بازدید 2924

آغاز رایزنی‌های پارلمانی نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت

با بازگشت آرامش به بیروت در پی اعتراضات حامیان سعد حریری به دلیل انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست وزیر مکلف، وی امروز (شنبه) رایزنی‌های غیرالزام‌آور را با فراکسیون‌های پارلمان این کشور برای تشکیل دولت جدید در مقر پارلمان واقع در مرکز بیروت آغاز کرد.
کد خبر: ۹۴۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 21 December 2019

با بازگشت آرامش به بیروت در پی اعتراضات حامیان سعد حریری به دلیل انتخاب حسان دیاب به عنوان نخست وزیر مکلف، وی امروز (شنبه) رایزنی‌های غیرالزام‌آور را با فراکسیون‌های پارلمان این کشور برای تشکیل دولت جدید در مقر پارلمان واقع در مرکز بیروت آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، در همین رابطه نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان با دیاب در حاشیه رایزنی‌های غیرالزام آور پارلمانی دیدار کرد.

بری گفت، در دیدار با دیاب چارچوب دولت جدید، ماهیت آن، تعداد و توزیع پست‌ها را بررسی و بر لزوم مبارزه با فساد را در دولت جدید تأکید و اعلام کرد، دولت جدید باید دولت متحد باشد و بالطبع در این دولت باید همه احزاب از جنبش‌های مردمی و جریان المستقبل گرفته تا حزب سوسیال ترقی‌خواه و حزب القوات اللبنانیه حضور داشته باشند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان وزیر آموزش و پرورش سابق و استاد دانشگاه را پس از پایان یافتن رایزنی‌ها و تأیید نمایندگان وابسته به حزب الله و هم‌پیمانان مکلف کرد. این در حالی است که برجسته‌ترین نمایندگان اهل سنت در رأس آنها فراکسیون سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان با نخست وزیری دیاب مخالفت کردند.

محمد رعد، رئیس فراکسیون وفا به مقاومت اظهار کرد، دولت باید به ثبات و آرامش برای شهروند لبنانی باور داشته باشد. دولت باید بیشترین حضور را برای کمک به دستاوردهای بیشتر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد، دولت باید ثروت ملی ما را حفظ کند و مانع از دست‌ درازی اسرائیل به حاکمیت و عزت ملی شود.

فراکسیون اللقاء الدیمقراطی لبنان به ریاست جنبلاط هم امروز اعلام کرد در دولت جدید و رایزنی‌ها برای تشکیل آن مشارکت نمی‌کند.

این فراکسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به اینکه از نظر فراکسیون اللقاء الدیمقراطی دولت باید بازتاب مطالبات مردم و آرمان‌های جوانان لبنان باشد و نیز عدم تمایل این فراکسیون برای مشارکت در نمایشی که تنها به شکست منجر می‌شود، در دولت آتی و رایزنی‌ها برای تشکیل آن مشارکت نمی‌کند.

تا این لحظه ساختار دولت آتی لبنان مشخص نیست و حتی اگر هدف دیاب تشکیل دولت تکنوکرات برای حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی باشد که کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است اما حزب‌الله که با نخست وزیری وی موافقت کرده پیش از این تمایل خود را برای تشکیل دولتی اعلام کرده که هیچ گروه سیاسی اصلی را کنار نگذارد.

با توجه به نابسامانی وضعیت اقتصادی لبنان مأموریت دیاب در سمت جدیدش آسان نخواهد بود چرا که وی از سویی با اعتراضات بی‌سابقه مردمی که خواستار دولتی با چهره‌های متخصص هستند و نیز از سویی با جامعه بین‌الملل که همواره ارائه کمک مالی خود به لبنان را به تشکیل دولتی اصلاح‌طلب منوط می‌کند، روبروست.

به دنبال انتخاب دیاب برای سمت نخست وزیری حامیان حریری دست به اعتراض زده و مسیرهای اصلی بیروت و چندین مناطق دیگر را بسته و اعلام کردند، دیاب نماینده اهل سنت نیست به ویژه که تأیید شش نماینده از مجموع ۲۷ نماینده اهل سنت در پارلمان را کسب کرده است.

پس از وقوع درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و معترضان حامی جریان المستقبل وابسته به حریری، آرامش به بیروت بازگشته است و حامیان المستقبل اعلام کردند، بسته شدن مسیرها هیچ ارتباطی به آنها ندارد و اعتراضات به انتخاب دیاب به عنوان نخست وزیر به این دلیل است که وی جایگاه و اعتبار سیاسی نداشته و محبوب نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر