بازدید 15257
نشریه آتلانتیک نوشت؛

تعهد ترامپ به حق بشر و آینده بهتر برای مردم ایران تا کجاست؟

از وقتی که دولت ترامپ قدم مهمی در تحمیل تحریم تقریباً کامل نفتی بر ایران برداشته است، مقامات آمریکایی سریع نمونه‌هایی از پریشانی اقتصادی ناشی از تحریم و تأثیر آن بر سیاست خارجی ایران را برجسته کردند. اما وقوع اعتراضات در اواسط ماه نوامبر، که تقریباً همزمان با اعتراضات بزرگ در عراق و لبنان بود، لحظه جدیدی را در کمپین "فشار حداکثری" نشان داد.
کد خبر: ۹۴۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 21 December 2019

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اندكی قبل از اینكه دولت وی مجازات مالی را برای برخی متخلفین حقوق بشر، از جمله مقامات دولتی در سودان جنوبی، اسلواكی و عربستان سعودی، اعمال كند، گفت: ایالات متحده "مفتخر است كه یك کشور پیشرو در جهان در زمینه حقوق بشر است. اما وقتی بحث محکومیت کلی دولت ها به میان آید، وی تأکید ویژه ای بر ایران دارد.

پمپئو در مصاحبه ای با اشاره به عدم تمایل اوباما برای حمایت از جنبش سبز ایران در سال 2009 گفت: دولت فعلی در خصوص اعتراضات مهم سیاسی، آزادی خواهان و آزادی جویان ایران نسبت به رئیس جمهور اوباما و دولت وی کاملاً مخالف عمل کرده است. این افراد خیلی ساده خواستار مجموعه اولیه ای از آزادی ها و مشارکت در رهبری در ایران هستند. حکومت ایران باید به گونه ای تغییر کند که منعکس کننده خواسته های مردم خود باشد.

به عنوان بخشی از سیاست خارجی که پومپئو آن را یک سیاست "واقع گرا و مبتنی بر مهار" توصیف کرده است و نشان می دهد که ایالات متحده نمی تواند جوامع دیگر را در تصویر کلی خود از سیاست قرار دهد، دولت فعلی آمریکا در مورد نقد کشورهایی که در آن مردم دچار محنت هستند، انتخابی عمل کرده است. آمریکا همیشه در تلاش بوده است تا از حکومت هایی که دوست می داند، حمایت و حکومت های غیر دوستانه را تضعیف کند. دولت ترامپ به هیچ وجه تنها دولت آمریکایی نیست که در زمینه حقوق بشر دشمنان را با انتقاد شدیدتری نسبت به متحدان خطاب می کند. در پرونده ایران، دولت متوجه شده كه محكوم كردن خشونت و رنج و فشار به حقوق بشر نیز می تواند بخشی از یک دستور کار بسیار بزرگتر باشد.

تعهد ترامپ به آینده بهتر برای مردم ایران تا کجا است؟

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه در یادداشتی در اوایل دولت ترامپ توضیح داد: با متفقین باید متفاوت و بهتر از دشمنان رفتار شود. وی خاطرنشان کرد: حفظ روابط خوب با متحدینی مانند عربستان سعودی مستلزم "معامله" حقوق بشر است. " ترامپ چندی بعد لایحه‌ای را وتو کرد، که وی را مجبور به قطع حمایت از عملیات هوایی فاجعه آمیز عربستان سعودی در یمن می کرد، که به بدترین فاجعه بشردوستانه جهان منجر شد، تا به این ترتیب از خشمگین شدن یکی از متحدان خود جلوگیری کند.

اما ایران متحد آمریکا نیست. دولت آمریکا اقدام به ایجاد کمپین "فشار حداکثری" علیه حکومت ایران کرده که به ویرانی اقتصاد این کشور منجر شده است. شورش معترضین - بر اثر کاهش یارانه بنزین توسط حکومتی تحت فشار از ناحیه مالی - باعث ایجاد فشار دیگری بر این کشور شد که این بار ریشه‌ای داخلی داشت. آن مقام آمریکایی در این باره نوشته: ما باید حقوق بشر را به عنوان یک مساله مهم در رابطه با روابط آمریکا با چین، روسیه، کره شمالی و ایران در نظر بگیریم. فشار بر این کشور‌ها از ناحیه حقوق بشر به معنی تحمیل هزینه ها، اعمال زور و گرفتن ابتکار عمل از آن‌ها به طریقی کاملا استراتژیک است؛ این مقام، یعنی برایان هوک، اکنون بر سیاست ایالات متحده در مورد ایران نظارت دارد.

هوک اخیراً مطابق با همین فلسفه، با خبرنگاران در وزارت امور خارجه در مورد گرفتاری معترضان ایران صحبت کرده و جزئیات تیراندازی ادعایی نیرو‌های امنیتی ایران علیه گروهی از معترضین را که در باتلاقی مخفی شده بودند، تفصیل داد.

وی گفته که شمار کشته‌های اعتراضات ایران احتمالا به بیش از هزار تن رسیده است؛ هرچند سازمان عفو بین الملل این رقم را حدود ۲۰۸ قرار داده و فقط اسامی را که توانسته تأیید نماید، شمارش و ادعا کرده که حکومت ایران از خانواده‌ها برای دریافت اجساد عزیزان کشته شده خود پول گرفته و حتی به خاطر گلوله‌هایی که آن‌ها را به قتل رسانده از آن‌ها غرامت می گیرد. هوک گفته که اداره وزارت خارجه در پاسخ به درخواست پمپئو در توییتر از ایرانیان برای ارسال مدارک مبنی بر این سرکوب، ۳۲۰۰۰ فیلم دریافت کرده است.

هوک گفته: این بدترین بحران سیاسی است که حکومت ایران در چهل سال گذشته با آن روبه رو بوده است.

از وقتی که دولت ترامپ قدم مهمی در تحمیل تحریم تقریباً کامل نفتی بر ایران برداشته است، مقامات آمریکایی سریع نمونه‌هایی از پریشانی اقتصادی ناشی از تحریم و تأثیر آن بر سیاست خارجی ایران را برجسته کردند؛ از جمله تورم شدید و درخواست‌های کمک مالی برای متحد لبنانی یعنی حزب الله.

اما وقوع اعتراضات در اواسط ماه نوامبر، که تقریباً همزمان با اعتراضات بزرگ در عراق و لبنان (جایی که تهران از نفوذ چشمگیری برخوردار است) بود، لحظه جدیدی را در کمپین "فشار حداکثری" نشان داد؛ لحظه‌ای که پمپئو از زمان اعلام استرتژی جدید آمریکا در قبال ایران در ماه می ۲۰۱۸ انتظار آن را می کشید. وی طی یک سخنرانی در بنیاد هریتیج گفته بود: در نهایت مردم ایران باید بر سر رهبری کشور خود تصمیم بگیرند. اگر سریع تصمیم بگیرند، عالی است. اگر این کار را نکنند، تا زمانی که به نتایج مورد نظر خود که امروز اعلام کردم نرسیم، در مسیر فعلی به شدت به کار خود ادامه خواهیم داد.

این اهداف و نتایج مورد نظر پمپئو شامل توقف کامل غنی سازی اورانیوم و خروج کامل نیرو‌های ایرانی از سوریه است. هوک شخصا یکی دیگر از این آن اهداف را دنبال می کرد، که مساله آزادی یک زندانی ایالات متحده از ایران بود. ترامپ که حکومت ایران را به خاطر سرکوب معترضین محکوم کرده بود، پس از آزادی دانشجوی پرینستون، وانگ، در هفته گذشته ایران را به عنوان کشوری "بسیار عادل" ستود. ترامپ در توییتر گفت: ببینید!، ما می‌توانیم با هم توافق کنیم!

بنابراین احتمال دارد که ایران روی حرف‌های ترامپ قمار کند و این گفته را که خواهان توافق با ایران است باور کند، آن هم علی رغم اینکه وی در توئیتی دیگر گفته که از معترضین حمایت می‌کند و همیشه حمایت خواهد کرد. اما اگر ترامپ توافق جدیدی با ایران به دست بیاورد، آیا واقعاً همیشه از مخالفان حکومتی که این توافق را به او داده است، حمایت می کند؟ پرونده‌ای مشابه در مورد کره شمالی وجود دارد؛ یعنی جایی که ترامپ در آنجا هم به دنبال توافق هسته‌ای است و در توئیتر از کیم جونگ اون تقدیر و تحسین کرده است.

هادی قائمی، مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر در ایران در این باره گفته: من از حمایت و اظهارات دولت آمریکا قدردانی می‌کنم. اما اعتراضات و وضعیت حقوق بشر نمی‌تواند به یک بازی فوتبال دیگر بین ایران و ایالات متحده تبدیل شود.

در همین حال، ایالات متحده "به قول پمپئو" این مسیر فشار بر ایران در حقوق بشر را به سختی ادامه خواهد داد. اما تعهد آمریکا برای آینده بهتر برای ایرانیان ممکن است تنها تا زمانی ادامه یابد که به نوعی برای تضمین توافق هسته‌ای بهتر، سودمند واقع شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
تا اونجا
تعداد افرادی که از ایران به آمریکا سفر کرده اند و اونهایی که دوست دارند سفر کنند و تعداد افرادی که از آمریکا میخواهند به ایران بیایند( برای زندگی) خودش گویای همه چی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
امریکا و اروپا و .... همه بدن فقط ماااااا خوبیمممممممم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
ظاهرا قدرت همه چيز را توجيه مي كند!!!
ناشناس
| Denmark |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
این طرز فکر افراد نااگاه هستش
پمپئو نگاهی به شرایط نکبت بار کشور خودش بکند، مردم را از شرایط تبعیض آمیز سیاه و سفید نجات دهد، حدود نیمی از مردم را که وابسته به موسسات خیریه هستند نجات دهد، همون کشورهایی که تحت استعمارش هستند را آباد کند، تحریم های دارویی برای بیماران ایرانی را بردارد سپس در باره حقوق بشر در ایران حرف بزند
فعلا که ترامپ با ندانم کاری ما دوباره در ایران طرفدار پیدا کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
جل الخالق، ترامپ و طرفدار!
ترامپ به طرفداری از مردم ایران متعهد نیست اگر با جمهوری اسلامی به معامله ای بزرگ برسد مردم را یک روزه به فراموشی می سپراد.او یک تاجر است فقط همین
چی گفت خودت فهمیدی؟
آمریکا باید مشخص کند در ضدیت با ایران و ایرانی ها بدنیال چیست. هر موضوعی هدفی دارد . فراموش نشود که هر کس مخصوصا ایرانی ها کشور خود را دوست دارند و باعث این همه رنج هم سوء مدیریت داخلی و فشار حداکثری آمریکا و عمال آنهاست. اما این همه ظلم به مردم کشورم ناشی از چیست. آیا اگر کشوری مانند عراق و افغانستان یا لبنان و سوریه درست شد وضعیت ما بهتر می شود .هرگز . دشمنی آمریکا با ما دشمنی از جنس شیطان است در یک کلاف در هم تنیده که خیلی از مردم ما از آن خبر ندارند. اگر آمریکا بدنبال مذاکره است پس چرا حاصل مذاکره در یک موضوع را بهم زد. پس دروغ می گوید. آمریکا حتما بدئنبال منافع و منابع این کشور است که حاکمیت ما تاکنون قادر به مدیریت درست و عادلانه آن نبوده اند. او می فهمد کشور ما چه دارد و به همین خاطر دنبال آن است. از ورود آمریکا به کشور هیچ منابع و منافعی به مردم نخواهد رسید و این یک واقعیت است. ضمنا ترامپ مذاکره را برای وقت کشی می خواهد و همچنان معتقد است با تحریم حداکثری کشور را متلاشی کند. باید محکم بود و محکم. من منتقد جدی مسئولان هستم به خاطر سوء مدیریت ها اما محکم از کشورم در مقابل آمریکا دفاع می کنم.
صدام حسین به کویت حمله کرد و در نتیجه فروش نفت محدود شد به "نفت در برابر غذا" و در دارو تحریم نشد.
این دولت با برجام "آن چنان رونق اقتصادی ایجاد" کرد که الان نه تنها نفت در برابر غذا هم نمی توانیم بفروشیم، بلکه در واردات دارو هم تحریم هستیم.
این تحریم هم از جانب اروپائیان هست، نه آمریکا...

تنها راه خود کشی پذیرفتن Fatf است تا دیگر به هیچ وجه نتوانیم تحریم ها را هم دور بزنیم و دارو از بازار آزاد و برنج وارد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
باشه من توجیه شدم همچی تقصیر دولته حلالت باشه خقوقت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
پرچم هلند کارهای خودتو به دیگران نسبت نده
فراموش نکردیم که در زمان خاتمی نیز فشارهای حقوق بشری بر ایران افزایش یافته بود.
به هر حال آنان بهانه ای برای فشار پیدا می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
ما هم که استاد بهانه دادنیم
ترامپ بعد از کشته شدن بسیاری از مردم در اعتراضات اخیر دنبال معامله بود
؟؟؟
تابناک عزیز تیتر شما بایداین باشه! تعهد سردمداران کشورخودمان به آینده مردم ایران تا کجاست ؟! چرا ترمپ آخه ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
تا اینجا
بیشتر دوستان امریکا دیکتاتوری مطلق هستند و امریکا هیچ انتقادی از انان نمیکند.
بخصوص ترامپ که بیشترین حمایت را از دیکتاتورها دارد و اصلا نمیتواند انتقاد کند
هر رئیس جمهوری در امریکا راس کار می آید، یک برنامه جدید برای ایران می ریزد و خدا رو شکر همه شان به نتیجه براندازی نمی رسند و بعضا خودشان به جهنم واصل می شوند از ریگان و بوش گرفته تا ترامپ.
رئیس جمهور قبلی ( اوباما) داعش رو درست کرد و کار به جایی نبرد. رئیس جمهور جدید ( ترامپ) شورش داخلی در ایران و عراق و لبنان رو برنامه ریزی کرده و انشاء الله این هم به ضرر خودشون تموم میشه اگر خدا بخواهد.
همانطور که 7 تریلیون دلار هزینه ای که بوش پدر و پسر کردند ، نهایتا به ضرر خودشون تموم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
و ما اصلا ضرر نکردیم و نمی کنیم
این متن را با گوگل ترانسلیت ترجمه کردید؟
ایران کشوری است که نیاز دارد به جوان ، جوان آگاه و بصیر و دانا به معنی کامل کلام.
دولت به جای اینکه دست امریکا واروپا گزک بده بیاد از طرف مقابل گزک بگیره وقتی به یکباره بنزین گرون میشه وصدای اعتراض مردم درمیاد معلوم میشه که امریکا واروپا به بهانه های واهی مردم ایران رو تحت فشار میرارن نه دولت را ی نمونش هم برجام جوری توافقنامه هسته ای رو تو کت دولت کردن که دولت اعلام کرد که توافق برد -برده،ولی توافق-برد باخت شد که حالا میخوان با فشار ماشه مردم ایران رو تحت فشار بزارن
و مكروا و مكرالله والله خير الماكرين
مسئولین ما به فکر ملت نیستند شما از آمریکا انتظار دارید؟ مسولین باید موانع مذاکره را رفع کنند و تحریم ها را بردارند. این تحریمها نسل های بعدی ما را هم نابود می کند
مگر ترامپ تعهدی در قبال وضعیت حال و آینده ایران دارد؟ از آنهایی که شرعاً و قانوناً تعهد دارند بپرس.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار