بازدید 3955

اقتصاد بولیوی در لبه پرتگاه تحولات سیاسی!

کد خبر: ۹۳۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ 12 November 2019

تحولات عجیب و سریع سیاسی در بولیوی، چشم‌اندازها درباره اقتصاد نسبتا باثبات این کشور را با تردید جدی مواجه کرده است.

به گزارش ایبِنا، بولیوی در پی تحولات روزهای اخیر به خصوص پس از استعفای اوو مورالس، رییس جمهوری این کشور اوضاع نابسامانی پیدا کرده است. خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به تنش های جاری در لاپاز، پایتخت و دیگر شهرهای این کشور که در نهایت به پایان یافتن حکومت چهارده ساله مورالس منجر شد از ادامه ناآرامی ها برغم استعفای رییس جمهوری دربولیوی می نویسد.

در این گزارش تصریح شده که مردم سرگردان از وضعیت موجود چشم به تحولات آینده دارند؛ این در حالی است که درگیری ها و غارت اموال عمومی همچنان ادامه دارد. استعفای نخستین رییس جمهوری بومی بولیوی که از وی به عنوان آخرین بازمانده از رهبران چپگرای آمریکای لاتین طی دو دهه گذشته نام می برند پس از آن صورت گرفت که ارتش و پلیس بولیوی حمایت خود را از اوو مورالس سلب کردند و وی را رو در روی موجی از اعتراض های مردمی پس از انتخاب مجدد وی به سمت ریاست جمهوی قرار دادند. اوو مورالس که دیگر توان مقابله بدون پشتوانه با اعتراض ها را نداشت در نهایت روزیکشنبه مجبور به استعفا شد و از این اقدام به عنوان «کودتایی غیرنظامی» یاد کرد.

در گزارش رویترز آمده که بخش عمده ای از مدارس و مغازه ها در این کشور تعصیل شده و وسائل حمل و نقل عمومی از حرکت باز ایستاده اند. در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از جاده ها و راه های ارتباطی در این کشور مسدود شده است.

اوو مورالس ۶۰ ساله پس از استعفا ناپدید شده و گفته می شود که از لاپاز با هواپیما گریخته است اما هیچکس از مقصد سفر وی خبر ندارد؛ حال انکه برخی می گویند که او هنوز در بولیوی به سر می برد. آلبرتو فرناندز، رییس جمهوری منتخب آرژانتین در واکنش به تحولات بولیوی بر موضع مورالس مبنی بر اینکه وی قربانی یک کودتای غیرنظامی شده تاکید کرده و رییس جمهوری مکزیک نیز ضمن اشاره به اینکه کشورش حاضر است به مورالس پناهندگی سیاسی اعطا کند از مسئولیت پذیری وی برای کناره گیری از قدرت با هدف جلوگیری از افزایش خشونت ها در کشورش تقدیر کرده است.

در پی استعفای رییس جمهوری بولیوی معاون وی و شمار زیادی از متحدان سیاسی وی در دولت و پارلمان نیز از سمت خود استعفا داده اند و مشخص نیست که تا برگزاری انتخابات جدید چه کسی سکان هدایت این کشور را در دست خواهد گرفت. بر اساس قوانین بولیوی، رییس سنا در شرایط کنونی می بایست به صورت موقت کفالت ریاست جمهوری را برعهده گیرد، این در حالی است که خانم آدریانا سالواتیِرا، رییس مجلس سنای بولیوی هم روز یکشنبه از سمت خود استعفا داده است.

بولیوی در زمان زمامداری اوو مورالس یکی از بالاترین نرخ های رشد اقتصادی در منطقه آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده و نرخ فقر در این کشور نیز طی سال های اخیر کاهش یافته بود. با این وجود اصرار وی بر ماندن در قدرت و تصدی کرسی ریاست جمهوری برای چهارمین دور بسیاری از متحدان را از وی دور کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار