بازدید 71060
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد؛

معرفی گزینه‌های کم ریسک و معقول برای سرمایه‌گذاری در بورس/ پالایشی‌ها، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها پیشران موج بعدی بورس

بازار تا یکی دو هفته دیگر در وضعیت استراحت به سر خواهد برد و پس از آن موج جدید حرکت شاخص را شاهد خواهیم بود و پیش بینی من این است که شاخص تا اواسط سال ۹۹، به محدوده ۴۰۰ هزار واحدی خواهد رسید و بازار سرمایه همچنان در مقایسه با دیگر بازار‌های رقیب پتانسیل بهتر و بیشتری برای سرمایه گذاری را داراست.
کد خبر: ۹۴۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ 29 November 2019

معرفی گزینه‌های کم ریسک و معقول برای سرمایه گذاری در بورس/ پالایشی ها، فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها پیشران موج بعدی بورس

تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر شاهد کف سازی در سطوح قیمتی فعلی در بازار هستیم و دلیل آن نیز انتظار فعالان برای تعیین سیاست های کلی دولت در بودجه  99و سناریوهای تأثیرگذار بر بازار از جمله ارز 4200 تومانی و سایر متغیرهای کلان اقتصادی است.

سید مهدی رباطی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: به طور واضح در بسیاری از سهام بازار به ویژه شرکت های بزرگ و گروه های مطرح پتانسیل رشد را شاهد هستیم و ارزش بازار این شرکت ها در صنایع بانکی، فلزات اساسی و برخی پتروشیمی ها  متناسب با کاهش ارزش پول ملی و تورم افزایش نیافته است.

وی با بیان اینکه چنانچه وضعیت را از بعد P/E و ارزش بازار بررسی کنیم، کماکان بسیاری از سهام برای افزایش قیمت پتانسیل دارند، تاکید کرد: برخلاف بسیاری از پیش بینی ها به نظر من نمی توان افتی برای بازار سرمایه متصور بود.

مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران با بیان اینکه بسیاری معتقد به وجود حباب بودند و کاهش جدی در شاخص کل بورس را انتظار داشتند، ادامه داد: همان گونه که شاهد بودیم شاخص در محدوده 300 هزار واحدی با حمایت قوی مواجه شد و اکثر سهام بنیادی و بزرگ بازار کاهش آنچنانی نداشتند و حتی سهامی نیز که در آنها از وجود حباب صحبت می شد، با افت جدی  مواجه نشده و کماکان در وضعیت استراحت به سر می برند.

وی افزود: پیش بینی من این است که در حال حاضر کف سازی در سطح قیمتی فعلی در بازار را شاهد هستیم و دلیل آن نیز این است که بازار در انتظار تعیین سیاست دولت برای بودجه 99و سناریوهای تاثیر گذار بر بازار از جمله ارز 4200 تومانی و سایر متغیرهای کلان اقتصادی است.

رباطی خاطرنشان کرد: بازار تا یکی دو هفته دیگر در وضعیت استراحت به سر خواهد برد و پس از آن موج جدید حرکت شاخص را شاهد خواهیم بود و پیش بینی من این است که شاخص تا اواسط سال 99، به محدوده 400هزار واحدی خواهد رسید و بازار سرمایه کماکان در مقایسه با دیگر بازارهای رقیب پتانسیل بهتر و بیشتری برای سرمایه گذاری را داراست.

وی در خصوص صنایع و گروه های پیشرو در موج جدید حرکت با بیان اینکه زمانی که شاخص در روند صعودی قرار می گیرد، با توقف و تاخیر زمانی همه گروه ها رشد کرده و نمی توان تنها یک گروه را در حرکت شاخص موثر دانست، تاکید کرد:  لیکن به نظر می رسد پالایشی ها، پتروشیمی ها و فلزات اساسی و نیز برخی از هلدینگ های سرمایه گذاری همچون گروه توسعه ملی و سرمایه گذاری غدیر با عقب ماندگی جدی از بازار مواجه بوده و گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری کم ریسک و بازدهی معقول برای سهامداران خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در کنار این گروه ها نمادهای بانکی نیز رشدی نسبت به بازار نداشته اند و برخی از نمادهای خودرویی و شرکت هایی که با احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مواجه هستند، دیگر گزینه های مطلوب برای سهامداری خواهند بود.

سهامداران در تقلای اصلاح پرتفو

بر اساس این گزارش و به نقل از نبض بورس، بررسی بازدهی نمادها و شاخص صنایع مختلف در هفته ای که گذشت، مبین چند مطلب است؛ نخست اینکه شاخص نمادهای بانکی که بازدهی منفی 0.69 درصدی را یک ماه اخیر ثبت کرده بود، با بازدهی مثبت 5.22 درصدی مواجه شده؛ این موضوع بیانگر حرکت نقدینگی از برخی گروه ها و نمادها به طرف سهام بانکی است ضمن آنکه بررسی ارزش معاملات طی هفته گذشته نیز این مطلب را تایید کرده و به نظر می رسد، پس از یک دوره بی اعتنایی به بانکی ها فعالان بازار مجددا روی خوش به این نمادها نشان دادند.

ارزش معاملات خرد بورس تهران در هفته گذشته با رشد قابل توجهی مواجه شد و بر این اساس رشد 25006 میلیارد ریالی داد و ستدهای معامله گران حقیقی بورس تهران، نوید بازگشت روزهای رونق به تالار حافظ را می دهد.

کمترین ارزش معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ششم آذر ماه یک هزار و سیصد و نود هشت در حالی در روز شنبه یعنی نخستین روز هفته رقم خورد که در سایر روزهای معاملاتی، این پارامتر با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

ارزش معاملات خرد

شنبه

2/09/98

یکشنبه

3/09/98

دوشنبه

4/09/98

سه شنبه

5/09/98

چهارشنبه

6/09/98

سهام

9673

13161

13251

14091

12894

حق تقدم

60

51

10

12

12

مجموع

9733

13212

13261

14103

12906

بنابراین، ارزش معاملات خرد طی این هفته 63215 میلیارد ریال بوده که نسبت به ارزش 38209 میلیارد ریال معاملات هفته قبل با رشد بیش از 25006 میلیارد ریالی همراه بوده است.

نقدینگی در کدام گروه ها چرخید

به گزارش نبض بورس، بررسی بازدهی نمادها و شاخص صنایع مختلف در هفته ای که گذشت، مبین چند مطلب است؛ نخست آنکه شاخص نمادهای بانکی که بازدهی منفی 0.69 درصدی را یک ماه اخیر ثبت کرده بود، با بازدهی مثبت 5.22 درصدی مواچه شده؛ این موضوع بیانگر حرکت نقدینگی از برخی گروه ها و نمادها به طرف سهام بانکی است؛ ضمن آنکه بررسی ارزش معاملات طی هفته گذشته نیز این مطلب را تایید کرده و به نظر می رسد پس از یک دوره بی اعتنایی به بانکی ها فعالان بازار مجددا روی خوش به این نمادها نشان دادند.

شاخص فلزات اساسی نیز با ثبت بازدهی منفی 0.72 درصدی طی ماه گذشته، طی 5 روز معاملاتی اخیر توانسته این بازدهی منفی را جبران کرده و با تخصیص بازدهی مثبت هفتگی 0.72 درصدی خاطر سهامداران خود را اندکی التیام بخشد.

سودده ترین و زیان سازترین نمادها

در بین نمادهای تالار حافظ، سیمان فارس(سفار) با بازدهی 51.4 درصدی در حالی سهامداران خود را خشنود و شیرین کام کرد که سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها (وسکاب) با کاهش قیمت 12.7 درصدی بیشترین ضرر را نصیب سهامداران خود کرد.

همچنین نمادهای آ.س.پ با رشد 36.9 درصدی، زبینا با افزایش 30.6 درصدی، کلوند با تقویت 29.3 درصدی و ددام با بازدهی 29.3 درصدی دیگر نمادهایی بودند که در هفته منتهی به ششم آذر ماه با افزایش قیمت مواجه و توانستند توقعات سهامداران خود را برآورده کنند. در طرف مقابل کگاز با افت 12.2 درصدی، زکشت با 10.7 درصد ، ختراکح با 9.9 درصد و ختراک با 9.4 درصد نمادهای بودند که با سهامداران خود را با زیان مواجه کردند.

برترین و بدترین صنایع هفته نخست آذر ماه

در هفته ای که گذشت، شاخص صنایع مختلف عمدتا رو به صعود داشت و شاخص محصولات چرمی متاثر از اخبار افزایش سرمایه (وملی) همچنان با استقبال سهامداران مواجه شد و بازدهی 16.19 درصدی را ثبت کرد، شاخص فنی و مهندسی با رشد 12.49 درصد، شاخص سایر معادن با 10.98 درصد و شاخص مواد دارویی با 10.93 درصد ، شاخص وسایل ارتباطی با 10.20 درصد، شاخص انتشار و چاپ با 9.28 درصد، زراعت با 8.50 درصد، بیمه و بازنشسته با نماد شاخص این هفته خود یعنی البرز با بازدهی 8.10 درصدی، قند و شکر با بازدهی 7.66 درصدی اطلاعات و ارتباطات با 7.36 درصد و کاشی و سرامیک با 7.21 درصد بیشترین بازدهی را دربین صنایع مختلف داشتند.

در مقابل تنها شاخص 4 صنعت فرآورده های نفتی با 1.86 درصد، شاخص  چند رشته ای با 0.99 درصد، شیمیایی با 0.24 درصد و استخراج جز نفت با 0.24 درصد بیشترین بازدهی منفی را تجربه کردند.

نگاهی به ارزش و حجم معاملات هفتگی

هرچند ارزش معاملات هفته گذشته با کاهش 7 درصدی، رقم 77307 میلیارد ریال گزارش شده لیکن با توجه به ارزش بیش از 26000 میلیارد ریالی معاملات عمده هفته قبل، ارزش معاملات طی این هفته با رشد مناسبی همراه بوده و همان گونه که اشاره شد، ارزش معاملات خرد نیز رشد داشته است.

حجم معاملات نیز با کاهش 12 درصدی 14263 میلیون سهم و حق تقدم و سایر اوراق مالی گزارش شده و دفعات معاملات با رشد 38 درصدی، رقم یک میلیون و 894 هزار و 517 ثبت شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
با سلام
از روی چه تحلیلی پتروشیمی ها و بانکیها رو پیشرو در بازار تحلیل میکنید
الان دیگه سهامداران ما بر خلاف گذشته خیلی با آموزش و مشورت و تحقیق روی یک سهم حرکت میکنن تا چند سال پیش حتی کسی به سایت کدال اهمیت نمیداد ولی الان هر روز چک میشه بانکیها با کدوم سود و سود انباشته میخوان حرکت کنن؟پتروشیمی با فروش و درآمد و تحریمهای جدی این دوماه روی سایت کدال کامل مشخصه
و از همه مهمتر اینایی که نام بردی حقوقیهایی دارن که اصلا حال ندارن از سهام خودشون حداقل حمایت کنن چون اکثر این حقوقیها وابسته به یه ارگانی هستن و دل نمیسوزونن
تو رو خدا با این نظرات سرمایه مردم رو توی این گونه سهامها معطل نزارید
پاسخ ها
Reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
دوست عزیز نماد های شفن وپاسار وسکاب رو بررسی کنید
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
شما بخر شک نکن ، دکتر رباطی از معدود تحلیلگران بازار هست که حرف بی ربط نمیزنه.
ناشناس
| France |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
نماد نوری رو هم بررسی کن
باسلام وارادت،اقای رباطی فراموش کردن که نماد وپاسارتازیر ۳۰ د صد سقوطکرد وکلی زیان وا د کرد !
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
وپاسار بعد از 100% رشد 30% اصلاح کرد و مجددا رشد خواهد کرد این اصلاح فرصت خرید بود.
با سو مدیریت و فسادی که در شرکت های بورسی داریم . این شرکتها اصلا و ابدا نه تنها سود ندارند بلکه حتی نمیتونن با ارزش دلار هم جلو برن . اگه در این یکسال ونیم اخیر سودی بوده فقط بخاطر افزایش ارزش دلار و کاهش پول ملی بوده ونه سود دهی واقعی شرکتها . در کشور ما چیزی که سود دلره دلالی و زدو بند و کلاهبرداریه و تولید هیچ وقت سود نداره و اگه شرکت هایی هم سود داشتن یک سود واقعی و بر اساس رقابت و مدیریت خوب نیست بلکه بخاطر برخورداری از رانت دولتی بووه مثلا شرکتهای خودرو بخاطر ممانعت از ورود خودروی خارجی و یکه تاز بودن آنها در بازار داخلی ویا پتروشیمی ها و پالایشگاها بخاطر برخورداری از سوخت و گاز ارران و... . . از نظر شرعی هم این پولها حرامه و لذا سودی که از بورس میاد حلال و پاک نیست چون حاصل رانت و فساده. عزت زیاد
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
تو که کویتی این واقعیات رو از کجا میدونی ناقلا
بورس حدود ۲۰۰ هزار واحد حباب دارد و به احتمال ۹۰ درصد به زودی این حباب خواهد ترکید و بورس افت شدیدی پیدا خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
میبخشید کارشناس بورس زمانی بود دلار 3000تومان بوده شاخص بورس نسبت به قیمت دلاربالاتر از از این بود حالا که دلار به 12000 هزار تومان رسیده ان موقع بورس چگونه حبابی است؟ با توجه به گرانی دلار باحساب سرانگشتی اکنون بورس باید پانصدهزار واحد می شد
از بهشت پارس ( آينده ) غافل نشويد .
اين شركت صادراتي و وارداتي است كه بعد از سالها قرار است دهه فجر امسال افتتاح رسمي بشود و صادرات خود را به كشورهاي اوراسيا آغاز كند دو سه روز پيش آقاي رحماني وزير صمت با مدير عامل اين شركت گفتگو كردند.

فعالیت اصلی شرکت عبارت از "احداث، اداره و مدیریت پایانه صادراتی گل و گیاه و محصولات کشاورزی و رستورانهای زنجیره ای، هتل های زنجیره ای، واردات و صادرات محصولات کشاورزی و ادوات کشاورزی و صنایع وابسته" می باشد.
اين شركت از تابلوي نارنجي به تابلوي زرد در حال انتقال است و اگر فعاليت شركت شروع شود به بازار فرابورس باز خواهد گشت .
سهامداراني كه بنياد شركت ها را دنبال مي كنند و بلند مدت كار مي كنند اين شركت و سهم را در نظر داشته باشند بزودي از لحاظ بنيادي تحولات مثبتي در اين شركت اتفاق مي افتد.
شرکت بزرگی مانند گروه صنعتی سدیدکه چندین شرکت زیر مجموعه ان است که یکی از شرکتهای بنیادی کشورمیباشد اگر دوباره رونق بگیرد میتواند هزاران کارگر را نان بدهد بشرط اینکه مسئولین محترم از آن شرکت حمایت کنند . محصولات تولیدی این شرکت از اساسی ترین محصولات نیاز کشور است که میتواند خیلی از تحریمهای دشمنان را خنثی کند
چطور نمادهای پر سود را انتخاب کنم
سهام.بخرم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل