بازدید 4594

روح‌الامینی: فقدان احزاب بزرگ در کشور حس می‌شود

رییس خانه احزاب ایران گفت: فقدان احزاب بزرگ، ملی و ایدئولوژیک که در اقصی نقاط کشور کار کنند کاملا در ۳۰ سال اخیر حس می‌شود.
کد خبر: ۹۴۵۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵ 20 December 2019

رییس خانه احزاب ایران گفت: فقدان احزاب بزرگ، ملی و ایدئولوژیک که در اقصی نقاط کشور کار کنند کاملا در ۳۰ سال اخیر حس می‌شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عبدالحسین روح الامینی چهارشنبه شب در نشست «جریان شناسی احزاب و آینده مجلس پیش رو» در دانشگاه بیرجند افزود: کارکرد احزاب در ۲۰ یا ۳۰ سال اخیر به دوش جنبش دانشجویی بود و تشکیلات شبه حزبی، کارکرد احزاب را داشت.

وی گفت: در دهه ۸۰ ائتلاف‌ها و جبهه‌ها شکل گرفت یعنی در قالب ۲ یا سه گروه بزرگ چند گروه همسو جمع شدند و جبهه‌های اصولگرایان، مستقلین و اصلاح طلبان راه افتاد.

وی بیان کرد: نیروهای انقلاب که من خودم را جزو این نیروها می‌دانم، بروز و ظهورش در موقعیت‌های مختلف از جمله انتخابات به گونه‌ای بوده که بروز و ظهور حزبی نداشته‌اند.

رییس خانه احزاب گفت: الان که موسم انتخابات است مقدار زیادی از احزاب ما کارکردشان را خوب انجام نداده‌اند و به احزاب موسمی معروف هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی جریان‌های سیاسی قبل از اینکه به منصبی برسند، تابلو حزبی دارند افزود: این افراد بعد از رای آوردن می‌گویند من در هیچ حزبی نیستم و این را برای خودشان نقص می‌دانند.

روح الامینی اظهار داشت: موسمی عمل کردن احزاب یک حالت ژله‌ای به جریان‌های سیاسی کشور داده‌ است که این جریان‌ها پاسخگوی رایی که از مردم می‌گیرند، نیستند.

وی گفت: حزب‌های ما «درست درمان» نیست و افراد گاهی به راحتی خود را جابه جا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر که باید قالب فعالیت حزبی باشند را نداریم اضافه کرد: سیاسیون با هم رودربایستی دارند، به هم امتیاز و نان قرض می‌دهند و از هم حق سکوت می‌گیرند.

عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی گفت: به هم ریختگی سیاسی در کشور نشات گرفته از فقدان کار هدفمند حزبی است.

وی با اشاره به اینکه باید بیانیه گام دوم انقلاب را با همکاری و هماهنگی محقق کنیم افزود: تحقق گام دوم انقلاب و جبران نقایص گام اول و استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی در غیاب این است که جریان‌های سیاسی کشور ژله‌ای شده و پاسخگو نیستند.

روح الامینی با بیان اینکه کشور ما هیچ راهی ندارد جز انتخابات و اینکه ما انتخاب گزینه داشته‌ باشیم گفت: در انتخابات مجلس پیش رو در شرایط حساسی قرار داریم که باید اقتصاد مقاومتی، رونق تولید را دنبال کنیم و بازار بزرگ منطقه را بر عهده گیریم.

وی ادامه داد: بازار بزرگ منطقه با پشتوانه نیروهای تخصصی حق مسلم ما است و نباید به خاطر وعده‌های پوچ آمریکا و غرب هدف‌های خود را معطل کنیم.

وی بیان کرد: کارهای اساسی مجلس آینده باید در سال‌های اول انجام شود و به سال‌های آخر موکول نشود.

رییس خانه احزاب ایران گفت: نماینده مجلس باید وکیل الرعایا باشد نه وکیل دولت یا سایر جریان‌ها و باید ساده زیست، مستقل و پاکدست باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: جریان دانشجویی که در چند سال اخیر دچار انفعال شده باید با یک مطالبه جدی به صحنه کشور بیاید و مطالبه‌گری کند.

روح الامینی گفت: در کشور در بعد اقتصادی و فرهنگی مشکلاتی داریم که جریان دانشجویی می‌تواند پررنگ‌تر از گذشته به میدان بیاید.

وی با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی دچار خودسانسوری نشوند و مطالبه گری خود را دنبال کنند اضافه کرد: سیاست‌زدایی بسیار بدتر از سیاست‌زدگی است و جریان دانشجویی زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که خودش باشد و نیابتی نباشد.

روح الامینی اظهار داشت: برخی تحرکاتی که در جریانات سیاسی کشور ایجاد می‌شود برای اینکه نسل جدید را ناامید کنند، یکی از موانع اصلی گام دوم انقلاب است.

وی بیان کرد: احزاب در کشور ما سابقه خیلی گسترده‌ای ندارند و حزب به معنای اینکه آزادی فعالیت داشته‌ باشند را به صورت واقعی در جریان پیش از انقلاب نداشتیم و با پیروزی انقلاب اسلامی از حزب به معنای واقعی به مقداری اندکی برخوردار شدیم و چند حزب گسترده از جمله حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تاسیس شد.

این فعال سیاسی افزود: چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بدون هیچ حد و مرزی هر کسی که کار داشت، می‌توانست در جریان‌های سیاسی فعالیت کند و حتی حزب‌ها در مناظرات تلویزیون و رادیو شرکت می‌کردند.

وی اظهار داشت: عملکرد احزاب باعث شد که فضای آزادی احزاب چند سال بعد از انقلاب اسلامی تغییر کند از جمله اقدامات منافقین که دست به اسلحه بردند و نعمت آزادی احزاب را پاس نداشتند.

وی با اشاره به اینکه اولین قانون احزاب سال‌های ۶۰ و ۶۱ تصویب شد اضافه کرد: در دوره اصلاحات با رونق تعدادی احزاب و جریان‌های سیاسی کشور رو به رو شدیم.

روح الامینی گفت: در اصلاحیه جدید قانون احزاب کشور عنوان شد که احزابی می‌توانند فعالیت داشته‌ باشند که خود را با مشخصات قانون جدید وفق دهند و در سه سال اخیر از مجموع ۲۵۰ حزب در کشور تنها ۱۱۶ حزب خود را با قوانین جدید وفق داده‌اند.

وی افزود: خانه احزاب ایران بیش از ۱۶ سال است که شکل گرفته و این خانه نیز فراز و نشیب‌هایی داشته‌ است.

رییس خانه احزاب ایران درخصوص نظام پارلمانی و ریاستی هم گفت: نظام پارلمانی ابزارهای خاص خود از جمله سوال، استیضاح و بحث کمیسیون اصل ۹۰ را دارد و اگر نظام پارلمانی ما انتخاب درستی باشد و افرادی که می‌روند با شاخص‌های موردنیاز مردم باشد، می‌تواند کارش را درست انجام دهد و به موقع عمل کند.

وی افزود: در نظام ریاستی باید رییس جمهوری را به همین شکل قبول کنیم ولی در نظام پارلمانی شرایط به گونه دیگری است.

روح الامینی درباره کشته شدن پسرش در حوادث سال ۸۸ هم گفت: پسر من به آقای موسوی رای نداد، اعتراض حسابش با اغتشاشات جداست؛ پسر من معترض به احمدی‌نژاد بود و اغتشاشگر نبود و حق معترض هم کشتن نیست.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم پسرم کجا دستگیر شد ولی اگر در اعتراضات هم دستگیر شد، حقش کشتن نبود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر