بازدید 3603

دردسر مجازی لاکچری‌فروشان شیرینی

کد خبر: ۹۳۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ 12 November 2019

گفتگوی همشهری با علی بهر‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران:

نرخ انواع شیرینی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته چگونه است؟

مطابق روال هرسال، در سال98 نیز به‌دلیل تامین نهاده‌های مورد نیاز قنادان با نرخ دلار آزاد و افزایش هزینه‌های دستمزد، بیمه و... ، هزینه تمام‌شده تولید انواع کیک و شیرینی نیز افزایش یافته و به همین دلیل در تیر‌ماه امسال اتحادیه نرخ‌های جدید شیرینی را با رعایت قدرت خرید مردم اصلاح و به واحدهای صنفی ابلاغ کرده است. در چارچوب این نرخ‌گذاری، قیمت شیرینی از حداکثر 35هزار تومان برای شیرینی‌ تر درجه‌یک تا حداقل 16هزار تومان برای کیک یزدی درجه2 در نوسان است که به قنادی‌ها ابلاغ شده است.

 نرخ فروش آنلاین کیک و شیرینی هیچ مطابقتی با نرخ‌های اتحادیه ندارد؛ متولی برخورد با این تخلف چه دستگاهی است؟

متأسفانه فروش انواع کیک و شیرینی در فضای مجازی رایج شده و برخی با این شیوه مبالغی از مشتریان دریافت می‌کنند که تابع هیچ نرخ مصوبی نیست. با توجه به اینکه این فروشندگان دارای پروانه کسب نیستند و زیرنظر اتحادیه قنادان فعالیت نمی‌کنند، این اتحادیه نیز نمی‌تواند هیچ نظارتی بر فروش و قیمت محصولات آنها داشته باشد. از سوی دیگر محل فعالیت این عرضه‌کنندگان کیک و شیرینی مشخص نیست تا اتحادیه بتواند تخلفات را پیگیری و با آنها برخورد کند.

با توجه به فعالیت این افراد در فضای مجازی امکان مسدودکردن سایت‌های متخلف از طریق نماد اعتماد الکترونیکی وجود ندارد؟ 

اتحادیه مخالفتی با فروش آنلاین کیک و شیرینی ندارد و اینگونه فعالان صنفی نیز باید کار کنند اما باید اینگونه کسب وکار یا فعالیت‌ها قانونمند و تابع نظارت باشد. اینگونه تخلفات را در جلسات مشترک با مسئولان وزارت صنعت اعلام کرده‌ایم و در حال پیگیری هستیم.

یعنی امکان برخورد با لاکچری‌فروشان شیرینی وجود ندارد؟

نکته حائز اهمیت این است که تداوم کسب‌و‌کار اینگونه افراد تابع نظام عرضه و تقاضاست و متأسفانه به‌نظر می‌رسد برخی مردم اینگونه کیک و شیرینی را بهتر از کیک و شیرینی با قیمت مصوب و کیفیت مناسب خریداری می‌کنند. این در حالی است که کیفیت و قیمت کیک و شیرینی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مناسب است، اما اینگونه افراد با تبلیغات در فضای مجازی مشتریان را فریب می‌دهند و به نام فروش کیک و شیرینی لاکچری مبالغ گزافی را از مشتریان دریافت می‌کنند.

آیا شکایتی از شیرینی‌فروشان لاکچری آنلاین به اتحادیه ارائه شده است؟

چندین مورد شکایت از مشتریان خرید کیک و شیرینی لاکچری در فضای مجازی داشته‌ایم که به‌دلیل آنکه فعالیت این واحدها تابع ضوابط اتحادیه نیست و از مکان فعالیت این افراد اطلاعی نداریم، فعلا قادر به رسیدگی به این شکایات نیستیم، اما به مرکز امور اصناف برای ساماندهی فعالیت اینگونه شیرینی‌فروشان نامه زده‌ایم و پیگیر ساماندهی و نظارت بر عملکرد فروشندگان کیک و شیرینی در فضای مجازی هستیم،  ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل