بازدید 27952

عوامل افزایش قیمت دلار چه بود و پیش بینی‌ها در مورد روند قیمت آن چیست؟

در سه روز اخیر، وضعیت روند قیمت دلار تغییر کرده و نزولی شده است. به گونه ای که دلار از سطح 14300 تومان میانه هفته، به رقم 12900 تومان در پایان هفته رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به اینکه بانک مرکزی توانایی لازم را دارد که هر زمان اراده کند در بازار ارز و در عرضه و تقاضا حضور و نقش داشته باشد و تعادل را در این بازار به وجود بیاورد، گفت: مردم دارایی خود را در معرض ریسک خرید و فروش ارز قرار ندهند.
کد خبر: ۹۴۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 12 December 2019

عوامل افزایش قیمت دلار چه بود و پیش بینی‌ها در مورد روند قیمت آن چیست؟

تابناک اقتصادیدلار مهمترین و تاثیرگذارترین ارز خارجی است که در اقتصاد ایران علاوه بر اینکه یک ارز مورد نیاز برای معاملات تجاری محسوب می شود، به عنوان یک گزینه برای سرمایه گذاری نیز مطرح می باشد. از این رو نوسانات قیمت دلار برای ایرانی ها اهمیت دو چندانی یافته است و بیشتر مردم نوسانات این ارز را به صورت روزانه مورد رصد قرار می دهند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در شش ماهه نخست سال جاری بانک مرکزی توانست که تا حدودی نوسانات دلار را به حداقل ممکن برساند و از این رو این ارز به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری از سبد سرمایه گذاری خانوارها خارج شد اما با آغاز فصل پاییز روند این ارز صعودی شد و این روند صعودی باعث شد تا دوباره نگاه ها به سمت بازار ارز و به خصوص دلار باز گردد. البته در سه روز اخیر، وضعیت روند قیمت دلار تغییر کرده و نزولی شده است. به گونه ای که دلار از سطح 14300 تومان میانه هفته، به رقم 12900 تومان در پایان هفته رسیده است.

اینکه چرا نرخ دلار صعودی شد و پیش بینی ها پیرامون قیمت این ارز خارجی تا پایان سال جاری چیست و همچنین توصیه بانک مرکزی به مردم در زمینه خرید و فروش دلار چه بوده است، سئوالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ داده خواهد شد.

چرا قیمت دلار افزایش یافت؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه سه عامل عمده در افزایش قیمت دلار موثر بوده اند، افزود: از آنجا که قیمت بنزین، شاخص مهمی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود بنابراین اولین عامل در افزایش نرخ دلار انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین بود.

دومین دلیل که عمدتاً هر ساله نیز باعث افزایش قیمت دلار در این برهه از زمان می شود، نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش مسافرت‌ های خارجی و سررسیدن موعد تسویه حساب ‌های بین ‌المللی کشور است. 

سومین دلیل که می توان از آن به عنوان مهمترین عامل افزایش قیمت دلار یاد کرد، ناآرامی ‌های اخیر در کشور عراق بوده است.

شقاقی با اشاره به اینکه کشور ما بیش از 15 میلیارد دلار مبادله تجاری با کشور عراق دارد، گفت: تا پیش از شکل گیری ناآرامی ‌ها در عراق، بیشتر بازرگانان عراقی حاضر بودند از ریال در تبادلات تجاری خود با تجار ایرانی استفاده کنند، اما پس از تشدید درگیری ‌ها در عراق تقاضای آنها برای دلار، درهم و دینار بالا رفت. وی افزود: سهم و رقم بالای تبادلات تجاری بین دو کشور باعث شده است تا تقاضا برای دلار و سایر ارزها افزایش یابد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی در حاشیه بازدید از مرکز فناوری در مورد عوامل افزایش قیمت دلار گفت: شوک قیمتی بنزین و عوارض ناشی از آن در افزایش نرخ ارز تاثیر گذار بوده است؛ جو روانی حاکم در داخل و فضاسازی ها از  خارج کشور  سیر نزولی قیمت ارز را صعودی کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از طرفداران بالا بردن قیمت ارز شایعه ‌هایی را مطرح کرده اند که بودجه سال ۹۹  اقتصاد کشور را پولی خواهد کرد، گفت: علاوه بر شایعه پراکنی در فضای مجازی، مردم اطلاع دارند که شبکه ‌های خارجی همواره بر روی تخریب آرامش روانی اقتصاد کشور  تلاش می کنند. همتی شرایط سیاسی کشورهای همسایه را نیز از دیگر عوامل افزایش قیمت ارز دانست و گفت: شرایط سیاسی که در کشور عراق در چند ماه گذشته ایجاد شده بود باعث شده که صادرات به این کشور مختل شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما هم اکنون در پایان سال میلادی قرار داریم و بسیاری از شرکت‌ها در حال تسویه حساب با طرف خارجی خود هستند و همین موضوع زمینه ساز افزایش تقاضا در بازار می‌شود.

پیش بینی ها در مورد روند و قیمت نرخ دلار چیست؟

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای در مورخه 19 آذر ماه سال جاری درباره قیمت دلار گفت: براساس متغیرهای بنیادی اقتصاد، نرخ دلار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، حتی در شرایط بحرانی و افراطی نیز قیمت ارز بیش از ۹ هزار تومان نخواهد بود یعنی مطالعات و ارزیابی‌ها نرخ ارز را بین ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان تعیین کرده است.

وحید شقاقی شهری نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از نرخ دلار و روند قیمتی آن تا پایان سال گفت: پیش بینی من این است که با توجه به اینکه عوامل افزایش قیمت دلار، عواملی باثبات و ماندگار نیستند، در نتیجه روند قیمت دلار به مانند چند روز اخیر کاهشی خواهد بود و نرخ دلار در محدوده ‌ای بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در سال جاری در نوسان خواهد بود.

احسان سلطانی، دیگر کارشناس اقتصادی نیز طی گفتگویی در هفته گذشته با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود پیرامون قیمت دلار گفت: تصور من این است که نرخ دلار تا پایان سال حدود ۱۲ هزار تومان باقی بماند.

بر روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که بازار ارز، بازاری مناسب برای سرمایه گذاری نیست و در آخرین اظهار نظر خود در این باره با اشاره به اینکه بانک مرکزی توانایی لازم را دارد که هر زمان اراده کند در بازار و در عرضه و تقاضا حضور و نقش داشته باشد و تعادل را در بازار به وجود بیاورد، گفت: مردم دارایی خود را در معرض ریسک خرید و فروش ارز قرار ندهند.

همچنین فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز با اشاره به اینکه دلار بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست، گفت: افرادی که تمایل دارند در بازاری مطمئن و ایمن سرمایه گذاری کنند به سراغ بورس بروند، این بازار بهترین مکان برای سرمایه گذاری است زیرا از یک سو منابع پولی و سرمایه مردم حفظ می شود و از سوی دیگر به تولید کشور کمک خواهد شد.

شقاقی شهری نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به مردم توصیه کرد که از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند چرا که این بازار با توجه به ریسک بالایی که دارد جز ضرر و زیان چیزی عاید آن‌ها نخواهد کرد.

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
در ایران برای افزایش قیمت ها همیشه هزار دلیل وجود دارد اما برای کاهش قیمت یک دلیل هم به زحمت پیدا می شود
قیمت واقعی دلار در ایران حدود ۹۰۰۰ تومان است، این افزایش جنگ روانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
بله
حتما
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
چه کسی این عدد را محاسبه کرده و چگونه محاسبه کرده؟ در دنیایی که با ده هزار دلار ماشین ده برابر بهتر از پراید را میشود خرید یعنی پراید پنجاه میلیونی هزار دلار ارزش دارد. با حساب پنجاه میلیون بشود هزار دلار یعنی هر دلار پنجاه هزار تومن قیمت دارد. این محاسبه در مورد صدها کالای دیگر هم قابل اجرا است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
به نظرم اون هایی که رای منفی دادن همه یا دلارفروشن یا دلار تو خونه نگه داشتن!وگرنه چطور کسی می تونهآرزو کنه که قیمت دلار بالاتر از 9000 تومن باشه وقتی که می دونه گران شدن دلار در ارتباط مستقیم با گران شدن کالاهای دیگه هست!
عوامل گرانی :
حرفهای ناپخته مسئولین
حرفهای نسنجیده مسئولین
صحبتهای مسئولین
کلام مسئولین
گفتگوهای مسئولین

و بطور کلی کار نکردن و حرف زدن مسئولین
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
عامل گرانی هرچه باشد، گرانی بنزین نخواهد بود ! اگر قبول ندارید، به 124 زنگ برنید
اینها همه داستانه جطور روند نزولی دلار از ساعت 5 بعدالظهر شروع شد ایا تراکنش مالی یا خرید مردم یا بازرگانها ملاک بود . چرا داستان سر هم میکنید . از ساعت 5 بعدالظهر روز سه شنبه قیمت تا چهارشنبه صبح 500 تومان افت کرد .چه عواملی در کارند واقعا هیچکس نمیدانه . بانکها در میدان فردوسی از روز قبلش شروع به فروش مجدود کرده بودند و صف بود و قیمت هم همین طور بالا میرفت چی شد که از اول شب قیمت افت کرد . اینها بازی بانک مرکزی برای جمع کردن نقدینگی است و بقول اقای همتی همه چیر دست بانک مرکزی است و مردم را با بالا پایین بردن دلار سرکیسه میکنه و مشکلات نقدینگی را حل میکنه . این تحلیلها همه کشکه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
درود بر شما عالی جواب تحلیلهای سفارشی و درخواستی را دارید
بابا اين شگفتانه وزير جوان چي شد ؟
علت گرانی دلار را اشتباه توجیه نموده اند
قیمت در سامانه سنا اعلام می شود پس دخالت مستقبم بانک مرکزی وجود دارد. به نظر من تامین کسری یارانه از طرف دولت می باشد
کانال! هرچی کاناله بدم میاد
طوری میگن علت افزایش قیمت دلار چه بود ؟؟؟؟که انگارقیمتش الان برگشنه به ۱۱۰۰۰ تومان !!!!
امان از تحریمهای بی اثر،امان از کاغذ پاره ها....
احتمالا تصفیه حساب تجار شب کریسمس تمام شد.
خدارا شکر.
از صبح شنبه ارز ۸۵۰۰ تومان است.
تا شنبه مدام تکرار کنید:
۸۵۰۰ تومان
۸۵۰۰ تومان ۸۵۰۰ تومان ۸۵۰۰ تومان
ارز نیمایی هم ۸۵۰۰ تومان
نیمایی ۸۵۰۰
دولتی ۸۵۰۰
جهانگیری ۸۵۰۰

سطح سایتتان بسیار پایین امده
دليل اصلى ناتوانى دولت در اداره امورمالى كشور است دولت تسلط خودرا بر اقتصاد كشور از دست داده است ضمن اينكه همه دلايل گفته شده براى افزايش بهاء دلار بخشى از واقعيت است
تجربه نشون داده خرید دلار و طلا در این مملکت همیشه مقرون بصرفه ست گرچه گاهی در کوتاه مدت با فشار دولت نوسان دارد
ولی اعمادی به توصیه های دولتمردان نیست چون توصیه های قبلی ایشان بر خلاف منافع مردم بوده و صادقانه نیست
ما چیزی بنام افزایش تدریجی ارز نداریم تجربه 20 ساله گذشته نشان میدهد ارز چند سال ثابت میماند بعد تقریبا یکباره 3برابر میشود
این حرفها بوی بدی میده هروقت دولت اظهارنظری کرد و سپس چند نفر به عنوان اقتصاددان در کلام, دلار رو پایین اوردن انهم بدون ادله بنیادی اقتصادی, در انصورت باید اماده جهش بی پروای دلار بود البته به دلایل زیر
۱- دولت انتظار داشت همه پول افزایش بنزین رو بالا بکشه که بعلت اعتراض بحق مردم تا حدودی ابتر موند
۲- پایان سال, دولت همیشه برای پرداختهای خود بودجه بیشتر و ذخیره کمتر داشته و تنها امید به قیمت دلار بسته
۳- الحمدالله با بی لیاقتی دولت و مدیران بانک مرکزی ذخایر طلا نیز با یک سوم ارزش واقعی چند ده هزار تایی بین خودیها تقسیم شده و به بد هوا رفت
۴- بودجه توهمی با فروش یک میلیون بشکه نفت غیرقابل دست یابی بدون سازش و بی تدبیری و موقعیت شناسی مسولان
۵- تورم مورد انتظار پایان سال
و ...
عواملی هستن که نه تنها دولت را قادر به کنترل دلار نمیکند بلکه به دولت انگیزه میدهد تا شخصا همیشگی اب را گل الوده نموده و با شعار دخالت بیگانه و اغتشاشگران اقتصادی دلار را گران کند
بشینید و تماشا کنید
کلا پیش بینی در مملکت ورشکسته اشتباه است
افزایش قیمت دلار فقط یه دلیل داره!

وقتی درامد دولت دلار باشه و هزینه های جاریش ریال باشه طبیعیه که هیچ تلاشی واسه تقویت پول ملی (ریال) نمیکنه و بعضی اوقات واسه تامین ریال مورد نظرش (مثلا واسه یارانه یا حقوق کارمندهاش) قیمت دلار رو بالا می‌بره!!!
كمبود بودجه دولت بايد با اين افزايش دلار تامين شود وتبعات بعدي وحشتناك است كه همچيز با دلار گران ميشوند ولي با ارزان شدن ان باز قيمتها بالا ميمانند
قیمت دلار افزایش نیافت. قبول ندارید؟ به بازارهای جهانی سر بزنید و قیمت دلار را رصد کنید. بیان درست این است که بگوییم قیمت ریال کاهش یافت. فرق این دو بسیار است. حتی درست تر این است که بگوییم قیمت ریال کاهش یافته بود، اما آقایان با پخش ارزان دلار نفتی ریال را با دوپینگ بالا آوردند. اما تا کی؟ تجربه تلخ بنزین کافی نبود؟ البته در مملکتی که با واردکنندگان اداره میشود چه کسی غم صادرات دارد؟ بیخیالش بابا. نفت می فروشیم دلارش را میدهیم مردم بروند دوبی شو تماشا کنند، بروند ترکیه خانه بخرند، جنسهای خارجی بخرند. صادر کننده هم کارگاهش راببندد و همراه با کارگرانش بروند خانه بنشینند. خوش باش و حال کن. دلار نفتی را عشق است. درود آمریکا بر سیاستهای خردمندانه بانک مرکزی.
چرا واقعا چرا از 3500 رسیدیم به 12 هزار تومان؟
هر چیز میخای بخری میگن دلار گرون شده
خب چرا باید یهو 8.5 هزار تومن بیاد رو ی ارزی که اینهمه رو کالاهای ما تاثیر گذار؟
تمام این بازی های بانک مرکزی برای سر کیسه کردن مردم است
وقتی مسئولین میگن دلار نخرید پس مشخصه که باید خرید...
به جای زر اندوزی و دلار خریدن چرا از محصولات هنری قوی استفاده نمی کنید که برکت در زندگی تان بیاید؟هنر برتر از گوهر آمد پدید
اگه دلار 8500 تومان هست کو کجا پیدا میشه ....
خيلي باحالي به خدا گراني دلار به عراق وًكريسمس و نا ارامي منطقه و بنزين ربط داره به توليد ناخالص ملي كه ربط نداره به تحريم و فروش پانصد هزار بشكه اي نفت. كه ربط نداره به عدم توليد ثروت از بخش كشاورزي كه ربط نداره به ركودزصادرات خشكيار ورصفر شدن صادرات سالامبور و فرش و پسته و زعفران هم ربطي نداره به خروج توريست ايراني وًعدم ورود توريس خارجيً هم كه ربط نداره به رشد اقتصادي ٢ درصدي اعلاني دولت و منفي واقعي هم ربط نداره به مديران واردات محور همًربط نداره ولي گوش كن داداش به همه اينا كه من گفتم ربط داره الي تزریق سرمايه ملت تو بازار تا دلار ٢٥٠٠٠ تومني را ١٢٠٠٠ تومن معرفي كنه اين اقا كه ارزش دلار را ٨٥٠٠ نرخً زده نگفته پس چرا الانً١٢٠٠٠ تومنه بجاي نگاه به هزينه كريسمس و سال نو ميلادي و خرفاي هزينه اي حرفاي درامدي. بزنه و بگه كه ما اينقدر درامد داريم از اين محلها داريم ايشون كه مردم را انقدرًاهل مسافرت اونم دركريسمس ميدونن و اتفاقا همه ملت هم تشريفشونًرا ميبرن براي اتشبازي به ارورپا اونم درًهزينه. معيشتي نگاه كنن وًنفري ١٠٠٠ دلاررتوًسبد بزارن تا به نرخ ارز فشار وارد نشه داداش بجاي اين حرفا بايد كار كرد تلاش كرد اون سالي كه حضرت اقا فرمودن برين از محصول. و كالاي ايراني حمايت كنين بايد به فكر خلق ثروت از طريق. توليد بودي وگرنه ملتي كه منتظر يارانه بايسته قطعا اروپا نميره اين خرفاي خنده. دار را هم نزن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار