بازدید 12405

پشت پرده ازسرگیری کمک‌های نظامی آمریکا به لبنان!

مقام‌های کنگره و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که تعلیق کمک‌های نظامی به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار به ارتش لبنان برداشته شده است. این اقدام یک ماه پس از اطلاع قانون‌گذاران از بلوکه شدن این کمک‌ها صورت گرفت. حال سوال اینجاست که چرا آمریکا کمک‌های نظامی خود به لبنان را در شرایطی که این کشور در بحران و اعتراضات مردمی به سر می‌برد، از سر گرفته است؟
کد خبر: ۹۴۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 03 December 2019

مقام‌های کنگره و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که تعلیق کمک‌های نظامی به ارزش 105 میلیون دلار به ارتش لبنان برداشته شده است؛ این اقدام یک ماه پس از اطلاع قانون‌گذاران از بلوکه شدن این کمک‌ها صورت گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ یک مسئول در کنگره آمریکا ـ که خواست نامش فاش نشود ـ اعلام کرد: دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید کمک نظامی ۱۰۵ میلیون دلاری به ارتش لبنان را پس از این که مدت‌ها بدون ارائه دلیل متوقف شده بود، آزاد کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا ۳۱ اکتبر گذشته، به کنگره این کشور اعلام کرد دفتر بودجه کاخ سفید و شورای امنیت ملی این کشور تصمیم گرفته‌اند که کمک نظامی به لبنان را متوقف کنند؛ تصمیمی که دلیلی برای آن از سوی آمریکا مطرح نشد.

پشت پرده از سرگیری کمک های نظامی آمریکا به لبنان!

پیشتر دو مسئول آمریکایی از توقف حمایت ۱۰۵ میلیون دلاری به ارتش لبنان خبر دادند. آمریکا حمایت خود از ارتش لبنان را مشروط به "مقابله با حزب‌الله" کرد.

نمایندگان کنگره آمریکا پیشتر گفته بودند کمک به ارتش لبنان برای حفظ امنیت و ثبات این کشور لازم است.

حال سوال اینجاست که چرا آمریکا کمک های نظامی خود به لبنان را در شرایطی که این کشور در بحران و اعتراضات مردمی به سر می برد، از سر گرفته است؟

به نظر می رسد، کمک نظامی آمریکا با هدف تقویت توان رزمی ارتش لبنان به تصویب کنگره رسیده و لذا واشنگتن به دنبال آن است تا با تقویت ارتش لبنان، موضع حزب الله در این کشور را تضعیف کند. این در حالی است که حزب الله بارها اعلام کرده که رقیبی برای ارتش لبنان نیست و هدف نهایی هر دو نیروی نظامی، صیانت از تمامیت ارضی و استقلال لبنان است.

در آن زمان توضیحی در مورد علت توقف ارسال کمک داده نشد؛ اما بعضی از منابع گفتند که دولت دونالد ترامپ از موقعیت حزب‌الله لبنان در تشکیلات دولتی لبنان ناخرسند بوده و نگران آن است که ممکن است این کمک به نحوی در دسترس این سازمان قرار گیرد و برای تقویت نیروهای حزب الله آن به کار گرفته شود.

اما به نظر می آید آمریکایی ها بی ثباتی و وضعیت بحرانی کنونی در لبنان را فرصت مناسبی می دانند تا با ازسرگیری کمک های نظامی خود به ارتش لبنان، بر تحولات این کشور اثر بگذارد.

این در حالی است که جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در لبنان در اظهارات مداخله جویانه خود درباره حوادث لبنان، به گونه‌ای صحبت می‌کرد که گویی نماینده آمریکایی لبنان و مسئول آینده این کشور است.

قابل توجه است که وی با صحبت از اهمیت لبنان در دریای مدیترانه و نیز اهمیت نفت و گاز آن و همچنین هشدار نسبت به اینکه ممکن است نفوذ روسیه در سوریه به لبنان نیز برسد و اشاره به این که این امر ضربه سنگینی به آمریکا و هم پیمانان آن در منطقه خواهد زد، باب مداخلات خود در امور لبنان را باز کرد.

فلتمن در ادامه مداخله گری‌های خود به چین نیز به عنوان تهدید بزرگی برای ایالات متحده در لبنان اشاره کرد، به ‌ویژه‌ که در سایه وضعیت نابسامان شبکه ارتباطات در لبنان، فناوری (5G) چین برای لبنانی‌ها بسیار جذاب است.

به طور خلاصه جفری فلتمن،لبنان را مکانی برای رقابت قدرت‌های بین‌المللی می بیند که از نظر وی، آمریکا نباید اجازه دهد تا سوریه و ایران و روسیه جایگاهی در آن داشته باشند.

سفیر سابق آمریکا در لبنان، خطاب به ملت این کشور گفت که باید میان مقاومت، سوریه، ایران، روسیه و شکوفایی و رشد اقتصادی یکی را انتخاب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل