بازدید 4007

استقبال‌سازمان‌ملل‌از‌تشکیل‌کمیته‌قانون‌اساسی‌سوریه

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با استقبال از تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور، خواستار رویکرد مشترک قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با تروریسم شد.
کد خبر: ۹۳۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ 23 November 2019
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، جیر پدرسن عصر جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود: در ۸ آبان امسال، ۱۵۰ نفر از زنان و مردان سوری در ژنو گرد هم آمدند تا تحت رهبری سوری‌ها و به وسیله خودشان، کمیته تدوین قانون اساسی را به صورت فراگیر و متعادل تحت تسهیلگری سازمان ملل متحد برگزار کنند.

وی در تشریح ترکیب این کمیته هم گفت: ۵۰ نفر از سوی دولت سوریه، ۵۰ نفر از سوری معارضان صوری که از سوی کمیسیون مذاکراتی معرفی شدند و ۵۰ نفر هم دیگر هم فعالان مدنی، کارشناسان و افراد مستقل از داخل و خارج سوریه بودند.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه افزود: این یک لحظه تاریخی بود که سوری‌ها را در چارچوب فرایند سیاسی مد نظر شورای امنیت در یک اتاق گرد هم آورد تا برای نخستین بار به صورت چهره به چهره پس از پنج سال گفتگو، برای نخستین بار در پیگیری توافق سیاسی بین دولت و معارضان و برای نخستین بار با حضور جامعه مدنی مذاکره شود.

پدرسن ادامه داد: این نشست، علامت امید برای مردم سوریه و فرصتی برای طرف‌های سوری بود تا مذاکره مستقیم را آغاز کنند و سرنوشت و آینده کشور آسیب دیده را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه در ۲ روز آینده، اعضای این کمیته بزرگ، دیدگاه‌های خود را درباره قانون اساسی آینده سوریه ارائه خواهند داد، اضافه کرد: آن‌ها به اتفاق آرا آئین نامه اجرایی اولیه را تصویب کردند و بین ۴۵ عضو این توافق ایجاد شده است که بر روی یک پیش نویس کوچک کار کنند.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه یادآور شد: ۱۵ نفر از هر گروه ۵۰ نفر روز دوشنبه به ژنو باز خواهند گشت تا درباره مفاد قانون اساسی، تبادل نظر کنند.

پدرسن با قدردانی از حمایت شورای امنیت برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، گفت: پیش از برگزاری نخستین نشست این کمیته، با وزیر امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه و همچنین نمایندگان اعضای کشور‌های موسوم به "گروه کوچک" در ژنو دیدار کرده است.

وی همچنین نسبت به شرایط ادلب ابراز نگرانی کرد و با اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: این قطعنامه خواستار آتش بس در سراسر کشور و رویکرد مشترک برای مبارزه با تروریسم شده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ادامه داد: چالش حل نشده هیات تحریر شام، خطر تجدید حیات داعش و تهدید مداوم جنگجویان تروریست خارجی، تنها نیاز به یک رویکرد همکاری را تاکید می‌کند، روشی که ثبات را تضمین، از غیرنظامیان محافظت، از قوانین بشردوستانه بین المللی حمایت می‌کند و با ارتقای آرامش واقعی، راه حل سیاسی را در اولویت قرار می‌دهد.

پدرسن اضافه کرد: من همچنان بحث و گفتگو با طرف‌های سوری را در مورد روند گسترده بعدی دنبال می‌کنم و نظرات خود را به بازیگران اصلی منطقه‌ای و بین المللی در مورد این موضوعات ارائه می‌دهم.

وی با بیان اینکه مقامات روسی و آمریکایی برای گام‌های احتمالی بعدی همچنان به گفتگو ادامه می‌دهند، اظهار کرد: من هفته گذشته با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و مقامات ارشد این کشور در برلین بحث ارزشمندی داشتم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در داخل گروه آستانه، گفتگو بین کشور‌هایی که از بازیگران مختلف در سوریه حمایت می‌کنند، ادامه دارد و من همچنان از تشکیل یک قالب بین المللی حمایت می‌کنم که می‌تواند بازیگران کلیدی را در یک گروه مشترک جمع کند.

پدرسن ابراز امیدواری کرد با کمیته قانون اساسی به عنوان گشاینده درها، دولت و مخالفان بتوانند رابطه برقرار کنند، خشونت فروکش کند، شرایط را تغییر دهد و سرانجام یک راه حل جامع و سرنوشت ساز برای منافع سوری‌ها به وجود آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار