بازدید 5780
۵
محمد علیخانی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مخالف راه اندازی تراموا توسط بخش خصوصی نیستیم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: اولویت ما ابتدا مترو است، اما اگر بخش خصوصی در زمینه تراموا بخواهد سرمایه گذاری کرده و آن را در تهران راه اندازی کند و همچنین این امر مصوبه داشته و در نهایت در شورای عالی ترافیک نیز مطالعات آن انجام شده باشد، مخالف نیستیم.
کد خبر: ۹۴۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 14 December 2019

در روزهای گذشته، بحث ایجاد حمل و نقل ال آر تی به عنوان یک مد حمل و نقل عمومی از طرف شهردار تهران مطرح شد، این در حالی است که مشکلات مترو و اتوبوسرانی همچنان در صدر مشکلات حمل و نقل هستند؛ بنابراین، با توجه به این مشکلات و کمبود‌ها رفتن به سمت ال آر تی به صلاح است.

به گزارش «تابناک»؛ محمدعلیخانی با بیان اینکه رویکرد و تمرکز شورای شهر در راستای حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس است، گفت: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل شهر تهران در حال بازنگری بوده که باید تصویب شود؛ البته چند سال گذشته در مطالعات، یک خط و مسیر برای تراموا در منطقه بازار تهران، پیش بینی شده بود، اما در نهایت این اقدام عملیاتی نشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه به طورکلی شورا نمی‌تواند بگوید که تراموا باشد یا نباشد، افزود: هر اتفاقی از جمله اضافه شدن خط مترو یا تراموا باید در شورای عالی حمل ونقل ترافیک بررسی شود، چون آن‌ها باید این امر را مصوب کنند و پس از آن شورای شهر می‌تواند اعتبارات لازم را در نظرگیرد.

علیخانی در ادامه بیان کرد: به طور مثال در دوره قبل، یکی از خطوط مترو (خطی به سمت جنوب تهران) با بودجه بسیار و بدون مصوبه شورای عالی ترافیک راه اندازی شد که امروز با مشکل قانونی رو به روست، چون سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد، چرا این امر بدون مصوبه عملیاتی شده است، بنابراین باید بگویم که شورا نمی‌تواند خودش به تنهایی بگوید حمل و نقلی باشد یا نباشد.

اولویت امروز ما متروست

وی در گفت‌وگو با «تابناک» افزود: اولویت امروز ما متروست، چون برای آن بسیار هزینه شده است، بنابراین باید آن را تکمیل کنیم، اما به طورکلی ما مانع سرمایه گذاری بخش خصوص نمی‌شویم.


علیخانی در ادامه بیان کرد: پیشنهادهایی از سوی شهرداری برای بررسی و نه تصویب به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ارسال شد؛ درواقع امروز شهرداری نیز از ما در مورد خط ال آر تی یا همان خط قطار سبک شهری یا تراموا از ما نظر خواست تا نظر خود را ارسال کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه گفت: در نهایت ما بررسی‌ها را انجام داده و نظر خود را ارائه و مطرح کردیم که اولویت ما ابتدا مترو است، اما اگر بخش خصوصی بخواهد سرمایه گذاری کرده و خط تراموا را در تهران راه اندازی کند و همچنین این امر مصوبه داشته و در نهایت در شورای عالی ترافیک نیز مطالعات آن انجام شده باشد، مخالف نیستیم.

وی با بیان اینکه هنوز مصوبه‌ای در زمینه مذکور وجود نداشته و این امر به صورت پیشنهادهایی در حال بررسی است، گفت: رویکرد ما تغییر نکرده و این امر مصوبه نهاد‌های بالادستی را نیاز دارد تا این امر تصویب شود؛ پس چنانچه این موضوع تصویب شد، عملیاتی خواهد شد.

علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بهتر است بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی یا مترو ورود پیدا کند یا تراموا و اینکه ویژگی تراموا چیست که بخش خصوصی تمایل دارد در این راستا ورود کند، گفت: ما که دنبال این موضوع نبوده و به بخش خصوصی پیشنهاد ندادیم بلکه افرادی از بخش خصوصی این پیشنهاد را دادند و در این میان شهرداری پیشنهادات به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ارسال کرده است؛ البته خود شهردار نیز در جلسه هم اندیشی، توضیحاتی ارائه و نظر اعضای شورای شهر را نیز خواستار شده است که خوشبختانه این موضوع هیچ شائبه‌ای به دنبال نداشت.

وی در ادامه گفت: ما نیز به عنوان کمیسیون تخصصی، کتبی پیشنهادهای خود را ارائه داده، و مطرح کردیم که اولویت‌های ما مترو و تقویت اتوبوسرانی است، البته این موضوع را رد نکرده ایم چراکه اگر بخش خصوصی بخواهد ال آر تی یا تراموا را راه‌اندازی کند و این امر دارای مصوبه نیز باشد، مخالف آن نیستیم؛ در حقیقت اگر بخش خصوصی در این زمینه وارد شود، ما مانع نمی‌شویم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: برای خط ال ار تی در تهران در چند مسیر پیشنهاد داده شده است، که در خصوص برخی از این مسیر‌ها شورا مخالفت خود را اعلام کرده، چراکه در موازی آن مترو وجود دارد، بنابراین در مسیر‌هایی که مترو وجود ندارد، باید ال آر تی یا تراموا راه اندازی شود.

علیخانی با اشاره به اینکه بنده به عنوان عضو شورای شهر، معتقدم که ابتدا باید این مطالعات جامع به شورای شهر ارسال شود و درواقع باید نظر شهرداری با تصویب شورا به شورای عالی ترافیک ارسال شود، گفت: متاسفانه حوزه حمل و نقل این مطالعات را ارسال کرده و ما این مطالعات را ندیده ایم.

حوزه حمل و نقل توجه‌ای به نظریات کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه ما هنوز مطالعات را ندیده ایم و بنده اعتقاد دارم که شهرداری تهران حتی در زمینه طرح ترافیک نیز باید ابتدا از شورا مصوبه می‌گرفت، چون ما از جنبه نظارتی می‌توانیم در این زمینه ورود کنیم، افزود: در زمینه ال آر تی نیز ما کمبود بودجه داشته و ترجیح می‌دهیم منابع خود را بر روی مترو و اتوبوس هزینه کنیم، اما به طورکلی اگر بخش خصوصی در خصوص راه اندازی ال ار تی هزینه کند ما مخالفتی نداریم.

علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، اگر طرح ال آر تی نیز مانند دوچرخه‌های بیدود بر عهده بخش خصوصی قرار گیرد و بر روی زمین بماند، چه کسی پاسخگو است، اظهارکرد: نحوه نگاه و عملکرد یک دستگاه می‌تواند نقش داشته باشد. به طور مثال پارک حاشیه‌ای که در منطقه ۲ در حال اجرا بوده، آن هم دچار مشکل شده و شرکت مربوطه به تعهدات خود عمل نمی‌کند که این امر ناشی از این بوده که حوزه حمل و نقل ترافیک توجه‌ای به نظرات کارشناسی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نمی‌کند.

وی اذعان کرد: شورا بر اصل مشورت ایجاد شده است، اگر در زمینه پارک حاشیه‌ای منطقه ۲ نیز با شورای شهر مشورت می‌کردند این مشکلات پیش نمی‌آمد. درواقع این بی‌توجهی به نظرات کارشناسی، مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. همچنین در خصوص دوچرخه‌های بیدود نیز با ما هیچ مشورتی نکردند.

علیخانی با بیان اینکه اگر مشورت انجام شود، کار به شکل صحیح پیش خواهد رفت، گفت: اگر مشورت صورت گیرد اقدامات پخته‌تر و با اشتباهات کمتری شکل می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: در خصوص موضوعات و اقدامات ترافیکی نیز از ما هیچ نظری نخواستند و حتی برای اینکه با ما مشورت نکنند، پنهان کاری کردند که این خود مشکل بزرگی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
تنها راه نجات تهران مونوریل و تراموا هست تو این شرایط
معلوم متروست تراموا کجا میخواد بره بیاد خیابون دارید
تراموا رو هم بزنید دیگه مرگ به ۱۰۰۰ ٪ میرسه
زیر سطحی؛سطحی و هوایی
درامد خصوصی ولی برای احداث و ورادات از رانت و خصولتی بازی.
اصلا این حرف ینی ال ار تی یا تراموا حذف
چون سرویس ،نگهداری و راه اندازی اون خیلی گرونتر از اتوبوس و مینی بوسه
بخش خصوصی توان انجامشو نداره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل