بازدید 3414

عون در جواب حریری: کسی که کابینه جدید را تشکیل می‌دهد باسیل نیست

رئیس جمهور لبنان در جواب اظهارات سعد حریری درخصوص دولت آینده‌ای که حسان دیاب مامور تشکیل آن شده گفت: جبران باسیل رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی است و حق تشکیل کابینه را دارد اما این باسیل نیست که کابینه را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۹۴۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ 25 December 2019

رئیس جمهور لبنان در جواب اظهارات سعد حریری درخصوص دولت آینده‌ای که حسان دیاب مامور تشکیل آن شده گفت: جبران باسیل رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی است و حق تشکیل کابینه را دارد اما این باسیل نیست که کابینه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسپوتنیک روسیه، میشل عون، رئیس جمهور لبنان پس از دیدار با مار بشاره پترس، اسقف لبنان برای مردم این کشور اعیاد مبارکی را آرزو کرد و گفت: امیدوارم دولت روز سال نو تشکیل شده باشد. دوست داریم لبنان به زودی از بحران خارج شود و تشکیل کابینه هدیه سال نو لبنانی‌ها باشد.

عون در پاسخ به سعد حریری، نخست وزیر موقت لبنان اظهار کرد: فرض کن این جبران باسیل است که دولت تشکیل می‌دهد، مگر او حق چنین کاری ندارد، مگر او رئیس بزرگترین فراکسیون پارلمانی نیست، اما باسیل دولت تشکیل نمی‌دهد.

رئیس جمهور لبنان با طرح این سوال که آیا حریری قصد دارد آرامشم در حل مسایل کشور را بیازماید، گفت: دولت تکنوسیاسی نخواهد بود بلکه دولت فن سالار است.

وی تاکید کرد: آنچه صبغه و ساختار دولت آتی را تعیین می‌کند، نحوه چینش آن است نه افراد مکلف شده . دولت آتی دولتی برای تمامی لبنانی‌ها خواهد بود.

رئیس جمهور لبنان پیشتر حسان دیاب را مامور تشکیل کابینه جدید کرده بود.

سعد حریری در گفت‌وگو با سایت "مستقبل وب" گفت، او نخست وزیر مکلف را معرفی نکرده و جریان المستقبل هرگز در دولتی که دیاب قصد تشکیل آن را دارد، مشارکت نخواهد کرد و در صورتیکه برای رای‌گیری به پارلمان معرفی شود، به آن رای اعتماد نخواهد داد.

حریری ۲۹ اکتبر گذشته پس از دو هفته از آغاز اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی استعفای خود را ارائه کرد.

در صورتی که دیاب موفق به تشکیل کابینه شود، با دو چالش اصلی مواجه خواهد بود، یکی چگونگی واکنش معترضان به دولت جدید با توجه به رویکردهای مختلف به وجود آمده در میان معترضان و دیگری در پیش گرفتن اقدامات سریع برای جلوگیری از وخامت شدید وضعیت اقتصادی لبنان.

حریری با تاکید بر مخالفت خود با به تعویق افتادن دوباره رایزنی‌های پارلمانی اعلام کرد که هرگز برای تشکیل دولت آتی کاندیدا نخواهد شد.

لبنان در چند روز گذشته شاهد تحولات پیاپی بوده است که آخرین آنها انصراف حریری از تشکیل کابینه جدید بود.

لبنان از آغاز اعتراضات مردمی ضد دولتی در ۱۷ اکتبر گذشته با بحران سیاسی سختی مواجه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار