بازدید 10952
بشار جعفری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل:

اروپایی‌ها زباله‌های وحشی انسان نما را بازگردانند

نماینده سوریه در سازمان ملل خطاب به کشورهای اروپایی گفت: چه زمان می خواهید زباله های وحشی انسان نمای خود را از سوریه بازگردانید؟
کد خبر: ۹۴۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸ 29 December 2019

نماینده سوریه در سازمان ملل خطاب به کشورهای اروپایی گفت: چه زمان می خواهید زباله های وحشی انسان نمای خود را از سوریه بازگردانید؟

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری «سانا»‌ی سوریه، بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره بودجه این سازمان برای سال ۲۰۲۰ میلادی، گفت: ما نیز خود را از آنچه در پیش نویس قطعنامه مربوط به بودجه وارده شده در ارتباط به آنچه «IIIM» (در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۶، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ۷۱/۲۴۸ را تصویب کرد که مقرر داشت یک سازوکار بین المللی مستقل و بی طرف برای کمک به تحقیقات و پیگرد قانونی افراد مسئول در جنایات بسیار خطرناک- طبق طبقه بندی قوانین بین المللی- مرتکب شده در سوریه از مارس ۲۰۱۱ ایجاد شود) نامیده می‌شود، مبرا می‌دانیم.

در ابتدا از روش نامتعارفی که اقدام برخی هیئت‌های دائم را در بر گرفته است، ابراز تاسف می‌کنیم. این طرح که هدف از آن، وارد کردن منابع مالی موسوم به «IIIM» در بودجه عادی سازمان ملل متحد است، اساسا برای جناح بندی‌های سیاسی و مالی شکل گرفته است. نماینده فنلاند کمی قبل از طرف اتحادیه اروپا سخن گفت و مدعی شد این مسئله، غیرسیاسی و کاملا فنی است و تنها به نقش کمیته پنجم برای تصویب برنامه بودجه در هر سال مربوط می‌شود.

من در اینجا تنها از او می‌پرسم، شما در اتحادیه اروپا چه زمانی قصد دارید نیرو‌های تروریستی اروپایی را که موجب کشتار و خرابی در کشور من سوریه در چارچوب داعش شده اند، بازگردانید؟ یا اینکه شما در اتحادیه اروپا معتقدید بازگرداندن زباله‌های وحشی انسان نمای شما، نیز کاملا مسئله‌ای فنی است و ارتباطی به بازخواست قانونی ندارد؟
من به این همکار فنلاندی می‌گویم ما امروز در آن جهان کاملی که تلاش می‌کنی ما را متقاعد کنی که در آن زندگی می‌کنیم، زندگی نمی‌کنیم؛ و به او می‌گویم که به خوبی به یاد داشته باشد کسانی که در تاسیس «IIIM» دست داشته اند، دولت‌های کشور‌هایی هستند که از سازمان‌های تروریستی در سوریه که توسط شورای امنیت در فهرست تروریسم قرار گرفته اند حمایت و منابع مالی آن‌ها را تامین کرده اند. من در اینجا به طور مشخص به اظهارات وزیر امور خارجه سابق قطر حمد بن جاسم اشاره می‌کنم که در مصاحبه با تلویزیون دولتی قطر به صراحت گفت: کشورش طبقه بندی سازمان ملل متحد را در خصوص تروریستی بودن جبهه النصره به رسمیت نمی‌شناسد. او همچنین اذعان کرد که قطر و دولت‌های دیگر از جمله عربستان سعودی و ترکیه و برخی دیگر از کشور‌های خلیج فارس بیش از ۱۳۷ میلیارد دلار به دستور آمریکا برای سرنگونی دولت قانونی سوریه هزینه کرده اند، این سخن وزیر خارجه سابق قطر است و نه سخن من؛ بنابراین ترکیه و قطر تا امروز از حامیان مالی و مدافعان سازمان تروریستی جبهه النصره در سوریه بوده اند.
به شما یادآور می‌شوم که نماینده آمریکا کمی قبل در نشست‌های کمیته پنجم، نیت‌های واقعی کشورش و کسانی را که از این مکانیزم حمایت می‌کنند فاش کرد و گفت: «منابع مالی «IIIM» از بودجه عادی، بازخواست مسئولان نظام سوریه را تضمین می‌کند.» این اذعان آمریکا، دو جنبه دارد، از یک سو آن‌ها اذعان می‌کنند که این مکانیزم را برای فشار سیاسی و باج خواهی غیرقانونی علیه دولت سوریه تاسیس کرده اند و از سوی دیگر بار دیگر تاکید می‌کنند از تروریسم حمایت می‌کنند و تمام تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر جنایات گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه به کار خواهند گرفت؛ بنابراین، مسئله به هیچ وجه فنی نیست و به هیچ وجه، تلاشی برای برقرای عدالت نیست بلکه سیاسی کردن مسئله‌ای است که قرار است از اختیارات شورای امنیت باشد نه از اختیارات مجمع عمومی.

طبیعتا همه شما می‌دانید که آمریکا، نیروی اشغالگر نظامی و متجاوز در کشورم، سوریه است و صریحا اعلام می‌کند دست خود را بر ثروت‌های کشورم قرار می‌دهد و با آن هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد. خود رئیس جمهور آمریکا نیز علنا گفته است که نفت سوریه را دوست دارد. کشور‌های حامی تروریسم در سوریه به تشکیل شش مکانیزم در سازمان ملل متحد به منظور جعل اتهامات علیه دولت سوریه اقدام کردند که اقدامات عملی آن‌ها نشان داد که هیچ یک از این مکانیزم‌ها، بی طرفانه و مستقل و سالم و شفاف و منطقی نبوده است و بنابراین همه آن‌ها در امتحان، مردود شده اند.

جناب رئیس، اوضاع سیاسی در کشورم در حال حاضر مرحله‌ای حساس و شکننده را پشت سر می‌گذارد، چرا که روند سیاسی زیر نظر سازمان ملل متحد از طریق ماموریت فرستاده ویژه دبیرکل به عنوان تسهیل کننده این روند در جریان است، اما این روند به علت مخالفت مشخص برخی دولت‌ها با تعامل با آن به عنوان روندی که خود سوری‌ها آن را بدون دخالت‌های خارجی منفی به پیش ببرند، همچنان دشوار است. این مسئله‌ای است که برای سازمان ملل متحد و شخص دبیرکل چالشی واقعی برای حفظ بی طرفی و اعتبار این روند و دور نگه داشتن جایگاه دبیرکل از فشار‌های سیاسی و مالی و جناح بندی‌هایی که دولت‌های برخی کشور‌های عضو برای تبلیغ مکانیزم «IIIM» به بهانه تحقق عدالت انتقالی در سوریه وارد می‌کنند، به وجود می‌آورد.

کشور من با وجود شرایط جنگ تروریستی علیه آن افتخار می‌کند که موسسات و دستگاه‌های قانونی و قضائی دارد و توان و اراده واقعی برای تحقق عدالت و بازخواست و محاکمه را در اختیار دارد نه از طریق موسسه‌ای غیرعادی که در ژنو مستقر است و به زعم خود مدارک جمع آوری می‌کند بدون اینکه به هیچ شاخص قانونی و اجرایی و بین المللی و شاخص‌های کیفری بین المللی و ملی احترام بگذارد.

سازمان ملل متحد با هیئت‌ها و کمیته‌های اصلی خود بار‌ها در معرض امتحانات سخت در خصوص اعتبار و شفافیت قرار گرفته و متاسفانه در همه این امتحانات مردود شده است از جمله امتحان امروز؛ آن هم به علت جناح بندی سیاسی و مالی که حامیان اصلی این سازمان بر آن تحمیل می‌کنند از طرف دولت‌هایی که منازعات و جنگ‌ها را در سراسر جهان ایجاد می‌کنند و پس از آن به سازمان ملل متحد می‌آیند تا روشی و راه حلی را به آن تحمیل کنند که به حل این منازعات منجر نمی‌شود بلکه ادامه آن را به دنبال دارد. همچنین تا به این دولت‌ها ابزار‌های بیشتری برای دخالت در امور کشور‌ها و تحمیل اهداف و منافع خود بر آن‌ها بدهد.

از این پس، درباره شفافیت و استقلال و بی طرفی اقدامات در سازمان ملل متحد سخن نگویید، چرا که از زمانی که این سازمان تاسیس شده است هیچ گاه یک سازمان خیریه نبوده است بلکه سازمانی سیاسی به نفع قدرت‌ها بوده است، اما این وضع خطرناک، امروز به شکل آشکار و به صورتی که جایگاه و ارزش آن را تهدید می‌کند و صلح و امنیت بین المللی را تضعیف می‌کند، مشخص شده است و بلکه متاسفانه مشخص می‌کند که سرنوشت سازمان ملل متحد از سرنوشت جامعه ملل زیاد دور نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر