دقیقا!یعنی باید کشورهایی که طرف بلوک شرق هستند را با کشورهایی که طرف بلوک غرب هستند مقایسه کنیم.از یکطرف کشورهایی مثل چک و کوبا و لهستان و کره شمالی و ... و از طرف دیگر کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و ژاپن و کره جنوبی و ... بعد بنشینیم و قضاوت کنیم که حال کدام یک بهتر است!
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها
ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش
بیرون باید کشید از این ورطه رخت خویش
به غیر از سوالات 2، 3 و 9 جواب من به بقیه ی سوالات یک کلمه است...«عمرا»
البته این سوالها انحرافی است.ولی جوابش خیلی ساده است ایا مردم حق حداقل زندگی رو دارند یا نه .ایا رفاه حق مسلم ما نیست ایا اسایش حق مردم ایران نیست.با یه مربی ایتالیایی استقلال متحول شد چرا که مربی اجازه دخالت هیچ کس رو در انتخاب بازیکنها و غیره نمیداد..پس هدایت سکان بایستی دست یک نفر که با رای مردم بدست بباید باشد بدون دخالت هیچ کس و ان یک نفر هم مسئولیت پذیر باشد.مردم باورش خواهند داشت و با همه وجود پشتیبانیش خواهند کرد.
تا دیر نشده به فکر تغییر رویه باشید.
1و2- برای طبقه فرو دست فرقی نداره
3- 100درصد
4- الی 8 -- به هیجوحه
9- بای این طبقه فقی نداره
10- فاسد ان بالاست....
11- الی 14 خیر
15- طبقه فرو دست میتوانست ترک میکرد ....
16- برای این طبقه هیچ فرقی نداره.....
برین یه شغلی پیدا کنید بدرد اجتماع بخوره . ارزش یه پنچر گیر خیلی بیشتر از شماست که از سر صبح چرت و پرت مینویسید .
مردم گرسنه اند شما دنبال مجلس و رای !
البته من سوالات شما را نخواندم!چون به نظرم در به همین پاشنه خواهد چرخید و تحولی در جهت بهبود اوضاع اتفاق نخواهد افتاد.
حالا چرا پرسش هاتون محدود به دولته؟؟؟!!!!!
در خصوص پاسخگویی با سوالات شما البته با هر انگیزه ای که طرح شده اند بماند ولی من حیث مجموع متاسفانه باید اذعان کرد که با توجه به شرایط روز دنیا و تلاش همه ممالک در دست یابی به همزیستی مسالمت آمیز، وضع کنونی مملکت ما آنطوریکه نشان می دهد بگونه ای نیست که بتوان امیدی به بهبود آن داشت. بنظر بنده بعنوان یک مدرس دانشگاه مهمترین عنصری که رو به افول گذاشته و بدبختانه در حال حاضر بسیار آسیب دیده است اما به چشم سیاسیون و نظامیان که در راس تصمیم گیری های ایدولوژیک و اجرایی هستند نمی آید سرمایه اجتماعی است که تمام ممالک با سخاوت و بذل احسان و تعهد اجرایی به بدنه جامعه سعی در کسب و ارتقای آن هستند اما در مملکت ما این عنصر بی همتا بشدت آسیب دیده است و به جرات کالبدی درون تهی از آن باقی مانده است. سرمایه اجتماعی یک نظام که در تعبیر به آن اعتماد عمومی اطلاق می گنیم چنان ظزیف و شکننده شده که با تلنگری بیش از پیش فرو خواهد ریخت. با توجه به وضعین این عنصر براحتی می توان در خصوص سایر عناصر مندرج در سوالات شما اظهار نظر کرد که بشدت ناامید کننده است. رسانه ملی نمایه اقبال عمومی و در واقع نشان دهنده اقتدار تبلیغی نظام است و با عرض تاسف در داخل با ارقام کمتر از 10 درصد اقابل عمومی مواجه است و روز به روز هم کمتر میشود. در کل سر هموطنان عزیز را بدرد نیاورم در خصوص سوالات شما چشم انداز خوبی را تصور نمیکنم و اگر مورد سانسور قرار نگیرم بایستی با تاسف اذعان کنم که فروپاشی بنیان جامعه ایران در آینده نزدیک غیر قابل اجتناب است. متاسفم
چند گام پیشنهادی:
1- با وجود نظام سیاسی مستحکم ایران، احزاب تعیین تکلیف شوند و از احزاب قدرت ساخته که گویا تعداد آنها بیش از 250 است، بازبینی و کنگره ها بر اساس رقبت مردم و با بیان ایده های مشخص در حوزه های مشخص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل گیرد، از هرگونه بحث مذهبی و سلایق مذهبی جدا خود داری شود. بلکه فقط مفاهیم کاربردی شکل بگیرد.(حزب برای ایران حداکثر باید 4 تا 5 باشد، نه اینکه مثل بانک ها شعبه زیاد کنیم!)
2-نظام حاکم، خود را ولی نعمت مردم نداند و این رابطه برعکس گردد!
3- مزیت های رقابتی ایران شناسایی و بر روی آنها سرمایه گذاری شود.
4-مدیریت دانش در حوزه قوانین توسط مراکز تحقیقاتی آغاز شود و اظهار نظر در خصوص قوانین آغاز گردد.
5-تمامیت ایران و قومیت های ایران را به رسمیت بشناسیم و از خود برتر بینی جدا پرهیز شود.
سال ۷۸ اعتراض دانشگاه بود و محدود به تهران
سال ۸۸ اعتراض قشر متوسط بود و محدود به تهران و چند شهر بزرگ
سال ۹۶ اعتراض قشر ضعیف بود و در بیش از ۱۰۰ شهر کشور
سال ۹۸ اعتراض قشر فقیر و گرسنه بود و در بیش از ۱۵۰ شهر کشور

به راحتی مشخص است که شدت اعتراضات بیشتر و فاصله اعتراضات بسیار کمتر می شود اگر پنبه ها را از گوش در نیاورند و تغییرات اساسی در ساختار قدرت داده نشود سال ۹۹ حوادث تعیین کننده ای در کشور خواهیم داشت.
دلم برای کشوری میسوزد
این دولت که من دیدیم نه استعفا میدهد نه فرو میریزد؟؟!
اول بفرمایید که آیا مردم در این کشور سر پیاز هستند یا ته پیاز بعدا سوال از ما بپرسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
ما مردم پوست پیاز هستیم که انداختن سطل زباله .....
به نظر می رسد مردم برای رفتار سیاسی خود یک الگویی پیدا کرده اند
متاسفانه جواب اکثر سوالات بار منفی خواهد داشت.
تا سیستم حاکم بر ایران به سیاست صدور ایدئولوژی ادامه بده وضع همینه که هست بدترم میشه
جامعه ایران از نظر ساختاری دچار مشکل شده سال 88 طبقه متوسط اعتراض شدید داشتند دو سال هم هست که طبقه محروم (مستضعفین سابق) به خیابان می آیند آینده محصول همین اعتراضات طبقاتی است و یک اعتراض همزمان محرومین و طبقه متوسط پیروز میدان را رقم می زند
آيا ................؟
آيا ................؟
آيا ................؟
........................؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فرقی بین فساد طلب و فساد گرا نمیشه گذاشت .
اگر کلینیکهای خودکشی را راه اندازی کنند و قانونی اش بکنند و برای متقضیان هم تسهیلات قائل بشوند که گرفتار نوبت دهی طولانی نشوند. تمام مشکلات مملکت حل میشود. ۹۹ درصد کسانی گرفتار اند راحت میشوند. و مملکت هم از دست از این گرفتارها. خود به خود هم تحریم ها بی اثر میشود. تابناک سانسور نکن واقعا روزی چندبار به خلاص کردن خودم فکر میکنم.
من هم سوالها را نخواندم اما چندتا سوال دارم

۱- ایا هانی کرده از کما در امد
۲- اگر زنده ماند رو پای خودشه یا ویلچر و اکسیزن
۳- پول خریدن ماشین پورشه از در امد کمپ ترک اعتیاد بود یا فروش ....
۶-وحید مرادی , هانی کرده . سومین اسطوره کیه ?
۵- چه کسی و چه ارگانی ایشان را فرستاد سوریه , اگر الله بختگی کشته میشد باید شهید می گفتیم بهش , ایا این اراذال لیاقت شهادت و شهامت شهید بزرگوار حججی ها دارند
۶- با همه اینها خدا شفا بده و همه ما را عاقبت بخیر
برجام از هم نخواهد پاشید و کجدار مریز برقرار خواهد بود
تندروها و بی تجربه ها بر مجلس سیطره می یابند و هیچ کار مفیدی انجام نخواهند داد.
دولت با اقتدار بکار خود ادامه می دهدبه دلایل مختلف از جمله اینکه اگر گروه فشار بخواهند دولت را با فشار برکنار کنند آنگاه تمام روسای جمهور از طیف اصولگرا هرگز روی آرامش نخواهند دید زیرا با هر نارضایتی اجتماعی دولت ها باید کنار بکشند. در اصول دموکراسی هم برای کشوری مانند کشور ما امکان پذیر نیست. زیرا مشکلات اقتصادی این سال ها و همه سال ها تنها بر عهده دولت ها نیست و عوامل دیگر هم تاثیر گذارند. از جمله تحریم ها و از جمله زور طیف تندروها که اتفاقا تماما انتصابی هستند.
سازمان صدا و سیما میلی تر می شود. زیرا کشور به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 حرکت می کند و صدا و سیما تمام همتش برجسته کردن نقاط ضعف دولت مستقر است.
مجلس ناآرامی خواهیم داشت که قادر به تصمیم سازی و قانون گذاری مفید نخواهند بود و بین قالیباف و تندروها هموراه اصطکاک جدی است که نتیجه اش عدم تصمیم گیری های درست و دارای منافع اجتماعی خواهد بود.
مذاکره با آمریکا رخ نخواهد داد
ایران در امور و روابط منطقه ای پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.
باشگاه های استقلال و پرسپولیس واگذار خواهند شد.
دخالت های دو قوه قضاییه و مقننه در امور اجرایی افزایش خواهد یافت و فضای کسب و کار منفعل خواهد شد.
وضعیت اقتصادی کشور نسبت به امسال تغییر قابل توجهی نخواهد داشت ضمن اینکه بازار طلا و مسکن نوسان خواهد داشت.
تغییر جال توجه و موثری در هیات حاکمه به ویژه در بخش انتصابی نخواهد شد زیرا انتصاب ها صرفا از یک طیف خاص جامعه هستند که باعث خیلی از گرفتاری ها هستند اما پاسخگو هم نبوده اند. تلاش خواهد شد تا سردار سلیمانی برای ریاست جمهوری راغب شود اما بهتر است نپذیرد. البته آقای رییسی هم نیم نگاهی به ریاست جمهوری خواهد داشت.
فقط اینو میدونم بازم مردم قربانی میشن
مثل همیشه
اگر تغییری صورت نگیرد کره شمالی و یا ونزوئلا و یا کوبا ی شدن در انتظار ماست.گرچه وضع سه کشور مذکور به خاطر نظام کمونیستی شاید به مراتب بهتر از ایران باشد.
خیلی ازمردم آتش زیر خاکسترند
متاسفانه خطر درکمین کشوره
پاسخ همه ی این سوالات نزد یک نفر است.بهتره از ایشان سؤال کنید.ما رعیت هستیم.
امریکا بد اصولگرا خوب هیچ اتفاق دیگری هم نمی اوفته تا بیوفته
دست از برجام و امید به خارج کاملا بردارید با تولید داخل خیلی از مسائل حل میشود مانند تجهیزات دفاعی کلی سر کار میروند البته فورا انجام پذیر ممکن است نباشد. کنترل حسابها از دلالی و رشوه و فرار مالیاتی جلوگیری میکند مبارزه با فسار بسیار باید جدی باشد.
اتقتصاد بدون نفت کاملا شدنی است و دیگر باید تنبلی و دلالی را کنار گذاشت و مثل همه مردم دنیا زحمت کشید.
سوال مهم سیاسی : نظارت بیخودی استصوابی شورای نگهبان حذف خواهد شد؟
سوال مهم اقتصادی : حکومت همچنان ارز را گران وکالا و خدمات را گرانتر میکند؟
سال دیگه هم میگیم دریغ از پارسال.
تحلیل ابکی و بی پایه منبعث از غرب گرایان بی خاصیت
بدتر میشود
از 78 تا 88 چقدر طول کشید؟ 10 سال
از 88 تا 96 چقدر طول کشید؟ 8 سال
از 96 تا 98 چقدر طول کشید؟ 2 سال
به نظر شما بحران بعدی کی اتفاق می افتد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
باز هم 98
بعضی های حرفی که میزنند فکرشان را بکار نمی بندند مانند طوطی از یک کسی حرفی شنیدند مدام آن را تکرار میکنند در مورد چه چیزی مداکره کنیم مگر مداکره نکردیم مگر بهترین وگرانبهاترین چیزی که دنیا دنبالش هست که از مشتقات ان استفاده بکنند یعنی هسته ای را طبق اخلاص نگذاشتیم تقدیم به کشورهای غربی کردیم چه چیزی بدست آوردیم؟ حالا مذاکره کنیم به نظر شما این بار چه چیز را باید بدهیم .جتما نظر مذاکره کنندگان این است که این بار 12 بند خواسته شده پمپئو را باید بدهیم اگر نظرتان این است این یعنی خیانت بکشور این خواسته را مردم با شرف متدین قبول نخواهند کرد
بروووووو بابااااااآ
تو این مدت هر جوری بوده، بعدش هم همون جوره.
۹۰ درصد جواب ها غلط است . البته مکانیسم و مبنای نظری رسیدن به پاسخ ها نیز معلوم نیست و بیشتر خیالبافی است . انشاالله که گربه است !
حالا ممکنه که همش دوست داشته باشیم دعواکنیم
در اینصورت ، بهتره که با یک هم وزنمون دعوا راه بندازیم
که نه اون بتونه مارو تحریم کنه و نه ما
شما به اندازه وسعتون مسئولین
آیا وسع ما امریکاس که اینجوریذتحریم بشیم و نتونیم تحریم متقابل هم بکنیم؟؟؟؟؟
امیدواریم سال آینده هر کاری هم نمی کنید برای این کلمه فتنه فکری کنید که اعصابمان از همین کلمه بیشتر خورد است فتنه 99 هم که دیگر واویلاست حتما شب و روز می خواهید درباره اش حرف بزنید شما که برای مستضعف فکر کردی فتنه را هم تغییر بده
باید مردم در اداره کشور نقش اول را به عهده داشته باشن. نقش آن ها نه بصورت نمایشی بلکه به صورت تاثیر گذار ایفا شود. اگر از مسئولی ناراضید این نارضایتی باید نتیجه داشته باشه. این طور نباشه که ان مسئول فکر کنه از زمان شروع مسئولیت تا پایان دوره از مصونیت برخورداره. متاسفانه بزرگترین مشکل کشور عدم ناظر و نظارت کافیه. یا به عبارتی ساز و کار نظارت مستمر و کافی وجود نداره. مثالی عرض میکنم، امروز خبری از قول یکی از نمایندگان محترم مجلس خوندم مبنی بر اینکه در یک شرکت دولتی حقوق های نجومی به پرسنل پرداخت می شود از 41 میلیون در ماه تا 1 میلیارد تومان. به نظر شما چه کسی باید پاسخگوی باشه. جالبتر اینکه در این کشور مستمری ماهانه بازنشستگی با 31 سال سابقه مبلغ 2 میلیون تومنه. آیا من به عنوان یک شهروند معترض به این نابرابری چطور باید اعتراض خودم رو بیان کنم. لطفا شما راهنمایی بفرمایید.
چقدر خوش خیالید رفقا!! تا سال اینده زمین چرخ ها خواهد زد دور خورشید!
مسئولان به قرآن قسم مردم هم حق زندگی دارند فرزندانشان مانند فرزندان شما برایشان عزیز است .جوانانشان کار ندارند آینده ندارند .شما را به قرآن قسم میدهم با آینده این جوانان اینگونه بازی نکنید .ما را تباه کردید بگزارید فرزندانمان مانند فرزندان شما امید به آینده داشته باشند .تابناک منتشر کن بغض فروخورده ام را اگر تو هم فرزندی داری....
من کاملا ناامیدم
تاوقتي درب بروي اين پاشنه ميچرخد ايران وايراني روز بروز ناتوان تر وويران ترخواهد شد .
وای چقدر جو نظرات منفیند. طبقه متوسط واقعا ناامیدتر از همیشه اند ظاهرا.
در آینده نزدیک کشوری به نام ابران وجود نخواهد داشت
خوب سیاستمداران مملکت جز گرفتن مالیات چه برنامه اقصادی دارند که کشور را بچرخانند. ظاهرا که همه منتقد سیاسی شده اند!
روز به روز اوضاع بدتر میشود هیچ جای امیدی هم وجود ندارد.بدا به حال ما مردم
من بعضی ها رو نمیدونم ولی بعضی ها رو میشه حدس زد و جواب میدم:

3. بله بدلیل شرایط بد اقتصادی بله

5 و 6 و 7 و 8 پاسخ خیر است.

سوال 15 پاسخش مثبت است متاسفانه ، روند مهاجرت بیشتر شده و میشه
تا زمانی که این مملکت را همین چنتا خانواده اداره میکنند اش همین اش وکاسه همین کاسه هست.
پرسشنامه میدادی ، پر میکردیم
همه کارهاتون همینطوری بی فایده است
باتوجه به سابقه ، همه موارد به سمت بدتر شدن حرکت خواهد کرد
ای تحلیل گر مصاعل صیاصیچقدر تو باصواتی
یک مشت چرند به خورد ملت دادید. سال آینده به مراتب بدتر از امسال خواهد بود
سلام بر هموطنان عزیز
تا این اقایان یا مسوولین هستند وضع روزبروز خرابتر خواهد شد . برای ملت عزیزمان و کشور زیبای ایران عمیقا نگران و متاسفم . ملت بدبخت هم که بدتر از غارت زده ها
همه ۱۶ تا سوالت جوابش بدتر شدن اوضاع کشور بود این است چشم انداز ایرااااان در سال آینده
مردم انقدر از دست سیاست مدارها واقتصاد دانهای بی سواد که فقط تا نوک بینی خودشان را هم نمیتوانند ببیند ناراضی هستند که به اصل این نظام هم بد بین هستند چه رسد به جواب مثبت به این سوالها چهل سال تصمیمهای غلط میلیاردها دلار به مردم ضرر زده اخه نمیبینند این امارات کشور همسایه رو چه کردند لا اقل این حاکم مردم دوست رو سر لوحه خودشون قرار بدن اینقدر دلم خون شده دیگه ادامه ندم بهتره اگر واقعیاتی که اطلاع دارم بنویسم نه شما اجازه دارید نه تحمل شنیدن انرا دارید درد به دیگر دردهازمان اضافه میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر