بازدید 4889
۱

کفاشیان: الان تغییر ویلموتس اشتباه است

کد خبر: ۹۴۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵ 04 December 2019

رییس سابق فدراسیون فوتبال مخالف برکناری ویلموتس است.

به گزارش تابناک ورزشی، علی کفاشیان، ضمن اشاره بر روابط فرا ورزشی بر انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا و مراسم بهترین های این قاره، به شرایط تیم ملی فوتبال ایران هم پرداخت و تاکید کرد که منطقی نیست با دو باخت سرمربی تیم ملی عوض شود چرا که این تغییرات در نهایت به تیم ایران لطمه می زند.

مراسم برترین های فوتبال سال ۲۰۱۹ آسیا برگزار شد و هیچ عنوانی به ایران نرسید. نظرتان درباره خالی ماندن دست ایران از این جوایز چیست؟

الان یکی دو سال است که ایران به عنوانی نمی رسد و سال گذشته فقط فوتسال را داشتیم. در نفرات منتخب اعمال نفوذ می شود و از ژاپن و قطر انتخاب می شوند و فکر می کنم ارتباطات مستقیمی به لابی های پنهان و کمک ها و امکاناتی دارد که به AFC می دهند که این هم اجتناب ناپذیر است.

یعنی شما معتقدید برای انتخاب بهترین ها هم لابی صورت می گیرد و قانون بر انتخاب ها حاکم نیست؟

نمی شود گفت قانون نیست. به هر حال آنها کمیته فنی هم دارند و نظرات را می گیرند و آنرا قانونی می کنند (می خندد).به عنوان مثال ما برای میزبانی جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا همراه امارات کاندیدا شدیم اما امارات به AFC گفت که من برای مسابقات فلان امکانات را می دهم. آنها هم وقتی دیدند امارات امتیازاتی را می دهد، میزبانی را به ما ندادند. در حالی که ایران مهد فوتبال است ولی امکانات، پول و تبلیغات امارات قوی تر بود. به هر حال AFC هم منافع خودش را می بیند و همه چیز صرفا ورزشی نیست. بچه های ما توانمند هستند بخصوص در فوتسال. آقای بیرانوند هم از ورزشکاران قوی است.

آیا حق بیرانوند بود به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شود؟

اگر عملکرد دو، سه ساله را در نظر بگیریم بله حق بیرانوند بود. امسال او نزدیک به گرفتن این عنوان هم بود. با کارهایی که بیرانوند کرد می توانست بهترین بازیکن شود.

سال گذشته گفته می شد بیرانوند مرد سال آسیا بوده ولی به خاطر محرومیت پرسپولیس از سوی فیفا این عنوان به دروازه بان تیم ملی نرسید. آیا چنین چیزی صحت داشت؟

خیر؛ بعید می دانم. ورزشکار تابع اتفاقات باشگاه نمی شود.

پس چرا سال گذشته بیرانوند بهترین بازیکن نشد؛ آن هم در حالی که با گرفتن پنالتی رونالدو در جام جهانی حسابی در کانون توجهات بود؟

به همان دلیل که امسال انتخاب نشد (با خنده).

مرد سال فوتبال آسیا هم امسال و هم سال گذشته از قطر انتخاب شد که نشان می دهد قدرت لابی آنها بیشتر است.

قطعا همینطور است.

فکر می کنید چرا امسال عنوان بهترین در فوتسال هم به ما نرسید؟

یکی از ملاک های AFC قهرمانی در آسیا است. ژاپن در جام باشگاه های فوتسال آسیا قهرمان شد ولی این هم دلیل نمی شود. بازیکنان فوتسال ما همیشه لژیونر و اثر گذار بوده اند و تیم هایشان را جزو مدعیان قرار می دهند. دلیل نمی شود که چون قهرمان آسیا نشدیم این عنوان به ما نرسید. ژاپن چهار پنج سال حذف می شد و حتی به جام جهانی هم نرفت. AFC باید فوتسالیست ایران را انتخاب می کرد. در مجموع فکر می کنم سهم ایران از مراسم بهترین های سال ۲۰۱۹ حداقل یک جایزه بود.

بحث تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال و برکناری مارک ویلموتس هم مطرح شده است. باتوجه به کار کردن شما با مربیان مختلف آیا این تصمیم فدراسیون درست است؟

اعتقادم این است اگر یک مربی را با مطالعه انتخاب می کنیم باید حمایتش کنیم تا جلو برود و کارش را بکند. اینکه با یک یا دو باخت بخواهیم تصمیم به تغییر بگیریم، باعث تضعیف تیم ملی می شود. حتما مربی بعدی هم بیاید همین بلا سرش می آید و آخر سر تیم ملی نتیجه نمی گیرد. نمی دانم شرایط تیم ملی چه بوده است و در جریان آن نیستم ولی موافق نیستم که یک مربی بیاید و بعد از یک مدت کوتاه او را عوض کنند تا مربی جدید هم از صفر کارش را شروع کند؛ مگر اینکه یک مربی آشنا یا مربی ایرانی باشد و از صفر شروع نکند. اگر از صفر شروع کند بازهم زمین می خوریم.

شاید چیزی که بیش از هرچیزی باعث ایجاد هجمه علیه ویلموتس شد، پافشاری اش برای گرفتن مطالباتش قبل از بازی حساس با عراق بود.

نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. ولی اگر برای پول بوده کی روش با آن کار خوبش حتی تا هفت ماه هم قراردادش عقب می افتاد. کی روش می گفت خودم مهم نیستم و امکانات، زمین و بازیکنان برایم مهمتر هستند. خودش بی پولی را تحمل می کرد. کی روش درک می کرد و در برنامه بود و در جریانش می گذاشتیم که پول نداریم یا پول را چطور خرج می کنیم.

اینکه گفته می شود مارک ویلموتس مسئولیت پذیر نیست را چقدر در تغییر وی دخیل می دانید؟

نمی دانم به چه دلیل این اتفاقات می افتد ولی هر دلیلی باشد رفتن یک مربی و آمدن مربی جدید لطمه ای به تیم ملی و بد است.

شما تجربیات مشابهی در این بخش دارید. آیا اگر الان رئیس فدراسیون بودید ویلموتس را تغییر می دادید؟

نمی دانم دلیل این اتفاقات چیست و در این شرایط هم نیستم.

تغییر ویلموتس از دو حالت خارج نیست؛ یا به خاطر پول و یا به خاطر نتایج ضعیف. در این دو حالت شما حاضر به تغییر ویلموتس بودید؟

همانطور که گفتم در جریان اتفاقات رخ داده نیستم ولی تغییر مربیِ خوب به خاطر باخت، منطقی نیست.

یعنی از نظر فنی ویلموتس را قبول دارید؟

من آنقدر کارشناس نیستم که بگویم یک مربی را قبول دارم یا خیر. حرف من این است که اگر یک مربی را آوردیم حمایتش کنیم. زمانی که من رئیس فدراسیون شدم، در یک مقطع در راه انتخابی جام جهانی دو سه مربی عوض کردیم و آخرش هم جام جهانی نرفتیم. عدم صعود به جام جهانی در آن مقطع، نتیجه همین مربی عوض کردن ها بود. به نظرم تغییر سرمربی تیم ملی خوب نیست. اینکه ویلموتس خوب است یا نه را نمی دانم.

آیا در حال حاضر ارتباطی با فدراسیون فوتبال دارید؟

نه دیگر ارتباطی ندارم. ۶ ماه است که از فدراسیون بیرون هستم. گفتند بازنشسته هستی و کارت خوب نیست و نباید باشی.

اما مدیران بازنشسته دارند به تدریج بر می گردند؛ آقای ساکت که بود. آقای اصفهانیان و بهروان هم بازگشته اند.

پس فقط مشکل من بودم!

ممکن است شما هم به فدراسیون برگردید؟

نه به هیچ عنوان. الان راحتم و زندگی ام را می کنم و خیال همه راحت باشد که نمی آیم.

درخواست شما برای استیناف و تجدیدنظر در رای محرومیتتان به کجا رسید؟

رای هنوز صادر نشده است. نمی دانم و پیگیری نمی کنم. برایم مهم نیست. همان اول یک چیزی نوشتیم و دادیم و دیگر جلسه ای با استیناف نداشتیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جناب کفاشیان ، همشهری عزیز بقول مسعود شستچی جنابعالی خودت کلاً از اول اشتباه بودی برادر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر