بازدید 46233
آخرین تحولات خاورمیانه؛

استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه/ برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر/هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله/گفت‌وگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران

گفت‌وگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران، برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر، ورود کاروان‌های نظامی ترکیه به خاک سوریه و هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۴۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 22 December 2019

گفت‌وگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران، برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر، ورود کاروان‌های نظامی ترکیه به خاک سوریه و هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ده‌ها نظامی سعودی وارد میدان نفتی «العمر»، در حومه شرقی دیرالزور سوریه شدند که تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد است.

ماموریت نظامیان سعودی، محافظت از کارشناسان سعودی و مصری است که هفته گذشته با بالگرد عازم این میدانی نفتی شده‌اند که وابسته به شرکت نفتی آرامکو هستند.

همزمان با ورود سربازان سعودی سی دستگاه کامیون نیز به میدان نفتی العمر اعزام شدند که حامل تجهیزان حفاری و اکتشافی است که از شمال عراق وارد اراضی شدند.

استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه/ برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر/هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله/گفتگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران

منابعی خاطرنشان کردند، نظامیان سعودی در یک شهر مسکونی از توابع میدان العمر مستقر شدند که سربازان آمریکایی نیز در آنجا حضور دارند.

جمعه گذشته (سیزدهم دسامبر) پانزده مهندس مصری و سعودی از طریق بالگرد‌های آمریکایی وارد میدان نفتی العمر شدند تا «مسیر بهینه تولید این میدان نفتی را مهیا کنند و پرسنل را آموزش دهند».

میدان العمر از بزرگ‌ترین میادین نفتی سوریه است که تولید نفت آن قبل از آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۱، روزانه ۲۷ هزار بشکه بود.

خبرگزاری «آناتولی»، یکشنبه گذشته به نقل از منابع محلی در دیرالزور سوریه گزارش داد که نیرو‌های آمریکایی شنبه‌شب از طریق گذرگاه «الولید» در مرز با عراق وارد شدند و به سمت میادین نفتی واقع در جنوب استان الحسکه حرکت می‌کنند.

منابع مذکور تصریح کردند، کاروان تجهیزات لجستیکی متشکل از حدود صد خودروی زرهی و امدادرسانی و نیز کامیون‌هایی حامل اتوبوس و تانکر‌های سوخت است.

دسامبر جاری، کاروان تجهیزات نظامی آمریکایی متشکل از ۱۵۰ کامیون از طریق گذرگاه‌های الولید و «زملکا» به سمت میادین نفتی در دیرالزور اعزام شدند.

در اکتبر گذشته، آمریکا شماری از نیرو‌های خود را از برخی مناطق سوریه و همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه خارج کرد. با این حال، همچنان حدود ۶۰۰ نظامی آمریکا در سوریه حضور دارند و دولت «دونالد ترامپ» از تصمیم خود برای حمایت از چاه‌های نفتی در شرق فرات سخن گفته است.

گفت‌وگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران

ونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن روز شنبه تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به ایران و کره شمالی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن که روز جمعه با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و هیات همراهش دیدار و گفت‌وگو کرده، در خصوص گفت‌وگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته است که این گفت‌وگوی تلفنی به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا انجام شده است.

خبرگزاری کیودو گزارش داد، گفت‌وگوی تلفنی آبه شینزو و دونالد ترامپ حدود ۷۵ دقیقه به طول انجامیده است. به گفته آبه شینزو، در این گفت‌وگو تلفنی علاوه بر بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل ایران، دو طرف درباره اقدامات لازم در قبال تحولات مرتبط با کره شمالی نیز هماهنگی‌های لازم را کرده‌اند.

آبه شینزو که در ماه ژوئن (خرداد) به تهران سفر کرده بود تا به گفته خود از شدت تنش‌ها بین آمریکا و ایران بکاهد، روز جمعه در توکیو میزبان رئیس‌جمهور حسن روحانی و هیات بلندپایه همراهش بود.

استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه/ برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر/هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله/گفتگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران

ژاپن به‌ عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا در جهان و یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران (پیش از آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران) تلاش می‌کند راهی برای کمک به آرام شدن اوضاع و حفظ توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام ـ که آمریکا بیش از هجده ماه قبل از آن خارج شده است ـ بیابد.

رئیس جمهور ایران در روز شنبه دیداری با سران تجارت ژاپن داشت که طی آن از این تحریم ها انتقاد و درباره تقویت روابط بلند مدت با ژاپن ابراز امیدواری کرد.

برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر

یک شهروند کرد سوری مقیم مصر از «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در دادگاه مصر به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» و «حمایت از ترویسم» شکایت کرد.

«مجدی الکردی» به وبگاه ایندپندنت عربی گفت، جلسه دادگاه قرار است در ۲۶ ژانویه سال آتی (ششم بهمن) به ریاست قاضی «احمد یوسف» برگزار شود.

الکردی گفت، در دادخواست خود خواستار درج نام اردوغان در لیست افراد تحت تعقیب به عنوان «جنایتکار جنگی» شده است. او همچنین گفت اردوغان در شمال شرق سوریه و شبه جزیره سینا در شمال مصر دست به جنایت و حمایت از تروریسم زده است.

استقرار نظامیان سعودی در اطراف میادین نفتی سوریه/ برگزاری دادگاه محاکمه اردوغان در مصر/هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله/گفتگوی تلفنی ۷۵ دقیقه‌ای ترامپ و آبه درباره ایران

این شهروند سوری در ادامه گفت، پس از اعلام حکم، تلاش خواهد کرد تا با هماهنگی برخی سازمان‌های بین‌المللی، پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرد.

او ترکیه را به استفاده ترکیه از بمب فسفر سفید ضد کودکان سوریه متهم کرد و گفت ،اسناد و ادله خود را به دادگاه ارائه کرده است. وی در خصوص حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی در سوریه و لیبی نیز گفت که تصاویر و نام تروریست‌هایی که از سوریه به لیبی منتقل شده‌اند در دست دارد و آن‌ها را به قاضی پرونده داده است.

وی در ادامه مدعی شد، دولت اردوغان مسیر رسیدن تروریست‌های داعش را به شهر طرابلس لیبی تسهیل کرده و از این روی، به امنیت مرز‌های غربی مصر نیز ضربه زده است.

به نوشته ایندپندنت، چندین شهروند کُرد سوریه نیز دادخواست‌های خود علیه اردوغان را به دادستان کل مصر تحویل داده و از اقدامات ترکیه در مناطق کردنشین شمال سوریه شکایت کرده‌اند. آن‌ها از دادستانی خواسته‌اند تا اقدامات علیه اردوغان به هنگام نزدیک شدن وی به سواحل مصر در دستور کار قرار گیرد و وی از ورود به اراضی مصر منع شود.

شکایت علیه اردوغان در دادگاه مصر را می‌توان در چهارچوب بحران روابط میان آنکارا و قاهره دانست؛ بحرانی که این روز‌ها بیش از هر جایی خود را در عرصه لیبی نشان داده است.

شورای ریاستی لیبی و دولت وفاق ملی و شورای عالی حکومتی هم اکنون تنها نهاد در این کشور هستند که سازمان ملل آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. اما دولت‌های مصر، امارات و عربستان سعودی حامی عناصر وابسته به «خلیفه حفتر» هستند.

ورود کاروان‌های نظامی ترکیه به خاک سوریه

گزارش‌های رسانه‌ای از ورود تعداد ۹ کاروان نظامی ترکیه به خاک سوریه حکایت دارد.

بر اساس این گزارش‌ها، ۹ کاروان نظامی ترکیه شامل تعدادی خودرو‌های زرهی و تانک از طریق مرز‌های مشترک میان سوریه و ترکیه وارد خاک سوریه شده است. این کاروان نظامی به سمت حومه جنوبی ادلب در حرکت است.

رسانه‌های خبری گزارش دادند که مقصد این کاروان نظامی هم چنان نامعلوم است. پیش از این نیز ارتش سوریه بار‌ها تجهیزات نظامی و نیرو‌های نظامی به مرز‌های مشترک با سوریه و داخل خاک این کشور ارسال کرده بود.

هدیه اسرائیل به ایران و حزب‌الله

رکیس نعوم، روزنامه‌نگار لبنانی در روزنامه النهار نوشت: مدیر مسئول یکی از سازمان‌های یهودی آمریکایی که کار رسمی و هر روزش، دفاع از اسرائیل و منافع آن در محافل مردمی و حزبی و رسمی و کنگره و سیاسی و رسانه‌ای داخلی ایالات متحده است، از من پرسید: «نظرت درباره اسرائیل و لبنان چیست؟»

پاسخ دادم: «به ‌نظر من حزب‌الله جنگی را علیه اسرائیل راه نمی‌اندازد یا کاری نمی‌کند که دیگران مجبور شوند به آن و لبنان حمله کنند. در چنین حالتی اسرائیل هم به لبنان حمله نمی‌کند، تا این که وضعیت و شرایطش در داخل و منطقه و شاید هم جهان دست خوش تغییر نشود.

وی در واکنش به حرف‌هایم نظر داد: «آیا فکر نمی‌کنی اسرائیل شاید در وضعیتی قرار بگیرد که آغاز یک جنگ «کوچک» علیه حزب‌الله در لبنان را ضروری بداند، برای این که بُرد موشک‌های حزب‌الله که در سال ۲۰۰۶ به تل‌آویو رسیده بود حالا احتمالاً به ایلات رسیده باشد؟»

پاسخ دادم: «اسرائیل یک جنگ کوچک را در سال ۲۰۰۶ امتحان کرد و شکست خورد و به حزب‌الله پیروزی بزرگی را هدیه داد که تاثیر بزرگی در ادامه «افتخاراتی» داشت که ایران در سال ۲۰۰۰ با تحمیل عقب‌نشینی نظامی اسرائیل از اکثر اراضی اشغالی لبنان برایش فراهم کرد. اگر یادت باشد در سال ۲۰۰۶ آمریکا، اسرائیل را ترغیب می‌کرد که به جنگ ادامه دهد تا بر حزب‌الله پیروز شود. چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه برعکسش اتفاق افتاد؛ اولاً، اسرائیل آمادگی سیاسی و نظامی برای جنگ نداشت و ثانیا، حزب‌الله از نهایت توانایی‌های نظامی‌اش استفاده کرد برای این که بر این باور بود جنگ برایش، جنگ مرگ و زندگی است.»

او گفت: «اما این بار شاید اسرائیل مجبور شود، عملا برنامه ای را طرح‌ریزی کند، ولو کوچک؛ حتی اگر شمار زیادی کشته و زخمی دهد و آسیب‌های داخلی شدیدی ببیند.»

نظر دادم: من مطمئن نیستم اسرائیل بتواند در جنگ کوچکی پیروز شود. چنین جنگی برای حزب‌الله و حامی آن ایران، مفید خواهد بود. جنگ اسرائیل با حزب‌الله، وحدت جهان اسلام در برابر اسرائیل را سبب می‌شود همان‌طور که به ضرر غرب خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۹
ما در سوریه می جنگیم ، ما داعش رو شکست می دیم ، ما در این راه شهید می دیم اونوقت سعودی ها اطراف چاههای نفت سوریه مستقر می شن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
اگه مبارزین غیور و رشید کورد نبودن، داعش الان تو تهران رژه می رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
خیلی خوب گفتی!
واقعا که فهیم و باسوادی و درست تحلیل می کنی!
حتما لیسانس و فوق لیسانس هم داری؟!
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
یعنی داعش با 500 تا تویوتا ارتش ارتش ایران رو شکست میداد میرسید تهران؟1044
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
خود کردها که مجلس ایران رو با پرچم داعش به توپ بسته بودند.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
شما داعش رو شکست دادید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
بزرگوار اصل خبر رو متوجه نشدی لطفاً نظر نده ممنون

این عزیزی هم که گفته کردها خطر داعش رو از سر تهران کم کردند واقعا نظر خنده داری فرموده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
سعودی ها و آمریکایی ها اومدن برای دزدی نفت سوریه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
مبارزین. غیور کرد با اسرائیل و امریکا هم پیمان شدند و خیلی از نیروهای سوری را همین ها شهید کردند و از سر مجبوری با داعش جنگیدند نه نحض رضای خدا
این 75 دقیقه از همین 60 دقیقه مکالمه رایگان شب یلایی استفاده کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
عالی گفتی!
بیچاره اونایی که از فرانسه مستقل خیری ندیدن و حالا از راه ژاپن وابسته به آمریکا که حتی نمی تواند پایگاههای
آمریکایی را از کشور خودش جمع کند "امید" بسته اند
محاکمه اردوغان به عنوان جنایتکار جنگی در مصر! واقعا" خنده داره. دولت مصر با کودتا و کشتن مرسی رئیس جمهور منتخب مردم بزرگترین جنایت را در حق ملت خودش کرده. همینطور در زمان محاصره غزه با بستن گذرگاه رفح تنها مسیر ارسال کمک های انساندوستانه بر روی مردم فلسطین خیانتی بزرگ به آرمان فلسطین و مردم مظلوم غزه کرده. حالا مدعی حقوق مردم کرد شده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
دوست عزیز بار اول نیست که مردم مظلوم کورد بازیچه دست سیاست بازان و قدرت طلبان شده اند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
بله قبول دارم- اردوغان باید در یک دادگاه بین المللی به عنوان جنایتگار جنگی که در جنگ علیه کودگان و زنان و مردان سوریه از بمب های فسفری استفاده کرده محاکمه بشه نه در یکه دادگاه مصری ان هم بخاطر کدورت روابط دو کشور- که یکی از دیگری بدترن.
قابل توجه همه اونهایی که با و یا بدون مزد و مواجب دنبال سیطره مجدد آمریکا در کشور هستند. آمریکا یک دزد آشکار به تمام معنا است. اگر خیلی با اونها همکاری کنی، باید مثل مزدوران سعودی و مصری، علاوه بر یغما بردن نفت کشور، شریک او در دزدی دیگر کشورها هم باشی. علت همه این عداوتها در 40 سال گذشته، همین پریدن از دام چپاول آمریکا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
کسی مدعی نیست امریکا چپاول میکنه مردم میپرسن شما دارین پول نفتو چکار میکنین؟
مصر با کودتا علیه مرسی جایگاه خودش در جهان عرب را از دست داده است و جای خالی این کشور را امارات ، قطر و حتی ترکیه پر کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
مرسی هنوز نیامد جلو آواز خواندن در هواپیما گرفت انگار خطوط هواپیمایی مصر ارث باباش و دوما برو نظر مردم مصر بابت السیسی بپرس بعدا نظر بذار
خوبه سایت تابناک که ادعای یک شهروند کرد در مورد استفاده ترکیه از بمب فسفر سفید ضد کودکان سوریه را منعکس کرده از بمباران مردم عادی در ادلب در روزهای اخیر هم حرف بزند. نباید یک طرفه به قاضی رفت. در ضمن استفاده ترکیه از بمب فسفر توسط هیچ نهادی ثابت نشده و همه کشورهای غربی به این اذعان دارند که اساسا" ارتش ترکیه فاقد سلاح شیمیایی یا هر نوع تسلیحات غیر متعارف است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
بله قتل و عام ارامنه علوی ها، قتل و عام درسیم، سور و ...
و تماما گواه بر شرافت ارتش ترکیه است و جدیدا سوریه
تمام یهودیان صهیونیست نیستند و تمام صهیونیست ها یهودی نیستند.
دقت کنید چه می نویسید ما هموطنان یهودی داریم
پس گفته شده بود سفرروحانی به ژاپن ربطی به مذاکره باامریکاندارد ؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
اقایان حرفشان یک چیز است عملشان چیز دیگر !!!
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
حالا مگه میگند در رابطه با ایران صحبت شده
پیام ما مشخصه با همه سر جنگ داریم
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
همه دنیا بدن و تو این دنیا فقط فقط ما خوبیم.
Yaghoobmostafa
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
تاجنگ میشه کرد.راههای دیگه بدردنمیخوره.کشته وضرروزیانش طبق روال که باجماعت غرب داشتیم مال ما.درامدنفت بهمراه اصل چاهها مال عربستان وبرادران ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
ما نه مسئولین
خیلی جالبه اینقدر کشته و هزینه اخر سوریه نصیب مصر و عربستان و امریکا و اسراییل و امارات و روسیه شده است . بنظرم با فروش نفت سوریه گروه های طرفدار عربستان و غرب توانا خواهند شد و اسراییل گوشه ای از برنامه را ویتنامی کردن سوریه فقط برای ایران اعلام کرده روس ها در امنیت هستند بابد به صلح رضایت داد و بقیه اهداف از طریق دیپلماسی سیاسی و اقتصادی پیگیری شود
پیش بینی نکردن یک سیل، عدم تهیه مقدمات لازم برای مقابله با یک توفان، مقابله نکردن با آلودگی هوا، اتخاذ تصمیم بنزینی تقسیمات شهری که منجر به آشوب می‌شود و... چه کسی باید این خسارات را پرداخت کند؟
محاکمه اردوغان اونم تو کشوری مانند مصر ،با کودتا دولت قانونی را کنارزد و مرسی را کشت ،به نظر خنده داره
کلا مملکت رو رها کرده اند تهران واصفهان وتبریز رو الودگی بلعیده کردستان وبلوچستان ورو فقر نابود کرده خوزستان رو گرد وغبار وفاضلاب و اب اوده
مرگ بر استکبار!
اماده باش باشید
برادر اگر تاریخ ایران خوانده باشی تا حالا کسی نتوانسته به زور حکومت کند
بعد از این همه سال گرفتن فکر کردم واقعا چیزی به عنوان هدیه به ایران داده!!
دنیا داره به سمت خطرناکی میره تفکر کمونیسم با ایدئولوژی مذهبی افراطی به خاطر منافع مشترک متحد شده اند و خطرناک ترین گروه تاریخ را تشکیل داده اند
نفتی که هزینه کشور وآسایش مردمش نشه بهتر که زیر زمین باشد تا شاید نسل های آینده بهتر بتونند از ان استفاده کنند
با عرض سلام ... این ترکیه واوردغان باعث خراب شدن سوریه شد . اوردغان بازیچه امریکا وبازی گر غربی است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها