بازدید 20163
گزارش «تابناک» از قرارداد یک باشگاه ایرانی با بسکتبالیست آمریکایی؛

ایران از هر چیزِ آمریکایی تحریم است، جز بازیکنِ آمریکایی! / تحریم‌های ترامپ از کفش نایک و جایزه فیفا تا گوشی موبایل بازی‌های آسیایی!

هنوز هم فدراسیون فوتبال درگیر انتقال میلیون‌ها دلار از جوایز و حقوق ارزی خود از فیفاست و حتی داوران ایرانی نیز مدت هاست نتوانستند دستمزد ماموریت‌های خارجی خود برای قضاوت در میادین بین المللی فوتبال را از کنفدراسیون آسیا یا فدراسیون جهانی دریافت کنند. برند‌های بزرگ پوشاک ورزشی، فروش محصول به ایران را تحریم کرده اند و در این اوضاع، یک بازیکن آمریکایی با نقض تحریم‌های کشورش با یک باشگاه ایرانی قرارداد بسته است.
کد خبر: ۹۴۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 08 December 2019

در حالی که گفته می‌شد، لیگ‌های ورزشی ایران به تبع صنایع، اقتصاد، نظام بانکی و سایر حوزه ها، تحت تحریم‌های آمریکاست و تیم‌های ورزشی داخلی از جذب بازیکنان آمریکایی و عقد قرارداد با آن‌ها به دلیل تحریم‌های ترامپ، محروم شده اند، امروز خبر رسید که باشگاه بسکتبال شیمیدر از لیگ برتر ایران، یک بازیکن آمریکایی جذب کرد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ بنا بر اخبار رسمی سنتر آمریکایی ـ آلمانی فصل پیش تیم بسکتبال شیمیدر دوباره با این تیم به توافق رسید و با وجود همه تحریم‌ها با تیم ایرانی قرارداد جدیدی بست. هنوز مشخص نیست این بازیکن آمریکایی با توجه به تحریم‌ها و مشکلات انتقال دلار، چگونه دستمزدش را از تیم ایرانی دریافت خواهد کرد و پس از دریافت، از چه طریقی می‌خواهد این پول را وارد حساب بانکی اش در سیستم مالی ایالات متحده کند.

در این میان نکته ابهام برانگیز اینجاست که چگونه کشوری که حتی از خرید لوازم و اجناس حیاتی همچون دارو و یا مواد اولیه برخی تولیدات ضروری تحت شدیدترین تحریم هاست، اجازه خرید بسکتبالیست آن هم از نوع آمریکایی اش را پیدا می‌کند؟ آیا این اتفاقی است که ما نمی‌توانیم مهمترین نیازمندی‌های خود از خارج از مرز‌ها را تهیه و وارد کنیم، اما در اولویت‌های به مراتب پایین‌تر، آزادانه ستاره ورزشی یا ورزشکار حرفه‌ای وارد می‌کنیم و اندک ارز باقی مانده در خزانه یا بازار پولی کشور را این گونه هدر می‌دهیم؟!

به اهمیت روابط اینچنینی و دیپلماسی ورزشی بین ملل ـ حتی متخاصم ـ آگاهیم، اما واقعا چگونه می‌توان پاسخ افکارعمومی که این روز‌ها با تمام اجزای وجودشان، فشار تحریم را لمس می‌کند، داد؟

Image result for ‫واورلی آستین‬‎

تحریم‌های سیاسی آمریکا علیه فوتبال ایران در جام جهانی

پیش از این، در جریان برگزاری جام جهانی فوتبال، کارلوس کی روش، علنی از تحریم‌های آمریکا علیه ملی پوشان ایران انتقاد کرد که بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین المللی داشت و فیفا را علنی بابت ورود سیاست در فوتبال به باد انتقاد گرفت، چون بازیکنان تیم ملی ایران در جریان مهمترین رویداد ورزشی دنیا، اجازه استفاده از کفش‌های مارک آمریکایی «نایکی» را نداشتند. تیم ملی فوتبال در جام جهانی روسیه، به رغم هشدار‌های مختلف از سوی کمپانی البسه ورزشی آدیداس، از این پیراهن استفاده کرد؛ اما سرانجام از پایان سال گذشته و بعد از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، شرکت آدیداس اجازه پوشیدن این برند معروف را از تیم‌های ملی ایران سلب و قرارداد مختصر خرید لباس با فدراسیون ایران را نیز لغو کرد.

Image result for ‫تحریم کفش نایکی فوتبالیست های ایرانی‬‎

در این میان، هنوز هم فدراسیون فوتبال ایران، درگیر انتقال میلیون‌ها دلار از جوایز، پاداش‌ها و حقوق ارزی خود از فیفاست و حتی داوران بین المللی فوتبال ایران نیز مدت هاست، نتوانستند دستمزد ماموریت‌های خارجی خود برای قضاوت در میادین بین المللی فوتبال را از کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فدراسیون جهانی فوتبال دریافت کرده و به کشور وارد کنند.

در این میان، مکاتبات و جلسات متعدد با جیانی اینفانتینو نیز کارساز نبوده و گویا او تنها در زمینه فشار برای ورود بانوان به ورزشگاه‌های ایران، توان و قدرت لازم را دارد، ولی زورش به دخالت علنی سیاست آمریکایی‌ها در فوتبال نمی‌رسد! رئیس فیفا بار‌ها با درخواست ایرانی‌ها برای پرداخت پول فدراسیون و باشگاه‌های ایرانی مواجه شده، اما تا امروز مطیع دستورهای ترامپ بوده است.

عبور استقلال از بند تحریم‌ها با پادرمیانی سفیر

در یکی از آخرین تلاش‌های ورزش ایران برای احقاق حقوق خود، فیفا به زحمت و پس از چندین ماه تاخیر و وقت کشی، سرانجام ۴۰۰ هزار دلار از بدهی باشگاه استقلال به پروپئیچ (بازیکن شاکی که در کمیته انضباطی فیفا علیه تیم ایرانی حکم گرفته بود) را از محل طلب این تیم بابت دستمزد بازی بازیکنانش در جام جهانی، پرداخت؛ اما سایر درخواست‌های طرف ایرانی برای استفاده از اعتبار انباشته خود نزد فیفا، تا امروز بی پاسخ مانده است و حتی دستمزد کی روش نیز از این محل تسویه حساب نشد.

گفته می‌شود، این موفقیت باشگاه استقلال با کمک یکی از سفرای ایران در اروپا رخ داده است و آبی‌ها از کسر امتیاز و سقوط به دسته پایین تر رهیدند اما این موفقیت نادر، در موارد دیگر تکرار نشده و معلوم نیست فیفا چه راهی برای پرداخت بودجه های مصوب به فدراسیون کشورمان دارد. فدراسیونی که احتمالا به زودی برای تسویه حساب میلیون یورویی به ویلموتس و یا پرداخت پیش قرارداد برانکو به طلبش از فدراسیون جهانی رجوع خواهد کرد و نیازمند استفاده از آن خواهد شد.

Image result for ‫استقلال و فیفا + پروپیچ‬‎

گوشی‌های سامسونگ و تحریم تاسفبار ورزشکاران ایران در خاک کره

مورد بارز دیگری از این تحریم‌های ورزشی در جریان المپیک زمستانی ۲۰۱۸ ظهور و بروز کرد که شرکت کره‌ای سامسونگ، ورزشکاران ایرانی را از اعطای یک گوشی ساخت این شرکت کره ای که به همه شرکت کنندگان مسابقات هدیه داده می‌شد، محروم کرد و دلیل این رفتار کاملا تبعیض آمیز و مشمئز کننده، همسویی و اطاعت از تحریم‌های آمریکا اعلام شد.

گفته شد که راه اندازی کمپین تحریم گوشی های سامسونگ بین ایرانی ها، باعث شد تا نمایندگی این شرکت در ایران با تقبل اهدای یک گوشی آخرین مدل به اعضای کاروان ورزشی ایران، مانع از اوج گیری زنجیره اراده مردمی برای تحریم خرید این کالا در کشورمان شود. عذرخواهی رسمی برگزارکنندگان مسابقات و همچنین شرکت سامسونگ به این غائله پایان داد.

Image result for ‫گوشی های سامسونگ بازی های آسیایی ورزشکاران ایران‬‎

آیا واورلی آستین به دردسر می‌افتد؟

واورلی آستین، بازیکن آمریکایی تیم شیمیدر که در پست ۴ و ۵ بازی می‌کند، امروز در تست‌های باشگاه شرکت می کند و به احتمال فراوان در بازی روز دوشنبه مقابل ذوب آهن در مسابقات داخلی به میدان خواهد رفت. این بازیکن سابقه بازی در لیگ NCAA ایالات متحده آمریکا و تیم اورگن داکس، تیم‌های برمن هافن و هیدلبرگ بوندس لیگا، نایمبروک از جمهوری چک و ژوکیجا آلیتوش لیتوانی را در کارنامه خود دارد.

با این حال هیچ بعید نیست این ورزشکار حرفه‌ای در نخستین بازگشتش به خاک آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران مواخذه شود و حتی مورد جریمه‌های سنگین و احکام مالی و قضایی قرار گیرد.

نویسنده: مجید کوهستانی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
فرزندان مسئولان در آمریکا جبران خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
قطعاً
والبته نوشابه کوکا کولا وپپسی کولا ودیگر برندهای آمریکایی نیز تحریم نیستند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
حتما هم میدونید کی امتیازش را از آمریکاییها گرفته؟
آمریکا برای مردم دشمن و برای فرزندان مسئولین دوست بود
سوال: مگه همین رو نمی خواستین!!!؟ من متوجه نمیشم بلاخره شما امریکا رو می خواین یا نه؟ این عشق و تنفر چیه؟
اینا چیزایی که میتونیم تولید کنیم تحریم نمیکنن بخواهینم نخواهیم امریکا جانی است حالا هزارتا هالیود لباس زیبا تنشون کنه من کاری به حکومت های دیگه نداریم ولی این حکوومت امریکا خون دنیا را تو شیشه کرده
کوکاکولا هم هست و شامل تحریم نیست...
خاک بر سر شدیم
و سلام.....
دوست عزیز از سیگار آمریکایی که کارخانه تولیدی درایران داره و نوشابه های آمریکایی که کارخانه تولیدی از شهرهای مقدس ایران داره و هیچ تحریم و گیر و داری هم ندارن فاکتور گرفتی . این تازه دو مورده که ما می دونیم . شما چی ؟
ضمنا کوکاکولا هم تحریم نیست!!
کوکاکولا، فانتا و انواع نوشابه ها با برند آمریکایی در ایران تولید می شود، سیگار وینستون، مارلبرو و انواع سیگارهای خارجی که یا آمریکایی هستند یا سهامدار آمریکایی دارند، به راحتی در ایران توزیع شده و به فروش می رسد.
واقعن چرا این بار ایرانیان این گروه محصولات مضر آمریکایی را تحریم نمی کنند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
میدونی خوراک دام وسموم کشاورزی و پایه غذای کودک و مواد نگهدارنده در صنعت غذایی و مواد اولیه شیمیایی شوینده ها و رنگهای غذایی همه را امریکا با قیمتهای بسیار ارزان د ر اختیار ایران میگذارد و بهترین خاویار و محصولات معدنی ایران را میبرد
گپ نزن که برگردد جریمه می شود
البته همه چیز که تحریم نیست. سه شرکت تولید نوشابه و سه شرکت بزرگ تولید سیگار امریکا در ایران فعالیت میکنند.
تیم استقلا و پرسپولیس دولتی هستند و لذا سفیر هم پول سفارت را میده به اونا
ما که با مردم آمریکا دشمنی نداریم از دولت امریکا تنفر داریم . اتفاقا روابط ورزشی و علمی و هنری با آمریکا خیلی هم خوبه بخاطر اینکه مردم آمریکا بیشتر با مردم ایران آشنا میشن و چرت و پرتا دولت آمریکا رو دیگه نمیتونن قبول کنن
وقتي بعد از برجام شركتهاي امريكايي را از منافع اقتصادي برجام محروم كرديم وچين وروسيه را جايگزين كرديم انها هم به خاطر نداشتن سهم ار منافع عقب نشيني كردند
بچه های تمام مسئولین آمریکا هستن. حالا یه ورزشکار آمریکایی بیاد ایران. مگه چطور میشه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر