بازدید 7245
۸
به نام شهروندان به کام مسئولین؛

موازی کاری‌ها در مدیریت شهری پنجم ادامه دارد! / تنها ۱۶ لایک برای «کمپین آرزو‌های تهران»

بالاترین رای شهروندان به یکی از آرزو‌ها با ۱۴ لایک در صدر است که نشان می‌دهد، این کمپین شاید نتوانسته با وجود مشارکت شش ارگان مختلف با یکدیگر، یکی از مهم‌ترین اهداف خود را که ایجاد حس مشارکت اجتماعی بوده است، عملی کند.
کد خبر: ۹۴۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲ 22 December 2019

در حالی که شهروندان تهرانی از آلودگی هوا و ترافیک رنج می‌برند و اصلی‌ترین مطالبه خود را این دو امر می‌دانند، این روز‌ها کمیپنی تبلیغاتی از سوی برخی مسئولین شهری با نام آرزو‌های شهروندان تهران کلید خورده تا باز هم مطالبات شهروندان تهران را بشنوند.

به گزارش «تابناک»، این روز‌ها یکی از اعضای شورای شهر تهران با راه اندازی کمپینی، سعی در جلب مشارکت شهروندان دارد؛ غافل از اینکه شهروندان در میدان هستند و مسئولین در بیرون میدان!

وقتی مردم داد می‌زنند و مسئولین نمی‌شوند

در تعریف این کمپین آمده است: کمپین «آرزو‌های تهران» برای ایجاد ارتباطی دوسویه بین شهروندان و مدیران شهری پایتخت شکل گرفته و برای نخستین‌بار پنج ارگان از مجموعه مدیریت شهری را برای پیشبرد یک برنامه دور هم جمع کرده تا مشارکتی کم نظیر درشناسایی مشکلات و همفکری برای حل آن‌ها تحقق یابد.

این کمپین قصد دارد مدیران شهری تهران، سریع، شفاف و بی واسطه خواسته‌ها و آرزو‌هایی که شهروندان برای بهبود زندگی و ارتقای کیفیت زیست شهری دارند، بشنوند تا با برآورده ساختن آن‌ها تهران شهری مطلوب‌تر برای شهروندانش شود.

بنابراین، برای رسیدن به این هدف سامانه‌ای راه‌اندازی شده تا شهروندان از آرزو‌های خود برای بهبود شهر بگویند و با همیاری یکدیگر، آرزو یا آرزو‌هایی را برگزینند تا مسئولان شهری آن‌ها را برآورده کنند.

این در حالی است که مرکز ۱۳۷ و ۱۸۸۸ برای ارتباط مستقیم شهروندان با مسئولین با هزینه‌ها و امکانات زیاد و در نظر گرفتن تعداد زیادی نیروی انسانی، سالیان سال است که راه اندازی شده و مردم درخواست‌ها و پیام‌های خود را در این سامانه‌ها ثبت می‌کنند.

همین پیام‌های ارسالی که هر روزه به خاطر دلسرد شدن شهروندان از تعدادش کاسته می‌شود به نحو مناسب مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد و بعضا مسئولین ذیربط از پیام‌های این سامانه اطلاع لازم ندارند، اما گویا مسئولین نمی‌خواهند مطالبات شهروندان را بشنوند و باز در پی ایجاد مجموعه‌ای تحت نظارت خود هستند!

موازی کاری شهرداری و عضو شورا؛ دو عنوان یک راهبرد

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران به عنوان طراح این کمپین گفت: یکی از جدی‌ترین مسائلی که در شهر تهران و به صورت کلی در مدیریت شهری وجود داشت، کمبود مشارکت و یا محدودیت مشارکت شهروندان در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های شهری بود. مشارکت یک فرصت بی‌نظیر است که می‌تواند ظرفیت‌های شهر را ارتقا دهد و امکان توسعه شهری را برای مدیریت شهری فراهم کند. مبنای شکل‌گیری مشارکت اعتماد است. این اعتماد متقابل مابین شهروندان و مدیریت شهری منجر به مشارکت و توسعه مشارکت شهروندان در سطح شهر می‌شود. باید احساس تعلق شهروندان به شهر ارتقا پیدا کند و این محقق نخواهد شد، مگر اینکه خود در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باشند.

وی افزود: از آن‌جایی که فاوا یک بستر را در قالب سایت «با هم» فراهم کرده بود، تصمیم گرفته شد تا انجام این کار به فاوا سپرده شود. فکر کردیم می‌شود تعادلی بین با هم و کمپین برقرار کرد و از سویی نیز «با هم» را رشد داد و عمومی‌تر کرد. چون این خواسته‌ی فاوا هم بود و وجود کمپن می‌توانست این ظرفیت را برای بیشتر دیده شدن و شناخته شدن «با هم» نیز فراهم کند.

در ادامه این مسیر بود که معاونت اجتماعی، مرکز مطالعات شهری و مرکز ارتباطات و امور بین الملل و شهرداری منطقه ۶ به ما پیوستند. یکی از امتیاز‌های این کمپین این است که در اختیار یک سازمان یا معاونت نیست. تلاش شد تا در راستای یکپارچکی و همگرایی مدیریتی همه ظرفیت‌ها را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. حدود دو ماه است که دبیرخانه کمپین فعال شده است.

هزینه برای شنیدن دوباره مطالبات!

مطالبات و خواسته‌های مردم مشخص است، اما امری که هنوز برای آن راهبرد مشخصی وجود ندارد چگونگی پیگیری مطالبات مردمی است. مردم در امور شهری مشارکت دارند، اما مدیران شهری پاسخ درخوری به این خواسته‌ها نمی‌دهند و در انتها مشاهده می‌شود مردم ناراضی هستند و به جای اصلاح امور دست به ایجاد سامانه، کمپین و یا هر مجموعه‌ای دیگر زده می‌شود که نه تنها کاری از پیش نمی‌برد، بلکه هزینه‌هایی روی دست شهر می‌گذارد. ایجاد سایت، مدیریت نیرو‌های انسانی و انجام یک عمل در قالب دو سایت یا چند کمپین، جزو انتقاد‌های کلیدی این دست اقدامات بالا به پایین مسئولین قلمداد می‌شود.

سود کمپین‌های موازی به جیب چه کسانی می‌رود؟

هر کمپین باید از سوی مردم راه اندازی شود و به تعبیری مردمی باشد. هنگامی که یک کمپین از سوی مسئولین راه اندازی شود با هزینه‌های زیاد باید مردم را برای مشارکت به میدان آورد.
راه اندازی کمپین آرزو‌های شهروندان از سوی مسئولین تنها به روند فربه شدن سیستم کمک می‌کند. مطالبات و درخواست‌های مردم مشخص و واضح است و هر یک از درخواست‌ها در مناطق مختلف ثبت می‌شود. کاش مسئولین به جای فعالیت‌های تبلیغاتی با عزم جدی برای مطالبات ریز و درشت شهروندان اقدامی انجام می‌دادند و پیگیر خواسته‌هایی بودند که از طریق پژوهش‌های شهری، سامانه‌های مختلف و... به دست مسئولین می‌رسد و گزارش مشخصی از این مطالبات ارائه شود.

متاسفانه این روز‌ها مسئولین علاقه بیشتری به ایجاد کمپین دارند و برای هر یک از این اقدامات نیاز به نیروی انسانی و سایت یا هر امکانات دیگر برای ارتباط با شهروندان دارد که این دلیل علاقه برای شهروندان مشخص نیست. از این روی، لازم است هزینه کمپین‌های موازی شفاف در دسترس عموم قرار بگیرد تا دست هر شائبه‌ای را کوتاه کند.

تنها شانزده لایک برای کمپین آرزو‌های تهران

در نهایت با اتمام بخش نخست این کمپین، آرزویی که از طرف مردم در سایت آرزو‌های تهران بیشترین لایک و درخواست را گرفت، بازیافت نخاله‌های ساختمانی از طرف شهرداری و جلو گیری از دفن آن‌هاست؛ وظیفه‌ای که به آرزو تبدیل شد و آیا شنیدن این مشکل نیاز به این همه وقت و انرژی از طرف مسئولان شهری داشت؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
والا من و خانوادم نمی تونیم نفس بکشیم . کاری ازت بر میاد یا نه ؟ یعنی موضوعات به این واضحی رو نمی فهمید؟
واقعا اینها مدیران شهر تهران هستن؟ انگار تو یه سیاره دیگه زندگی میکنن
عوامل مختلفی در آلودگی هوای تهران تاثیر دارد. تاثیرات عوامل عمده غیر قابل تغییر بودن تهران مانند محصور بودن شهر ، کمی باد در جریان ،شرایط اینورشن فصل و ...و عوامل قابل تعدیل متمرکز شد که با برنامه های بلند مدت قابل کنترل می باشد.
یکی از اصلی ترین عوامل قابل کنترل تاثیرات خودروهای در حال حرکت می باشد.
بجز نوع سوخت که بدون شک تاثیر دارد ، بررسی اثر گذاری خودرو های در سطح شهر می باشد. متاسفانه بیشترین خودروهای موثر در آلودگی از اتوبوسها و مینی بوسها و وسائط نقلیه عمومی می باشد که با گاز سوز و یا برقی نمودن آنان هم کمک به کاهش آلودگی می نماید و با افزایش و سرویس دهی استاندارد می توان اشتیاق به استفاده از این وسیله نقلیه در تردد های روزانه را بیشتر و موجب کمتر استفاده نمودن وسائط نقلیه شخصی نمود. هر گونه هزینه ای در این ارتباط تاثیرات بسیار مناسبی در کاهش آلودگی دارد.موتور سیکلت ها هم به نوبه خود تاثیراتی با درصد قابل توجهی دارند. در شهرها ی بزرگ دنیا برای به حداقل رساندن آن اقدامات اساسی در تغییر سوخت آنها به برقی و تولید و گسترش نوع سوخت این وسیله نقلیه با توجه به استفاده های مختلف آن و امکانات محدودتر کنترل تردد علاوه بر تاثیرات آلودگی هوا ، به کاهش آلودگی صوتی هم اثر گذار هست. یکی دیگر از خودرو های بسیار تاثیر گذار وانت بار ها و کاموینت و کامیون می باشد که متاسفانه با نوع سوختهای مختلف بنزینی و دیزلی و مشکلات موتوری و سیستم های جنبی تاثیرات زیادی در آلودگی دارند.تغییر نوع سوخت به گازی و حتی برقی و ایجاد شرایط آاجباری از تغییر سوخت کمک شایانی در آلودگی هوا دارد.شاید کمترین تاثیرات در آلودگی هوا مرتبط با خودروهای سواری می باشد که متاسفانه بیشترین اقدام در این ارتباط می باشد. مطمئنا با کنترل میتوان این تاثیرات محدود را هم با نظارت بر تولید خودروها ی داخلی و نوع سوخت و به حداقل رساندن تردد با ایجاد شرایط مناسبتر حمل و نقل عمومی میتوان کنترل نمود. در این ارتباط با کنترل ترافیک و ایجاد شرایط به حداقل رساندن تردد های بی مورد با بررسی شرایط ترافیکی ( مانند ایجاد پارکینگ عمومی جهت جلوگیری از پارک در کنار خیابانها و حرکتهای بی مورد جهت پیدا کردن پارکینگ) ، شرایط عبورو مرور در خیابانها و بزرگراها ایجاد شرایط مناسبتری برای تردد و جلوگیری از آلودگی هوا نمود.با عزم ملی در موارد ذکر شده به راحتی می توان آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ ایران را کنترل و به حداقل رساند در غیر اینصورت موضوع آلودگی هوا همواره گریبانگیر خواهد بود
قاچ زين رو بچسب، سواركاري پيشكش.
شما لطفا به سيب هاي پادرختي توجه كنيد و شش سيگما رو بي خيال بشيد.
اينقدر مشكلات ملموس بزرگ و كوچك داريم و داريد كه هنوز فرصت تمركز به آرزوهامون رو نداريم.
توسعه مترو و كاهس ترافيك و ازدحام مردم
توسعه كمي و كيفي ناوگان اتوبوس راني
توسعه فضاهاي ورزشي
توسعه پارك هاي عمومي
فعلا همين چند تا رو به اضافه امور يوميه داشته باشيد تا 5 سال بعد درخواست جديدي بديم.
تا زماني كه به همه مسايل ديد سياسي و منفعت گرايي داشته باشند وضعيت بدتر هم خواهد شد
سامانه نمیخواست.. فقط گوش شنوا و اراده ای برای حل مشکلات میخواست که الحمدالله هیچکدومتون ندارید
هر زمین خالی که وجود داره اطراف میادین شهر تهران با مشارکت شهرداری تبدیل به مغازه و پاساژ می شود. اسمش هم اینه که زمینه شخصیه. به جای اینکه پارکینک درست کنند یا جایی برای بزرگتر شدن و عریض تر مکان تردد مردم. مشکل اینه که هیچ‌کس سر جای خودش نیست
مشگل شهردار وصل به مشگل کشور،وقت حل شد شهرداری هم خود بخود حل میشه!!!! اول از بالا آغاز کنید!! شهرداری چکاره هست بیچاره!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار