بازدید 58692

تضمین دولت برای واریز یارانه معیشتی در سال‌های آینده چیست؟

باید بر روی نحوه هزینه کرد درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین نظارت‌های لازم صورت گیرد تا طبق وعده دولت همه این درآمد‌ها به جیب خانوار‌ها واریز شود و برای موارد دیگری، چون تامین کسری بودجه دولت هزینه نگردد. این کار نیز نیازمند تعیین سازوکاری است که به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس باید آن را تعیین کنند.
کد خبر: ۹۴۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 04 December 2019
تضمین دولت برای واریز یارانه معیشتی در سال‌های آینده چیست؟
 
تابناک اقتصادی۳ آذر ماه سال جاری اولین مرحله واریزی یارانه معیشتی به حساب ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار به اتمام رسید و دولت در این مرحله بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب ۶۰ میلیون نفر واریز کرد. از آنجا که نرخ تورم حاصل از اجرای این طرح که درآمد آن از محل افزایش قیمت بنزین تامین می‌شود، سالانه ۴ درصد می‌باشد، حالا پرسش این است که چگونه می‌توان تضمین لازم جهت پرداخت این یارانه به حساب خانوار‌ها در سال‌های آینده را از دولت اخذ کرد؟

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت از ساعت صفر روز ۲۴ آبان ماه سال جاری رسماً افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین را کلید زد. رانندگانی که تا روز ۲۳ آبان ماه بنزین را به هر میزان که می‌خواستند و به صورت تک نرخی و با نرخ هر لیتر هزار تومان به باک خودرو‌های خود سرازیر می‌کردند از ساعت صفر روز ۲۴ آبان ماه تنها می‌توانستند ماهانه ۶۰ لیتر آن هم به قیمت ۱۵۰۰ تومان و در صورت مازاد مصرف به قیمت ۳۰۰۰ تومان بنزین به مصرف برسانند. مسئولین دولتی طی مصاحبه‌های مختلفی از میزان درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت بنزین گفتند و اعلام کردند که تمام این ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه معیشتی به حساب ۱۸ میلیون خانوار واریز می‌شود.
 
علی ربیعی سخنگوی دولت در مورخه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در حاشیه بازدید از خیریه ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران در رابطه با نحوه هزینه کرد این درآمد، اظهار کرد: قرار شد تمام درآمد‌های حاصل از طرح اصلاح قیمت بنزین به ۱۸ میلیون خانوار پرداخت شود. همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: شرط رئیس جمهور برای اجرای طرح حمایت معیشتی و اصلاح قیمت بنزین این بود که حتما همه منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین عینا به مردم بازگردد.

میزان واریز یارانه معیشتی نیز برای خانوار‌ها متفاوت بود. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای گفت: میزان پرداخت به خانوار‌های تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان خواهد بود. وی وعده داد که اولین واریز یارانه معیشتی حداکثر ده روز بعد از آغاز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به حساب خانوار‌ها واریز شود.

دولت اولین مرحله واریزی یارانه معیشتی را در تاریخ ۲۷ آبان ماه و تنها سه روز پس از اجرایی شدن طرح اصلاح قیمت بنزین کلید زد و این یارانه به حساب ۲۰ میلیون نفر واریز شد. ۴۰ میلیون نفر باقیمانده نیز به ترتیب در تاریخ‌های ۳۰ آبان ماه و ۲ آذرماه یارانه معیشتی خود را دریافت کردند. بعد از اولین مرحله پرداخت یارانه معیشتی اعلام شد که این یارانه به حساب ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار واریز شده است.

همان گونه که گفته شد دولت پرداخت یارانه‌های معیشتی را در حالی آغاز کرد که تنها سه روز از افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین می‌گذشت و پرسشی که مطرح بود این بود که دولت منابع این پرداخت یارانه معیشتی را از کجا تامین کرد؟

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  در حاشیه جلسه اقتصاد مقاومتی در پاسخ به این پرسش گفت:  سهمیه بندی بنزین را از ۲۴ آبان ماه شروع کردیم و یارانه‌های این ماه را از محل تنخواه پرداخت کردیم. وی طی مصاحبه دیگری اعلام کرد که مبلغی که در اولین مرحله بین خانوار‌ها توزیع شد حدود ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بوده است.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد زمان واریزی یارانه معیشتی در مرحله‌های بعدی گفت: مقرر شد دهم هر ماه کمک معیشتی خانوار، بیستم هر ماه یارانه نقدی و بیست و هشتم هر ماه حقوق کارمندان پرداخت شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه با توجه به اینکه یارانه معیشتی آذرماه زودتر از موعد پرداخت شد، بنابراین دیگر در آذر ماه واریزی برای یارانه معیشتی وجود ندارد و مرحله بعد یارانه معیشتی در دی ماه به حساب خانوار‌ها واریز خواهد شد.

پرسش اساسی در مورد یارانه‌های معیشتی این است که از آنجا که اجرای طرح افزایش قیمت بنزین باعث افزایش نرخ تورم سالانه به میزان ۴ درصد خواهد شد و مردم از این ناحیه متضرر خواهند شد، حالا چه تضمینی وجود دارد که این یارانه‌های معیشتی در ماه‌ها و حتی سال آینده هم واریز شود و اندکی از این زیان حاصل از افزایش نرخ تورم برای خانوار‌ها جبران گردد؟

تضمینی که دولت می‌تواند برای ادامه پرداخت یارانه‌های معیشتی بدهد این است که این پرداخت‌ها به صورت بند یا تبصره‌ای در بودجه ۹۹ لحاظ شود که به نظر می‌رسد چنین کاری در دستور کار قرار داشته و انجام شده است چرا که حمیدرضا عدل معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور در یک نشست خبری در مورخه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۸ گفت: امروز در ستاد بودجه سال ۹۹ که اعتبارات سال آینده را بررسی می‌کردیم آقای نوبخت دستور دادند در قالب جدول هدفمندی یارانه ها، ردیف مجزایی را برای طرح نهایتی معیشتی داشته باشیم و پرداخت‌های ما تضمینی است.

با توجه به اینکه تجربه اجرای طرح هایی، چون هدفمندی یارانه‌ها نشان داده است که اجرای طرح‌ها بعد از مدتی از اهداف تعیین شده خود دور می‌شوند و درآمد‌های حاصل از اجرای طرح‌ها برای موارد دیگری صرف می‌گردد، بنابراین باید بر روی نحوه هزینه کرد این درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز نظارت‌های لازم صورت گیرد تا طبق وعده دولت همه این درآمد‌ها به جیب خانوار‌ها واریز شود و برای موارد دیگری، چون تامین کسری بودجه دولت هزینه نگردد. این کار نیز نیازمند تعیین سازوکاری است که به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس باید آن را تعیین کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
به هیچکدام از وعده های این دولت اعتماد نمی کنیم

کاش می توانستیم رای خود را پس بگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
خوب بود واقعیت ها گفته می شدشفاف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
قراربود قیمت ها فقط چهاردرصد گران شود ونظارت کامل باشد
این افزایش قیمت ها بااین سرعت در این چندروزه برای چیست
یارانه وکمک هزینه بنزین مردم رو قطع کردید تا بازیگزان وخوانندها مالیات ندهند واقعا تشکر میکنیم از اینه همه عدالت
حتی تا چند ماه آینده تضمینی برای پرداخت هچ یارانه ای وجود ندارد! چه رسد به سال!
اینکه همه مردم راضی هستن پولی نگیرن ولی بنزین همان هزارتومان باشد نمیدونم چرا مسعولین راضی به رضایت مردم نیستن. وفقط حرف ونظرخودشون هست وفقط منت سرمردم میزارن. واقعا چه اصراری به این طرح هست چرافکرمیکنن مردم باورر دارن که تمام درامد جمع شده ازبنزین به خودشون برمیگرده. حتی اگه برگرده کل درامد حاصله بازمردم راضی نیستن. ولی کو گوش شنوا.
این دولت دولت وعده هاست به هیچیش اعتمادی نیست.
همین مرحله اول را به ۶۰ میلیون نفر پرداخت نکردند وعده برای ماه های بعد هم میدن
اگر قراربود همه اش صرف کمک هزینه شوداصلا گران نمی شدودولت خودش رابه زحمت نمی انداخت
اینجانب سرپرست خانوار چهارنفری از وزارت رفاه شکایت دارم که چرا یارانه اعضای خانواده بنده را از مهر ماه 94 قطع نموده اند و پس از چند بار اعتراض بنده به صورت حضوری و غیر حضوری ، اعلام نموده اند که چون اینجانب در تهران دارای آپارتمان می باشم یارانه خانوار را قطع کرده اند . آیا اینجانب که معلم بازنشسته هستم و دارایی من همین یک آپارتمان می باشد پس از سی سال معلمی دارایی زیادی محسوب می شود و جزء ثروتمندان محسوب می شوم ؟ در ضمن قبل از انتخابات پیامکی از ستاد هدفمند کردن یارانه ها ارسال شد که یارانه شما به اشتباه قطع شده و وصل خواهد شد اما تاکنون هیچ خبری نشده است . آیا این انصاف است ؟ آیا این عدالت است ؟ خواهشمندم پیگیری و رسیدگی نمایید.
مردم بیچاره
یارانه نقدی ...اشتباه محض ....
والا نا که هرکسی رو میشناسیم از اطرافمون هیچ کس این یارانه معیشتی رو نگرفته.همه هم از خانواده ضعیف هستیم.من موندم به کی دادنن میگن 60 میلیون.
جااانم؟؟؟؟!!!!!! تضمینی؟؟؟؟ اون هم برای سالهای بعد؟؟ همین الانش معلوم نیست این ۲۴۲۰ میلیارد تومان رو بین کدوم ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار تقسیم کردند که خیییلیا نگرفتند. بازنشسته سرپرست خانوار که نه خونه داره نه ماشین و اگه کمک بچه هاش نباشه زندگیش نمی چرخه رو جزء کدوم گروه حساب کردید که حمایت معیشتی شاملش نمیشه، پیامکی هم اعلام کردند حتی دریغ از یک جواب، همش سرکاریه ... خدای من، به کجا رسیدیم که برای صد، دویست هزار تومان باید اینطور گدایی کنیم
هیچوقت نمیتونی رای را که دادی پس بگیری ولی میتونی دیگه رای ندی که پشیمون بشی البته روی سخنم با همه ملت ایران است اگه حافظه تاریخی داشته باشن
تضمین دولت ؟! یارانهٔ افراد مستحق را از
تابستان ۹۵ قطع نموده اند ،و حاضر به پذیرش اشتباهات خود در این زمینن نیستند ‌و پاسخگوی بحق ،، مطابق قانون و شرع ندارند به مردم بدهند ؟،
ای کاش دولت محترم و مقامات مسئول در کنار این همه تعریف و توضیح در خصوص چند وچون یارانه و کمکهای معیشتی ، مشخص میکردند جوانان و افراد بیکار در کجای این مباحث قرار گرفته اند . آیا بهتر نبود یکی از مؤلفه های بسیار مؤثر در اختصاص کمکهای حمایتی وجود افراد بیکار در خانوارها در نظر گرفته میشد . آیا مسؤلین احساس میکنند جوان برای پول توجیبی در مقابل پدر و مادر خود چقدر احساس حقارت میکند .البته از مسؤلین نباید چنین انتظاری داشت آنها که فرد بیکار در خانواده ی خود ندارند.
من که حقوق ماهیانه ام کمتر از یک سوم افراد مشمول می باشد شامل بسته معیشتی نشدم ؟؟؟؟ نمیدانم قشر ضعیف جامعه چه طبقاتی هستند ؛؟؟ ایا از نظر مسولین محترم توجه به معافیت مالیاتی هنرمندان از توجه به ما محرومین و محرومیت ما از امکانات اولیه زندگی بیشتر الویت دارد ؟؟
سلام من یکی از شهروندان هستم که معیشتی نگرفتم خودم هم یک نگهبان که سر برج پونصد هزار پول میگیرم خودم هم از سر کار مزاحم میشم
تضمینی نداره این دولت برای کارهایش . چون هرچه گفته عکس آن عمل کرده... یه نمونه آن بارها گفت حاملهای انرژی در این دولت گران نمیشه .برید قبوض را نگاه کنید از سال 92تا بحال چقدر فرق داره. نان گفت گران نمیشه . گوشت زمانی روحانی اومد کیلوی ببیست هزارتومان ولی الان که ارزون شده کیلوی چند ¡¡¡¡¡¡¡؟
پس نگران تضمین نباشید ولی تضمین در افزایش قیمت میده . خاطر جمع باشید ...
ولی به ضد انقلابها و مخالفان هم میگویم ایرانی و حتی هر بشری مخالف حکومتش نیست .مخالف برخی کارهای مسووولینش هست . ما که حکومتتمان حکومت خدایست هیجگاه مخالف ولایت فقهی خود نیستیم و نخواهیم بود . مخالف رانت حکومتی هستیم که اگه کارتون خوابی یک پست مهم بود و درآمد شرافتمندی داشت حتما به فامیل خودشان می دادند.
گفتند عزرائيل بچه پخش ميكند مردم گفتند به بچه هاي ما كاري نداشته باشد بچه اهدايي پيشكش خودش براي ما كه ندادند براي ديگرا ن هم كم كم حذف خواهند كرد
اینجانب یک خانواده چهار نفری هستم که نه خانه ونه یک اتومبیل وهیچ چیز دیگری ندارم ایا روا هست یارانه معیشتی اینجانب قطع شود
خیلی وعده داده بودیدفعلا تحریم رابرداریدبعدقول وعده بدهید
ما که در سیستان و بلوچستان زندگی میکنیم واقعا شرایط زندگی بدی داریم چون در این منطقه واقعا نه کاری هس نه درآمدی .ما یارانه معیشتی نگرفتیم .ما که نه شغل ثابتی داریم نه حقوقی .ونه هیچی .حالا با این گرونی تو این منطقه ی محروم بیا زندگی زن و بچه رو بچرخون
باید به همه میدا ن یا به هیچ کس نمیدادن
خانواده من هم از این طرح محروم شدن
نه ملک داریم نه خونه لوکس توی شهر
لامصب شده مهریه قدیم زمانه
همه میگن کی داده کی گرفته
تضمین دولت برای واریز یارانه معیشتی در سال‌های آینده چیست؟
دولت همین حالا هم برای ندادن یارانه معیشتی از انواع و اقسام دلیلها استفاده میکند
بنده بازنشسته نیروهای مسلح با سی سال سابقه خدمت صادقان هنوز مستاجر دارای یک فرزند سرباز و یک فرزند 25 ساله دانشجو و بیکار هستم که کمک معیشتی به بنده تعلق نگرفته و در پاسخ پیامک نیز نوشته اند از قبل یارانه نگرفته ام واین در حالیست که من یارانه قبلی دریافت میکنم حال سوال این است کمک معیشتی بر اساس چه مبنایی اختصاص داده می شود.
محل تامین اعتبار یارانه معیشتی کاملا مشخص است افزایش نرخ دلار راحت ترین کار ممکن
سلام بیست سال درس خوندیم بیکار شدیم بیست سال کار کردیم یه پراید مدل پایین خریدیم خرج خانواده در بیاریم بنزین گران شد اون نشد با دو لیتر روزانه میشه نون در اورد ....دانش اموز ابتدایی میدونه غیر ممکنه یعنی شما نمی دونید ؟!
ببخشید من که شوهرم کشاورزه ،نه بیمه داره نه بازنشستگی،چرا قط کردن یارانمونو؟ ....
نه کد دستوری کار میکنه نه سایت ... تأسف آوره
سلام تاجایی که من اطلاع دارم ثروتمنداهم یارانه می گیرن هم معیشتی قشرضعیف هم یارانه شون قطع شده هم معیشتی دریافت نکردن.اجی مجی
این یارانه کی و کجا و به چه کسانی پرداخت شده که حالا دارید وعده آینده رو هم میدید؟ به من کارمند نه یارانه دادن نه سبد معیشتی
سلام ما که اصلان از روز اول تاحالا یارانه نداشتیم حالا هم میگن سایت ها بسته چطور ثبت نام کنم
اقای روحانی نمیدونم این پیام من ب تو میرسه یا ن من ن خونه دارم ن بیمه دارم ن شغل دارم بسیار هم از این روزگار گله مندم چرا ب من حداقل یارانه معیشتی ندادی
منم کارگر ساختمانیم یه ماه کار هست یک ماه نیست با دو بچه خونه ندارم درامد که کفاف زندگی بده ندارم پس انداز هم ندارم .چطور به اون. ۶۰۰۰۰۰۰ یارانه معیشتی دادن بدون چک کردن حسابشون .حالا به جا موندها که رسید حسابا رو چک میکنن پس چه معیاری برا قبلی ها بود این چه عدالتی هست که به پولدارا دادن یارانه ر
آقای.روحانی.ماراچی.حساب.میکنی.
سلام ما کد رهگیری دریافت کردیم اما متاسفانه از گوشی حذف شد راه حلی دارین
خدایا خودت ب دادمون برس خدایا ما چیکار کردیم ک باید اینقدر تو زندگی عذاب بکشیم بخاطر یه لقمه نون حلال
باسلام
کدرهگیری برام پیامک شد ودرآن پیامک ذکر شد که بعد از 48 ساعت وارد سایت شوم و به عدم دریافت کممعیشتی اعتراض کنم .اما از آن تاریخ (20/9/98) تا کنون 26 آذر است سایت باز نمیشه.
از بستگانمان که یک جوان مجرد که یارانه به اسم پدرشه یاراته معیشتی واریزشده (توپیامک هم نوشته کمک یارانه معیشتی) ...
من سه تا بچه دارم و پس از 23 سال کارمندی حقوقم کمتر از اونه.
حکومت عدل اسلامی اینه؟؟؟
با سلام نتیجه اعتراض به حذف یارانه معیشتی ۲۳ دی ماه اعلام شد به من اعلام کردند صاحب یک ال ۹۰ مدل ۹۴ هستی و بیمه پرداز تامین اجتماعی هستی ویارانه به شما تعلق نمی گیردو در موقع اعتراض تهدید شدن که در صورتی که هر ملکی داسته باشیم یلرانه ۴۵ تومنی ما هم قطع می شود . در صورتیکه من از برج ۹ از کار اخراج شده ام. من که کلا خانه و ماشین جمع کنید به ۳۰۰ میلیون نمی رسد جزو اقشار پر درامد هستم ؟و قبلا هم کارگر با حد اقل پایه حقوق بودم و در مخارج روزانه مانده ایم. و حالا با این تهدید ماندم اعتراض کنم یا نه و ایا کسی پاسخگو این ظلم هست.و چطور من جزو دهک بالای درامدی جامعه هستم.
کاش به همه یارانه معیشتی میدادین...چرا ما جز اون قشر ضعیف نیستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل