بازدید 5852

ماهاتیرمحمد: وضعیت جهان اسلام بحرانی است

کد خبر: ۹۴۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 19 December 2019

ماهاتیر محمد در نخستین روز از فعالیت رسمی اجلاس سران کوالالامپور۲۰۱۹ در پایتخت این کشور وضعیت جهان اسلام را بحرانی توصیف نمود و ابراز امیدواری کرد: راه حل های جدیدی دراین اجلاس برای رفع آنها ارائه شود.

به گزارش تابناک، تارنمای استار گزارش داد: ماهاتیر امروز پنجشنبه در نخستین روز از فعالیت رسمی این اجلاس درجمع برخی از سران کشورهای اسلامی و صدها نفر از مقام ها، شخصیت ها و اندیشمندان شرکت کننده از ۵۶ کشور دراین اجلاس تاکید کرد "ما کسی را از دیگری جدا نمی کنیم. در تلاش هستیم تا گام های کوچک را شروع کنیم.

ماهاتیر گفت: اجلاس کوالالامپور ۲۰۱۹ به معنای تبعیض یا منزوی کردن کشورها نیست بلکه فقط تلاشی برای ارائه پیشنهادات و راه حل هایی است که برای جهان اسلام قابل قبول و کارآمد باشد.

نخست وزیر مالزی در سخنان خود ضمن استقبال از حضور سران شرکت کننده در اجلاس کوالالامپور گفت که اهداف این اجلاس بحث و گفت و گو در مورد "مذهب" نیست و در عوض هدف بررسی وضعیت امور جهان اسلام است، که وی آن را "وضعیت بحرانی" توصیف کرد.

وی گفت: در هرجا که می بینیم، کشورهای مسلمان درحال نابودی هستند، شهروندان آنها مجبور به فرار از کشورهای خود و پناهندگی در کشورهای غیرمسلمان شده اند و هزاران نفر د راین مسیر جان خود را ازدست می دهند.

وی افزود: از طرف دیگر، ما شاهد هستیم که برخی از مسلمانان مرتکب اعمال خشونت آمیز می شوند، قربانیان بی گناهی از مرد، زن، کودک، بیمار و ناتوان را می کشند.

نخست وزیر مالزی تاکید کرد: این اجلاس نیاز دارد تا در مورد اینکه چطور اسلام هراسی ایجاد شد بحث و گفت و گو کند و به همین دلیل نشست سران برگزار شده است. حداقل می توانیم از طریق بحث و گفت وگو، متوجه شویم که چه اشتباهی رخ داده است. ما حتی می توانیم راه حل هایی پیدا کنیم و اگر نتوانیم این فجایع را به پایان برسانیم، حداقل برای بیدار کردن جهان و امت اسلام ضرورت دارد تا مشکلات و علل آنها به رسمیت شناخته شود.

ماهاتیر افزود: جهان اسلام نیز باید با جنگ های برادرکشانه، جنگ های داخلی، دولت های ناکام و بسیاری فجایع دیگر که امت اسلامی و اسلام را بدون هیچ گونه تلاش جدی برای پایان دادن یا کاهش یافتن آنها و احیای دین، به ستوه آورده ، مقابله کند.

وی افزود: ما شاهد این هستیم که سایر کشورها ویران شده از جنگ جهانی دوم نه تنها به سرعت بهبود یافتند، بلکه با قدرت در حال پیشرفت هستند. اما به نظر می رسد چند کشور مسلمان حتی نمی توانند به خوبی اداره شوند و کمتر توسعه و پیشرفت می کنند.

وی با طرح سوالاتی مانند" آیا دین این راه را نشان می دهد؟ آیا اسلام مخالف موفقیت دنیوی و تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته است؟ یا آیا این خود مسلمانان هستند که مانع از اداره خوب کشورهای خود و توسعه یافتن آنها می شوند؟ گفت: درک مشکلات و علل آنها ممکن است ما را در راه غلبه یا کاهش مسائل پیش روی امت روشن کند.

ماهاتیر در سخنانش در ۱۶ بند موارد مختلفی را برای سران و نمایندگان رسمی کشورهای شرکت کننده دراجلاس کوالالامپور در مورد مسائل جهان اسلام مطرح کرد.

اجلاس سران کشورهای اسلامی (کوآلالامپور ۲۰۱۹) صبح پنجشنبه به وقت محلی با حضور حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن از شخصیت ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی شهر کوالالامپور پایتخت مالزی آغاز شد.

کشورهای قطر، ایران و ترکیه و بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی از این اجلاس چهار روزه استقبال کرده اند.

دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در روز نخست فعالیت این اجلاس در سخنانی با برشمردن مهمترین چالش های نوظهور جهان اسلام در سطوح ملی و بین المللی، همکاری و تعامل میان کشورهای اسلامی را برای تبدیل جهان اسلام به یک بلوک بزرگ قدرت در عرصه بین المللی، یک اصل بی‌جایگزین دانست و برای تحقق این هدف، ۳ طرح اجرایی مهم را به شرح ذیل به اجلاس کوالالامپور پیشنهاد داد:

۱. تاسیس «صندوق مشترک نشست کوالالامپور برای تأمین مالی همکاری‌های فناورای میان کشورهای اسلامی» به منظور ورود قوی به زنجیره ارزش‌های جهانی؛
۲. تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» برای پیش‌گامی در فناوری‌های میان‌رشته‌ای اطلاعاتی و ارتباطی؛
۳. تاسیس «بازار مشترک کشورهای اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها؛

اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ صبح امروز پنجشنبه با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه، نخست وزیر مالزی و امیر قطر و صدها تن از شخصیت ها و نخبگان کشورهای اسلامی در مرکز همایش های بین المللی مالزی آغاز شد. روسای جمهور ایران و ترکیه نیز در جلسات صبح و بعد از ظهر این اجلاس سخنرانی نمودند.

منبع: ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار