بازدید 16895
ستاد کل ارتش روسیه:

ناتو خود را برای درگیری گسترده آماده می‌کند

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه به مستشاران خارجی گفت: مانور‌های فشرده ناتو گویای آماده سازی هدفمند برای درگیری نظامی گسترده است و در حالی‌که روسیه تهدید جلوه داده می‌شود، اقدامات آمریکا آینده کنترل تسلیحات را زیر سئوال می‌برد.
کد خبر: ۹۴۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸ 18 December 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، ژنرال "والری گراسیموف" معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح روسیه اعلام کرد، سناریو‌های مانور‌های نظامی فشرده ناتو نشانه آماده سازی هدفمند پیمان آتلانتیک شمالی برای یک درگیری نظامی در مقیاس گسترده است.

گراسیموف، روز سه شنبه در یک نشست توجیهی برای مستشاران نظامی کشور‌های خارجی، یادآور شد که در اسناد دکترین ناتو روسیه بعنوان دشمن معرفی شده و در نشست سران ماه دسامبر ناتو در لندن، اعلام شد که کارآیی انتقال نیرو‌های تقویت کننده به "جبهه شرقی" این سازمان رشد قابل توجهی داشته است.

به گفته رئیس ستاد کل ارتش روسیه، از سال ۲۰۱۶ به اینطرف، اعضای ناتو هزینه‌های دفاعی را در مجموع ۱۳۰ میلیارد دلار افزایش داده‌اند و تا سال ۲۰۲۴، افزایش این رقم به ۴۰۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است. علاوه بر این، برای اطمینان از تسلط بر عرصه فضا در نشست سران لندن مقرر شد تا فضای خارج از کره زمین به عنوان یک حوزه جداگانه اقدامات نظامی، به همراه عرصه زمین، هوا، دریا و فضای مجازی شناخته شود
گراسیموف افزود: «کار بر روی استقرار سامانه‌های دفاع موشکی ایالات متحده در اروپا ادامه دارد. در کشور‌های منطقه بالتیک و لهستان، دریای سیاه و دریای بالتیک، فعالیت نظامی شدت یافته و مانور‌های نظامی ناتو در حال افزایش است؛ و سناریو‌های آن‌ها حاکی از آماده سازی هدفمند ناتو برای درگیر کردن نیرو‌های خود در یک درگیری گسترده نظامی است.»

این مقام نظامی در همین حال ابراز اطمینان کرد که ادامه گفتگو‌ها با پیمان آتلانتیک شمالی به منظور کاهش خطر بروز حوادث خطرناک نظامی ضروری است و این در حالی است که در شرایطی که فعالیت ناتو در حال افزایش است، شرکای غربی بطور همزمان به ترویج نظریه به اصطلاح "تهدید نظامی از روسیه" می‌پردازند.

ژنرال گراسیموف یادآور شد، هر اقدام روسیه در زمینه تأمین امنیت نظامی این کشور، هرگونه برنامه ریزی و شفاف سازی در عرصه تقویت ارتش و ناوگان هوایی و دریایی، هر رزمایش نظامی انجام شده، از سوی مبلغان غربی و رسانه‌های منشره کننده اخبار جعلی، به وضوح به منزله "تهدیدی برای صلح" تلقی می‌شود.

به گفته وی، در حالیکه اقدامات پیمان آتلانتیک شمالی باعث افزایش تنش و کاهش سطح امنیت در خط تماس روسیه-ناتو شده است.

گراسیموف افزود: «کاهش خطر بروز حوادث خطرناک در عرصه نظامی باید مهمترین موضوع گفتگو‌ها بین روسیه از یک سو و ایالات متحده و ناتو از سوی دیگر باشد برای حل و فصل مسائل مشکل ساز انباشته شده، از سرگیری همکاری‌ها بین روسیه و ناتو ضروری است.

روسیه انتظار جنگ بزرگی در آینده نزدیک را ندارد، ولی برای هر سناریویی آماده است

معاون وزیر دفاع روسیه در این نشست در پاسخ به این سؤال نماینده نروژ که «آیا به عقیده ستاد کل، احتمال جنگ بزرگی در آینده تا سال ۲۰۵۰ وجود دارد و در چه مناطقی خواهد بود؟» گفت: «هیچ شرایط ضروری برای بروز یک جنگ در مقیاس بزرگ وجود ندارد، البته این مسئله را نمی‌توان رد کرد که بحران‌های جدید ممکن است از کنترل خارج شوند و به یک درگیری نظامی در مقیاس بزرگ تبدیل شوند و باید برای هر سناریویی از روند اوضاع آماده بود. ولی به نظر ما، در حال حاضر هیچ پیش شرطی برای بروز جنگی در مقیاس بزرگ وجود ندارد.»

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه همچنین از نامشخص بودن اوضاع در عرصه کنترل تسلیحات هسته‌ای به دلیل مواضع طرف آمریکایی خبر داده و گفت: «موضع واضحی از جانب ایالات متحده درباره تمدید پیمان "استارت-۳" اعلام نشده است. همه این‌ها عدم اطمینان کافی برای وضعیت باثبات در عرصه کنترل تسلیحات هسته‌ای را ایجاد می‌کند.»

در همین حال، این ژنرال بلندپایه روس یادآوری کرد که مدت اعتبار پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-۳) در فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آمادگی روسیه برای تمدید این توافقنامه مهم تا پایان سال جاری را مورد تأیید قرار داده است.

گراسیموف افزود: «وضعیت نیرو‌های هسته‌ای راهبردی روسیه تامین کننده وظایف مربوط به توان بالقوه بازدارندگی است، در حالی که توسعه این نیرو‌ها در مطابقت دقیق با تعهدات بین المللی روسیه انجام می‌شود.»

آزمایش مجدد جنگنده سوخو-۵۷ در سوریه با موفقیت انجام شد

ژنرال گراسیموف در این نشست توجیهی برای مستشاران نظامی خارجی همچنین اعلام کرد که وزارت دفاع روسیه جنگنده چند منظوره نسل پنجم "سوخو-۵۷" را در سوریه بار دیگر مورد آزمایش قرار داده و تمامی وظایف برنامه ریزی شده برای این جنگنده با موفقیت انجام شده است.

وی توضیح داد: «هواپیما‌های نسل پنجم سوخو-۵۷ در حال پشت سر گذاشتن آزمایشات متعدد هستند. این جنگنده دوباره در سوریه مورد آزمایش قرار گرفت که طی آن تمام وظایف در نظر گرفته شده با موفقیت انجام شد.» این مقام نظامی یادآور شد که به طور کلی نیرو‌های هوا-فضای روسیه طی سال جاری تعداد ۱۳۹ هواپیمای مدرن دریافت کرده‌اند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه همچنین اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور در سال ۲۰۲۰ در بیش از ۵۰ رزمایش بین المللی از جمله با هند، چین و صربستان شرکت خواهند کرد.

گراسیموف گفت: «در سال آینده بیش از ۵۰ رویداد آموزشی-تمرینی مشترک در چارچوب برنامه‌های همکاری بین المللی نظامی برنامه ریزی شده است که اولویت این برنامه‌ها در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، جامعه کشور‌های مشترک المنافع و سازمان همکاری‌های شانگ‌های برگزار خواهند شد. مانور‌های نظامی دوجانبه با کشور‌های چین، هند، صربستان، مغولستان، پاکستان، الجزایر، مصر و سایر کشور‌ها نیز برنامه ریزی شده است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل