بازدید 18144
پیمانه اقتصادی؛

سود قاچاق بنزین قبل از اصلاح قیمت به کشورهای همسایه/ ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات هفت قلم کالا/ بنزین بر قیمت گوشت تأثیرگذار نیست/ فقط ۲۷ درصد مصرف بنزین به قیمت آزاد خواهد بود

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس علی رغم کاهش محسوس ارزش و حجم معاملات، سرخوردگی نفت از عدم توافق آمریکا و چین، تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر به ۹.۱ میلیون بشکه می‌رسد، قیمت طلا با امید به توافق آمریکا و چین ارزان شد، دومین روز کاهشی در بازار ارز و کابوس هند برای خودروسازان ژاپنی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 20 November 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس علی رغم کاهش محسوس ارزش و حجم معاملات، سرخوردگی نفت از عدم توافق آمریکا و چین، تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر به ۹.۱ میلیون بشکه می‌رسد، قیمت طلا با امید به توافق آمریکا و چین ارزان شد، دومین روز کاهشی در بازار ارز، فقط ۲۷ درصد مصرف بنزین به قیمت آزاد خواهد بود و کابوس هند برای خودروسازان ژاپنی را در بر دارد.

تقویت شاخص کل بورس به رغم کاهش محسوس ارزش و حجم معاملات

تاثیر اختلال در اینترنت بر حجم و ارزش معاملات در داد و ستدهای دیروز بورس تهران محسوس تر از روزهای پیشین بود و  پیشنهاد مدیر عامل بورس تهران به سهامداران برای تماس با کارگزاران در صورت نداشتن اینترنت به نظر چندان کارساز نبوده است. روز (سه‌شنبه) شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۱۹۷۱ واحدی تا سطح ۳۰۴ هزار و ۶۹۸ واحدی افزایش یافت. شاخص کل هم‌وزن با ۱۵۶۵ واحد افزایش رقم ۸۶ هزار و ۷۹۰ را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز با ۳۴۱۷ واحد افزایش تا تراز ۳۵۴ هزار و ۹۲ بالا رفت و شاخص بازار اول با رشد 1141 واحدی تا کانال 220 هزار و 969 واحد پیش رفت و شاخص بازار دوم نیز با رشد  ۵۲۶۸ واحدی نتا سطح 621 هار واحدی رشد کرد. نمادهای بانک صادرات (وبصادر) و بانک تجارت (وتجارت)، ایران خودرو (خودرو) و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. در مقابل پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) بیشترین نقش کاهنده روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند.

سرخوردگی نفت از عدم توافق آمریکا و چین

قیمت نفت با بی‌قراری سرمایه گذاران نسبت به پیشرفت محدود مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای لغو تعرفه‌ها، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۲ سنت یا معادل ۰.۱۹ درصد کاهش یافت و به  ۶۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۱۰ سنت یا ۰.۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه دولتی چین روز دوشنبه به شبکه CNBC‌ گفت: در پکن نسبت به چشم انداز یک توافق تجاری بدبینی وجود دارد و مقامات چینی از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که هیچ توافقی برای حذف تعرفه‌ها وجود ندارد، برآشفته شده اند.

تولید نفت آمریکا در ماه دسامبر به 9.1 میلیون بشکه می‌رسد

اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، انتظار می‌رود تولید نفت خام آمریکا از هفت تأسیسات بزرگ شیل، در ماه دسامبر حدود ۴۹ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد ۹.۱۳ میلیون بشکه در روز برسد. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود، تولید نفت در بزرگ‌ترین تأسیسات این کشور یعنی پرمیان بیسین در تگزاس و نیومکزیکو ۵۷ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به ۴.۷۳ میلیون بشکه در روز برسد که کمترین افزایش از جولای امسال است؛ اما کاهش از پیش تعیین شده در مناطق دیگر را جبران خواهد کرد. افزایش تولید آمریکا سبب شد تا این کشور به دنبال عربستان و روسیه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان شود.

سود قاچاق بنزین قبل از اصلاح قیمت به کشورهای همسایه

سود قاچاق بنزین قبل از اصلاح قیمت به کشورهای همسایه/ ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات هفت قلم کالا/ بنزین بر قیمت گوشت تاثیرگذار نیست/ آیا کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته است؟

بنزین بر قیمت گوشت تأثیرگذار نیست

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: حمل و نقل دام معمولا با خودروهای دیزلی انجام می‌شود که سوخت آن‌ها به وسیله گازوئیل تأمین شده و افزایش قیمت نداشته است؛ بنابراین، اصلاح قیمت بنزین نباید تأثیری بر قیمت دام زنده و گوشت گوسفندی داشته باشد. علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به افزایش بارندگی‌ها، حمل و نقل دام مقداری با مشکل مواجه و یا با وقفه انجام می‌شود؛ اما در زمینه اصلاح نرخ بنزین نباید تاثیری بر افزایش کرایه توسط رانندگان و قیمت تمام شده گوشت داشته باشد، چون سوخت اکثر ماشین‌های حمل دام و گوشت گازوئیل است.

قیمت طلا با امید به توافق آمریکا و چین ارزان شد

با تمدید اجازه همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت چینی هوآووی که سبب خوش‌بینی در مورد توافق تجاری امریکا و چین شد، قیمت طلا کاهش یافت و افزایش‌هایی را که در ساعات اولیه معاملات رقم زده بود، از بین برد. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۳.۳۶ دلار کاهش ۱۴۶۸.۱۵ دلار فروخته شد. طلا به ۱۴۷۵.۴۰ دلار، بالاترین رقم از هفتم نوامبر رسیده بود. پیتر فرتیگ، تحلیلگر بازار گفت: «ارزش بازار‌های بورس بالاست و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بیشتر شده و ترجیح می‌دهند بیشتر به سوی دارایی‌های ریسکی‌تر بروند و این عاملی است که بر طلا تأثیر گذاشته است.» طلا به دقت بیانیه دولت آمریکا را دنبال می‌کند و نگران مذاکرات با چین و اینکه آیا ترامپ توافق تجاری را امضا می‌کند یا نه هست.

دومین روز کاهشی در بازار ارز

در معاملات روز سه شنبه بیست و هشتم آبان ماه ۹۸، شاهد ادامه افت نرخ ارز به ویژه دلار و یورو بودیم؛ بنابراین، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۱۹۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شد. در مقابل، هر اسکناس یورو به نرخ ۱۳۱۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۳۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه ۱۰۰ تومان ارزان‌تر گشته است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات هفت قلم کالا

طبق گفته های قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برای چابکی شبکه توزیع و نجات فضای اقتصادی کشور، استفاده از سامانه‌ها و شبکه آی تی ضروری است. همه انبارها، سیلوها، سردخانه‌ها و ... زیر نظر این سامانه‌ها قرار دارند؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط برای واردات هفت قلم کالا مانند برنج، روغن، شکر است. اکنون برنج وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار ۷۵۰۰ تومان توزیع می‌شود که اگر با ارز نیمایی وارد می‌شد قیمت آن ۱۶ هزار تومان بود. قیمت برنج وارداتی قلاب حمایتی برای قیمت برنج داخلی است و قیمت برنج وارداتی قیمت برنج داخلی را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نگه داشته است.

فقط ۲۷ درصد مصرف بنزین به قیمت آزاد خواهد بود

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه فقط ۲۵ میلیون لیتر بنزین (حدود ۲۷ درصد) از ۹۵ میلیون لیتر مصرفی کشور به قیمت آزاد فروخته می‌شود، اظهار داشت: دولت حتی برای خودروهای دولتی هم سهمیه‌ای در نظر نگرفت تا در نهایت به نفع مردم باشد. حمیدرضا عدل با بیان اینکه در سال آینده روزانه شاهد کاهش شش تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهیم بود، افزود: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ با افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین مواجه بودیم. به گفته وی این افزایش مصرف بابت قاچاق سوخت به کشورهای منطقه بود.

کابوس هند برای خودروسازان ژاپنی

دنیای‌ اقتصاد: در حالی که این روزها، خودروسازان با چالش‌های متعددی نظیر جنگ تجاری چین و آمریکا، تعمیق فضای عدم اطمینان در بازارهای جهانی و افزایش هزینه‌ها به‌ دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری در توسعه ناوگان خودروهای برقی دست و پنجه نرم می‌کنند، رکود فزاینده در بازار خودروی هند به سرگیجه‌ای جدید برای برخی از خودروسازان ژاپنی بدل شده است. کاهش رونق اقتصادی در هند موجب لطمه دیدن فروش شرکت‌هایی نظیر سوزوکی شده است که حضور بسیار پررنگی را در چهارمین بازار بزرگ جهان دارد. بر این اساس سود خالص سوزوکی در شش ماه منتهی به ماه سپتامبر سال جاری با افتی ۸/ ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد که هند سهم کاهش ۵/ ۲۶ درصدی را در این بازه زمانی داشته و مجموع فروش محصولات سوزوکی در این بازار به ۶۷۵ هزار دستگاه رسید. توشیهورو سوزوکی، رئیس شرکت سوزوکی هم به‌ تازگی در مورد اینکه چه زمانی بازار خودروی هند به رونق باز خواهد گشت ابراز تردید کرده است.
 
اعلام آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در ایران

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران  در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که بازار چین برای ایران یک بازار مهم صادراتی به شمار می‌رود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای حضور در این بازار برای ما اهمیت جدی دارد. از سوی دیگر چینی‌ها اعلام کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طرح‌های اقتصادی ایران را دارند و از این رو باید تلاش شود که سطح همکاری‌ها میان دو طرف در این حوزه‌ها افزایش یابد.

ادامه حراج دارایی‌های دلاری روسیه/اوراق دلاری روس‌ها به ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت

در حالی که زمانی روسیه یکی از بزرگترین دارندگان اوراق قرضه دولتی دلاری آمریکا بود، حالا شاهد آنیم که مجموع این دارایی‌های کرملین به فقط ۱۰.۷۵ میلیارد دلار رسیده است. این میزان دارایی‌های دلاری روسیه، معادل یک بیست و پنجم دارایی دلاری کشور‌های کوچکی مثل لوکزامبورگ و جزایر کیمن است. روسیه طی سال‌های گذشته، بخش قابل توجهی از دارایی‌های دلاری خود را با هدف کاهش وابستگی خود به دلار در بازار جهانی حراج کرده است. در واقع این اقدام واکنشی است به تحریم‌های آمریکا علیه مسکو.

ماه سپتامبر شاهد آن بودیم که ژاپن به عنوان بزرگترین دارنده دارایی‌های دلاری در جهان میزان این دارایی‌ها را ۳۰ میلیارد دلار کاهش داد و به ۱.۱۴۵۸ تریلیون دلار رساند. چین هم یکی از کشور‌هایی است که روند کاهشی دارایی‌های دلاری خود را آغاز کرده است و برای نخستین بار در دو سال گذشته در ماه ژوئن از رتبه نخست دارنده دارایی‌های دلاری جهان کنار رفت. در ماه سپتامبر چین هم دارایی‌های دلاری خود را کاهش داده و به ۱.۱۰۲ تریلیون دلار رسانده است. مسکو با هدف تنوع بخشی به دارایی‌های خارجی خود، روند کاهش ذخایر دلاری را در پیش گرفته و همزمان در حال بالا بردن ذخایر طلا، یورو و یوآن خود است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۴
... مگر فقط هزینه تولید گوشت خام همان هزینه حمل با تریلی های گازوییل سوز است.؟ فاکتورهای اثر گذار بر قیمت گوشت، از دارو و مواد غذایی و ده ها مورد دیگر هستند که تحت تاثیر عوامل فزاینده قیمتی افزایش یافته و هزینه تمام شده را بالا خواهند برد. لطفا روشن و شفاف با مردم سخن بگویید تا اعتماد از بین نرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
رانندگان وسایل نقلیه گازوئیلی هم خودرو بنزینی دارند همچنین آنها هم تحت تاثیر توروم در دیگر کالاها و خدمات هستند تنها قیمت گازوئیل موثر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
ظرف همین هفته نسبت به هفته قبل ، قیمت میوه و سبزیجات در میدان های محلی تره بار شهرداری بین ۲۰ الی ۲۵ درصد گرانتر شده است
لطفا یک بررسی میدانی بفرمائید تا خودتان ببینید
چرا دولت منکر افزایش قیمت بنزین بر روی کالاهای اساسی می گردد ؟
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
دقیقا، این دام خوراک دام، کاه، دارو، مزد چوپان و.....می خواد که هر کدام از این موارد با واسطه یا بدون واسطه با قیمت بنزین در ارتباط است ببخشید چوپان وقتی میره در مغازه و جنس گرون بر اثر افزایش نرخ بنزین می خره میاد میاد میگه دست مزدم کمه و اون آقا که صاحب دام هست مزدش رو زیاد و بر قیمت دام می افزاید ، خوراک دام و کاه چگونه حمل میشه وقتی کرایه یک نیسان که مثلا 30 هزار تومان بوده شده 60 هزار یا بیشتر این بر قیمت تمام شده دام تاثیر نمی گذاره....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
دامداری که مجبور است برای وانت خودش ۳ برابر بنزین بزنه و کاه و یونجه و داروی گران بخرد
چطور امکان دارد که هزینه تولیدش گرانتر و در نتیجه گوشت گرانتر نگردد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
گوشت از روز گران شدن بنزین تا الان کیلویی 14 هزار تومان گران شده محض اطلاع مسئولان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
فقط 27 درصد بنزین به قیمت آزاد خواهد بود !!! دروغگویی تا چه حد؟؟؟ شما گفتید و ما باور کردیم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
پول ما بی ارزش شده لزا قیمت بنزین در کشورهای همسایه به نظر زیاد میاد دوم درامد انها را هم باید ببینیم چقدر است یک ماه بعد معلوم میشود چقدر روی اجناس تاثیر گذار است
اون 50 درصد افزایش رو هم بگید ... شما بگو 25 درصد با سود 2000 تومن.و 75 درصد با سود 500 تومن.تازه با روزی 8 میلیون لیتر حساب کن تابی جون.یکی و دو میلیون هم تخفیف به دولت!!! لطفا یک حساب کنید و بگید سود دولت چقدره!!؟فقط حواستون باشه تو صفرهاش اشتباه نکنید.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
سلام. من روزی حداقل ۶۰ هزارتومن بتزین میزنم‌ به نظرتون چقدرش با اون شونزده تومنی که به حساب من ریختید جبرات میشه؟؟؟ ....
به مقامات پيشنهاد كن داوطلبانه درصدى از حقوق ماهيانه خود را براى همدردى با مردم به خزانه برگردانند
اگر دولت واقعاً به فکر مزدم و نرخ بنزین بود، میتونست ۵۰۰ تومان نرخ رو اضافه کنه و ۲۵۰ لیتر که مصرف عادی ماهانه یک ماشین در این مملکت هست رو با این نرخ به مردم بده و این سهمیه هر ماه بسوزه که سواستفاده ازش نشه. در کنارش بنزین آزاد رو ۱۰۰۰۰ تومان میکرد چون هنوز بنزین ۳۰۰۰ تومانی با ادعای آقایان که در کشورهای همسایه ۱۵۰۰۰ تومانه تفاوت زیادی داره و قاچاقش متوقف نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
اگر به فکر مردم بود اینترنت را قطع نمیکرد.
کی قوه قضاییه به بی مدیریتی های مدیران رسیدگی می کند؟ چقدر سرمایه ملت آسیب دید بخاطر بی مدیریتی مدیران در ماجرای سیل، خودرو، گرانفروشی ها، افسارگسیختگی ارزهای خارجی، کشته شدن هموطن نان در حوادت سقوط هواپیما، قطارو...
تابی جون حساب کردم. حدود درآمدی دولت روزی 70میلیارد تومن درآمد دولت میشه. یعنی روزی یک کارخونه یا روزی سه تا پروژه عمرانی یا روزی حقوق حداقل 23000 کارمند!!! آفرین. در صورتی که با حساب کردن دقیق مالیات بر درآمد پزشک ها و طلا فروش ها نیاز به این کار نبود!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
اصلا مشکل اصلی این مملکت پزشکا هستن! پزشک ایرانی اعدام باید گردد
با این چیزی که شما از قیمت و سود در کشورهای همسایه گذاشتید باید بعد از انتخابات آماده یک افزایش دیگه باشیم. قیمت آزاد حدود 6000 تومن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
5000تومان
ارز 4200 تومانی فقط برای هفت کالا !!!!!!!!!!

چند وقت دیگه میشه چهار کالا

بعدش حذف میشه !!!!!!!

این شد شکوفایی اقتصادتون ؟؟؟!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
برنج و روعن و شکر که شد ۳ کالا
آن ۴ کالای دیگر چیست ؟
و چرا خود دولت همچون زمان جنگ کار خرید و واردات و توزیع را انجام نمی دهد ؟
و این کار مهم را بدست اقلیتی از افراد خاص می دهد ... !!!؟
همیشه دادن یک طرح خوب ، کافی نبوده
بلکه اجرای خوب و نظارت درست تا اتمام کار نیز مهمتر از یک طرح عالی می باشد
که متاسفانه اصلا رعایت نشده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
ارز 4200 فساد را بود و هست و خواهد بود
همان بهتر که از فردا حذف شود
برای بنده که مجبورم توی ترافیک تهران روزانه 45 کیلومتر رانندگی کنم، 60 درصد بیزین آزاد باید بزنم. مترو هم جایی نیست که بنده رو به موقع و سریع به محل های کاریم برسونه
اقايان ميگن افزايش قيمت بنزين نبايد موجب افزايش قيمت ساير كالا هابشه! سوال اينجاست اونايي كه مسافر كشي ميكنن تا دوزار پول ببرن براي زن و بچه شون هم از گراني بنزين متاثر نميشن آيا؟؟؟؟!!!!!!
با قیمت فعلی هم قاچاق خواهد شد
حداقل میزان حقوق کشورهای همسایه به دلار رو هم نمایش بدید.
در بازار هیچ کالایی با نرخ دلار ۴۲۰۰ موجود نیست
وقتی هیچ کشوری حق نداره از ایران نفت بخره پس چه خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟
قیمت برنج وارداتی قیمت برنج داخلی را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان نگه داشته است.....
الان قیمت 20 هزار تومان ارزان هست که بخواهند در این قیمت نگه دارند ؟؟؟
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
درود بر شما
بهتر است بگوییم دلار باید 1200 تومان باشد تا این تعادل با کشورهای همسایه برقرار شود چون گازوئیل هم را اگر مقایسه کنید بدتر از بنزین است همچنین آب و برق و گاز و ... لطفاً آدرس غلط به مردم ندهید
فکر کنم حالا لیتری دوتومنم اضافه باید بدیم تا اینترنتو وصل کنن
گاو گوسفندها با پای خودشون میان داخل قصابیا؟؟؟ چجور تاثیر نداره اخه؟!
قیمت بنزین در کشورهای دیگر را شما چرا با تبدیل به پول بی ارزش ما نشان می دهید 1 دلار یا 1 یورو در ان کشورها همان یک واحد هست که ارزشش برابر با درامد و میزان تورم بسیار اندک خودشان قابل مقایسه هست .

اینکه شما قیمت بنزین انها را با پول ما تبدیل می کنید منطقی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
مشکل بی ارزش شدن پول ملی ما است
که دولت نمی تواند آنرا حفظ کند
و با این حساب هر ۶ماه باید چند هزار تومان سوخت و مایحتاج مردم را گران کنید
تا بتوانید تاوان اشتباهات خود در کنترل ارزش پول ملی را در مقابل ارز های معتبر بدهید
یعنی ونزوئلا ونزوئلا ما داریم می آییم
من هفته ایی کمش ۳۰لیتر مصرف میکنم ماشینم دوگانه سوزه اما گازش کار نمیکنه فقط ۳۰ لیتر سهمیه دارم سه هفته دیگه رو باید آزاد بزنم این میشه ۷۵درصد آزاد می زنم.
این بنده خدا چطوری حساب میکنه که ۲۷ درصد میشه .
اگه مجموع خودروها رو در نظر بگیریم باز هم ۲۷درصد آزاد نمیشه...
دو سال پیش مسئولان گفتند همه مشکلات حباب هستند

الان هم میگن حباب هستند

با همین حباب ها کشور و مردم داغون شدند
سلام : ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی هزینه می‌کند و از این نظر رتبه اول جهان را دارد ! در همین حال کشور چین با یک میلیارد و پانصد میلیون جمعیت سالانه ۴۴ میلیارد دلار بابت یارانه انرژی هزینه می‌کند! یعنی ۱۹ برابر ما جمعیت دارد ولی ۲۵ میلیارد دلار کمتر از ایران برای یارانه انرژی هزینه می‌کند! تعجب‌آور که چه عرض شود؟ تاسف‌آور نیست؟!
- این ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال هزینه می‌شود، یعنی از جیب همه ملت بیرون می‌رود، چه مصرف‌کنندگان بنزین و چه کسانی که بنزین مصرف نمی‌کنند! ضمن آنکه افراد عادی یعنی توده‌های عظیم مردم، در مقایسه با صاحبان ثروت، میزان مصرف بسیار کمتری دارند. این نکته گفتنی است که مطابق آمار موجود ۵۰ درصد یارانه انرژی را ۳ دهک ثروتمند جامعه ایران مصرف می‌کنند.
- به عنوان نمونه در سال ۱۳۹۷، بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود و در همان سال ۹۷۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی هزینه شده بود. یعنی ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور که باید صرف آبادانی و عمران می‌شد، برای یارانه انرژی مصرف شده است!
- میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است.
- روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود، چرا که بهای آن در کشورهای همسایه چند برابر قیمت بنزین در ایران است( به نقل از روزنامه کیهان مورخ 27/8/98). نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان و در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ما فروخته می‌شود.
بر اساس عقل سلیم ومحاسبات منطقی کارشناسان اقتصادی بنا به هردلیلی اگر سهمیه بندی و قیمت بنزین و فرآوردهای سوختی افزایش نیابد،معضل ترافیک پیچیده تر،آلودگی هوا و مرگ و میرناشی از آن بیشتر وبیشتر،قاچاق سوخت بیشتر ،مصرف بی رویه سوخت و بنزین وحشتناکتر می گردد منتهی در کنار افزایش قیمت سوخت دستمزد حقوق بگیران نیز برای ارتقای قدرت خرید آنان قطعاًبایدافزایش یابددر این راستا برای حذف نفت خام بودجه کشور قانونی که که اکثر کشور ها اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات بر سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز خودرو و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سپرده های بانکی افراداست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
اخوی یه دقه از منبر بیا پایین لطفا... شماکه کشورهایی مثل چین یا امارات رو مثال میزنی خواهشا یه سر برو اون کشورها و سطح زیرساخت ها شون برا حمل و نقل عمومی رو ببین که به تمام نقاط شهر تراموا، مترو یا اتوبوس دارن که معطلی آن از 5دقیقه بیشتر نمیشود. اونوقت نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به من هر 25 دقیقه یکبار عبور میکنه و چون اتوبوسها خصوصی هستند مثل مسافربر شخصی هر جا مسافر دیدن توقف میکنن و مسافر سوار میکنن و کاری به ایستگاه ندارن، یعنی مسیری که به فرض نیم ساعته با اتوبوس میره به خاطر این توقف های خارج
از ایستگاه، بیش از یک ساعت طول میکشه که معطلی حدودا نیم ساعته توی ایستگاه هم بهش اضافه کنی دیگه اصلا به لحاظ زمانی به صرفه نیست از حمل و نقل عمومی استفاده کنی چون به هیچ کاری نمیرسی . پس مقایسه شما غیرمنطقی است. ق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
عزیز دلجهت اطلاعت 95% از سوختی که قاچاق میشود گازوییل هست نه بنزین. گازوییل در کشورهای همسایه از بنزین گرانتر هست و در کشور ما خیلی ارزان و عمده قاچاق گازوییل هم از طریق لنج و روی دریا قاچاق میشود. یه سر به استانهای جنوبی که به دریا متصلند بزن با چشم خودت میبینی و هیچکس کوچکترین مزاحمتی براشون درست نمیکنه. دولت به مردم آدرس غلط میده ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
دوست عزیز، حتی اگر صحبت شما د. مورد نرخ بنزین و سهمیه انرژی در سایر کشور ها درست باشه راه حلی که برای حل این مشکل ارائه شده اشتباهه ، چون در این راه حل نه حد اقل حقوق مردم در نظر گرفته شده که حدوداً ۲۰۰۰ دلار در سایر کشور هاست معادل ماهی ۲۳ ملیون تومان ثانیاً این راهکار علاوه بر این که به دهک های پایین جامعه هیچ کمکی نمیکنه بلکه به خاطر تاثیر زنجیره ای انرژی بر حمل و نقل کالا بیشتر به اختلاف طبقاتی دامن می‌زند... راهکار درست پایین آوردن قیمت ارز بود و اصلاح ساختار اقتصاد و تولید.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
با این حساب برا اینکه آلودگی هوا بهتر بشه و قاچاق سوخت نشه چرا نباید سوخت را لیتری بیست هزار تومان کرد....اعتراضات امروز اینست که فقرا میگویند با بنزین سه هزار تومنی همین الان به آن نقطه رسیده ایم..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
این کشورهایی را که اسم بردی وضعیت مصرف سوخت خودروهایشان چقدر است؟ آیا قابل مقایسه با خودروهای ما هستند؟ وضعیت سیستم حمل و
نقلشون چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
به پول ما مردمشون چقدر حقوق میگیرن؟
سلام. تابی عزیز، این آمار و ارقام قیمت های بنزین در کشورهای همسایه رو از کجا آوردی؟!!!
ما اربعین تو عراق رفته بودیم بنزین لیتری 450 دینار بود که به پول ما 4500 تومان میشه و یا در افغانستان لیتری 7500 تومان هست، ...به شعورمون احترام بزار.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
چرا اصلاح الگوی مصرف رو سر لوحه کار قرار ندادید.خودروهای هیبریدی و برقی. خودروهای کم مصرف .پراید با موتور 1300 .معادل 6.5 لیتر بنزین مصرف میکنه و پژو 206 7.5 الی 8 لیتر و پژو 405 حداقل 10 لیتر مصرف دارن و یه خودروی هیوندای توسان هم با موتور 2400 سی سی همان اندازه پراید مصرف میکنه.چرا تعرفه وارادت خوردو هر ساله بیشتر میکنن.چرا الان با گران شدن بنزین خورو های برقی گرانتر شد در صورتی که اصلا در ایران زیر ساخت های َشارژ خورو برقی چه بصورت جایگاه و چه بصورت وایرلس در هیچ نقطه از ایران نیست.اگر واقعا نگران هزینه انرزی هستید حداقل تعرفه واردات خورو صفر درصد کنید تا مصرف بنزین و یارانه آن کمتر بشه در سال 21014 هیوندای توسان 138 میلیون تومان بود و امروز نزدیک 700 میلیون تومان در صورتی که قیمت خودرو با نرخ دلار امروز 220 میلیون تومان میشود.سود کلانی عاید برخی آقایان و آقا زاده ها همان اشراف زادگان میشود که خبر نداری
از شورای امنیت کشور تقاضا دارم قطع استفاده از اتومبیل توسط مردم (و نه خود مسئو.لان) را هم انجام بدهند. آخه سالیانه نزدیک به 16 هزارنفر در تصادفات رانندگی از دست میدهیم و این برای امنیت مردم ضرر داره. . . . ضمنا سیاست به تب گرفتن تا به مرگ راضی شدن همیشه به مردم کشورمون جواب داده، تقاضا دارم در موراد بعدی هم اعمال گردد. با تشکر
لطفاً با حرفاتون به شعور مردم توهین نکنید ، از هر زاویه ای دوست دارین موضوع رو نشون میدین نه از زاویه ای که درسته
دکتر جاسبی کجا تشریف دارند ؟
تنها راه مبارزه با قاچاق افزایش قیمت ها است راحت ترین و سودآور ترین راه برای دولت
مبادی ورود و خروج رو برا بحث قاچاق کنترل کنید، به جای اینکه به خودتون سختی کنترل بدید قیمت رو میبرید بالا؟ بعدشم دلار رو خودتون گرون کردید که قاچاق ایجاد میشه. دلار رو بکنید 1000، بنزین رو هم 1000 بفروشید ببینید کسی قاچاق میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
آفرین .دلار 1000 را کردن 12000انوقت می گویند کشور همسایه بنزین 7000 است با دلار 1000 آنجا بنزین 600 تومنه
هنوز کسی متوجه نشده،ما صادرات فرآورده نفتی نداریم با قاچاق سوخت توسط حالا مردم دولت داره منابع مالی شو تامین می کنه حالا با گرون تر کردن بنزین منافع بیشتری نصیبش میشه ،برای کسی که بنزین رو قاچاق می‌کنه چندان تفاوتی ندارند بنزین 1000 بفروشه یا3000 این دولته که داره سود می‌کنه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
با توجه به کامنت دوست عزیزی که فرموده بودند که قاچاق بنزین ۳۰۰۰ تومان هم هنوز برای قاچاق فروش و مردم اون ور مرز باصرفه هست و این که قاچاق فروش گرون تر می فروشه و قاچاق بخر هم گرون تر میخره.

البته من گمان نمیکنم که دولت بنزین را گران کرده که بنا به این دلیل خودش از پول قاچاق منفعت بیشتری ببرد. اصلا این معادله توزیع سوخت و قیمت آن هر طرفش را بگیریم، یک طرف دیگرش می لنگد.
آیا قانونی میشود بنزین صادر کرد وجایگزین نفت شود یا اینهم تحریمه.
سر سوزنی قاچاق سوخت کم نمیشه فقط مصرف مردم بیچاره کم میشه وتحمل سختیش برا مردم قاچاقچی لیتری ۱۰۰۰ میخریده از جایگاه دار و ۷۰۰۰ میفرخته الانم داره ۳۰۰۰ میخره و ۷۰۰۰ میفروشه سودش کم شده ولی کارش نه
...
آخه من نمیفهمم کجای تئو ریهای اقتصادی نوشته شده که کالاها رو میشه به صورت دستوری بگیم قیمتش بالا نره ، هر تغییری در قیمت کالا و خدمات پیامد یکسری تغییراته درست یا غلطه ، افزایش قیمتها که دیگه مردم نیستند که بگیم بشین سرجات.!!!!!!!!
پا تو از رو سیم اینترررررنتتتتتت بردددددداررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
آزادسازی قیمت بنزین از نظر اقتصادی صحیح ترین کار ممکنه است البته به شرطها و به شروطه ها. اما مسوولین بدون در نظر گرفتن سایر عوامل این کار را به بدترین روش اجرا کردند....
مگر نه اینکه شما مشکل فروش نفت دارید؟!
نفت را به قاچاقچیان بفروشید.
بی پایه ترین تهلیل تمام عمرم . اگر مشکل قاچاق بود کارت سوخت رو احیا می کردید بدون کارت بنزین نمیدادید. قاچاق حذف میشد. ثانیا حالا با بنزین 3000 تومان سود قاچاقچی از 15000 تومان به قول شما که دروغ محضه (برید ترکیه بنزین لیتری 10هزار تومانه) میشه 12000 تومان به نظرتون بازدارنده هست ؟!!!!. لااقل گرون کردید صادقانه مثل مرد بگید دلار نفتی نمیاد کسری داریم میخایم بنزین صادر کنیم مردم بهتر درک میکنند و همراهی
تجربه های قبلی نشون داده بنزین همه چیزو گران میکنه
با ماشین پر مصرفی که به من تحویل داده اید، همان صبح آزاد سازی، نصف باک را پر کردم، امروز باید دوباره پر کنم
منظورتان از 27 درصد چیه!
فکر کنم گوسفند را از روستا با الاغ به شهر می آورند
بد نیست ما هم با الاغ طی طریقت نماییم
الان نفت ما تحریم شده وکسی نمیخره و اگر هم بخرن پول نفت حداقل 8 ماه تا یک سال بعد پرداخت میشه. اونم مثل هند که کالا میده یا چین بهترین مشتری مردم هستن که دست به نقد جلوی پمپ بنزین وایستادن نفت و گاز رو تبدیل کن به بنزین بفروش به مردم
پس چرا بنزین را با نرخ 4200 حساب نمی کنید
اصلا کی دلار را طی چند سال از زیر یک هزار تومان به بالای 12 هزار کشانید، تا مثل سریال تکراری، هی داد بزنید بنزین ایران از اروپا ارزانتره!!
تازه منظورتان کدام بنزینه و چرا کیفیت بنزین و کیفیت خودرو و قیمت خودروی ایران را با اروپا مقایسه نمی کنید و فقط به قیمت بنزین و فوق خلیج و ترکیه و اروپا چسبیده اید؟
آیا دلاری که شب می خوابی صبح گران شده، می توان به معیار تعیین قیمت و ارزش بنزین و یا هر کالایی تعیین نمود؟
اینجوری هر بار که بنزین گران می شه، دلار هم گران می شه و وقتی دلار گران شد، بازهم ارزش بنزین بی کفیتی ایرانی در مقایسه با اروپا ارزانتره و بازهم باید آن را گران یا به قول شما اصلاح کنید تا قیمت جهانی شود!!!!
بسته دیگه خسته شدیم!!
مردم را بیش از این تحقیر نکنید
زمان احمدی نزاد همتون یه چیز دیگه میگفتید حزبی هستید حزبی
سودی که از قاچاق گیر همسایه ها میاد خیلی کمتر از اون چیزی هست که خودمون دو دستی به ایشان تقدیم می کنیم
اگر دولت در کنترل قاچاق ناتوان است چرا باید مردم هزینه آن را پرداخت کنند؟ اگر دولت نمی تواند خودروی با کیفیت و سوخت کم وارد چرخه کند، چرا مردم باید هزینه آن را پرداخت کنند؟
چرا هیچکس جواب نمیده که درامد مردم در کشورهای همسایه چقدره؟ همین عراق جنگزده ماهیانه دوهزار دلار درامد مردمشونه. کشوری که روی دریای نفت و گاز خوابیده چرا باید قیمت بنزینش با کشوری که وارد کنندست مقایسه بشه؟ بنزین باید برای ما مجانی باشه. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
کارگران ایرانی چرا برای کار به عراق می روند ؟
چون حقوق کارگران در عراق ده برابر ایران است
یعنی روز ۶۰۰ هزار تومن
خوب بنزین شان گرانتر از ما است
مشکلی ندارند و نخواهند داشت
تابناک یه سوال ازت دارم
چطوری 35 هزار لیتر بنزین به شکل غیرقانونی قاچاق میشه؟
فقط اینو برام با استفاده از ریاضیات و مقدار ممکنی که میشه بار وانت بار کنن و قاچاق کنن توضیح بده
برای منی که کل زندگیم می‌خواد تحت تأثیر افزایش قیمت بنزین قرار بگیره حقیقتش ذره‌ای اهمیت نداره که بنزین داره قاچاق می‌شه! اگر قراره بنزین رو به قیمت جهانی بهمون بدن، پس باید خودرو رو هم به قیمت جهانی بهمون بدن. من باید بتونم یک خودروی هیبرید و کم‌مصرف سوار بشم، نه این که چند ده میلیون بدم برای پرایدی که از حداقل استانداردهای جهانی هم برخوردار نیست!
چرا فقط قیمت بنزین رو در کشورهای همسایه میبینن؟حداقل حقوق هزار دلاری که دوازدی میلیون میشه رو حرفی ازش نمیزنن؟؟
سلام شما یه کاری بکنید بعدش بنزین رو بکنید لیتری 5000 تومان . ارزش پول کشور را مساوی با ارزش پول عراق کنید . خوبه ؟ یعنی یه دینار عراق بشه یه ریال ما .اونوقت اگه کسی سوخت قاچاق کرد من اسمم را عوض میکنم. مشکل بنزین نیست که مشکل اینه که اقتصاد مملکت و ارزش پول کشور دااغون شده. قیمتها صد تا سیصد درصد گرون تر شده ولی درآمد مرد م تغییر نکرده الآنم متوسط صد درصد گزاشتین رو بنزین. چهار ماهه دیگه هم سال نو دوباره قیمتها رو زیاد میکنن . بقیه جنسها هم که همین حالا دوباره گرون شد . ... یه نفر عراقی حداقل ده برابر ما حقوق میگیره بنزینش لیتری 4500 هست . اعتراضی هم نداره. شما همون قدر حقوق بده بنزینم زیاد کن. افتاد ؟؟؟!
اینترنت رو باز کنید
با توجه به ادامه تحریم، ایران در سراشیب اقتصادی قرار گرفته این افزایش ها هم فقط مسکنه و باز تکرار
حتي بنزين ليتري 3 هزار تومن هم با قيمتهاي بنزين در كشورهاي همسايه قابل رقابت نيست و معضل قاچاق باز هم ادامه خواهد داشت ولي با ليتري دو هزار تومان سود كمتر براي قاچاقچيا ن!!! مشكل بايد بنيادي حل شود و آنهم تقويت اقتصاد كشور از طريق باز كردن اقتصاد كشور و تعامل و دوستي با كشورهاي ديگر است و بس . كشور ها بيشترين پتانسيل هاي اقتصادي در آسيا را دارد ولي متاسفانه سياستهاي غلط باعث شده اينهمه معضلات اقتصادي براي مردم و دولت پيش آيد .
قاچاق چی ها، کیاهستن که باهاشون برخورد نمیکنید
مگه ميشه جلوی تعدادی قاچاق چی رانتونیدبگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
قدرتمند و پابرجا
بنزین و نفت که ملیه و ماله مردمه هزینه احداث پالایشگاه هم که از درآمد فروش نفت ومعادن پرداخت شده دولت حق داره هزینه استخراج وتصفیه و حمل ونقل وپخش بنزین را از مردم بگیره.
تنها راه قیمت گزاری بنزین نرخ پلکانی آن می باشد البته با ملاحظات مصرف متعارف خودروهای داخلی علی الخصوص خودروهای عمومی در این روش می توان با قیمت بالا در پله های بالا هم جلواصراف را گرفت وهم فاچاق را ،
آقا بسته ی حمایتی نخواستیم
من تولید کننده ی سگمنت الماسه ی سنگ بری هستم
تو رو بخدا تورو به قرآن جلوی واردات غیرقانونی آقازاده ها رو بگیرید
من تولید کننده چه گناهی کردم که باید محصولم رو بدون سود بفروشم بعد آقای ایکس جنس چینی رو ارزون تر از من بفروشه؟
آخه این چه عدالتیه؟
نفس ما تولید کننده ها رو جنس چینی گرفته، میریم شکایت میکنیم که آقا جنسی که توی ایران با استاندارد بین المللی تولید میکنیم رو چرا اجازه وارداتشو به آقای فلانی و فلانی میدین؟ با پوزخند میگن عه مگه تو کشور هم از اینا تولید میشه؟ یعنی بعد از 20 سال که دست کم 30 تا کارخونه دارن سگمنت سنگ بر رو توی کشور بصورت بومی تولید میکنن آقایون دولتی ها خبر ندارن؟
سر سال هم که میشه دولت آماده ست که پوستمونو با مالیات بکنه.
میخوایم مواد اولیه وارد کنیم باید مالیات بدیم، میخوایم جنس بفروشیم باید مالیات بدیم.
مواد اولیه ای که تو کشور نداریم رو باید با ارز آزاد بخریم بعدم 3ماه توی گمرک معطل بمونیم بعد آقای ایکس خیلی راحت با ارز دولتی جنس چینیشو وارد میکنه و سریعا هم از گمرک ترخیص میکنه.
میدونید چند تا خونواده دارن دونه به دونه از نون خوردن میفتن؟ من سر ماه به کارگرام چی بگم؟ بگم برید حقوقتون رو از فلان آقازاده ی واردکننده بگیرید؟
توی شهرک صنعتی شهر ما از 40-50 تا کارخونه ی فعال موندیم 5تا کارخونه که ما هم به زور داریم تولید میکنیم و همین روزا ورشکست میشیم و بانک ها با ربه مرکبی که ازمون میگیرن اموالمونو مصادره میکنن.
600 میلیون تومن از بانک وام گرفتیم باید 5 میلیارد و 800 میلیون تومن بهشون پس بدیم.
کجای دنیا با صنعت گر هاش اینکارو میکنه که دولت داره به سر ما میاره؟
کارخونه ی من 36 تا کارگر داشت توی دو شیفت که الان ازشون 5 تا کارگر مونده توی یک شیفت، یعنی 31 خونواده از نون خوردن افتادن.
تورا بخدا پیاممو منتشر کنید و اگه میتونید به گوش مسوولینی که دلسوزن و کاری از دستشون بر میاد برسونید.

باتشکر
کارآفرین دیروز، بدهکار امروز
جلوی قاچاق رو نمی توانند بگیرند بنزین را گران می کنند!! مگر 50 تومن بود همین حرفا رو نمی زدند بعد شد 1000 تومن باز گفتند قاچاق می شود یه مدت دیگه می گن بشود 5 هزار تومن می گوییم چرا؟ می فرمایند قاچاق می شود ای امان از دست کشور های همسایه واین مرز های بی درو وپیکر.!!
تصمیم درستی است و باید اجرا شود . اینکه در همه جا مشکل داریم و برای اصلاح هیچ یک اقدام نکنیم کار غلطی است لذا این تصمیم خوبی است . البته اینکه گفته می شود تنها 27 درصد بنزین با نرخ 30000 ریال است اگر درست باشد شاید پیش بینی ما از درآمد 300.000.000.000.000 ریال از این محل را مشکل کند زیرا اگر میانگین مصرف روزانه 80.000.000 لیتر را لحاظ کنیم و در 365 روز سال ضرب و 27 درصد آن را محاسبه و در 30.000 ریال ضرب کنیم حاصل 236.520.000.000.000 ریال است که فاصله 63.500.000.000.000 ریالی با مبلغ هدف دارد.
در شرایط تحریمی شدید ، عدم امکان فروش و صادرات نفت و عدم امکان تامین کسری بنزین از خارج و تداوم افزایشی مصرف بنزین و ناوگان فرسوده خودرو و لاجرم آلودگی و بیماری شهروندان و همچنین یارانه پنهان کلان ناشی از قیمت پایین بنزین به ماشین دارها و افزایش قاچاق ناشی از تفاوت قیمت در کشورهای اطراف (فارغ از دلایل این تفاوت که بخش عمده آن مربوط به کاهش ارزش پول ملی است و در جای خود باید بحث شود) همه و همه دلایلی بر درستی تصمیم است. البته باید ؛
ناوگان عمومی نوسازی و گسترش یابد
وضعیت کمی و کیفی تولیدات از جمله خودرو بهبود یابد
به جای تکیه بر واردات بر تولید ملی و داخلی اتکا و با تولید کالاهای رقابت پذیر به سمت صادرات این کالاها هم حرکت کرد
مالیات ستانی واقعی شده فراریان مالیاتی را شناسایی و قانون را در مورد آنها اعمال کرد
وضعیت حداقل حقوق را سامان داده و مطابق با کاهش ارزش پول ملی و تورم حقوق و مزایا تعدیل شود
مدیریت ها به جای مادام العمر بودن و خانوادگی منعطف و تغییر پذیر باشد
مردم رشوه ندهند و با هر فساد تا توان دارند مقابله کنند
مردم پارتی بازی نکرده حق یکدیگر را نخورند و اجازه نهند تا دستگاه های خدمات رسان هم پارتی بازی و فساد کنند
انتخاب مدیران به جای سفارش و رابطه بر اساس شایستگی و آزمون باشد .
به بهانه هفت قلم کالا مسیر ارز رانتی را باز نگه میدارند. دولت میتواند برنج و روغن و غیره را را با دلار آزاد وارد کند و بعد سوبسید را بصورت ریالی و یا بن خرید به مردم بدهد و هیچ لزومی به باز گذاشتن دکان حراجی دلار نیست مگر به منظور باز نگهداشتن دروازه رانت
با خوندن مطالب بالا حداقل مافهمیدیم کجا باید اعتراض کنیم وکجا باید حمایت کنیم
اگر دولت واقعا به فکر مردم بود اجازه واردات خودروهای کم مصرف را باتعرفه صفر میداد تا هم سوخت کمتری مصرف بشه هم هوا آلودگی کمتری پیدا کنه و هم مردم ماشین ایمن وخوب سواربشن مثل همه مردم دنیا
بنظرمن قاچاق بنزین چیزی نیست که بخاطرش قیمت روزیاد کردن چون ایران اشراف کامل برمرزهاش داره حالا اگه گاها قاچاقی هم صورت بگیره اون حدی نیست که تاثیرگذارباشه یا به چشم بیاد.پس این بهونه خوبی نیست
تابناک عزیز
خواهشن به این متنی که من می نویسم توجه کنید:
یه پویشی راه بندازید که هر کدام از کسانی که کامنت میزارن؛ بنویسن مصرف بنزینشون درماه چقدر بوده و الان با واریز مبلغ حمایتی چقدر باید پرداخت کنن و اگر این مبلغ حمایتی رو ازش کم کنن چقدر میشه؟ اول هم از شخصی ها شروع کنید بعدش بریم سراغ تاکسی ها و سرویس ها
بطور مثال یکی از همکارای من گفت که یه خانواده سه نفره داره که ماهیانه حدود 150 لیتر بنزین مصرف میکرد که میشد 150هزار تومن در ماه...
به فرض همون مصرف در ماه پیش رو 60 لیتر سهمیه ای و 90لیتر آزاد میبایست 360هزار تومن منهای 138هزارتومن مبلغ حمایتی کلا 222هزار تومن پرداخت کنن که 72هزارتومن اضافه پرداختی نسبت به ماه پیش دارن...
یه مثال از یه همکار دیگه:
یه خانواده 5نفره داره که ماهیانه حدود 120 لیتر بنزین مصرف میکرد که میشد 120هزار تومن در ماه...
به فرض همون مصرف در ماه پیش رو 60 لیتر سهمیه ای و 60لیتر آزاد میبایست 270هزار تومن منهای 205هزارتومن مبلغ حمایتی کلا 65هزار تومن پرداخت کنن که 55هزارتومن نسبت به ماه پیش کمتر پول پرداخت کرده...
آبدارچی شرکت هم که ماشین نداره و دارای یه خانواده 4نفره هست مبلغ 172هزارتومن یارانه بنزین علاوه بر یارانه قبلی میگیره...
بعضی از همکاران بیشتر از مثالهای فوق پرداخت کردن و طبیعتا خیلی شاکی اند و برخی دیگه که کمی به سودشون شده سکوت کردند.
حساب کتاب منطقی کنید
البته همه با هم یک حرف رو تکرار میکنن که باید از این به بعد بیشتر صرفه جویی کنن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
همون ابدارچی میره سرکوچه وازفردا تمامی کالاهای ضروریش رو باقیمت چند برابر میخره...اونوقت میفهمید ..بیخود نبود توسوییس مردم بادریافت یارانه مخالفت کردن..البته اونجا سوییسه
تعیین نرخ بنزین بر اساس نرخ دلار یک سریال تکراری بی انتها است که هر صبح موقع بیدار شدن نظاره گر آن باشند
يادي كنيم از اقاي جمشيد ارين كه خودروي كامل الكترونيكي ساخت و اين اقايان براي اينكه منافع نفتي خودشون به خطر نيفته گفتن صرفه اقتصادينداره.ايشون رفتن المان همون ماشين رو باز ساختن و با يه باك بنزين اومدن تا مرز بازرگان.اين ماجرا دوتا نكته داره يكي اينكه اي مردم ببينيد و حواستون جمع باشه كه منافع كي در خطر بود و زندگي كيا در گرو بنزينه و دوم كدوم يكي از خودرو سازهاي ما حاضرن سوار ماشينهاي خودشون بشن...
ان موقع که یکباره عوارض خروج از کشور تا ۶ برابر افزایش یافت و ان را به نام اینکه کسی خارج می رود هزینه بدهد و ملت سکوت کردند دولت را بر ان داشت که دررمورد بنزین هم این روش را بکار ببرد متاسفانه یک ادم معمولی و غیر سیاسی هم می دانست که دولت در این شرایط باید دست به عصا راه برود اقایان خیلی از خودشان مطمین هستند که بدون همیچ پیش زمینه از یکباره بنزین را سه برابر اعلام می کنند ان هم در تولد حضرت رسول اکرم بدتربن خاطره را برای همیشه در اذهان می کارند ایا شما شایسته اید
باید دقت کرد که با قیمت 3 هزار تومان به ازای هر لیتر بنزین، باز هم قیمت بنزین از کشورهای همسایه ارزان تر هست و بنابراین همچنان توجیه و امکان قاچاق سوخت وجود دارد. حالا سوال اینجاست که فقط با قیمت 1000 تومان قاچاق انجام می شد و با 3000 تومان قاچاق انجام نمیشه یا نمی تونه انجام بشه؟ یا اینکه بحث جلوگیری از قاچاق سوخت صرفا بهانه هست ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار