بازدید 11992
۹

دلیل احتمالی بوی نامطبوع تهران

کد خبر: ۹۴۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ 23 December 2019

مقام مسئول وزارت راه گفت: انتشار بوی نامطبوع تهران، احتمالا ناشی از ترکیب شیمیایی گاز دی‌اکسید گوگرد موجود در هوا با رطوبت موجود در سطح زمین است.

به گزارش تابناک، علی بیت‌اللهی درباره تحقیقات کشف دلایل بوی بد پایتخت، بر ضروت تهیه ایستگاه‌های سنجش گاز و ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی تاکید و اظهار کرد: به دلیل انتشار بوی نامطبوع در فصل‌های مختلف و همچنین در مناطق آلوده، پژوهشگران نیازمند ایستگاه‌های سنجش گاز و همچنین ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی هستند.

وی ادامه داد: زمستان سال گذشته، پدیده بوی بد تهران برای اولین بار اتفاق افتاد. به طوریکه در همان زمان، شایعاتی ایجاد شد که گاز‌های ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند است که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز به همین واسطه به موضوع، ورود کرد. اما تحقیقات بعدی نشان داد که این نظریه در خصوص بوی بد تهران، منتفی است.

به گفته وی، سال گذشته تمامی چشمه‌های احتمالی بوی بد تهران از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. از جمله آن‌ها احتمال پخش گاز مرکاپتان که گاز بدبویی است و به گاز طبیعی که بی‌بوست تزریق می‌شود تا نشتی آن در گاز شهری مورد توجه قرار بگیرد، مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشان داد که گاز مرکاپتان دلیل این وضعیت نیست.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این‌که قطعا این بوی بد مربوط به گاز فاضلاب نبود چون فاضلاب یک امر گذرا نیست و اگر نشتی مواد فاضلابی وجود داشته باشد هم روی سطح زمین می‌آید و هم ممتد خواهد بود، اظهار کرد: در این صورت تا روز‌ها آثار بو از بین نمی‌رود و مردم ساکن در آن مناطق را به شدت آزار می‌دهد. پخش بوی بد در فضای شهر تهران به صورت یکنواخت در مناطق مرکز، غرب، شرق و حتی پارک پردیسان احساس شد. این یکنواختی نشان می‌دهد که پخش‌شدگی بو، ناحیه‌ای است.

بیت الهی یادآور شد: بررسی‌های مختلف درخصوص کارخانه‌های واقع در جنوب تهران یا وزش باد از جنوب به شمال و مواردی از این دست، مدل‌سازی شد. متاسفانه سال گذشته به دلیل آنکه هیچگونه ایستگاه سنجش گاز در سطح شهر تهران نصب نشد و تاکنون نیز پیگیری‌ها به ثمر ننشست، علت قطعی این پدیده پیدا نشد. سال گذشته با رفع بوی نامطبوع، پیگیری‌ها برای تهیه و نصب دستگاه‌ها به فراموشی سپرده شد، اما امسال مجددا با انتشار مجدد بو، مشخص شد نصب این دستگاه‌ها از ضروریاتی است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش غلظت گاز گوگرد به ویژه در مناطق جنوبی در هنگام انتشار بوی بد، سنجش شده است، تصریح کرد: بررسی‌های شخصی من که بخشی از آن، مبتنی بر داده‌های شاخص کیفیت هواست، نشان می‌دهد که ترکیب گاز SO۲ با رطوبت هوا منجر به ایجاد اسیدی می‌شود که در اثر برخورد با هوای نامطبوع و یا سطح زمین، فعل و انفعالاتی را ایجاد می‌کند و بوی بد را به شکل ناحیه‌ای تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای اظهارنظر قطعی در خصوص بوی نامطبوع تهران به اندازه‌گیری داده‌ها نیازمند هستیم. در واقع، شهر تهران نیاز فوری به تجهیز و نصب ایستگاه‌های سنجش گاز و ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی دارد.

بیت اللهی گفت: نصب ایستگاه‌های سنجش گاز و همچنین ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی به پژوهشگران در تشخیص و علت‌یابی پدیده بوی نامطبوع پایتخت، یاری می‌رساند. در واقع با نصب این ایستگاه‌ها، گاز‌هایی که احتمال دارد در آب‌های زیرزمینی و همچنین سطح آب زیرزمینی نوسان داشته باشند سنجش شده و مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرند.

منبع: تسنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
عجب پیدا شد ؟؟!!1 خوب بو کاملا" معلوم بود که در اثر سوزاندن H2S توسط پالایشگاه تهران و همچنین سوخت مازوت نیروگاهها و کارخانه سیمان است؟ واقعا" اینقدر زمان و جلسه نیاز داشت یا فقط یک آدم کار بلد در رده مدیریتی که بداند و اقدام کند؟!!!
پاسخ ها
شفيعي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
با سلام كاشكي از اول بررسي را به شما مي سپرند تا با همين قاطعيت مقصرين را اعلام و حتي مجازات ميكرديد!!! چون لااقل ميدونم تو پالايشگاه دي اكسيد گوگرد را نميسوزانند بلكه در واحدهايي گوگرد آن را جداسازي و بازيافت ميكنندsulphur recovery plant .
عزيز بو در مركز شهر (سهروردي) به مشام رسيده چه ربطي به جنوب داره نكنه با مترو اومده اونجا ما استشمام نكرديمش اصلا شهرري بويي احساس نميشد ولي در مركز تهران بو ازار دهنده بود.
این کارشناس هیچ شناختی از مواد شیمیایی ندارد.
یک کارشناس در حد لیسانس شیمی هم تشخیص میده این بوی تعفن مربوط به ترکیبات مرکاپتان هست.
شرکت گاز، پالایشگاه جنوب تهران و شرکتهای پیمانکار مربوط به تولید و استفاده مرکاپتان متهمان اصلی هستند.
احتمال بیو تروریسم هم وجود داره یا ایجاد جو روانی.
کار غرب است
با سلام
به احتمال خيلي زياد بوي نامطبوع ناشي از تركيبات آلي فرار (VOCs) نظير مركاپتان ها و H2S است. آلاينده SO2 منجر به توليد اين بو نمي شود زيرا بوي استشمام شده بويي شبيه بوي تعفن دارد كه با بوي آلاينده SO2 متفاوت است. آلاينده SO2 گازي اسيدي است كه عدد اكسايش گوگرد در آن 4+ است اين آلاينده در مجاورت رطوبت هيدورليز شده و به -HSO3 و +H تبديل مي شود. در اين حالت بازهم عدد اكسايش گوگرد +4 خواهد بود. بنابر اين گاز SO2 در مجاورت رطوبت به آلاينده H2S (عدد اكسايش گوگرد -2) كه متهم اصلي بوي نامطبوع است تبديل نخواهد شد. اين موضوع را هر دانش آموز دبيرستاني كه درك و دانش خوبي از شيمي دارد مي داند. قطعا بايد در هر حوزه اي از متخصص در آن حوزه بهره گرفت. بطور مثال فردي متخصص در حوزه زلزله نمي تواند در اين حوزه نظر دهد. منشا يابي بو با استفاده از دانش مدل سازي آلودگي هوا كاري بسيار راحت است. اما بايد اراده در خصوص منشا يابي در مسئولين وجود داشته باشد.
کی بود؟
بوی نا مطلوب از نداشتن سرویس بهداشتی موش ها در شهر میباشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر