بازدید 8485

دفاع احمد توکلی از سهمیه‌بندی بنزین

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیم دولت در سهمیه بندی بنزین قابل دفاع است اما به شکل خیلی بد و نامناسب آن را به اجرا درآورد و جزئیات و مکمل های لازم را ندید بنابراین می توان به دولت انتقاد کرد اما سوء استفاده از این وضعیت حاصلی جز عصبانی تر کردن مردم ندارد.
کد خبر: ۹۳۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 18 November 2019

طرح سهمیه بندی بنزین به اجرا درآمد البته با پاره ای از اعتراضات مردم در شهرهای مختلف نیز مواجه شد. نمایندگان مجلس در هر دو جناح فضا را مناسب دیدند تا این نارضایتی ها را به نفع خود و جناح خود مصادره کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد به دولت درباره لحاظ نکردن جزئیات و مکمل های لازم در اجرای طرح سهمیه بندی گفت: عده ای که بخواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند مطمئن باشند این ماهی بر آنها حرام خواهد شد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با احمد توکلی را در ادامه بخوانید:

*بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، شاهد بودیم چهره هایی از هر دو جناح تلاش کردند تا نارضایتی مردم را در آستانه انتخابات به نفع خود مصادره کنند. به عنوان نمونه برخی اصولگرایان اعلام کردند «برای توقف این تصمیم طرح سه فوریتی می دهند» البته بعد منصرف شدند طرح استیضاح آقای لاریجانی را امضا کردند، در مقابل یک نماینده اصلاح طلب هم استعفای خودش را در اعتراض به افزایش قیمت بنزین تقدیم مجلس کرد، به نظر شما آثار این رفتارهای پوپولیستی چه خواهد بود؟ آیا منفعت سیاسی برای جریانی خواهد داشت؟

در اصل ۶۷ قانون اساسی مربوط به سوگند نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است «در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که .... در گفته ها، نوشته ها و اظهارنظرها اقتدار کشور، آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مدنظر قرار دهم». تصمیم دولت در سهمیه بندی بنزین قابل دفاع است اما به شکل خیلی بد و نامناسب آن را به اجرا درآورد و جزئیات و مکمل های لازم را ندید بنابراین می توان به دولت انتقاد کرد اما سوء استفاده از این وضعیت حاصلی جز عصبانی تر کردن مردم ندارد. معتقدم بی موقع اجراکردن طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین به حدکافی مردم را عصبی کرده است، حالا عده ای اگر بخواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند مطمئن باشند این ماهی بر آنها حرام خواهد شد چون آنها در این وضعیت نه تنها مرهمی بر زخم مردم نمی گذارند بلکه سعی می کنند نمک به زخم مردم بپاشند. اگر کسی با نیت سوءاستفاده انتخاباتی اظهارنظر یا کاری کند، نباید او را تحویل گرفت.

*یعنی می فرمایید رفتارهای پوپولیستی نتیجه عکس دارد برای کسانی که چنین رفتارهایی را مرتکب می شوند؟

دنیا دست خداست. ممکن است کسی مردم را فریب دهد و مورد اقبال قرار گیرد اما روزی دستش رو و نزد مردم رسوا می‌شود. پیامبر اکرم (ص) فرمود «کسی که اتفاق او را بالا می برد، استحقاق او را پایین می آورد.» معتقدم باید با تدبیر اشکالات سهمیه بندی بنزین را رفع کرد. دولت به غلط کارت سوخت را حذف کرد و بیش از 3 میلیارد دلار ضرر به کشور زد، حالا که دارد اشتباه خود را اصلاح می کند نباید هلش داد تا زمین بخورد بلکه باید دستش را گرفت تا بهتر راه برود.

اگر کسی امروز دولت را ملامت و انتقاد کند که چرا جزئیات را در اجرای طرح سهمیه بندی لحاظ نکرد به جا است چون کمک به دولت است تا زودتر این مسائل را به اجرا درآورد.

به نظر شما نارضایتی هایی که به وجود آمد موجب قهر سیاسی مردم از صندوق های انتخابات می شود؟

انشاءالله که این اتفاق نمی افتد اما امروز توجه به رفع رنج مردم مهم است. تا حالا مردم نجابت به خرج دادند و مسائل را اصل و فرع کردند و در مسائل اصلی نارضایتی خود را دخالت نداده اند، انشاءالله که درباره انتخابات نیز این کار را نخواهد کرد. امروز آنچه اهمیت دارد توجه به آلام و رنج های مردم است و باید دغدغه داشت تا تورم حاصل از طرح سهمیه بندی بنزین کنترل شود.

برخی می گویند در جریان ماجراهای اخیر اصلاح طلبان متضرر شدند و اصولگرایان به نفع شان شد، نظر شما چیست؟

نباید این مسائل را جناحی دید و رویکرد معطوف به قدرت داشت بلکه باید رویکردمان معطوف به حقیقت و خوشی و ناخوشی مردم باشد. در وضعیتی که بسیاری مردم صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند نباید نگاه جناحی به موضوعات داشت و به زخم مردم نمک پاشید. البته حق مجلس می دانم که تصمیم دولت را اصلاح کند اما از کسانی که از مسائل سوءاستفاده به نفع قدرت کنند متنفرم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر