بازدید 14519
در هفت مطرح شد؛

بودجه ۳۰۰ میلیاردی سینما از ۹۰۰۰ میلیارد سرفصل فرهنگی خوب است! / عذرخواهی تهیه کننده هفت از پرستویی و زارعی، به خاطر توهین فراستی به مردم

برنامه سینمایی «هفت» در حالی با عذرخواهی تهیه کننده این برنامه از دو بازیگر سینما به واسطه تعبیر به کار رفته توسط مسعود فراستی، همراه شد که در تداوم این برنامه‌ها، شاهد ارائه اطلاعات و تحلیل‌های غلط از سوی عناصر مدعو در این برنامه بودیم؛ اطلاعاتی که بیان مکرر آنها در سلسله این برنامه جای تأمل دارد.
کد خبر: ۹۳۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴ 22 November 2019

بودجه 200 میلیاردی سینما از 9000 میلیاردی سرفصل فرهنگی خوب است! / عذرخواهی تهیه کننده هفت از پرستویی و زارعی، به جای مردم!

برنامه «هفت» در حالی با عذرخواهی تهیه کننده این برنامه از دو بازیگر سینما به واسطه تعبیر به کار رفته توسط مسعود فراستی، همراه شد که در تداوم این برنامه‌ها، شاهد ارائه اطلاعات و تحلیل‌های غلط از سوی عناصر مدعو در این برنامه بودیم؛ اطلاعاتی که بیان مکرر آن‌ها در سلسله این برنامه جای تامل دارد.

به گزارش «تابناک»؛ برنامه «هفت» این هفته نیز دقایقی پیش از بامداد با اجرای محمدحسین لطیفی آغاز شد. لطیفی در آغاز این برنامه بیانیه مجتبی امینی تهیه کننده این برنامه را خواند که نسبت به ادبیات مسعود فراستی در برنامه هفت که تماشاگران فیلم «مطرب» تبری جست و در نهایت از پرویز پرستویی و مریلا زارعی بابت این ادبیات عذرخواهی کرد. این در حالی است که پرستویی خود نسبت به نسبت دادن صفت «لمپن» به «مردمی» که تماشاگر مطرب بودند، اعتراض کرده بود، اما در این بیانیه از مردم عذرخواهی نشد!

شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی درصددند تا در صورت عدم عذرخواهی فراستی از مردم، از او به اتهام افترا و توهین شکایت کنند.

در ادامه این برنامه بحث قانون گذاری در حوزه سینما در حالی بررسی شد که به جای حضور جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدصادق طباطبایی‌نژاد و نصرالله پژمان فر دو عضو کمیسیون فرهنگی که شاید نگاه نزدیک‌تری نسبت به مواضع حاکم بر این برنامه دارند، حضور یافتند و برخی بدیهیات را مطرح کردند که در مواردی دقیق نیز نبود. پژمان فر در ابتدای این بحث مدعی شد، بودجه سینما رقم بسیار خوبی است و این در حالی است که طباطبایی نژاد بودجه سینمای ایران را حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خواند که عمده آن در بخش حقوق و دستمزد است و حدود ۵۰ میلیارد آن تولید است.

این در حالی است که به گفته مسئولان امر، سرفصل بودجه فرهنگی بیش از نه هزار میلیارد تومان است و مشخص نیست چگونه می‌توان یک سی‌ام بودجه فرهنگی کشور را به سینما اختصاص داد و در نهایت توقع داشت دولت سفارش دهنده تولیدات سینمایی متناسب با همه خواست‌ها و مطالبات باشد؟! طباطبایی نژاد یکی از راهکار‌ها را به نقل از پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس، راه اندازی کمپانی‌ها برای تثبیت تولید و نظارت بر شفافیت مالی در سینما خواند و در عین حال تأکید کرد، نباید با سرمایه‌های خارج از دولت یعنی ۴۵۰ میلیارد از ۵۰ میلیارد تومان سینما، به گونه‌ای برخورد کرد که باعث ترس و خروج سرمایه‌ها از این حوزه شود.

در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، پژمان فر ادعا کرد اساساً در سینما نظارت وجود ندارد و مدیریت سینما را ضعیف و در حد رفع تکلیف خواند؛ حملات واضح به حسین انتظامی و همکارانش در سازمان سینمایی که با واکنش طباطبایی نژاد همراه شد و او اظهارات پژمان فر مبنی بر عدم اعمال نظارت مطلق را رد کرد و این امور را نسبی و در مقایسه با مدیریت‌ها و دولت‌های مختلف دانست. مواضع عباسیان و پژمان فر به سمتی رفت که طباطبایی نژاد مجبور شد، بخشی از زمانش را به دفاع از وضعیت سینما و مدیریت سینمای ایران و طرح مسأله و شرایط کنونی سینما بپردازد.

در ادامه برنامه، بخش طنز این برنامه با حضور یکی از اشخاصی که در استندآپ کمدی رامبد جوان مطرح شد، پخش گشت و با توهین فراستی و منتقدین به مردم تماشاگر «مطرب» شوخی شد. سپس در ادامه سیل تبلیغات تلویزیون برای فیلم‌های «بنیامین» و «منطقه پرواز ممنوع»، عوامل این برنامه در هفت حضور یافتند و آن‌ها خود را فاقد حمایت لازم معرفی کردند؛ حال آنکه اساساً ساخت فیلم توسط چنین اشخاصی، خود نوع خاصی از حمایت را می‌طلبیده است! این نقد‌ها نسبت به اکران محدود فیلم‌ها در حالی مطرح شد که بنیامین در صد سالن و منطقه پرواز ممنوع در ۱۰۹ سالن سینما در حال اکران است!

همچنین گزارشی از جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش شد و در ادامه جشنواره رشد با حضور دبیر این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت. سپس میز خبر برنامه با حضور دو تن از حاضران این برنامه مطرح و بحث حذف معافیت مالیات سینمایی مطرح شد و هشدار داده شد که این حذف باعث کسر ۲۵ درصد درآمد تولید می‌شود و بخش تولید در بخش فرهنگی و هنری از بین می‌رود. لطیفی این معافیت مالیاتی را یک اکسیژن روی پیکر هنر ایران تلقی کرد که قرار است قطع شود. در نهایت این برنامه بدون میز نقد ساعت ۲:۳۰ بامداد شنبه به پایان رسید!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی