بازدید 8692

فساد ۱۰۰۰ تن سیب درپی سوء مدیریت و مشورت اشتباه

بر اساس اسنادی که یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران زیرنظر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۷ قراردادی با سردخانه شرکت کشت و صنعت سرخ‌دشت دماوند برای نگهداری ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۶۶۰ کیلو گرم سیب درختی بسته است.
کد خبر: ۹۳۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 16 November 2019

با گذشت ۴ ماه از انتشار خبر فاسد شدن ۱۰۰۰ تن سیب در یکی از سردخانه‌های دماوند و خسارت ۱۲ میلیارد تومانی به بیت المال هنوز کسی پاسخگوی این موضوع نیست و در این باره شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

به گزارش «تابناک»، اوایل مردادماه امسال خبر فاسد شدن حدود یک هزار تن سیب ذخیره شده در یکی از سردخانه‌های دماوند بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت؛ خبری که واکنش‌های متفاوتی را از تکذیب تا توضیح در مورد علت فاسد شدن سیب‌ها، پشت پرده دپو این محصول و علت توزیع نشدن در بازار در پی داشت.

اظهار بی‌اطلاعی جهاد کشاورزی دماوند از ذخیره‌سازی سیب
حسین اردلان، مدیر جهاد کشاورزی دماوند با تاکید بر بی‌اطلاع بودن جهاد شهرستان از دپو این میزان سیب در این سردخانه گفته بود "این ذخیره‌سازی بدون اطلاع جهاد کشاورزی شهرستان صورت گرفته است و موضوع این میزان سیب جمع‌آوری شده در این سردخانه به جهاد کشاورزی شهرستان و حتی استان تهران مربوط نمی‌شود و با نظارت سازمان مرکزی تعاونی روستایی صورت گرفته است".

تعاون روستایی برای مردم شفاف‌سازی کند
مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند موضوع فاسد شدن سیب‌ها را به کلی رد کرده بود و با تاکید بر اینکه در موضوع دپو سیب در یکی از سرخانه‌های دماوند هیچ فساد چه در کیفیت سیب و چه در توزیع آن صورت نگرفته است، گفته بود " متولی اصلی این میزان دپو سازمان مرکزی تعاونی روستایی بوده و قطعا آنان باید برای مردم شفاف‌سازی کنند".

استفاده از سیب‌های تنظیم بازار برای آبمیوه و کنسانتره
علی یزدان پرست، مسئول نظارت و بازرسی صنعت و معدن شهرستان دماوند نیز در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که "موضوع فاسد شدن یک هزار تن سیب درختی در یک سردخانه شهرستان دماوند صحت ندارد و این میزان سیب برای آبمیوه و کنسانتره و ارسال آن به کشور‌های همسایه استفاده می‌شود".

صادرات سیب‌ها به صورت کنستانتره به کشور‌های مختلف
صدرا علی‌اکبرخانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران، نیز در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که چنین مسئله‌ای وجود ندارد؛ چرا که این سیب توسط اتحادیه باغداران از سازمان تعاون روستایی خریداری شد و هم‌اکنون در حال صادرات به عراق است.

وی افزوده بود: هر ساله براساس اعلام نیاز ستاد تنظیم بازار کشور، ذخیره احتیاطی برای سیب و پرتغال در کشور صورت می‌گیرد که تا ۲۰ فروردین ماه، سیب مورد نیاز همه استان‌ها برای تنظیم بازار تامین می‌شود، اما پس از این تاریخ باید منتظر تصمیم ستاد تنظیم بازار برای تعیین تکلیف باقیمانده سیب در این انبار‌ها بود.

علی‌اکبرخانی گفته بود: در اردیبهشت ماه امسال کمیته راهبردی تنظیم بازار کشور به سازمان تعاون روستایی اجازه داد تا در قالب مزایده، باقیمانده میوه تنظیم بازار شب عید خود را به بخش خصوصی بفروشد که در این راستا بیش از ۱۰۰۰ تن سیب دماوند را از سازمان تعاون روستایی خریداری کردیم که بسیار کیفیت بالایی دارد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران افزوده بود: اگر این سیب فاسد شده باشد یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، به هیچ وجه نمی‌تواند صادر شود؛ در حالیکه هم‌اکنون این سیب در حال صادر شدن به عراق است و باقیمانده آن را به صورت کنستانتره به کشور‌های مختلف صادر خواهیم کرد.

امحاء سیب‌ها به دلیل از دست رفتن کیفیت وغیرقابل فروش شدن
بر اساس اسنادی که یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران زیرنظر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۷ قراردادی با سردخانه شرکت کشت و صنعت سرخ‌دشت دماوند برای نگهداری ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۶۶۰ کیلو گرم سیب درختی بسته است.

تعاونی باغداران در موعد مقرر نسبت به تخلیه سیب نگهداری شده اقدام نکرده و قرارداد متمم دیگری در ۲۵ اردیبهشت ماه منعقد می‌شود. این قرارداد در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۹۸ منقضی می‌شود و همچنان تعاونی باغداران سیب سردخانه را کامل تخلیه نمی‌کند که در این مرحله سیب‌ها کیفیت خود را از دست داده و غیرقابل فروش می‌شود و در نهایت شرکت سرخ‌دشت ناچاراً و طبق بند‌های ۱۲ و ۱۳ قرارداد طرفین نسبت به امحاء مقدار یک ۱۱۲۰۹۰۰ کیلوگرم سیب موجود در سردخانه اقدام می‌کند.

با خاطیان این قصور برخورد قانونی صورت گیرد
اظهارات مسئولان اتحادیه باغداران، شهرستان دماوند و تعاون روستایی در حالی مطرح شده بود که نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس آن‌ها را رد کرده و نظر دیگری داشته است.
قاسم میرزایی نیکو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیب‌های دپو شده در یک سردخانه دماوند حدود ۱۲۰ میلیارد ریال خسارت به بیت‌المال وارد کرد، زیرا قابلیت عرضه در بازار را ندارد گفته بود: این حجم سیب کیلویی ۷۵۰۰ تومان خریداری و با ۳ هزار تومان هزینه نگهداری، برای یک‌هزار و ۲۰۰ تن در مجموع ۱۲ میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال وارد شده است.

وی گفته است: این اقدام با ساز و کار غلط و توسط افراد ناسالم که راهکار کلاه گذاشتن سر دولت را خوب می‌دانند، صورت گرفته و چرا این حجم سیب در ایام شب عید توزیع نشده و در حیاط خلوت کسانی بی‌سر و صدا دپو شده است؛ چرا بعد از ایام عید حتی به قیمت آزاد فروخته نشده تا دولت ضرر نکند و هزاران، اما و اگر‌های دیگر موجود در این باره که حتما باید روشن شود.

میرزایی‌نیکو عنوان کرده بود: با توجه به حساسیت این موضوع پیگیری‌های لازم را از مدیران منطقه‌ای و کشوری ادامه خواهیم داد تا با خاطیان این قصور که موجب وارد شدن ۱۲ میلیارد تومان خسارت به بیت المال شده است، برخورد قانونی صورت گیرد.

انجام ذخایر احتیاط ملی براساس مشورت‌های اشتباه به دولت
مجتبی شادلو، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران تهران نیز در مصاحبه‌ای "بسته شدن صادرات" و "انجام ذخایر احتیاط ملی براساس مشورت‌های اشتباه" را سبب این اتفاق دانسته بود.
وی گفته بود: " ۹۰۰ تن سیبی که در دماوند خراب شده است در قالب ذخایر احتیاطی ملی بود؛ اما از آنجا که عده‌ای نیت خیر نداشتند از اواخر سال گذشته مکررا به دولت مشورت‌های غیر واقعی و بر اساس خواسته‌های خود دادند، مبنی بر اینکه میزان تولید کم است و اجاره صادرات ندهید. به همین منظور دولت علاوه بر ذخیره میوه برای تنظیم بازار شب عید متناسب با نیاز هر استان، ۷ تا ۸ هزار تن سیب برای ذخیره احتیاط ملی نیز ذخیره کرد تا بازار دچار چالش شدید نشود.

مقداری از سیب‌های طرح ذخایر احتیاطی ملی در دماوند ذخیره شد تا در بهار به بازار عرضه شود و تا خرداد ماه نیز نگهداری شدند؛ اما دیدند که مشورت‌های داده شده، درست نبود و با کمبود مواجه نشدیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کار اشتباهی کرد و صادرات سیب را از ۱۵ اسفند سال ۹۷ تا اوایل اردیبهشت سال جاری به خاطر همین مشورت‌ها ممنوع کرد، زیرا فکر می‌کردند که بازار از سیب خالی می‌شود".

با گذشت ۴ ماه از انتشار این خبر هیچ کدام از مسئولان اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران، تعاون روستایی، وزارت کشاورزی، صنعت و معدن، مسئولان شهرستان دماوند که در ذخیره، نگهداری، توزیع، فروش و نظارت بر روند توزیع این محصول دست داشته‌اند سوء مدیریت خود را نپذیرفتند و هر کدام به نحوی با فرافکنی شانه از زیر بار مسئولیت و پاسخگویی خالی کرده‌اند و هنوز در مورد این خبر شفاف‌سازی درستی صورت نگرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر