بازدید 12848
فراهانی در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

گزارش‌های مردم، راهی برای نجات محیط اداری از فساد

متخلفان به سه سال محرومیت یا انفصال از خدمت در دستگاه‌های مشمول این قانون یا جزای نقدی به میزان دو تا ده برابر مبلغ معاملات بزرگ مذکور در قانون برگزاری مناقصات و نیز لغو عضویت در انجمن‌ها، مؤسسات و اتحادیه‌های صنفی و حرفه‌ای یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.
کد خبر: ۹۴۲۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ 09 December 2019

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: تنها با گزارشگری مردم و پیگیری گزارش ها، می‌توان به کشف فساد و ناامن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.

به گزارش «تابناک»، مجید فراهانی در خصوص دعوت مردم برای گزارشگری فساد، اظهار کرد: برای دست یافتن به شهرداری پاک، شفاف و عاری از فساد، نمی‌توان تنها به حسابرسان، ذیحسابان و دستگاه‌های نظارتی اکتفا کرد، بلکه برای مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی آ اعم از شهرداری یا دولت و دیگر قوا ـ نیازمند مشارکت مردم در گزارشگری فساد هستیم.

 

وی ادامه داد: تنها با گزارشگری مردم و پیگیری این گزارش ها، می‌توان به کشف فساد و ناامن کردن محیط اداری برای عناصر فاسد پرداخت.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه کارآمدترین سازوکار‌های نظارتی در دنیا مبتنی بر دخیل کردن مردم در فرآیند نظارت است، گفت: براساس آمار‌های بین‌المللی، اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد «مردم» و «گزارشگری مردم» است.

کشف ۴۳ درصدی فساد توسط گزارش مردمی

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ از میان دوازده روش استاندارد کشف فساد، ۴۳ درصد از موارد بر اساس گزارش‌دهی مردم کشف شده است، افزود: ۷۳ درصد افرادی که عامل کشف و انهدام فساد بوده‌اند، کارمندان یا ارباب‌رجوع‌های سازمان‌ها بوده‌اند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیشتر تخلفات در بدنه شهرداری تخصصی و به دور از دسترس مردم و درون سازمانی است، چگونه این موارد از طریق مردم گزارش شود یا چه راهکاری برای این گونه موارد دارید، گفت: استفاده از بازرسان خارج از سازمان و نظارت نهاد‌های بالادستی تنها توانسته است ۵ درصد از موارد فساد را کشف کند. همچنین گزارش‌های مردمی در سال ۲۰۰۵ میلادی، منجر به بازپس‌گیری رقمی معادل ۱۰ میلیارد دلار توسط دولت آمریکا شد، درحالی‌که اقدامات سازمان‌های نظارتی تنها توانسته بود ۵ میلیارد دلار را به خزانه برگرداند.

وی افزود: اکنون نیز گزارش های مردمی نقش انکارنکردنی در کشف فساد‌ها و تخلفات اداری توسط دستگاه‌های نظارتی کشور دارند و بر همین اساس در بند "د" ماده "۲" آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه‌های اجرایی ما شاهد توجه دولت به گزارشات مردمی و گزارش های کارکنان در این باره هستیم و ساز و کار تشویق و پرداخت پاداش به گزارشگران رشوه در این آیین‌نامه پیش بینی شده است.

عدم گزارش از سوی کارکنان طبق قانون تخلف است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد: درباره اطلاعات کارکنان از فساد و تخلفاتی که در دستگاه اجرایی رخ می‌دهد نیز در تبصره ذیل ماده ۱۳ قانون سلامت نظام اداری و پیشگیری از فساد شاهد آن هستیم که تاکید شده " هر یک از کارکنان دستگاه‌های موضوع این قانون که در حیطه وظایف خود از وقوع جرایم مذکور در دستگاه متبوع خود مطلع شود، مکلف است بدون اطلاع سایرین مراتب را مکتوب و فوری به مسئول بالاتر خود یا واحد نظارتی گزارش کند. در غیر این صورت، مشمول مجازات فوق می‌شود؛ پس کارکنان مکلف به گزارش هستند و اگر گزارش ندهند مطابق قانون متخلف شناخته خواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در ماده ۱۴ این قانون، بازرسان، کارشناسان رسمی، حسابرسان و حسابداران، ممیزین، ذی حسابها، ناظرین و سایر اشخاصی که مسئول ثبت یا رسیدگی به اسناد، دفاتر و فعالیت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در حیطه وظایف خود هستند، موظفند در صورت مشاهده هرگونه فساد موضوع این قانون، چنانچه ترتیباتی در قوانین دیگر نباشد، مراتب را به مرجع نظارتی یا قضایی ذی صلاح اعلام کنند.

سه سال محرومیت یا انفصال از خدمت در انتظار متخلفان

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: متخلفان به سه سال محرومیت یا انفصال از خدمت در دستگاه‌های مشمول این قانون یا جزای نقدی به میزان دو تا ده برابر مبلغ معاملات بزرگ مذکور در قانون برگزاری مناقصات و نیز لغو عضویت در انجمن‌ها، مؤسسات و اتحادیه‌های صنفی و حرفه‌ای یا هر دو مجازات محکوم می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این، براساس آیین نامه اجرایی ماده ۲۶ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد شاهد پیش بینی مشوق‌هایی مثل اعطای تقدیرنامه توسط بالاترین مقام اجرایی یا سایر مسئولین ذی ربط شخص حقوقی، اعطای یک گروه تشویقی یا طبقه و مانند آن، حق تقدم در انتصاب به مشاغل مدیریتی و یا بالاتر در شرایط مساوی و پرداخت وجه نقدی معادل دو ماه حقوق فرد در زمان پرداخت هستیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: علی رغم این مقررات، ما در حوزه تشویق شهروندان گزارشگر فساد با فقدان مقررات گذاری قابل اجرا مواجه هستیم؛ بنابراین، بنده در آذرماه سال گذشته، طرح «الزام شهرداری تهران به تکمیل و اصلاح فرآیند دریافت و رسیدگی به گزارش های شهروندان درباره فساد و تشویق گزارشگران تخلفات در شهرداری تهران» را با حمایت و امضای هفت تن از همکاران تقدیم هیات رئیسه شورا کردم که به زودی در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت و با تصویب شورا، زمینه استفاده هر چه بیشتر از توان و ظرفیت مردم برای حل مشکلات و مبارزه با فساد در شهرداری تهران فراهم خواهد شد.

با گزارش مردمی می‌توان اژد‌های هفت سرفساد را به زانو درآورد

وی ادامه داد: شهرداری منضبط، سالم و قابل اعتماد برای خدمت رسانی شایسته به شهروندان با اقدام حراست، بازرسی و نظارت شورای شهر ساخته نخواهد شد. ما باید دست یاری به سوی شهروندان به عنوان کلیدی‌ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد در شهرداری دراز کنیم و با یاری مردم این مطالبه عمومی را پاسخی مناسب دهیم، مطمئناً با ثبت و رسیدگی دقیق به گزارش های شهروندان درباره فساد و تخلف در شهرداری، تشویق، تقدیر و معرفی شهروندانی که گزارشگری آن‌ها باعث کشف فساد در شهرداری شده، می‌توان اژد‌های هفت سر فساد را به زانو درآورد. اگر به گزارش های مردم رسیدگی شود اعتماد مردم جلب خواهد شد و محیط عمل برای متخلفان ناامن می‌شود که دستاوردش کاهش فساد است.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۸
فساد اداری بخصوص در شهرداری ها، ادارات تامین اجتماعی، دارائی ، ثبت اسناد و.... امان ما مردم را بریده است و دادرسی هم نیست اگر هم اعتراض کنی هزاران ماده قانونی جلوت میچینند که تا ابد مشکلت حل نشود لذا ما مردم هم مجبور به رعایت قواعد رشوه گیری و غیره اینها می شویم چون اعتراض به منزله عدم انجام کار به روش امروز برو فردا بیا و یا اینکه این مدرک نیست کارتون قابل انجام نیست و هزاران بهانه دیگه و دریغ از یک بهانه جهت حل مشکل؟؟!! من اکنون در اداره تامین اجتماعی بیش از 5 سال است از این اتاق به آن اتاق و از این شعبه به ان اداره کل رفت آمد دارم جهت گرفتن 3 سال سابقه ام که تامین اجتماعی آن شرکتی را که کارم کردم قبلا" حسابرسی نموده و پول و جریمه اش را گرفته ولی زیر بار ثبت در سیستم نمی رود من ماندم و فقط یک راه آنهم رشوه؟؟؟!!!
رزق حرام نسل را هم فاسد می کند
برای تمیز کردن راه پله ها باید از بالای پله ها شروع کرد ...فساد را از بالا رسیدگی کنید ...وگر نه بی فایده است ....
آزمون و خطا، آزمون و خطا، آزمون و خطا. تا کی؟
وقتی افراد با پارتی بازی استخدام شوند، فساد مالی و کم کاری آنها هم نادیده گرفته میشود، یا با یک تلفن ماستمالی میشود.
فساد زیاد است چون به صرفه است، ریسک آن کم است و سودش کلان. مجازاتها بازدارنده نیستند.
شهرداریها که به صورت اکتسابی فساد سیستمیک رو از جامعه دریافت میکنن اما پاسخ کلی فساد سیستمیک رو در جوک زیر ببینید:
المانیه به ایرانیه میگه ما حقوقمون در ماه ۵ هزار مارک هست و هزینه هامون ۳ هزار مارک.دولت هم به ما اجازه داده اون دو هزار مارک رو هر جور دلمون میخواد خرج کنیم. ایرانیه میگه ما در ایران حقوقمون ۳ میلیون تومن و هزینه هامون ۵ میلیون تومن در ماهه و دولت به ما اجازه داده اون دو میلیون رو هر جوری دلمون میخواد در بیاریم.
انشالله که افتاد!
مالیات بر عایدی سرمایه جلوی ثروت مندتر شدن ثروتمندان را که هر روز یک موج جدید به راه می اندازند می گیرد
معمولاً در ادارات همه چيز باندي است لذا فساد هم باندي است . كسي كه در باند نباشد كاره اي نيست
شما برادر بزرگوار و هر کسی یه بررسی میدانی با دقت وصداقت انجام بده و نتایج اش رو منتشر کن ببینید نتیجه چیه ؛
سیستم اداری ما جز فاسدترین سیستم هاست.
کارمندان فاسد هم از لحاظ مقام و موقعیت و حتی محبوبیت نسبت به کارمندان سالم رتبه بالاتری دارند.
و در کل افراد سالم به دلیل عدم هماهنگی و عدم تبعیت از چرخه حذف میشن.
خوب بگین چطور گزارش بدیم برای متخلفین
با گزارش مردمی می‌توان اژد‌های هفت سرفساد را به زانو درآورد
1- تبدیل یکی از سازمان های موجود به یک "سازمان مبارزه با فساد " و اصلاح نیروی انسانی آن
2- حضور نماینده یا نمایندگان این سازمان در کلیه دوایر دولتی به طور دایم .
3- حقوق ، اضافه کار و یا هر نوع سرویس حتی مرخص های ساعتی این افراد نباید ارتباطی با جایی که مستقر هستند باشد .
4- این افراد میتواند با اعلام عمومی و با گزینش از میان داوطلبان مردمی به ویژه بازنشستگان بوده و به صورت خدمت رایگان باشد
5- مدت حضور این افراد در این سازمان بیشتر از یک سال نباشد و در همین مدت یک سال هم حداکثر حضور در یک سازمان 3 ماه باشد و دریافت گزارشات سیستمی باشد .
6- اعلام عمومی و تبلیغ آن از طریق همه رسانه های رسمی کشور مبنی بر گزارش فساد بدون بازخواست شدن
7- حتما در اوایل اجرا تعداد مراجعه کننده بسیار زیاد خواهد بود لذا هر سال میتوان متناسب با مراجعه ها برای مانندن افراد تصمیم گرفت .
تا رسانه های آزاد و مردمی و شجاع و فعال بکار نیایند
هیچ امیدی به مبارزه قطعی با فساد نخواهد بود
به ولله العظیم قسم!
چنانچه مسیولین و متولیان ذیربط در دوایر و سازمان های دولتی، اعم از بازرسی و حراست تکالیف خود را به دور از هرگونه مصلحت اندیشی و سفارش انجام بدهند هشتاد درصد فسادها کم میشود!!
در بعضی از کشورها به کسانی که اختلاس یا هرگونه خلافی را گزارش کنند درصدی از مبلغ بازگردانده به خزانه را به همان فرد می دهند یا تشویق می کنند. به خوب هم جواب داده
اين حرفها تعارفه هر كسي اطلاع رساني كنه اول خودش در خطره تازه افراد ذينفع يا مجرم در دستگاه پست هم ميگيره فوقش جا بجا بشه مثل پروژه سلمان گازي فلات قاره بعد از ٦سال مقصران سر كار و كره اي ها فرار كردن مديرهامل ها هم عوض ميشن هي هي ميگن تو دوره ما نبوده شوخي نيست حدود ٧٠ميليون يورو سندسازي تو پروژه بوده
همین مانده که مردم بیچاره که گرفتار هزار جور مسئله هستند بیفتند کاراگاه بازی و کشف فساد. خود مسؤلین بهتر از هر کسی لانه های فساد را می شناسند. دست روزنامه های دلسوز را باز بگذارید تا فساد ها را به شما معرفی کنند. حالا که وقت انتخابات شددوباره نماینگان به فکر مردم افتادند . دیگر این حنا رنگی ندارد
پتروشیمی های ماهشهر سراسرشون شدن استخدام با رابطه.
میتونین بیایین وببینین
راستی این دانیال زاده بود کی بود که داوطلبانه خودشو تسلیم کرد ، قضیه اش چی شد ؟
از تجربه کشورهایی که در آن ها فساد نیست استفاده کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان