بازدید 28059
آخرین تحولات خاورمیانه؛

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا/استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق / واکنش آمریکا به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس / اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد

واکنش مقتدا صدر به استعفای نخست وزیر عراق، ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا، واکنش آمریکا به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس و اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۴۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 30 November 2019

واکنش مقتدا صدر به استعفای نخست وزیر عراق، ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا، واکنش آمریکا به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس و اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق نیز اشاره کرد؛ عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند.

به نوشته وبگاه السومریه نیوز، او گفت که بنا بر شرایط موجود و جهت جلوگیری از خشونت ادامه‌دار و به علت ناتوانی آشکار در سامان دادن به اوضاع، از پارلمان می‌خواهد تا درخصوص تشکیل دولت تصمیم‌گیری کند.

در این بیانیه آمده است: «با دقت به خطبه مرجعیت عالی دینی گوش دادم که در آن آمده است: با توجه به شرایط دشواری که کشور در آن به سر می‌برد و با توجه به ناتوانی دستگاه‌های مختلف در تعامل با شرایط دو ماه گذشته و جهت جلوگیری از ریخته شدن خون مردم، پارلمان باید در گزینه‌های خود تجدیدنظر و با توجه به منافع عراق و مراقبت از خون فرزندان عراق و جلوگیری از ناآرامی و تخریب بیشتر اقدام کند.»

عادل عبدالمهدی افزود: «بنابراین با توجه به این خواسته و تعجیل در عملی شدن آن، به زودی در یک نامه رسمی استعفای خود را از ریاست دولت فعلی به پارلمان ارائه خواهم داد.»

نخست‌وزیر عراق در پایان تأکید کرد: «کوچک و بزرگ می‌دانند که من علنا پیش از این و در یادداشت‌های رسمی، خواستار اجرای این گزینه و آنچه به مصلحت مردم و کشور است، شده بودم.»

اعلام عبدالمهدی مبنی بر قصد خود جهت اعلام استعفا در حالی است که بسیاری از احزاب عراق امروز در بیانیه‌های جداگانه و پس از خطبه امروز مرجعیت عراق، خواستار تشکیل جلسه پارلمان برای استیضاح و برکناری دولت شده بودند.

همزمان برخی رسانه‌ها از اعلام استعفای «ابوجهاد الهاشمی» رئیس دفتر «عادل عبدالمهدی» خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، همزمان با بیانیه عبدالمهدی، جمعیت بسیاری در میدان التحریر بغداد و دیگر شهر‌ها از جمله کربلا، نجف اشرف، بصره، الناصریه و السماوه تجمع کرده و شادی کردند و همچنین همزمان هزاران تن در بغداد اقدام به تشییع جنازه نمادین کشته‌های روز گذشته شهر الناصریه مرکز استان «ذی قار» واقع در جنوب عراق کردند. بنابر اعلام منابع رسانه‌ای عراقی، روز گذشه ۲۴ تن در این شهر در بر اثر درگیری با نیرو‌های امنیتی جان خود را از دست دادند.

عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی است و معترضان عراقی در شهر‌های عمدتا شیعه‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی شده‌اند. اعتراضات که به علت برگزاری راهپیمایی اربعین امام حسین (ع) به مدت دو هفته به تعلیق افتاده بود از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) از سر گرفته شده و کماکان ادامه دارد.

هرچند استعفای دولت عراق می‌تواند تا حدودی خشم و نارضایتی معترضان را فروبکاهد، ناظران لزوم اصلاح قانون انتخابات و قانون کمیساریای عالی انتخابات که در کلام مرحعیت عالی عراق نیز بدان تأکید شده را از دیگر ملزومات اصلاح امور در عراق می‌دانند؛ بنابراین، شاید استعفای دولت بتواند اولین گام باشد، اما گام‌های بعدی مطمئنا باید از سوی پارلمان برداشته شود.

واکنش مقتدا صدر استعفای نخست وزیر عراق

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق از اعلام آمادگی «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای استعفا استقبال کرد.

مقتدا صدر همچنین پیشنهاد داد که انتخاب جانشین وی از طریق همه پرسی صورت گیرد و گفت، نامزدی نخست وزیر از طریق همه پرسی مردمی روی پنج نامزد انجام گیرد و صندوق‌های همه پرسی در میادین اعتراضات مستقر شود.

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا/استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق/واکنش آمریکا به پیوستن ۶ کشور اروپایی جدید به اینستکس / اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد

وی همچنین پیشنهاد تشکیل شورایی برای مبارزه با فساد متشکل از قضات شایسته، شجاع و پاکدست را برای محاکمه مفسدان ـ چه در گذشته و چه در آینده ـ مطرح کرد.

رهبر جریان صدر همچنین پیشنهاد داد که نخست وزیر جدید کابینه خود را به دور از حزب گرایی و سهم خواهی فرقه ای، حزبی، قومی و گروهی تشکیل دهد.

مقتدا صدر همچنین خواستار اعطای نقش محوری به دستگاه قضایی و دوری از جدال ها در پارلمان را که به گفته وی برخی اعضای آن در فساد کمتر از دولت نیستند، شد و در عین حال از ادامه تظاهرات مسالمت آمیز حمایت کرد.

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای درخصوص تحولات اخیر عراق، از حمله به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در نجف و کربلا عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا/استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق/واکنش آمریکا به پیوستن ۶ کشور اروپایی جدید به اینستکس / اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد

وزیر امور خارجه انگلیس در بخشی از این بیانیه تصریح کرد: «من عمیقاً از حملاتی که به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا صورت گرفته است،‌ نگرانم. اصول دیپلماتیک هرگز نباید هدف حمله قرار گیرد.»

واکنش آمریکا به پیوستن شش کشور اروپایی جدید به اینستکس

«ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان روز جمعه از پیوستن شش کشور جدید اروپایی به ساز و کار «اینستکس» انتقاد کرده است. 

 «لارس نوردروم» سفیر نروژ در تهران جمعه در توئیتی اعلام کرد که نروژ به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی «اینستکس» پیوسته‌اند. 

ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا/استعفای عادل عبدالمهدی از نخست وزیری عراق/واکنش آمریکا به پیوستن ۶ کشور اروپایی جدید به اینستکس / اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد

گرنل که یکی از ایران‌ستیزترین مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکاست و بارها با مواضع افراطی و هیجان‌محورش حاشیه‌ساز شده، این تصمیم کشورهای اروپایی را به اغتشاشات اخیر در ایران نسبت داده است. 

او در توئیترش، در پاسخ به نوردروم نوشته است: «این کار در زمانی وحشتناک انجام می‌شود. چرا باید به رژیم ایران در زمانی که مردم ایران را می‌کشد و اینترنت را تعطیل می‌کند پول برسانید؟ شما باید از حقوق بشر حمایت کند نه اینکه ناقضان حقوق بشر را تأمین مالی کنید؟»

گرنل این موضع‌گیری مداخله‌جویانه را در حالی اتخاذ کرده که از نخستین روزهای آغاز به کارش در برلین به دلیل دخالت در امور داخلی آلمان به شدت مورد حمله جریان‌های مختلف سیاسی در این کشور قرار گرفت. 

او در یکی از نخستین اظهارنظرهایش از زمان قبول این سمت با لحنی تحکم‌آمیز به شرکت‌های آلمانی گفت باید روابط تجاری با ایران را قطع کنند. 

اصابت راکت به نزدیکی منطقه سبز بغداد

شبکه الحدث جمعه شب از اصابت یک فروند راکت کاتیوشا به نزدیکی منطقه سبز بغداد خبر داد. بر اساس این گزارش، اصابت این راکت هیچ گونه تلفاتی به همراه نداشته است؛ منطقه سبز بغداد دربرگیرنده اکثر سفارتخانه های خارجی در عراق است.

این در حالی است که عراق در برهه اخیر شاهد نا آرامی و اعتراضات از جمله در بغداد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۰
رئیس جمهوری کره جنوبی دوباره محاکمه می شود/ اتهام: پرداخت پول از سازمان اطلاعات به دفتر ریاست جمهوری
در بیانیه عبدالمهدی آمده است: امروز جمعه خطبه های مرجعیت عالی دینی را گوش دادم با در نظر گرفتن منافع عراق، به زودی استعفای خود را تقدیم پارلمان می کنم.
حالا که تصمیمات این وضعیت را پیش آورده چرا اصلاح طلبان و بازیگرانی که به نفع یکی از کاندیدا تبلیغ می کردن الان جوابگوی نیستند و خط شان را جدا کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
بخاطر انتخابات مجلس خط شان را جدا کردند شکست شان در تهران که حتمی است.
کجایی شاه سطان حسین که خاطرت زنده می شود.
اروپا ما ابراز تاسف می کنیم از اینکه هنوز با گذشت بیش از یکسال برجام اجرایی نشده ابراز تاسف ابراز تاسف ابراز تاسف....
اونایی که تا اسم روسیه میاد از توطئه روسیه صحبت میکنن، ما منتظریم الآن یکمی هم از انگلیس بگن. انگلیسی که مسئول قتل نصف جمعیت ایران (نزدیک نه میلیون نفر) یه قرن پیش بوده. الآن دارن بشکن میزنن، ولی ظاهرا ابراز نگرانی میکنن. چه اسمی میشه رو "دشمن دوست و دوست دشمن" گذاشت؟
پاسخ ها
hadi
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
م ع عزيز به اين ميگويند سياست و به همين دليل قرنهاست سوار بسياري از ملتها هستند
لطفا بفرمایید که انگلستان این وسط چی می خواد؟
چرا از منافع ایران در عراق حمایت می کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
اینجا نمی تونم بگم بیا توی دایرکت
انگلیس این کفتار پیر
ما چطور باید از طرح زوج و فرد عمومی اطلاع پیدا کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
هر کی اخبار صدا سیمای میلی رو نبینه حقشه که جریمه بشه!!!!!!


تا تو باشی که نسبت به اخبار صدا و سیما مملکتت بی توجه نباشی
وزیر خارجه انگلیس تیکه میندازه
باز گلی به جمال عبدالمهدی که وجود استعفا دادن رو داره
ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس از حملات به کنسولگری‌های ایران در نجف و کربلا؟؟؟؟؟
شما نگران نباش !
نگران اینستکس نباشید، تا حالا ۱ یورو هم انتقال ندادند.
درود بر مردم قهرمان عراق و لبنان
مرگ بر طالبان
کل اروپا و حتی خود آمریکا! هم اگر به اینستکس بپیوندن تا تراکنشی اساسی در این سازوکار شروع نشود،تاثیری به حال ما نخواهد داشت.
چه ربطی به انگلیس دارد
وزيرخارجه انگلیس توکه راست ميگي......
آخخخخخخخخخخخخخخخخی انگلیسی ها ابراز نگرانی کردن!!!! روس ها چی؟

چقدر همه ما رو دوست دارن!!!همه چی آرومه من چقدر خوشبختم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
این انگلیسی ها خیلی مهربونن.باور نمی کنی/؟

فقط آمریکایی ها اَخ هستن
پیوستن به اینستکس فایده ای برای اقتصاد ایران ندارد. اینستکس تو خالی فایده ای نداره
کشورهای اروپایی میخوان توی نشست آتی برجام حرفی برای گفتن داشته باشند وگرنه اینستکس‌ چه با سه عضو و چه با ده عضو هیچ فعالیت و فایده ی خاصی نداره و اصلا حجم معاملاتی که براش پیش‌بینی شده در حد نیازهای یکی از استانهای ایران‌هم نمیشه.‌‌ یکی اینا رو به سفیر آمریکا بگه که یه وقت شیرش خشک نشه اینقدر جوش‌میزنه.
یکی از معترضان در میدان تحریر بغداد فریاد برآورد که «چرا به کنسولگری سعودی حمله نمی‌کنید!؟ آل‌سعود ۵ هزار تکفیری را به عراق فرستاد و عراقی‌ها را قتل عام کردند ولی ایرانی‌ها برای دفاع از عراق شهید دادند و خونشان با خون ما آمیخته شد»
بورکینافاسو هم به اینستکس پیوست، جیبوتی هم قرار است به اینستکس بیپوندد.
روز به روز درصد غیر قابل انتشار هات نسبت به منتشر شده ها بالاتر میره




کم کم داری میشی فیلترناک
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار