بازدید 9172
۱
در 9 ماهه نخست 2019؛

صادرات ایران به کدامیک از کشورهای اروپایی بیش از 90 درصد کاهش داشت؟

ارزش واردات کالا از اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال 2019 حدود 3.4 میلیارد یورو گزارش شده است که این رقم در مقایسه با نه ماهه نخست سال 2018 کاهش 51 درصدی را نشان می دهد.
کد خبر: ۹۴۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷ 15 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به ظاهر اعلام کرد که خواستار زنده ماندن برجام است و از این رو راهکارهای مختلفی را برای تبادلات تجاری با ایران وعده داد اما با گذشت یک سال و هفت ماه از خروج آمریکا از برجام همچنان این وعده ها در مرحله حرف باقی مانده اند و عملی نشده است.

حالا جدیدترین آمارهای تجارت ایران با اروپا نشان می دهد که عملیاتی نشدن راهکارهای اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا، بدجور بر روی تجارت ایران با کشورهای اروپایی تاثیرگذار بوده است.

بررسی آمارهای یورواستات نشان می دهد که در نه ماهه نخست سال 2019 ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به نیم میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که در نه ماهه نخست سال 2018 ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا 8.6 میلیارد دلار گزارش شده بود. مقایسه ارزش صادرات در نه ماهه نخست سال 2019 با مدت مشابه سال 2018 بیانگر آن است که ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا 94 درصد کاهش یافته است.

در این بین کاهش صادرات ایران به برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا چشمگیرتر بوده است و می توان گفت این کاهش در برخی کشورها به بیش از 90 درصد رسیده است. جدول زیر که توسط اتاق بازرگانی تهران تهیه شده است نشان می دهد که کشورهای اروپایی که ارزش صادرات ایران به آن ها بیش از 90  درصد در نه ماهه نخست سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه سال 2018 کاهش داشته است عبارت بوده اند از: ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هلند، اتریش، یونان، لهستان، مجارستان و ایرلند. همچنین در کنار این آمار منفی نمی توان از کنار آمار مثبت هر چند اندک به سادگی عبور کرد. در مدت مذکور ارزش صادرات ایران به کشورهای لتونی و استونی به ترتیب رشد 425 درصدی و 172 درصدی داشته است.

صادرات ایران به کدامیک از کشورهای اروپایی بیش از 90 درصد کاهش داشت؟

همچنین ارزش واردات کالا از اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال 2019 حدود 3.4 میلیارد یورو گزارش شده است که این رقم در مقایسه با نه ماهه نخست سال 2018 کاهش 51 درصدی را نشان می دهد.

چهار مبدا عمده وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال 2019 به ترتیب ارزش واردات شامل آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه بوده است. شایان ذکر است در نه ماهه نخست سال 2019 واردات ایران از اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به جز 5 کشور بلغارستان، یونان، کرواسی، قبرس و مالت) کاهش یافته است. بیشترین کاهش واردات ایران در نه ماهه ابتدایی سال 2019  نسبت به مدت مشابه سال 2018 به ترتیب از کشورهای لوکزامبورگ، لتونی، سوئد، فنلاند، اسلواکی و رومانی بوده است. همچنین موثرین عامل در کاهش واردات ایران از اتحادیه اروپا، کاهش واردات از کشورهای آلمان (با سهم حدود منفی 14 واحد درصد) ، ایتالیا (با سهم حدود منفی 8.5 واحد درصد) ، فرانسه (با سهم حدود منفی 6.5 واحد درصد) و اسپانیا (با سهم حدود منفی 5 واحد درصد) بوده است.

صادرات ایران به کدامیک از کشورهای اروپایی بیش از 90 درصد کاهش داشت؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این که اتفاق خوبیست!!!
کمی صبر کنید شرکای تجاری قابل اعتمادی جایگزین آنها خواهد شد!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر