بازدید 9459

دادگاه محاکمه اردوغان در مصر برگزار می‌شود

یک شهروند سوری مقیم مصر از رئیس‌جمهور ترکیه به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و حمایت ار تروریسم شکایت کرده است.
کد خبر: ۹۴۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 21 December 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، یک شهروند کرد سوری مقیم مصر از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در دادگاه مصر به اتهام ارتکاب «جنایت جنگی» و «حمایت از ترویسم» شکایت کرد.

«مجدی الکردی» به وبگاه ایندپندنت عربی گفت که جلسه دادگاه قرار است در تاریخ ۲۶ ژانویه سال آتی (ششم بهمن) به ریاست قاضی «احمد یوسف» برگزار شود.

الکردی گفت که در دادخواست خود خواستار درج نام اردوغان در لیست افراد تحت تعقیب به عنوان «جنایتکار جنگی» شده است. او همچنین گفت که اردوغان در شمال شرق سوریه و شبه جزیره سینا در شمال مصر دست به جنایت و حمایت از تروریسم زده است.

این شهروند سوری در ادامه گفت که پس از اعلام حکم، تلاش خواهد کرد تا با هماهنگی برخی سازمان‌های بین‌المللی، پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرد.

او ترکیه را به استفاده ترکیه از بمب فسفر سفید بر ضد کودکان سوریه متهم کرد و گفت که اسناد و ادله خود را به دادگاه ارائه کرده است. وی در خصوص حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی در سوریه و لیبی نیز گفت که تصاویر و اسامی تروریست‌هایی که از سوریه به لیبی منتقل شده‌اند را در دست دارد و آن‌ها را به قاضی پرونده داده است.

وی در ادامه مدعی شد که دولت اردوغان مسیر رسیدن تروریست‌های داعش را به شهر طرابلس لیبی تسهیل کرده و از این رو به امنیت مرز‌های غربی مصر نیز ضربه زده است.

به نوشته ایندپندنت، چندین شهروند کُرد سوریه نیز دادخواست‌های خود علیه اردوغان را به دادستان کل مصر تحویل داده و از اقدامات ترکیه در مناطق کردنشین شمال سوریه شکایت کرده‌اند. آن‌ها از دادستانی خواسته‌اند تا اقدامات علیه اردوغان به هنگام نزدیک شدن وی به سواحل مصر در دستور کار قرار گیرد و وی از ورود به اراضی مصر منع شود.

شکایت علیه اردوغان در دادگاه مصر را می‌توان در چارچوب بحران روابط میان آنکارا و قاهره دانست. بحرانی که این روز‌ها بیش از هر جایی خود را در عرصه لیبی نشان داده است.

شورای ریاستی لیبی و دولت وفاق ملی و شورای عالی حکومتی هم اکنون تنها نهاد در این کشور هستند که سازمان ملل آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد. اما دولت‌های مصر، امارات و عربستان سعودی حامی عناصر وابسته به «خلیفه حفتر» هستند.

ترکیه نیز ضمن امضای تفاهم همکاری‌های امنیتی و نظامی با دولت وفاق ملی، حمایت تمام عیار تسلیحاتی از طرابلس را در دستور کار قرار داده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان