بازدید 10198
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

کمپین تحریم کالاهای ترک در عراق و اقلیم؛ فرصتی برای حضور قوی‌تر در بازار عراق یا تکرار ناکامی همانند بازار روسیه؟

سیدحمید حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار صادرات کالایی (با در نظر گرفتن صادرات گاز و بدون لحاظ صادرات برق) به عراق داشتیم، گفت: خوش بینی‌هایی در این زمینه وجود داشت که در سال جاری رقم صادرات کالای ایران به عراق به ۱۲ میلیارد دلار برسد؛ اما قطعا به دلیل شرایط پدید آمده در عراق، این هدف محقق نخواهد شد، ولی سعی بر این است که رکورد صادرات کالا در سال گذشته به عراق را بشکنیم.
کد خبر: ۹۳۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 23 November 2019
تاثیر آشوب‌ها عراق بر روند صادرات ایران؛ آیا تنش‌های ترکیه با کرد‌های عراق، می‌تواند سهم ایران در بازار عراق را افزایش دهد؟
 
تابناک اقتصادیسیدحمید حسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار صادرات کالایی (با در نظر گرفتن صادرات گاز و بدون لحاظ صادرات برق) به عراق داشتیم، گفت: خوش بینی‌هایی در این زمینه وجود داشت که در سال جاری رقم صادرات کالای ایران به عراق به ۱۲ میلیارد دلار برسد، اما قطعا به دلیل شرایط به وجود آمده در عراق این هدف محقق نخواهد شد، ولی سعی بر این است که رکورد صادرات کالا در سال گذشته به عراق را بشکنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ حدود دو ماهی است که اعتراضات مردم عراق نسبت به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشورشان آغاز شده است. اولین مرحله اعتراضات مردم عراق در نهم مهرماه سال جاری با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد، اما رفته رفته این مطالبات رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت. به مرور زمان و با آغاز ایام اربعین موج اول اعتراضات مردم عراق تا حدودی فروکش کرد، اما در سوم آبان ماه سال جاری دوباره اعتراضات از سر گرفته شد.

از آنجا که عراق بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران به یکی از سه کشور اول واردکننده محصولات ایرانی تبدیل شده بود با این برهم ریختگی اوضاع داخلی عراق، این نگرانی برای مردم و فعالان اقتصادی وجود داشت که حالا وضعیت صادرات ایران به عراق چه خواهد شد؟ همچنین این پرسش مطرح است با توجه به مشکلاتی که در روابط ترکیه با کرد‌های عراق به وجود آمده است ایران چگونه می‌تواند از این فرصت برای کسب سهم ترکیه در بازار عراق استفاده کند؟

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: علیرغم حوادثی که در عراق اتفاق افتاد و آشوب‌هایی که وجود داشت، هیچ گاه مرز‌های اقتصادی ایران با عراق تعطیل نشد و روند صادرات ادامه داشت. البته باید به این نکته اشاره نمود که با توجه به اینکه گاهی به دلیل همین آشوب ها، کامیون‌های عراقی قادر به نزدیک شدن به مرز‌های ایران نبودند، یک مقداری کاهش صادرات داشتیم.
کمپین تحریم کالاهای ترک در عراق و اقلیم؛ فرصتی برای حضور قوی‌تر در بازار عراق یا تکرار ناکامی همانند بازار روسیه؟
 
حسینی ادامه داد: در هفت ماهه نخست سال گذشته، ارزش صادرات ایران به عراق حدود ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین باید گفت، با توجه به اینکه به لحاظ تناژی صادرات ایران به عراق در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، بخشی از این کاهش ارزش صادرات به عراق را می‌توان با موضوع کاهش ارزش پایه صادراتی ۱۱۰۰ قلم کالا به میزان ۳۵ درصد، مرتبط دانست. اگر این مورد پیش نمی‌آمد شاید ارزش صادرات کالای ایران به عراق در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یافت. وی با اشاره به اتفاقات اخیری که بین ترکیه و کرد‌های سوریه رخ داد، افزود: به همین دلیل کالای ترکیه‌ای در کردستان عراق تحریم و بازار و تقاضا برای کالای ایرانی در کردستان عراق بسیار بهتر از گذشته شد.
 
حسینی گفت: قبل از ماجرا‌های ترکیه با کرد‌های سوریه، تعداد کامیون‌هایی که از مرز‌های ایران روانه کردستان عراق می‌شد، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه بود که بعد از مواضع ترکیه در قبال کرد‌های سوریه، این میزان به روزانه  ۸۰۰ دستگاه کامیون افزایش یافته و این روند در حال توسعه نیز هست.
 
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در سال گذشته به دلیل بازسازی مختصری که در عراق آغاز شده بود، بسیاری از کالا‌ها برای بازسازی موصل صادر شد و با توجه به اینکه رفته رفته بازسازی اولیه به پایان رسید و دولت عراق نیز بازسازی جدی تری را آغاز نکرد، این تصور به وجود آمد که صادرات ایران به عراق کاهش خواهد یافت، اما اتفاقات اخیر باعث شد تا تقاضای عراق برای کالا‌های ایرانی افزایش یابد و با توجه به اینکه برخی از اقلام مورد نیاز بغداد از طریق کردستان عراق تامین می‌شد، بنابراین صادرات کالای ایرانی به کردستان عراق افزایش یافت.

سیدحمید حسینی با اشاره به فعال بودن مرز‌های خسروی، شلمچه، چذابه و مهران افزود: متأسفانه علیرغم توافقاتی که در مورد مرز سومار انجام شد تا برای اربعین این مرز باشد، این کار انجام نشد و وعده راه اندازی این مرز برای بعد اربعین از سوی طرف عراقی داده شد، ولی متأسفانه هنوز هم این مرز تعطیل است.

وی در مورد تردد‌های مسافری بین دو کشور نیز گفت: قرار است پرواز‌ها به نجف به زودی برقرار شود و مرز شلمچه نیز برای تردد مسافران هم اکنون باز شده است. همچنین مرز باشماق به کردستان عراق هم که همواره باز بوده است.

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار صادرات کالایی ـ با در نظر گرفتن صادرات گاز و بدون لحاظ صادرات برق ـ به عراق داشتیم، گفت: خوش بینی‌هایی در این زمینه وجود داشت که در سال جاری، رقم صادرات کالای ایران به عراق به ۱۲ میلیارد دلار برسد، اما قطعا به دلیل شرایط به وجود آمده در عراق، این هدف محقق نخواهد شد، ولی سعی بر این است که رکورد صادرات کالا در سال گذشته به عراق را بشکنیم.

این فعال اقتصادی در مورد آخرین تحولات عراق با اشاره به اینکه در چند روز اخیر اوضاع آرام‌تر و مدنی‌تر شده است، گفت: به هر حال توافقاتی بر سر ماندن دولت فعلی عراق انجام شده است تا این دولت بتواند تحولاتی را ایجاد کند. به نظر می‌رسد روی کلیات اصلاحات، اتفاق نظر وجود دارد که به عنوان مثال نظام عراق به سمت نظام ریاستی سوق داده شود. مقصود از نظام ریاستی هم این است که مردم در انتخاب مسئولین کشور عراق دخیل و مسئولین نیز پاسخگو باشند.
 
وی افزود: در مورد باقی اصلاحات از جمله اینکه آیا اصلاح قانون اساسی در کشور عراق انجام می‌گیرد یا خیر یا اینکه بتوانند نظام فدرالی را جابجا کنند یا خیر؟ هنوز قضاوت زود است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد فرصت‌های پیش آمده به دلیل اتفاقات اخیری که بین کرد‌ها و ترکیه پیش آمده است، گفت: گاهی فرصت‌هایی مانند همین فرصتی که به دلیل درگیری بین هند و پاکستان ایجاد شده است در منطقه ایجاد می‌شود که باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. این روز‌ها جو شدیدی علیه ترکیه در کردستان عراق ایجاد شده و کمپین‌هایی مبنی بر تحریم کالا‌های ترک چه در کردستان عراق و چه در سرزمین اصلی عراق به راه افتاده و حضور فیزیکی ترک‌ها در بازار‌های عراق کاهش یافته است. هم اکنون فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی ایران است تا سهم بازار ترکیه در عراق را در اختیار بگیرند، مخصوصاً در بازار‌های فنی و مهندسی و پزشکی موقعیت مناسب‌تر است.
 
وی در مورد موقعیت ایجاد شده در بازار روسیه به دلیل درگیری‌های ترکیه با این کشور در سال گذشته نیز گفت: در آنجا نیز فرصتی برای صادرات کالای ایرانی و در اختیار گرفتن سهم ترکیه در بازار روسیه ایجاد شد، ولی ظرفیت این کسب سهم برای فعالان اقتصادی ایران وجود نداشت، چون تناژ‌هایی که روسیه می‌خواست بالا بود، ولی همین جرقه‌ای شد تا به بازار روسیه توجه بیشتری کنیم و هم اکنون در این بازار وضعیت بهتری داریم.
 
حسینی افزود: خوشبختانه هم اکنون مشکلی که در روسیه با آن مواجه بودیم را در عراق نداریم و  می‌توانیم همین ظرفیت‌های فعلی را در عراق افزایش دهیم و فعالان اقتصادی ایران، سهم ترک‌ها را در این بازار به دست آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که اگر بتوانیم سهم ترکیه را در عراق به دست آوریم، آیا وضعیت ارزش صادرات کالایی ایران به عراق می‌تواند به هدف ۱۲ میلیارد دلار برسد، گفت: سهم صادرات ترکیه در عراق همواره هم وزن ایران بوده است و حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار صادرات کالایی به این کشور داشته و هم اکنون می‌توانیم در بازار‌هایی مانند کیف، کفش، چرم و مبلمان که در گذشته حریف ترک‌ها نبودیم، حضور فعال تری پیدا کنیم و البته این موضوع بستگی به همت صادرکنندگان نیز دارد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در پایان سخنان خود گفت: معتقدیم اگر عراق قوانین خود را اصلاح کند و موضوع ترانزیت عراق حل شود به راحتی می‌توان حجم تجارت دو کشور را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش داد. این نکته را نیز باید اشاره نمود که در این موضوعات تجارت ایران با عراق، حجم و ارزش ترانزیت کالا از مرز‌های ایران به مرز‌های عراق یا برعکس لحاظ نمی‌شود و این در حالی است که این موضوع در تجارت ترکیه با عراق لحاظ می‌شود.
 

گفت‌وگو از: محمدرضا مقامی فرد

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
کی می خواد برای جنس ایرانی پول بده
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
جیره خوران امریکایی
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
پیاز و گوجه فرنگی را میخرند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
دلالان و جیره خواران اردوغان براشون سخته اجناس بحالشون رو زمین بمونه..
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
مردم عراق اجناس ترک را تحریم کردند!؟
و اجبارا از ایران خرید می کنند !؟
خوب در اینجا چه شاهکار و ایده و خلاقیتی را مدیران ما کرده اند !؟
البته باعث کمبود در ایران و گرانی بیشتر در کشور خواهد شد
کما اینکه الان گوجه و خبار و گوشت گران شده
دارد به عراق می رود
کسی تو دنیا جنس بی کیفیت ایرانی رو هم مجانی نمیخره چون وبال گردنشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
اقلام صادراتی به عراق برق و گاز و مواد غذایی هست که کیفیت مواد غذایی ایرانی عالی هم هست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
می خوای به آلبانی هم صادرات کنیم
سامان
| Germany |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
ای خود فروخته بدبخت
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
تو خارجی خوردی مگه؟ سوسی کالباس ما اشغاله سس افتضاح چیپس تقلب سرکه و ترشی بی کیفیت و گران ... فقط جنس های خام ... . روسها جنس بنجل انارهای سورت نشده گوجه های پر ازت و نیترات و ...رو نمی برن . و گران براشون .اره
دچار خـــــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــود تحریمی بزرگ هستیم!
امیدوارم موفق شویم. هرچند در زمان تحریم ترکیه توسط روسیه نتوانستیم کلاهای ترکیه ای مورد نیاز روسیه را تامین کنیم
كالاي ايراني هيچ جا طرفدار ندارد چون استاندارهاي لازم را براي مصرف كننده خارجي ندارد. مصرف مواد غذايي ايراني برابر هست با ابتلا به بيماريهاي لاعلاج . وظعيت صنعت هم كاملا مشخص هست
حالا كه وضعيت كشور داره نرمال ميشه تابناك دوباره شروع كرد به گير دادن به تركيه ، چقدر دخالت و بدبيني دارين نصبت به كشورهاي همسايه ؟؟ چرا نميخوايين قبول كنين كه بايد به همه احترام بزارين تا احترام ببينين
تابناک دلت خوشه ها
الان مسئولین دغدغشون قطع نگه داشتن اینترنته
کردستان عراق به شدت از محصولات ترکیه متنفر هستند چون ترکیه حامیه گروهای تروریستیه ارتش آزاد سوریه و مادر اصلی مهره سوختش یعنی داعشه، فرصت مناسبیه برای محصولات ایرانی و ایجاد اشتغال در کشورمون و کوتاه کردن دست کشورهای نسل کشی مثل ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
زنده باد ترکیه بزرگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
جوجه رو آخر پاییز می شمارند. یه سال دیگه ببینید آمار صادرات کی به عراق بیشتره. ایران یا ترکیه؟ اقتصاد میدان عمله نه شعار. با احساسات که نمیشه بازارهای خارجی را کسب کرد. محصول صادراتی باید کیفیت داشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
کردهای عراق مگر چند درصد جمعیت آنجا را تشکیل می دهند که تحریمشون تاثیرداشته باشد ،
بیچاره اقتصادی که فقط در صورت عدم حضور رقیب قدری چون ترکیه شاید بتونه عرض اندام کنه باز تاکید میکنم شاید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
بالام جان ! ترکیه در دنیا یک صفر بزرگه یک هیچ مطلق،منتهی چون ما زیر صفریم ،پیش ما نمود دارن.دیگه نگو ترکیه چیه .خندم میگیره .
ظاهرا با خوش خیالی از کمپین تحریم جنس ایرانی توسط عراقیهای ناراضی بیخبر هستید !
80 درصد واحدهای هر شهرک صنعتی میری خوابه
اونوقت تلوزیون صبح تا شب جوان موفق نشون میده اونم بیشترش صنایع دستی و گلیم بافی
بیداررررشید بابا بیدارشید برا خودتونم شده بیدارشید کار نفت تمومه گازم معلوم نیست روسیه فرصت نمبده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
لطفا ذهن منفی تونوخاموش کن
بی خود ذوق زده نشید دولت روحانی مقاله به شما فرصت استفاده از این موقعیت رو،بده
قول میدم عراق و کردستان نخواهد توانست جنس ترک رو تحربم کنه میدونید چرا مهم تر از همه اینکه عراقیها و کردها انقدر از لحاظ مالی قوی نیستن که بخان اجناس برندهای اروپایی و با کیفیت تر و یا هم کیفیت جنس ترکیه و صد البته با قیمت بالاتر رو بخرند. دوم اینکه ایرانیها عرضه بهره بردارب از هیچ شرایطی رو ندارند چه برسه به این شرایط و سوم ابنکه اولین خریدی ک بکنن خودشون اعتراف خواهند کرد که جنس ترک با توجه به قیمت تقریبا نزدیک به جنس ایرانی بسیار با کیفیت تر هستش. بخدا ما ایرانی ها هیچ چقت رشد نمیکنیم چون دزدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
ترکیه مالیات بسیار بالایی داره و هزینه انرژی و کارگر هم بسیار بالاست و کالای نهایی گرون درمیاد. کالاها دارن به شدت با آسیایی جایگزین میشن. که کیفیت بسیار بالاتر از ترکی دا رن و هزینه بسیار پایین‌تر... بازار خودروی اقلیم رو آمریکا تصاحب کرده. بازار خاروبار هم هند داره تصاحب میکنه
با تحریم اینترنت ، چطور میشه وارد کننده در عراق پیدا کرد ? پیش خودتون فکر میکنید 500 سال پیشه که با اسب و شتر برویم عراق و بازرگان پیدا کنیم برای صادراتمون ????
کار هیچ کس در کشور راحت نیست بازرگان قرار داد می‌بندد که کالایی را صادر کند بایک قانون خلق الساعه کل کارش نابود میشه توی همین تابناک هرز گاهی تیتر زده می‌شود که فلان مقدار از یک کالا که از نظر ایشان اصلآ اهمیتی نداشته وارد شده در حالی که اقلام وارداتی آمریکا از چین باید از نظر ما مضحک باشد اقلامی مثل خرگوش، سگ، گربه، خوکچه، خلال دندان، وامثالهم مسؤلین وحتی خیلی از صاحب نظران در کشور هنوز در توهم خودکفایی هستند در صورتی که دنیا دنیای مزییت ها ورقابتهاست دنیا کن فه یکون نمی‌شود که مثلآ پیاز از مرز عراق صادر شود وهمزمان از مرز میر جاوه وارد شود اصل داد وستد وایجاد یک هاشیه سود منطقی
فعلا که تو عراق علیه ایران شعار می دند
مردم اقلیم کردستان ترجیح می‌دن کالای ایرانی بخرن تا ترکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
هر کدوم بهتر باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
اینایی که منفی دادن فازشون چیه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
این خبر که مردم کردستانن عراق کالای ترکیه نمیخرن، منفی دادن داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
15:38
نژادپرستی و دوقطبی کردن و ایجاد نفاق بین مردم ایران، نه یک منفی بلکه هزاران منفی داره
مگه کسی به فکره مملکته؟! شما فقط یه مسئول پیدا کن که به فکر مملکت باشه! نداریم عزیزم، اگه داشتیم که این وضع مملکت نبود. از رقابت با کره جنوبی رسیدیم به رقابت با کره شمالی. همین نظر منو بزارین ببینین چقد هموطنانم باهاش موافقن.
یکی رو به ده راه نمی دادن ، سراغ خونه کدخدا رو میگرفت
از سگ هار جنس بخری از ترکیه نخری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
حرفت درسته ولی نمیدونم که چرا مردم ایران و منطقه این حرف گهربار شمارو گوش نمیکنند؟
اقلیم بودم. کالای ترکی هیچ که خریدار نداره، تو فروشگاه ها هم نیست . تاجران دیگه ریسک نمی کنند. اما برخلاف نظر شما عراق دیدی مثبتی ب کالای ایرانی ندارن. و کالاها دارن با آسیایی و جنوب آسیایی که به مراتب ارزانترند جایگزین میشن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
منم تو ارمنستان بودم که میگن با ترکیه دشمن خونی هستن ولی به وفور کالای ترکی دیدم که همه اش هم قاچاقی یا از طریق کشورهای دیگه وارد ارمنستان شده بودن. بازار این چیزا حالیش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
حتما قاچاقی رفتی اقلیمک و به شهر نرسیدی تا کالای ترک رو تو هایپرمارکت ها ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
تحریم باید بشن
حتی کالاهای صادراتی ایران هم بدرد نمیخوره وما اینجا میبینیم که سال به سال بدردنخورتر میشه ازلحاظ بسته بندی هم خجالت میکشیم به ژاپنیها هدیه بدیم والله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان