بازدید 2619
اقتصاد در گذر زمان

از "تقدیم لایحه واگذاری خطوط اتوبوسرانی به کمپانی دانمارکی" تا "توطئه سعودی علیه اقتصاد ایران"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۳۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 12 November 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

21 آبان 1305، وزارت فوائد عامه لایحه تاسیس و واگذاری خطوط اتوبوسرانی آزاد در شهر تهران به یک کمپانی دانمارکی را تقدیم مجلس کرد. به موجب این لایحه کمپانی موظف بود هفت خط اتوبوسرانی دائر کند و حداقل هر خط سه دستگاه اتوبوس داشته باشد. همچنین از هر مسافر با کمی اثاثیه ۸ شاهی بگیرد. اطفال زیر ۸ سال هم از پرداخت کرایه معاف هستند.

21 آبان 1321، لايحه استخدام ميلسپو و مستشاران مالي امريكا به مدت 5 سال به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و وي به عنوان رئيس كل دارائي ايران استخدام شد.

21 آبان 1324،  جیره‌ بندی قماش لغو و خرید و فروش و ورود قماش نخی‌ آزاد شد.

21 آبان 1337، به تعدادی از زاغه ‌نشینان تهران خانه‌های نوساز داده شد.

21 آبان 1343، قرارداد خريد 60 هزار تن گندم از شوروي بين نمايندگان ایران و آن كشور امضا و مبادله شد.

21 آبان 1346، لایحه ملی شدن آب ‌های کشور به مجلس تقدیم شد.

21 آبان 1358، شوراي انقلاب تصميم گرفت فروش نفت به آمريكا را به خاطر اقدام آن كشور در پناه دادن به شاه متوقف كند.

21 آبان 1390، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ ها از حذف یارانه نقدی اقشار مرفه در «آینده ‌ای نزدیک» خبر داد و گفت: برای این منظوراز پایگاه‌ های اطلاعاتی خودرو، مسکن و حقوق و مزایا استفاده خواهد شد.

21 آبان 1393، هما دو قرارداد با بوئینگ امضا کرد.

21 آبان 1394، فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگوی ویژه خبری در صدا و سیما با بیان اینکه خرید و فروش نوزادان و کودکان در خیابان واقعیت دارد، گفت: این موضوع نه تنها تازه نیست؛ بلکه پدیده‌ای است که من ۱۰ سال است درگیر آن هستم و بارها و بارها شاهد این اتفاق در اقصی نقاط کشور به‌ویژه تهران بوده‌ام.

21 آبان 1396، سازمان امور اداری و استخدامی کشور با صدور یک بخشنامه، وزرا و معاونان آنها را از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی کرد. در این بخشنامه، به‌کارگیری فرد بازنشسته در مقامات مذکور ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری بلامانع شده است. ماده ۷۱ مقامات عالی ‌رتبه کشور همچون وزیر، معاون وزیر، استاندار و سفیر را شامل می‌شود. در نتیجه یک وزیر بازنشسته می ‌تواند بار دیگر وزیر شود اما نمی ‌تواند در پست ‌های پایین‌ تر از معاونت به‌کار گرفته شود.

21 آبان 1397، روزنامه نیویورک‌تایمز از طرح ویژه سازمان اطلاعات عربستان سعودی علیه ایران خبر داد. ژنرال احمد عسیری، معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان و از چهره‌های اصلی در ماجرای قتل خاشقجی در مارس ۲۰۱۷ در نشستی در ریاض میزبان تاجرانی از خاورمیانه بود. او می‌خواست با استفاده از پوشش شرکت‌های خصوصی ترتیباتی برای ترور مقامات ایرانی فراهم آورد. این پروژه با هزینه ۲ میلیارد دلاری به دنبال خرابکاری در اقتصاد ایران و کمک به اپوزیسیون بود. «جورج نادر»، تاجر آمریکایی - لبنانی و «جول زامل» تاجر اسرائیلی از گردانندگان اصلی این پروژه بودند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر