بازدید 9055
ژنرال آمریکایی:

دربرابر ایران با اولویت گزینه‌های غیرنظامی است

رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا تأکید کرد که کشورش باید در برابر ایران، دیپلماسی و گزینه‌های غیرنظامی را در اولویت قرار دهد.
کد خبر: ۹۴۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 11 December 2019
ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا روز چهارشنبه در نشست استماع مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که از نظر وی دولت آمریکا باید در مقابل ایران به دیپلماسی و گزینه‌های غیرنظامی متوسل شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، این نظامی بلندپایه آمریکایی به نمایندگان کنگره گفت: «من معتقدم که استفاده از نیروی نظامی باید آخرین راهکار باشد، نه اولین راهکار. باید ابتدا همه راهکار‌های دیپلماتیک و غیرنظامی را برای حل یک مشکل امتحان کرد.»

وی افزود: «برای استفاده از نیروی نظامی ما باید اهدافی روشن و بدون ابهام و همچنین چشم‌اندازی منطقی برای پیروزی داشته باشیم. ما باید محتاطانه، سنجیده و منطقی عمل کنیم. من فکر می‌کنم که در شرایط فعلی، خویشتنداری بهترین واکنش بوده است. اکنون توپ در زمین ایران است. اینکه آن‌ها در آینده چه کاری انجام خواهند داد، تعیین‌کننده واکنش ما خواهد بود. من به ایران هشدار می‌دهم که در رفتار‌های بسیار بسیار محتاط باشد.»

مقامات آمریکایی طی ماه‌های اخیر بار‌ها ایران را به «رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده» در منطقه متهم کرده و مدعی شده‌اند که در برابر ایران «خویشتنداری» به خرج می‌دهند. آن‌ها پیش از این چندین بار درباره رفتار‌های ایران در منطقه هشدار داده‌اند.

تهدید کردن ایران به اقدام نظامی و عقب‌نشینی فوری از آن در دولت ترامپ امری مسبوق به سابقه است. اواخر خردادماه پس از آن‌که ایران یک پهپاد آمریکایی را بر فراز آب‌های سرزمینی خود سرنگون کرد، ترامپ به‌سرعت در پیامی توئیتری ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد، اما ساعاتی بعد در یک نشست خبری مسئله به‌گونه‌ای ملایم‌تر از تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با ایران طی ساعات بعد و در نشست اضطراری کاخ سفید خبر داد.

در نهایت پس از آن‌که هیچ واکنشی از سوی آمریکا مشاهده نشد، ترامپ ادعا کرد که دقایقی قبل از حمله به سه پایگاه نظامی در ایران، حمله را متوقف کرده است؛ ادعایی که از سوی برخی مقامات حاضر در نشست اضطراری کاخ سفید از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تکذیب شد.

قبل از آن نیز دولت ترامپ با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منظقه، تلاش کرده بود تهدید جنگ را برای ایران جدی جلوه دهد، اما وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ندید به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود؛ اقدامی که به دستمایه‌ای برای تمسخر ترامپ تبدیل شد و مقامات ایرانی نیز قاطعانه اعلام کردند که با دولت عهدشکن ترامپ مذاکره نخواهند کرد.

آمریکا چندی پیش در پی حمله پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو که به کاهش ۵.۷ میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان منجر شد، ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرد تا شاید از این طریق ادعا‌های خود درباره بی‌ثبات‌کننده بودن رفتار‌های ایران در منطقه را اثبات کند؛ اما به‌رغم این اتهام‌پراکنی‌ها، روز سه‌شنبه «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت، اعلام کرد که قادر نیست «به طور مستقل تایید کند» که موشک‌ها و پهپاد‌های مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر گذشته «ساخت ایران بودند».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان