بازدید 7466
۸
تاملی بر پیامد‌های اقتصادی و بهداشتی آلودگی هوا در پایتخت؛

آلودگی هوا در سال ۹۷ جان حدود ۳۴۵۰ تن را در تهران گرفت!

نتایج این مطالعه بیانگر این است که سال ۱۳۹۷ در تهران به واسطه مواجهه بلند مدت با ذرات معلق ریز به ازای هر صدهزار تن حدود ۶۹ مورد مرگ رخ داده است؛ به عبارت دیگر، در این سال حدود ۹ درصد از کل موارد مرگ افراد سی سال و بالاتر در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات PM ۲.۵ بوده است.
کد خبر: ۹۴۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 12 December 2019
تابناک اجتماعیدر سال ۱۳۹۷ حدود ۳۴۴۷ مورد مرگ و ۱/۳ میلیارد دلار خسارت بهداشتی و اقتصادی منتسب به ذرات معلق ریز هوا (PM۲.۵) در شهر تهران بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ این نتایج مطالعه‌ای است که در پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران و با نام "کمی‌سازی اثرات آلودگی هوای شهر تهران بر سلامت در سال ‌۱۳۹۷" صورت گرفته و مجری آن دکتر محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در این پژوهشکده بوده است.
 
بر اساس این مطالعه، تعداد موارد مرگ ناشی از همه عوامل برای گروه سنی سی سال و بالاتر به واسطه مواجهه با ذرات معلق ریز (ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون)، ۳۴۴۷ مورد محاسبه شده و همچنین شمار مرگ های رقم خورده به واسطه مواجهه بلند مدت با ازن (O۳) حدود ۱۰۸ - ۲۳ (۶۴) مورد برآورد شده است. 
 
نتایج این مطالعه بیانگر این است که سال ۱۳۹۷ در تهران به واسطه مواجهه بلند مدت با ذرات معلق ریز به ازای هر صدهزار تن حدود ۶۹ مورد مرگ رخ داده است؛ به عبارت دیگر، در این سال حدود ۹ درصد از کل موارد مرگ افراد سی سال و بالاتر در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات PM ۲.۵ بوده است.

علاوه بر این، به ازای هر مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران به طور متوسط حدود دوازده سال از دست رفته خواهیم داشت و خسارات اقتصادی ناشی از این مرگ و میر براساس رویکرد ارزش آماری زندگی (VSL) حدود ۱/۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این میزان خسارات نشان دهنده اثر قابل توجه آلودگی هوا بر سلامت و اقتصاد ساکنین پایتخت است.


کدام مناطق تهران بیشترین/کمترین غلظت آلودگی هوا را دارند؟


براساس مطالعات صورت گرفته در این مرکز، مشخص شد، میانگین سالیانه غلظت ذرات معلق ریز (PM۲.۵) هوا در شهر تهران در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۷ میکروگرم بر متر مکعب بوده است که تقریبا ۲/۷ برابر مقادیر رهنمود سازمان جهانی بهداشت (۱۰ میکروگرم بر متر مکعب) و ۲/۲۵ برابر استاندارد ملی (۱۲ میکروگرم بر متر مکعب) بوده است.
 
افزون بر این، غلظت ذرات معلق ریز (به عنوان مهمترین آلاینده هوا در شهر تهران) در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ (۳۲ میکروگرم بر متر مکعب) کاهش چشمگیری داشته است. ذکر این مهم لازم است، با توجه به نتایج غلظت این آلاینده تا کنون (اواسط آذر ماه ۹۸)، انتظار می‌رود غلظت ذرات معلق ریز در شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بالاتر از سال ۱۳۹۷ باشد.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، هرچند تغییرات مکانی چشمگیری در رابطه با میانگین غلظت ذرات معلق ریز هوا در مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد، میانگین غلظت‌ها در همه ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای شهر تهران بالاتر از مقادیر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و استاندارد ملی است.
 
همچنین نگاهی به میانگین داده‌های سالیانه نشان می دهد،کمترین غلظت‌ها به ترتیب در ایستگاه‌های شهرداری منطقه دو (واقع در سعادت آباد) (۱۷ میکروگرم بر متر مکعب)، مسعودیه (۱۹ میکروگرم بر متر مکعب)، اقدسیه (۱۹ میکروگرم بر متر مکعب) و گلبرگ و پونک (۲۰ میکروگرم بر متر مکعب) و بیشترین مقادیر میانگین سالیانه به ترتیب در ایستگاه‌های شادآباد (۳۷ میکروگرم بر متر مکعب) و شهرری (۳۵ میکروگرم بر متر مکعب) مشاهده شد.
 
به‌ عبارت دیگر، تفاوت غلظت میانگین سالیانه ذرات معلق ریز (PM۲.۵) به عنوان مهمترین آلاینده هوای شهر تهران در مناطق مختلف این شهر به بیش از دو برابر می‌رسد که نشان دهنده نابرابری مواجهه با این عامل خطر در کلان شهر تهران است. نابرابری که باید تصحیح شده و از بین برود.
 
آلودگی هوا در سال ۹۷ جان حدود ۳۴۵۰ نفر را در تهران گرفت!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
خسته نباشید !!!!!!!!!

قابل توجه ؛ دولت بنفش ، هنرمندان ، سلبریتی ها , رای دهندگان به حسن روحانی ، اصولگرایان و اصلاحطلبان ، ورزشکاران و هواداران ، .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
اصلا مگه مردن مردم در اثر آلودگی هوا یا هر عامل دیگه، مهمه؟؟ بابا به مسائل مهمتر بپردازید
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
تو یکی نفستو نگه دار تو دولت بعدی نفسای عمیق بکشی قراره ایران با دولت بعد بشه کانادا لابد
آقای روحانی

آیا این فضاحت به برجام و موافقان و مخالفانش ربط داشت ؟؟؟؟؟؟؟

آیا دختر شما و فرزندان مسئولان حاضرند در تهران و شهرهای آلوده زندگی کنند ؟؟؟؟؟؟؟

آیا زمان عذرخواهی از مردم فرا نرسیده است ؟؟؟؟؟؟

شما هم مثل محمود ادعای بگم بگم را شروع کردید و همه چیز را به گردن ملت انداختید

من رای نخواهم داد
جان مردم مهم نيست خودروسازان به سلامت باشند با خودروهاي عصر حجري
مهم جیب پر مافیای خودرو هست که به لطف مسئولین همیشه پر هست.
جالب است که دولت اعلام کرده ۴ میلیون لیتر مصرف بنزین کم شده است !؟
ولی ، هوا بصورت خطرناک و مشکوکی و بی سابقه ای آلوده و سیاه و پر دود و بد بو است
و قطعا ، دلیل آن استفاده از بنزین های خطرناک و سمی پتروشیمی زمان احمدی نژاد است .
که دوباره وارد بازار داخلی شده است و هوای شهرها بشدت سمی و سونامی جدید بیماری سرطان پشت در خانه ها است .
خدا لعنت کنه طرح ترافیک صادر کننده و فروشنده رو
خدا لعنت کنه تراکم فروش و از بین برنده فضای سبز و همه مطلعین ساکت رو که موجب مرگ امت مسلمون میشن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان