بازدید 25673
به مهرجویی چیزی نرسید، اما سازنده آثار مستهجن حسابی برد کرد؛

لاله نه میلیاردی در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود!

پروژه‌ای که بعید است در گیشه حتی ۸ میلیارد بفروشد و بودجه تکمیلش را بازگرداند، نزدیک ۹ میلیارد تومان هزینه روی دست سینمای ایران گذاشته که برای بازگشت این هزینه به بیت المال، باید این فیلم دست‌کم ۲۴ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد.
کد خبر: ۹۴۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 18 December 2019

لاله نه میلیاردی در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود!

با وجود آنکه بسیاری از فیلمسازان پیشکسوت و مطرح سینمای ایران نظیر داریوش مهرجویی سهمی از بودجه سینمای ایران برای تولید آثار تازه‌شان نبردند و در شرایطی که «رویه عمده» سازمان سینمایی ارائه وام است، این سازمان در اقدامی عجیب ۲.۷ میلیارد تومان برای تکمیل فیلمی کنار گذاشت که پیش از ۶.۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته بود و بدین ترتیب اثری که توسط یک فیلمساز با سوابق غیرقابل دفاع ساخته شده بود، ۹ میلیارد تومان از منابع دولتی را در خود کشید.

به گزارش «تابناک»؛ پروژه «لاله» دست از سر سینمای ایران بر‌نمی‌دارد و به ظاهر تا چند میلیارد تومان دیگر از محل بیت‌المال به باد نرود، این ماجرا را پایانی نیست. اسی نیک‌نژاد پس از قطع همکاری با تلویزیون و سفر به آمریکا و در سال‌های حضور این کشور، کارنامه چندان درخشانی نداشته و اگه سبقه‌ای نیز داشته که قابلیت دفاع داشته با کارنامه بعدش اش، بسیار کمرنگ ساخته است. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ در پروژه‌هایی مدیرتولید، تهیه کننده اجرایی و... بوده که در طبقه‌بندی معمول اروتیک به شمار می‌روند و ساختارشان کاملاً مستهجن است و در این سال‌ها به جز حضور در چنین مجموعه‌هایی، فعالیت دیگری نداشته و از وی پس از سال ۲۰۰۳ نیز اساساً همین نوع فعالیت سینمایی ثبت نشده است!

«دریای سیاه 213»، «زنان شبWomen of the Night»، «شرم، شرم، شرم Shame, Shame, Shame»، «مکانی به نام حقیقت A Place Called Truth»، «دفتر خاطرات کفش قرمزیRed Shoe Diaries»، آثار مستهجنی است که در کسوت‌های اشاره شده نیک نژاد با آنها همکاری داشته و به عنوان سوابق نیک نژاد در بانک اطلاعات نیویورک تایمز و IMDB ثبت شده و متأسفانه آنچنان آکنده از داستان‌ها و صحنه‌های اروتیک است که قابل توصیف نیست؛ اما ظاهراً وقتی شخصی قرار است حمایت شود، سوابق کاری‌اش، چندان مهم نیست و می‌توان میلیاردها تومان بیت‌المال را دست او داد‍!

لاله نه میلیاردی در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود!

پس از بازگشت او به ایران در دوره شمقدری، عضو هیات داوران جشنواره فجر و پس از افشای سوابقش، مجبور به استعفا از داوری جشنواره فجر شد. سپس چراغ خاموش، پروژه لاله با محوریت زندگی لاله صدیق قهرمان سابق اتومبیل‌رانی که دختر یک کارخانه‌دار است و از این طریق هزینه‌های سنگین این رشته را تامین و در مسابقات داخلی با مردان رقابت می‌کرد، به نیک نژاد واگذار شد و برای این پروژه که طرح اولیه آن ظاهراً توسط خود نیک نژاد در دولت احمدی نژاد ارائه شده بود، بودجه کلانی نیز اختصاص یافت که به گفته مسئولان سینمایی ۶.۵ تا ۷ میلیارد تومان بود.

با وجود این هزینه سنگین، تکلیف مالکیت این پروژه مشخص نبود و میان کارگردان و سازمان سینمایی در دولت روحانی بر سر مالکیت فیلم اختلاف به وجود آمد و پروژه تعطیل شد و سرانجام کار به حکمیت کشید و پس از صدور رأی حَکَمیت درباره پروژه «لاله» و تعیین مالکیت حقوق معنوی و مادی این فیلم از جمله حق مالکیت این اثر به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی به عنوان سرمایه‌گذار، تصور می‌شد این پروژه به سرعت به انتها برسد و دست‌کم بخشی از پول سازمان سینمایی زنده شود، اما این اتفاق رخ نداد، تا اینکه ظاهراً اخیراً با تزریق بودجه به این پروژه، برای تکمیل آن اقدام شده، اما رقم اختصاص یافته برای گرفتن چند سکانس و پایان فیلم تکان دهنده است.

در گزارش عملکرد هفت ماهه ابتدایی سال نود و هشت، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که روز ۲۳ آذر از سوی سازمان سینمایی منتشر شد، ردیف بودجه‌ای برای فیلم ناتمام «لاله» اعلام شده که مبلغ دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان نیز سقف اعتبار آن در نظر گرفته شده و تاکنون بیش از دو میلیارد و دویست میلیون آن نیز اختصاص پیدا کرده و به سازندگان فیلم پرداخت شده است، حال آنکه در گزارش پنج ماهه اول سال ۹۸ این نهاد که چندی پیش اعلام شد برای این فیلم ردیف بودجه‌ای مشخص نشده بود، حال چطور در فاصله دو ماه ناگهان نام این فیلم اضافه شده و بخش اعظم بودجه خود را هم دریافت کرده است؟

لاله نه میلیاردی در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود!

در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، آزیتا حاجیان، لیلا اوتادی، میترا حجار، نیکی کریمی، محمد متوسلانی، محمد صادقی، امیرعلی دانایی پیام اینالویی، ژوبین رهبر، محمود اردلان، نیکلاس گیلک، بهرام حیدری و … از جمله بازیگران هستند. مدیر تولید این پروژه عباس کبیری است. تورج منصوری فیلمبرداری این فیلم را بر عهده دارد و ظاهراً تهیه کنندگی ادامه این پروژه گرانقیمت که در ابتدا در اختیار پروانه پرتو بود، اکنون به تورج منصور واگذار شده است.

با این اوصاف پروژه‌ای که بعید است در گیشه حتی ۸ میلیارد بفروشد و بودجه تکمیلش را بازگرداند، نزدیک ۹ میلیارد تومان هزینه روی دست سینمای ایران گذاشته که برای بازگشت این هزینه به بیت المال، باید این فیلم دست‌کم ۲۴ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد. این اتفاقات تلخ و پول‌پاشی برای کارگردان با آن سوابق در حالی رخ داه که سازمان سینمایی در پروژه «لامینور» اثر تازه داریوش مهرجویی صرفاً به دنبال ارائه یک وام ۴۰۰ میلیونی، آن هم با ارائه مستندات بود که با اعتراض سازندگان این فیلم و استنکاف از دریافت این رقم مواجه شد.

فیلم «لامینور» که رضا درمیشیان تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد و پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق در آن مقابل دوربین بهرام بدخشانی بازی کردند، در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور ندارد، اما فیلم «لاله» با هزینه ۹ میلیارد تومانی از بودجه کشور و کیفیتی که با توجه به سوابق سازنده‌اش بعید می‌رسد، نزدیک به هزینه‌های سرسام‌آورش باشد، احتمالاً در این دوره از جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد و این واقعیت تلخ سینمای ایران است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲
به هر حال اینکه قبل از اکران فیلم سایت تابناک بر علیه آن تیتر میزنه به دور از اخلاق هست
پاسخ ها
k
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
لعنت بر افکار فمنیستی، مرگ بر فمنیسم
چکار داری با سوابقش فیلمش باید دید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
اینکه بودجه ای که میبایست برا فرهنگ ما هزینه بشه، به فردی با سوابق ذکر شده سپرده شه مهم نیست؟ آیا فردی با چنین سابقه ای، برا ارتقاء فرهنگی ما کار خواهد کرد؟
با این پولا چن جوونو رو میشه هزینه ازدواجشونو فراهم کرد که به فساد کشیده نشن؟
بارها گفتم حیا زدایی دارد از برخی مسوولین رسمی کشور با مجوز دادن ها پیگیری می شود
با 9 ملیارد تومن میشد تا حدودی مشکل بی خانمان ها رو در ایران حل نمود و حداقل دیگه گورخوابی نداشته باشیم

واقعن مایه تاسف که این پول ها صرف تولید مستندی شده تازه اون هم در مورد آدمی که هیچ بازدهی برای کشور ندارد و از طریق رانت ملیاردر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
خبر از قیمت ها نداری کویا . حتی سازنده هاشم خبر ندارند الان یک خونه بخوای بسازی متری 5 میلیون هزینه باید بکنی . کجای کاری داداچ ؟تو جنوب تهران هم نمیتونی 5 تا خونه بسازی با این پولها
سیاست دست سرمایه دارها فوتبال دست سرمایه دارها حالا هم که سینما دست سرمایه دارها!اه حالم از مکتب سرمایه داری بهم می خوره
شمانگران بیت المال نباش..مردم این مملکت نه صاحب بیت هستن ونه مالش...اون همه مولتی هزاران میلیارداختلاس ودزدی شد...چی شد؟آنهاهم بردن وخوردن وبه ریش ملت عادی هم خندیدن وحتی فحاشی هم کردن..مثل اون پسربچه که فرزندسفیرایران بود...توچی میگی حالا؟
کارخانه ای را را برای سیصد ملیون وام بدهکار اموال مصادره میکنند وصد نفر ادم رو بیکار میکنند و نه ملیارد از بیت المال را به باد فنا میدن که چی بشه
شاید مثل بخشودگی مالیات بازیگران، بدهکاری در کار است و باید به این طریق تسویه میشده
این وسط احمدی نژاد چکاره هست که اسمشو میاری؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس