بازدید 41145

قیمت دلار و یورو پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸/ واکنش اینستاگرامی همتی به گرانی دلار: ارز ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست/ نوسان دوباره سکه در کانال ۴ میلیونی

بازار ارز در حالی آخرین روز کاری هفته را پشت سر می‌گذارد که روند روز‌های گذشته، حکایت از نوسان رو به افزایش بهای ارز داشته است. حتی پس از گذشت چند ماه، دوباره شاهد خرید و فروش دلار فردایی در پشت صحنه صرافی‌ها و توسط نوسان گیران ارزی بودیم، تا جایی که در ساعات پایانی روز گذشته، دلار فردایی برای تحویل در بازار امروز، به نرخ ۱۱۸۸۰ تومان نیز رسیده بود.
کد خبر: ۹۳۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 14 November 2019
قیمت دلار و یورو پنجشنبه
 
تابناک اقتصادیبازار ارز در حالی آخرین روز کاری هفته را پشت سر می‌گذارد که روند روز‌های گذشته، حکایت از نوسان رو به افزایش بهای ارز داشته است. حتی پس از گذشت چند ماه، دوباره شاهد خرید و فروش دلار فردایی در پشت صحنه صرافی‌ها و توسط نوسان گیران ارزی بودیم، تا جایی که در ساعات پایانی روز گذشته، دلار فردایی برای تحویل در بازار امروز، به نرخ ۱۱۸۸۰ تومان نیز رسیده بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در معاملات امروز پنجشنبه بیست و سوم آبان ماه ۹۸، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، به نرخ ۱۱۳۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شده که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان افزایش داشته است. هرچند در بازار آزاد، خبر‌ها حکایت از گران‌تر شدن دلار و رسیدن به نقطه ۱۱۸۵۰ تومان دارد؛ هرچند در ساعت 16، خبرها حکایت از اندکی کاهش نسبت به ابتدای روز دارد.

همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۲۵۵۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۲۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان گران‌تر شده است.

دلار در اولین روز هفته حدود «۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان» بود و در روز‌های بعد روند افزایشی بیشتری را به ثبت رساند تا در نهایت در آخرین روز هفته حدود ۵۰۰ تومان گران‌تر شده باشد. این در حالی است که نرخ دلار نیمایی در حال حاضر حدود ۱۰۷۰۰ تومان خریداری و حدود ۱۰۸۰۰ تومان فروخته می‌شود که با نرخ‌های امروز، دوباره فاصله دلار آزاد و نیما به یک هزار تومان رسیده است؛ اختلاف نرخی که می‌تواند تبعات منفی بر بازگشت ارز صادراتی به بازار ثانویه داشته باشد.
 

گرایش دوباره دلار به افزایش نرخ پس از هفتاد روز ثبات نسبی

بازار ارز در حالی روزهای پایانی هشتمین ماه سال را سپری می کند که حدود 13 ماه قبل، دلار 18200 تومانی را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده بود. اما حالا پس از دوره هفتاد روزه که ثبات نسبی را شاهد بود، دوباره از ابتدای هفته جاری در مسیر افزایشی قدم بر داشته است.

برخی از فعالان بازار معتقدند در شرایط کنونی، روند به رشد بازار تحت تأثیر افزایش تقاضای فصلی است، زیرا بر اساس تجربه سال های گذشته، همواره در این مقطع از سال، شرکت‌های تجاری به دنبال تسویه بدهی‌های خود هستند. همچنین پس از این، دومین دوره تسویه نیز در پایان «سال شمسی» اتفاق می‌افتد؛ در پایان زمستان شرکت‌ها معمولا حساب‌های مالی خود را نهایی می‌کنند تا ترازنامه خود را برای آغاز سال جدید، آماده کنند. در نتیجه روند این روزها، به اعتقاد این گروه از تحلیلگران، به دلیل اثرات فصلی می باشد. حال اگر این سناریو پذیرفته شود، می توان  پذیرفت که نوسان فعلی موقتی بوده و احتمالا با پایان فصل فشار تقاضا، از فاز نوسانی خارج می‌شود.

اما گروهی دیگر از فعالان بازار، معتقد به تغییر فاز سرمایه گذاری از بازارهای موازی به سمت بازار ارز هستند. به باور این افراد، در ماه های اخیر، سرمایه‌های مردم، در ماه‌هایی به سمت بازار مسکن، در برهه‌ای بازار خودرو و در ماه‌های اخیر نیز بازار سهام نظر سرمایه‌ها را جلب کرده بود و حالا با توجه به تجربه سال های اخیر و نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، بخشی از سرمایه گذاری با هدف کسب سود و حتی حفظ ارزش پول، بازار ارز را برگزیده است. بنابراین اگر سناریوی این گروه پذیرفته شود، باید منتظر تصمیمات سیاست گذاری ارزی و تغییر فاز بازارساز باشیم چرا که با این فرضیه، نوسان فعلی موقتی نخواهد بود.

از سوی دیگر، با افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر، دوباره شاهد اختلاف قابل توجه دلار نیمایی و دلار آزاد هستیم و اگر سیاست گذار برنامه ای برای کم کردن این فاصله نداشته باشد، دوباره شاهد عدم شفافیت بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما خواهیم بود.

واکنش اینستاگرامی همتی به گرانی دلار

در تازه ترین موضع گیری رئیس کل بانک مرکزی به عنوان بازارساز اصلی ارز، شاهد تأکید دوباره این مقام بانکی بر ریسک بالای ورود به این بازار برای سرمایه گذاری دارد، زیرا معتقد است در روزهای آتی دوباره شاهد ثبات و بازگشت شاخص ارزی از سطح کنونی خواهیم بود.

قیمت دلار و یورو پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸/ واکنش اینستاگرامی همتی به گرانی دلار: ارز ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست/ نوسان دوباره سکه در کانال ۴ میلیونی

همتی در پست اینستاگرامی روز گذشته، به نوسان نرخ ارز واکنش نشان داد و نوشت: همان گونه که پیشتر نیز مشاهده شده بود، بازار ارز امروز شاهد نوسانات محدودی در مقایسه با روند چند ماه اخیر بود. در این خصوص، نکاتی را به اطلاع مردم عزیز می رسانم:

بانک مرکزی چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس در چند هفته اخیر، خصوصا امروز، به طور خالص خریدار بوده است و لذا، تامین ارز به صورت آرام و منطقی انجام می گیرد. از نظر بانک مرکزی تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی بازار نیفتاده است.

بارها تاکید کرده ام به دلیل شرایط خاص تحریمی، برخی عوامل سیاسی و بین المللی در مقاطعی ممکن است زمینه تلاش برخی نوسان گیران را ـ که از ثبات بازار ارز متضرر شده اند ـ برای القای انتظارات منفی به وجود آورد.

بانک مرکزی با اقتدار به عنوان بازارساز در بازار ارز حضور فعال دارد. مجددا تأکید می کنم که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک های جدی خود را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی، هفته گذشته نیز در پیامی دیگر بیان داشت: به علت سیاست های ارزی بانک مرکزی و نقش صادرکنندگان غیرنفتی در تأمین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات و نیز مدیریت و راهبری بانک مرکزی برای کنترل بازار اسکناس و ارز شاهد تأمین روانتر نیازهای وارداتی و منطقی تر شدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود. البته این نکته را هم بارها تأکید کرده ام که در شرایط تحریمی برخی عوامل سیاسی نیز در مقاطعی تأثیر حداقلی در نوسانات ارزی دارند و اخبار به ظاهر مثبت و منفی، هر یک تا حدودی می توانند بازار ارز را متأثر سازند. با اطلاع و شناختی که از توانایی ها و امکانات و ذخایر ارزی کشور دارم، ثبات نسبی بازار ارز ادامه خواهد شد.

نرخ رسمی ۴۷ ارز به روایت بانک مرکزی

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز گذشته کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

 

نرخ ارز    ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
USD دلار آمريکا ۴۲,۰۰۰ eq
GBP پوند انگليس ۵۳,۹۳۳ down
CHF فرانک سويس ۴۲,۴۴۰ up
SEK کرون سوئد ۴,۳۱۰ down
NOK کرون نروژ ۴,۵۶۵ down
DKK کرون دانمارک ۶,۱۸۵ down
INR روپيه هند ۵۸۳ down
AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷ eq
KWD دينار کويت ۱۳۸,۲۳۱ down
PKR100 يکصد روپيه پاکستان ۲۶,۹۲۲ down
JPY100 یکصد ين ژاپن ۳۸,۶۳۸ up
HKD دلار هنگ کنگ ۵,۳۶۷ up
OMR ريال عمان ۱۰۹,۲۳۲ down
CAD دلار کانادا ۳۱,۶۷۸ down
NZD دلار نيوزيلند ۲۶,۸۴۸ down
ZAR راند آفريقای جنوبی ۲,۸۱۴ up
TRY لير ترکيه ۷,۲۸۱ up
RUB روبل روسيه ۶۵۴ eq
QAR ريال قطر ۱۱,۵۳۹ eq
IQD100 يکصد دينار عراق ۳,۵۱۸ up
SYP لير سوريه ۸۲ eq
AUD دلار استراليا ۲۸,۵۵۹ down
SAR ريال سعودی ۱۱,۲۰۱ eq
BHD دينار بحرين ۱۱۱,۷۰۴ up
SGD دلار سنگاپور ۳۰,۸۰۵ down
BDT100 يکصد تاکای بنگلادش ۴۹,۵۴۰ eq
LKR10 ده روپيه سريلانکا ۲,۳۳۱ eq
MMK کيات ميانمار (برمه) ۲۸ eq
NPR100 يکصد روپيه نپال ۳۶,۲۱۶ down
AMD100 يکصد درام ارمنستان ۸,۷۹۹ up
LYD دينار ليبی ۲۹,۸۴۶ up
CNY یوان چين ۵,۹۸۱ down
THB100 يکصد بات تايلند ۱۳۹,۰۳۷ up
MYR رينگيت مالزی ۱۰,۱۰۱ down
KRW1000 يک هزار وون کره جنوبی ۳۵,۸۷۰ down
JOD دينار اردن ۵۹,۲۳۹ eq
EUR یورو ۴۶,۲۱۶ down
KZT100 يکصد تنگه قزاقستان ۱۰,۷۸۹ up
GEL لاری گرجستان ۱۴,۲۱۴ up
IDR1000 يک هزار روپیه اندونزی ۲,۹۷۹ down
AFN افغانی افغانستان ۵۳۵ up
BYN روبل جديد بلاروس ۲۰,۴۳۶ down
AZN منات آذربايجان ۲۴,۷۰۷ down
PHP100 يکصد پزوی فيليپين ۸۲,۶۵۴ up
TJS سومونی تاجيکستان ۴,۳۳۳ eq
VEF بوليوار جديد ونزوئلا ۴,۲۰۶ eq
TMT منات جدید ترکمنستان ۱۱,۹۶۹ down
 
 

نگاه بازار سکه به نوسان نرخ ارز

بازار طلا و سکه تهران در آخرین روز هفته، شاهد افزایش نرخ‌ها بود. روندی که تا میانه روز، سکه امامی را به رقم ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان نیز رساند؛ بنابراین، محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با تأکید بر نوسان نرخ جهانی اونس طلا در سطح ۱۴۶۸ دلار اظهار داشت: امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افزایش نسبت به روز قبل، تا سطح ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان نیز پیش رفت، ولی هم اکنون، ۴ میلیون و ۶۵ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
 
هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی در بازار امروز با افزایش قیمت، به نرخ ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.
 
هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۸۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه، افزایش قیمت داشته است. کشتی آرای در پایان تأکید کرد، بازار بدون حباب قیمت است و در هفته‌ای که گذشت، نرخ طلا و سکه تنها تحت تأثیر مستقیم نوسان نرخ ارز به ویژه دلار بود و در نتیجه شاهد افزایش ۷۰ هزار تومانی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در این هفته بودیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
دیگه ارزی نمونده...
افتضاح شده. با این کارها صرفا ارزش پول ملی را پایین می آورند و کاسب تحریم میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
ببند بدبخت وارداتچی.
جناب همتی ، خوده جنابعالی و مردم خوب میدانند که فروش نفت ما حدود ۹۰درصد کاهش پیدا کرده و کفگیر حسابی ته دیگ خورده و خزانه از ارز خالی شده است قیمت دلار به زودی به بالای ۲۰هزار تومان خواهد رسید.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
درست است اخوی اما کالایی که خودش یا موادش با دلار 20 هزار تومانی وارد شود خریداری ندارد چون مردم قدرت خرید ندارند.مگر انکه در قالب یک سیاست پوپولیستی از قبل چاپ پول بی پشتوانه افزایش حقوق بالا بدهند که این امر نیز بعید است پس چون تقاضا برای کالا نیست تقاضایی هم برای ارز نیست و این عدم تقاضا باعث عدم افزایش شدی نرخ ارز می شوددر سال 96 به مدت 5 سال نقدینگی و دستمزدها افزایش یافته بود ولی نرخ ارز ثابت بود اما الان شرایط متفاوت است.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
مجبوری حرف بزنی،مجبوری؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
طفلی دلار ۱۸ تومنی خریدی رو دستت مونده منتطری بیاد بالا ۱۸ بری بفروشی
نكته اي عرض ميكنم ،كه مردم عزيز بدونن دستان اقاي همتي همچون روساي ادوار و گذشته بانك مركزي خالي و خالي تر از گذشته است . ايشان هم با حربه ايجاد بازار هاي متمركز ارزي قول 6 تا 8 ماه را به دولت داده بودن كه دلار را ثابت نگه دارن اين 6 تا 8 ماه منقضي شده و همونطور كه دوست عزيزمون هم در بالا فرمودن كفگير به ته ديگ خورد اين يك . دو اينكه : براي اثبات عرض اولم همين كافيست كه به اقاي همتي يادآوري كنيم كه هر رييس بانك مركزي كارش را با شعار حذف دو يا چند تا صفر از پول ملي شروع كرده اند و مانند 30 سال گذشته در اين خصوص هيچ كاري نتونستن بكنن . در حوزه هاي ديگر هم از اين دست صحبت ها و شعار ها مرسوم مثلا در حوزه ورزش كشور هر مسول ورزشي روكار مياد ميخاد استقلال و پرسپوليس را از دولتي بودن بيرون بياره و خصوصي كنه ويا در صنعت كشور هر مسوولي مياد ميخاد ايرانخودرو وسايپا را يا ادغام يا خصوصي كنه ولي ميبيني كه همه شون 30 ساله آب تو هاونگ ميكوبند اينكه اينه حال و روز مردم پس دلار 20هزاري دور از ذهن نميتونه باشه استاد همتي.
صحبتهای اقای همتی را از شش ماه گذشته تا امروز کنارهم بگذارید ودقیقا یک ماه دیگر قیمت دلار وصحبت جدید اورا برای اطلاع عموم منتشرنمایید مردم خودشان کارشناسی خواهند نمود اقای همتی با این صحبت اخیر خود زمینه تبریه خودرا از افزایش قیمت دلار دراینده نزدیک فراهم مینماید که مردم هم خداراشکر فهیم هستند
صبور باشید انشاالله همه چیز درست میشه دالر ا رزان میشه اگر توکل تانرا بخدا کنید خداوند همه چیز را خودش درست میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
شما از طبقه ده یک ساختمان بپر پایین توکل بر خدا
به دشمنی بیهوده ۴۰ ساله با آمریکا پایان بدین و جلوی میلیاردها دلار خسارت به مردم را بگیرین مسوولین محترم، به حرف مردم گوش کنید مردم میخوان با دنیا صلح کنند
مستر جوکر، در مملکت ما چه چیزی ابزار مناسب جهت سرمایه‌گذاری است؟!

اگر خانه و زمین را می‌فرمایید، باید بگم که اکثر مردم توان سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارند و خیلی سفت به آن چیزی که دارند، چسبیده‌اند!
اگر ماشین رو می‌فرمایید، باید بگم که اکثر مردم (جز واسطه‌گران) تمایل و جرأت اینکه 60 میلیون تومن پول بابت تیبا بدهند تا با قیمت 61 بفروشند را ندارند!

گزینه‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟ بورس؟! تولید؟!
اقتصاد دستوری دیگه جواب نمیده دلار درحال رشدهست وبورس درحال سقوط ازعدد سازی هم دیگه کاری ساخته نیست !!!
نظر دوست عزیز که فرمودند صبور باشید و به خدا توکل کنید که دلار ارزان وهمه چی درست میشه شوخی بوده وبه دل نگیرید.
جالبه پول ما حتی از پول کشورهای ونزوئلا و فلیپین و افغانستان هم بی ارزش تره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بزن بر سر ................
اقایان که میگفتند بنزین گران نخواهد شد پس چه شد ؟ بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان سه برابر شد تازه هنوز انتخابات مجلس هم برگزارنشده !! پس ببینید بعداز آن چه موجی ازگرانی ها راه خواهد افتاد !!!!! فعلا که دلار رفت بالای ۱۲۰۰۰ تومان
اقایان که میگفتند بنزین گران نخواهد شد پس چه شد ؟ بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان سه برابر شد تازه هنوز انتخابات مجلس هم برگزارنشده !! پس ببینید بعداز آن چه موجی ازگرانی ها راه خواهد افتاد !!!!!
مسکن تاسال ۱۴۰۳ در رکودعمیق فرورفت واین نظر کلیه کارشناسان است وتا حدودی قیمت مسکن اززان خواهدشد لیکن قیمت دلار ومواد خوراکی افزایش پیداخواهدنمود
وای به حال این مملکت با مسولینی چون تو . که حرفتان هم ثبات ندارد. در عرض دو روز ارز هفتصد تومان گران شد
همتی ذخایر ارزی بریز بازار دلار را بیاور زیر 5000 تومان تا ما هم کمی بخریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها