بازدید 9370

اعلام کیفیت بنزین‌های مصرفی، یک مطالبه جدی است

بنا بر اعلان رسانه‌های جمعی، بنزین مصرفی کشور در نیمه دوم هر سال کاهش می‌یابد، لذا با توجه به افزایش قابل ملاحظه آلودگی هوا که سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار داده، پیشنهاد بررسی کیفیت بنزین مصرفی و روشنگری در خصوص میزان تطابق آن با استاندارد‌های یورو مطالبه‌ای بحق و جدی است.
کد خبر: ۹۴۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳ 11 December 2019
تابناک اجتماعیبا توجه به هوای آلوده این روز‌های بسیاری از شهر‌های کشور و تعطیلی مداوم مدارس و دانشگاه‌ها چگونگی کیفیت بنزین مصرفی خودرو‌ها، بار دیگر به علامت سوالی در ذهن جامعه تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، رضا علیزاده، دکترای مهندسی عمران محیط زیست در این باره می‌گوید: در گذشته بنزین پیرولیز یا پتروشیمیایی وارد چرخه توزیع سوخت مصرفی بنزین کشور شد؛ بنزینی که حاوی ترکیبات آروماتیکی است که علیرغم نامناسب بودن برای سوخت مصرفی خودرو‌ها می‌تواند ماده اولیه محصولات پتروشیمیایی دیگری باشد. البته این بنزین در کنار ایجاد آلایندگی بالا دارای عدد اکتان بالایی نیز بوده و در نتیجه دارای احتراق خوبی است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد‌های آلایندگی بنزین یورو از یک تا شش متغیر بوده و افزایش عدد یورو به معنای اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر در کیفتیت بنزین است ادامه می‌دهد: اکنون بر اساس اعلام متولیان موضوع سوخت کشور، روزانه حدود یکصد میلیون لیتر از بنزین مورد نیاز کشور، توسط فاز‌های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس و با کمک پالایشگاه‌های دیگری مانند اصفهان در داخل کشور تولید می‌شود که بخش اعظم آن نیز دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است. اما آلودگی تاسف‌بار هوا در شهر‌هایی همچون تهران و کرج به حدی است که چشم و گلوی مردم را می‌سوزاند و برای تمام گروه‌های سنی خظرناک است که از نظر فنی و تخصصی لزوم انجام آزمایش و بازنگری در کیفیت بنزین تولیدی را گوشزد می‌کند. همچنین بنزین وارداتی باید حتما در گمرک مورد آزمایش و بررسی‌های دقیق قرار گرفته و کیفیت آن با استاندارد‌های مربوطه انطباق داده شود.

این کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه یکی از مشخصه‌های اصلی بنزین پاک، وجود میزان کم گوگرد در آن است، می‌گوید: کاهش عنصر گوگرد در بنزین موجب کاهش ذرات معلق سولفاته و دی‌اکسید گوگرد خواهد شد. همچنین کاهش گوگرد در سوخت، بهبود عملکرد مبدل‌های کاتالیزوی نصب شده بر روی اگزوز خودرو‌ها را سبب خواهد شد؛ بنابراین بالا بودن گوگرد جدای از مسمومیت این مبدل‌های کاتالیزوری موجب افزایش نشر منوکسید کربن، اکسید‌های نیتروژن و هیدوکربن‌های نسوخته نیز می‌شود.

علیزاده یادآور می‌شود: ترکیب بنزین شامل هیدروکربن‌هایی است که از تقطیر نفت خام حاصل می‌شود: هیدروکربن‌های آروماتیک یا حلقوی مانند بنزن که سرطانزا بوده و در عین حال قادر هستند عدد اکتان بنزین را بالا برده و به آن کیفیت بهسوزی بهتری دهند. لازم به توجه است که حد مجاز بنزن در بنزین یک درصد حجمی است و هرچند بهسوزی بنزین مهم است، پارامتر مربوط به آن یعنی عدد اکتان در بنزین پاک حداقل ۹۱ است.

وی اضافه می‌کند: برای احتراق بهتر بنزین به آن اکسیژن نیز اضافه می‌شود و بنزینی پاک‌تر است که حداقل ۷/۲ درصد آن اکسیژن باشد که این خود موجب کاهش آلایند‌ه‌های منوکسید کربن و ترکیبات تشکیل‌دهنده ازون خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) قم در پایان تاکید می‌کند: بنا بر اعلان رسانه‌های جمعی، بنزین مصرفی کشور در نیمه دوم هر سال کاهش می‌یابد و البته سردی دمای هوا هم هنوز به میزان حد نهایت خود نرسیده است؛ لذا با توجه به افزایش قابل ملاحظه آلودگی هوا که سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار داده، پیشنهاد بررسی کیفیت بنزین مصرفی و روشنگری در خصوص میزان تطابق آن با استاندارد‌های یورو مطالبه‌ای بحق و جدی است که انتظار می‌رود مورد پیگیری قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۲
الکی جو ندید مصرف بنزین بسیار زیاده د ه برابر اسپانیا بنزین در کشور میسوزه ماشین ها خرابن تقصر ایران خودرو و وسایپاست که زیر نظر اصلاح طلبان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
از دولت باید به خود دولت شکایت کنید !!؟
و قاضی و بازرس و ضابط هم خود دولت است !؟
چطور ممکن است که بنزین نامرغوب است
و همه هم می دانیم
چطور ممکن است تا دولت بگوید، ماست من ترش است ؟
دلت خوشه کی و کجا و به کدوم مطالبه مردم پاسخ داده شده که به مراتب پایین تر از کیفیت بنزین بوده که حالا بخوان درباره کیفیت بنزین پاسخگو باشن
رنگ بنزین به سبز یشمی نزدیک شده و این یعنی آشغال ترین نوع بنزین در باک آشغالترین خودروهای جهان

سلطان بنزین در شرف تولد هستند !!!!!!!!!!
بله بله چشم
فردا می دم بنزین سفارشی سرآشپزبراتون بپزن
من یک مسیر ثابت را هرروز طی میکنم . اما وقتی از یک جایگاه بنزین میزنم در هفت روز 20 لیتر مصرف دارم و در جایگاه دیگر بنزین بزنم با همان مسافت 20 لیتر چهار روز تمام میشود !!!
تقلب در پمپبنزینها به امری عادی تبدیل شده و متاسفانه هیچ نظارتی نیست . دولت اعلام کرده بود روی قیمتها نظارت خواهد داشت اما حتی روی پمپ بنزینها نمیتواند نظارت کند.
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
عین واقعیت روگفتی من هم همین بلا هرروزسرم میاد.صدرصدپمپ بنزینهاتقلب میکنند.
همه چیز دلیل محکمی است برای رای ندادن من .

اگر بدترین بنزین را داریم نتیجه ی رای دادن های قبلی بوده

خودمان مقصریم
پاسخ ها
Bet
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
کاملا موافقم. از ماست که برماست
مهم نیست...
مردم کیلویی چند؟
فقط یاد بگیریم موقع پول گرفتن از مردم با استانداردهای جهانی مقایسه کنیم.
کافیه یک سر به تعمیرگاه ماشین های خارجی بزنید تا ببینید اینی که به اسم بنزین بهمون می اندازند چه آشغالیه
مطالبه ای مهم تر از مطالبات اقتصادی!
چطور و کجا باید فریادش بزنیم؟ سلامت هوا، آب و غذا از همه چیز مهمترند.
به کی بگیم؟
چرا مسئولین کیفیت بنزین پمپ بنزین های قم را بررسی و بازرسی نمیکنند در برخی پمپ بنزین ها وقتی 30 لیتر میزنی به اندازه 15 لیت رهم کار نمیدکنه! چرا؟؟؟؟؟ چه کسی مسئول این حقوق شهروندی است؟؟؟
چرا مسئولین کیفیت بنزین پمپ بنزین های قم را بررسی و بازرسی نمیکنند در برخی پمپ بنزین ها وقتی 30 لیتر میزنی به اندازه 15 لیت رهم کار نمیدکنه! چرا؟؟؟؟؟ چه کسی مسئول این حقوق شهروندی است؟؟؟
در مشهد نمی خواهد هزینه الکی بکنید چون خودشان گفتند در مشهد یورو 4 پخش نمی کنند
در خوزستان کم فروشی و فروش بنزین بی کیفیت بیداد میکنه اما کو مسئولی دلسوز که نشه با پول خریدش اخه بنزین به این گرونی هوا زدن و گازوئیل ترکیب شده با بنزین که همه باگت رو باید بخاطرش خالی کنی تا ماشین مشکلی پیش نیاد خدا تا کی
کیفیت بنزین بدونشک پایین تر از حد استاندارد هست. اولا بوی نامطبوع از اگزوز خودرویی که موتورش تنظیم بوده و سیستم سوخت رسانیش هم تنظیم بوده به مشام میرسه در ثانی مصرف ماشین ها هم بالاتر رفته که این را نه تنها من تجربه کردم بلکه از دوستانی که ماشین های خارجی جدید نیز خریداری کردن که استاندارد های یورو 4 دارن نیز اذعان میکنند. دلیل سومش هم آلودگی بیش از حد هواست
دیگه کسی نمی تونه دولت رو بازخواست کنه
هوا نشان می دهد بنزین های استاندارد صادر می شود و بنزین سمی پتروشیمی مجددا در داخل توزیع می شود. یعنی نسل کشی خاموش
چرا براي استان اردبيل فقط بنزين يورو 2 داده ميشود در حالي كه براي همه مراكز استانها بنزين يورو 4 پخش ميشود؟
چرا تازه ياد اين موضوع افتاديد. اين جند ساله داريم خفه ميشيم و همه ميدونن بخاطر مشكل بنزينهاست. بعد تازه قراره بره بررسي بشه؟!!
مطلب طاعت و پیمان و صلاح از من مست

که به پیمانه کشی شهره شدم روز الست

من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق

چارتکبیر زدم یک سره بر هر چه که هست____________من همان شبی که دردولت حضرت محمود یک شبه اعلان شد به خودکفائی درتولید بنزین رسیدیم شک کردم وامروز میبینیم مخلوطی از گوگرد را بنام بنزین و خودکفائی میفروشند این هوای کثیف ومسموم واعصاب نابود شده نتیجه استنشاق همین گاز گوگرد است سرطانهای ریه ومعده وروده و صدها درد بی دوا درمان هم ناشی ازهوای کثیف میباشد
اگر جلوی بررسی گرفته شد و یا پاسکاری شد مطمئنا بایست در کیفیت آن شک کرد
برخی جایگاهها کمتر میزنند رسیدگی نمیشه.
حال كه دولت خودعامل تمامي گرانفروشيها وعسروحرج ملت ايران است لازم ميباشدقوه قضاييه نسبت به مطالبات مردم اقدام وپاسخگوباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
ت
این بنزین پتروشیمی در اصل مواد ملامین است که حلال قوی به آن زده اند
و بشدت سرطان زاست
و خدا از احمدی نژاد نگذرد
که مادر و دو خاله ام طرف چند سال سرطان گرفتند
وقتی در شهری مانند اصفهان 4 ماه است که بنزین سوپر عرضه نشده و اکتان بنزین معمولی هم معلوم نیست، در خودروهایی که بنزین سوپر لازم دارند به دلیل تقه زدن و انفجار زودرس سوخت در سیلندری، هم قطعات موتور خراب می‌شود و هم به دلیل پاییم رفتن راندمان سوخت آلایندگی بیشتری تولی می‌شود. بعد می‌گویند بنزین سوپر صادر می‌شود. آیا سود صادرات به ضرر و زیان حاصل از عدم عرضه بنزین سوپر در داخل می ارزد؟
شک نکنید که بنزینها آلودگی ایجاد میکند چون چه در خودروی خارجی بریزی ویا خودرو ایرانی صفر کیلومتر بازهم آلودگی بالایی دارد
بنزین خیلی خرابه! قطعا اکتان زیر 90 هست
مطالبه مردم؟؟
پمپ بنزین های شهرستان ساری بنزین رو با آب مخلوط می کنند
پاسخ ها
فرامرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
نه عزیزم بنزین رو با بنزین مخلوط میکنند.
مطالبه عمومی یه حرف خنده دار که 40 ساله به هیچ مطالبه مردم پاسخ داده نشده از چی حرف می زنید فکر کردید اینجا سوئیسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار