بازدید 4823
معاون قوه قضاییه:

۸۰ درصد پرونده‌های قضایی کشور غیرقابل اثبات است

کد خبر: ۹۴۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵ 16 December 2019
معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی به مردم در خصوص مسائل حقوقی، اعلام کرد: حدود ٨٠درصد پرونده‌ها در دادسرا‌های کشور غیر قابل اثبات هستند.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام هادی صادقی شامگاه یکشنبه در آیین افتتاح طرح هر مسجد یک حقوقدان در مسجد صاحب الزمان (عج) کرج افزود: این بدان معناست که فرد شاکی نمی‌تواند انگیزه مجرمانه طرف را ثابت کند و مدعی می‌شود که دستگاه قضا نتوانسته حقم را بگیرد.

وی ریشه چنین اتفاق‌هایی را از ناآگاهی افراد دانست و گفت: وقتی می‌گوییم هر مسجد به یک حقوقدان نیاز دارد برای این است که به درد‌های مردم رسیدگی کند.

صادقی افزود: تنها راهش این است که اول سطح آگاهی‌ها را بالا ببریم هرچند که آموزش و پرورش و پرورش ما مهیای این نیست تا آگاهی‌های مردم را در مسایل حقوقی بالا ببرد و خیلی فاصله داریم، دستگاه‌های متولی، تربیت حقوقی و اجتماعی نمی‌کنند، اما ما تلاش می‌کنیم به قدر توان این نقیصه را جبران کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح هر مسجد یک حقوقدان ۲ کارکرد بزرگ دارد؛ یکی اینکه به طور هفتگی و ماهانه به مردم آگاهی حقوقی به صورت عمومی و به عنوان دیگر کارکرد، مشاوره‌های اختصاصی به مردم داده شود.

صادقی با بیان این که راهنمایی‌های پیشین ارزان‌تر و کم هزینه‌تر تمام می‌شود تاکید کرد: باید به طور مسلح وارد یک سری از کار‌ها شد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود بسیاری از شرکت‌ها و لیزینگ‌ها که مشکل ساز هستند به اطلاعات و آگاهی نیاز داریم و عرصه سرمایه گذاری نیازمند مشاوره حقوقی است. بسیاری از شرکت‌ها و موسسات به وجود آمدند که از ابتدا کلاهبردار بودند و چندین هزار نفر را بیچاره کردند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه تمدن اسلامی حول محور مسجد شکل گرفت، افزود: البته امروز نمی‌توان انتظار داشت که تمام کارکرد دستگاه‌ها و نهاد‌ها به مسجد بیاید، اما از آنجایی که مردم به مسجد می‌آیند باید محل مشارکت و گفتگو باشد چرا که هم محل آگاهی بخشی و هم ارزش گذاری است.

وی گفت: مسجد، علاوه بر جلب قلب‌ها به سوی خدا، مکانی برای افزایش معرفت و آگاهی از نظر ایمانی و اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی است که این‌ها با مسائل حقوقی هم خیلی قرین می‌شوند.

صادقی گفت: جا دارد مسجد گاهی به صورت تخصصی وارد مسائل شود. نقش‌های مختلفی در این طرح وجود دارد که همگی باید دست به دست هم دهیم و آن را پیش ببریم.

وی افزود: در نوک این حرکت، بسیج حقوقدانان وجود دارد و پیشتاز هستند و دادگاه و دادگستری هم قضات خود را بسیج می‌کنند. البته اگر تقسیم کاری هم شود به گروهی فشار نمی‌آید و کار‌ها به صورت جمعی پیش می‌رود.

وی با بیان این که این یک کار مجاهدانه و جهادی است افزود: این حقوقدان‌ها نقش معلمی را ایفا می‌کنند و مشاوران کار تعلیم و هدایت مردم را انجام می‌دهند.

صادقی، میزان آگاهی بخشی به مردم و موفقیت حقوقدان‌ها در مساجد را بسته به اهالی و امامان مساجد دانست که چقدر فعال با این مسئله برخورد و تا چه اندازه مطالبه کنند.

وی گفت: اگر شنوندگان و مطالبه گران خوبی باشیم و مساجد هم مطالبه گران خوبی باشند، دادگستری، بسیج و بخش‌های دیگر مرتبط با مسائل حقوقی هم تشویق می‌شوند تا بتوانند خدمات بیشتری ارائه کنند.

وی گفت: محور، خود مردم هستند و این نکته مهم است که دستگاه قضایی در این دوره جدید همت ویژه دارد تا خدمات خود را به مردم بیشتر کند.

صادقی اظهار داشت درست است که همیشه این خدمت‌ها بوده است و در دادگاه‌ها دنبال احقاق حق بودند و این وظیفه ذاتی دستگاه قضایی است، اما مازاد بر این وظیفه ذاتی این قبیل خدمات را هم بنا دارد افزایش دهد و اینکه اطلاع رسانی‌ها را به مردم بیشتر می‌کند و در این دوره از برخورد‌هایی که با مفاسد رخ می‌دهد مطلع‌تر می‌شوید و از طریق خود دستگاه قضایی و رسانه‌ها این اطلاع رسانی انجام می‌شود.

وی افزود: مردم این احساس را دارند که اراده مبارزه با فساد وجود دارد و این یکی از طرح هاست که برای پیشگیری از فساد و کلاهبرداری به کمک بیاید و از اینکه مردم دچار مشکل قضایی شوند پیشگیری کنیم.

صادقی تاکید کرد: باید کاری کرد که ۱۸ میلیون پرونده را در سال‌های آتی کاهش دهیم و نگذاریم سال به سال افزایش یابد. باید پیشگیری شود و این طرح در همین راستا حرکت می‌کند البته فقط این طرح نیست و ده‌ها طرح دیگر هم هست که در جای خود اطلاع رسانی خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار