بازدید 10154
۷

چقدر بر وسعت دریاچه ارومیه افزوده شد؟

کد خبر: ۹۴۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 22 December 2019

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه به بیش از ۲ هزار و ۷۹۴ کیلومتر مربع رسیده‌است، گفت: وسعت این دریاچه نسبت به سال گذشته ۷۴۷ کیلومتر مربع افزایش دارد.

به گزارش تابناک، فرهاد سرخوش روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا بیان کرد: تراز دریاچه نیز هم‌اکنون در ارتفاع یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۵ سانتی‌متری تثبیت شده و نسبت به سال گذشته ۷۱ سانتی‌متر افزایش دارد.

وی با بیان اینکه این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

وی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۳۰.۵ کیلومتر از تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه حفر شده، گفت: حدود پنج کیلومتر برای اتمام این تونل باقی است تا این طرح به بهره‌برداری برسد.

وی با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده، بیان کرد: برای اتمام این طرح ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و هیچ مشکلی نیز در تامین اعتبار این طرح وجود ندارد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در خصوص خط انتقال کانال بتنی روباز این طرح، بیان کرد: طول این خط انتقال نیز ۱۱ کیلومتر است که هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان با تونل خط انتقال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده، ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت، بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته‌است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
من نمی دانستم بارندگی ها در سایه تدبیر و امید بوده است .
آقا بس کنید چطور ستاد قبل بارندگی پارسال هیچ کارایی نداشت ، تماما مربوط به بارندگی پارسال و امسال است ولی عادت داریم به خودمون بچسبونیم
عمرا شما اینکاره نیستین
فقط باران و لطف خدا بود
خوب شد باران بارید، والا این ستاد از نون خوردن میافتاد و دریاچه هم به شوره زاری تبدیل میشد...
چه حرفیه که میزنید ستاد چیکار کرده؟باران زیاد اومد شما بنام خودتان مصادره به مطلوب میکنید؟
ربطی به تدبیر و امید نداره بارندگی افزایش پیدا کرده
تراز آب در اهواز نیز در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید بیش از یک متر نسبت به سال گذشته بالاتر آمده است. آلودگی هوا، قیمت بنزین، مواد خوراکی، خودرو، املاک و ... رو که دیگه نگو، اینقدر بالا اومده ترازش که همه دارن غرق میشن. تراز برف در کوه ها هم از مشت های گره کرده کولبرانی که از سر ناچاری در شب یلدا و برای لقمه ای نان تلاش می کنند بالاتر آمده. خسته نباشید تلاش گران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان